2014-02-04, 20:30
Medlem
Cowells avatar
Jag har tagit melatonin 6-7 gånger nu, det hjälpte de första gångerna, jag somnade inom en timmes tid ungefär. Jag har länge haft svårt att somna och kan ligga vaken i många timmar om nätterna.

De senaste 2 gångerna jag tagit melatonin verkar det dock ha gett motsatt effekt, jag har först blivit riktigt trött men har gått upp för toabesök innan jag hunnit somna, efter det verkar sömneffekten ha avtagit och jag blir bara piggare och piggare. Ju mer tiden går desto piggare blir jag känns det som. Jag har försökt hålla ljuset minimalt när jag gått upp för att inte rubba melatoninet. Vet dock inte exakt om det är toabesöken som gjort det, men som sagt blev jag bara piggare. Första natten av de två sov jag i 2 timmar när jag hade hoppats på 6-7 timmar, den andra natten blev de bara lite under en timmes sömn.

Någon mer som upplevt detta att melatonin kan stjälpa på det sättet istället för att hjälpa?
Citera
2014-02-04, 21:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har problem med melatonin...tycker inte det har nån sömngivande effekt och efter några timmars sömn blir jag istället klarvaken.

Detta är vad jag testat, siffrorna anger totaldosen innan läggdags.
2mg + 4mg Circadin 2mg
3mg + 6mg + 9mg Melatonin 3mg snabbverkande kapslar köpt på nätet
3mg + 6mg Melatonin 3mg snabbverkande kapslar från apoteket.

Är det helt kört med melatonin eller finns det nåt mer att testa?
/Arne.Anka
Citera
2014-03-18, 19:35
Medlem
Befinner mig för tillfället i Phnom Penh i Kambodja. Det finns melatonin på ett apotek på gångavstånd från hotellet (Natrol Melatonin 5mg 60st för 10$)
Flyger till Bangkok imorgon och stannar där två dagar innan jag flyger hem till Sverige via Helsingfors.
Har läst att Melatonin är lagligt i Finland men jag funderar på hur jag ska göra...
Någon som vet hur lätt det är att få tag på det på apotek i Bangkok?
Hur tycker ni jag ska göra, handla det här och ta det genom tullen till Thailand eller köpa det i Bangkok och senare till Helsingfors och sen till Sverige.
Tror ni det blir några problem i någon av tullarna?
Ursäkta för ett litet snurrigt inlägg, är trött och lite berusad

Tacksam för seriösa svar
Citera
2014-03-18, 20:27
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Befinner mig för tillfället i Phnom Penh i Kambodja. Det finns melatonin på ett apotek på gångavstånd från hotellet (Natrol Melatonin 5mg 60st för 10$)
Flyger till Bangkok imorgon och stannar där två dagar innan jag flyger hem till Sverige via Helsingfors.
Har läst att Melatonin är lagligt i Finland men jag funderar på hur jag ska göra...
Hur tycker ni jag ska göra, handla det här och ta det genom tullen till Thailand eller köpa det i Bangkok och senare till Helsingfors och sen till Sverige.

Tacksam för seriösa svar
Hej
Nej jag tror inte det blir något problem med någon tull i någon av länderna.
Det är väl i princip bara i Sverige som melatonin är klassat som ett läkemedel.

I värsta fall slänger dom det, men troligen höjer ingen ögonbrynen ens.
Citera
2014-03-19, 00:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Risken finns att tullen tar det som drogsmuggling tills innehållet analyserats.
Citera
2014-03-19, 12:57
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann

Tacksam för seriösa svar
I Finland är det läkemedelsklassat och receptbelagt om dygnsdosen är 2 mg eller mer (som i ditt fall).http://www.fimea.fi/aktorer_i_lakemedelsbranchen/aktorer_uutissivu/1/0/fimea_har_preciserat_sina_riktlinjer_for_klassific ering_av_melatoninpreparat

F.ö. är lagligt, läkemedelsklassat och receptbelagt inte synonymer.
Citera
2014-03-20, 21:03
Medlem
Så det kanske är lika bra att skippa att ta med sig nåt. Är ju rätt lätt att beställa över nätet hemifrån
Citera
2014-03-24, 13:27
Medlem
thissuitisblacknots avatar
Hej, ursäkta den möjligen onödiga frågan, men är det säkert att beställa melatonin från sidor i Storbritannien utan att paketet studsar bort vid Sveriges gränser?

Edit: Det verkar vara väldigt lugnt att beställa inom EU. Gäller det med andra kontroversiella tillskott också (5HTP, GABA, Mariatistel, Johannesört)?
Senast redigerad av thissuitisblacknot 2014-03-24 kl. 13:33.
Citera
2014-03-24, 16:52
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thissuitisblacknot
Hej, ursäkta den möjligen onödiga frågan, men är det säkert att beställa melatonin från sidor i Storbritannien utan att paketet studsar bort vid Sveriges gränser?

För mig var det inget problem, men se till att företaget verkligen skickar från Storbritannien. Jag beställde en vara (kommer inte riktigt ihåg exakt vad, men typ melatonin eller nootropics) från en engelsk sida och betalade i pund. Företaget tog sig fräckheten att skicka varan från USA istället, så det blev några veckors nagelbitning innan jag fick paketet i brevlådan. (Nej, det var inte en amerikansk sida där man kunde välja att betala i pund. Hade gjort en beställning från samma sida tidigare och det paketet skickades från Storbritannien.)
Citera
2014-04-07, 10:53
Medlem
Tjena!

Har tänkt att prova melatonin då jag jobbar nattskift och ibland har svårt att sova på morgonen och ofta vaknar alldeles för tidigt utan att vara minsta utvilad.

Vilken dos kan vara lagom att börja med?

Är 5mg lagom?

Time release eller vanliga?

Något speciellt märke som utmärker sig eller spelar märket mindre roll?
Citera
2014-04-07, 11:13
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuff
Tjena!

Har tänkt att prova melatonin då jag jobbar nattskift och ibland har svårt att sova på morgonen och ofta vaknar alldeles för tidigt utan att vara minsta utvilad.

Vilken dos kan vara lagom att börja med?

Är 5mg lagom?

Time release eller vanliga?

Något speciellt märke som utmärker sig eller spelar märket mindre roll?

jag använder Melatonin just i det syftet, att kunna somna om när man vaknar för tidigt, behövs inte mer än 0,5 - 1 mg för mej. Som insomningstablett är Melatonin för svag för mej iallafall, även vid högre doser. Jag varierar med Doxylamine 12,5mg (en antihistamin som kan beställas från england).

Time release - naturligtvis inte om du ska ta tablett vid för tidigt upvaknande - när du enbart vill kunna sova 2-3 timmar extra på morgonen.

Märke - spelar ingen roll.
Citera
2014-05-12, 18:34
Medlem
Någon som köpt Melatonin från Century Supplements? När jag klickar på checkout får jag en varning om otillförlitlig anslutning.
http://centurysupplements.com/natrol-melatonin-5mg-60-tablets#cs_aid=5190180352e13&cs_bid=2b6b2681&chan= mlps

Har aldrig köpt Melatonin förr och vet inte var jag borde köpa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in