2012-05-17, 12:44
Medlem
hur är detta preparat i höga doser?

Tog 10 mg igår för trodde det bara va skit, men somna som en stock och nu idag känner jag mig anmält seg och blicken hänger inte riktigt med...
Citera
2012-05-17, 13:15
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cOMANDER4
hur är detta preparat i höga doser?

Tog 10 mg igår för trodde det bara va skit, men somna som en stock och nu idag känner jag mig anmält seg och blicken hänger inte riktigt med...

Ta mindre då, backa tills det inte funkar och öka sen litegrann. Ingen vet hur dina melatonin nivåer är egentligen. Du kanske bara behöver lite hjälp av Circadinet. Men var ute och låt solen eller dagsljus göra sitt åxå. Då justerar du den inre klockan.
Citera
2012-06-30, 00:12
Medlem
FiveGramsAdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ta mindre då, backa tills det inte funkar och öka sen litegrann. Ingen vet hur dina melatonin nivåer är egentligen. Du kanske bara behöver lite hjälp av Circadinet. Men var ute och låt solen eller dagsljus göra sitt åxå. Då justerar du den inre klockan.

Öht, kan minnas fel här men tror inte det. Höga melatonin halter i hjärnan på dagen/i dagsljus är inte bra för ögonen och kan försämra synen. Något att tänka på/kolla upp. Deppression vid längre bruk är ganska vanligt med. Upplevde det själv efter ett par veckor med 3mg's vanliga icke-depå tabs, alltså inte circadin. Har nu fått ut circa men vettefan om jag vill använda det igen, då det verkar som depån sitter i bra mkt längre än 6-8h som det ska.

Men visst, vanliga melatonin funka fint för insomning. Dock hjälpte dom bara mig att sova i ca 2h (kort halv. tid), då jag dragit på mig sjukliga sömnbesvär sen 3mån. tillbaka. Sover bara 3-4h på imovane. Läkarvården är ju lika kompetenta som vanligt med.
Citera
2012-06-30, 00:12
Medlem
FiveGramsAdays avatar
"There are growing concerns about the possibility of damage to the retina of the eye associated with melatonin use."

Bara googla så hittas det mkt info snabbt.
Citera
2012-06-30, 01:21
Medlem
christerys avatar
Jag tror på ut å gå på dan, klarar inte knoppen det så är nog nära slutet i alla fall.

Circadin skrivs bara ut ut 2mg/21blister

Citat:
Ursprungligen postat av FiveGramsAday
Höga melatonin halter i hjärnan på dagen/i dagsljus är inte bra för ögonen och kan försämra synen. Något att tänka på/kolla upp. Deppression vid längre bruk är ganska vanligt med. Upplevde det själv efter ett par veckor med 3mg's vanliga icke-depå tabs, alltså inte circadin. Har nu fått ut circa men vettefan om jag vill använda det igen, då det verkar som depån sitter i bra mkt längre än 6-8h som det ska<klippp>

Så, visst finns det biverkningar. Men att inte kunna sova på imovane är inte heller kul.

Från FASS:

Citat:
Mindre vanliga: (kan förekomma hos upp till 1 av 100 personer)

Bröstsmärtor

Sällsynta: (kan förekomma hos upp till 1 av 1 000 personer)

Medvetslöshet eller svimning

Svår bröstsmärta beroende på kärlkramp

Hjärtklappning

Depression

Försämrad synskärpa

Dimsyn

Förvirring (desorientering)

Svindel (en känsla av yrsel eller av att det ”snurrar”)

Röda blodkroppar i urinen

Minskat antal vita blodkroppar i blodet

Minskat antal blodplättar, vilket ökar risken för blödningar eller blåmärken

Psoriasis

Om du får någon av följande icke allvarliga biverkningar ska du kontakta och/eller uppsöka läkare:

Mindre vanliga: (kan förekomma hos upp till 1 av 100 personer)

Irritabilitet, nervositet, rastlöshet, sömnlöshet, onormala drömmar, mardrömmar, ångest, migrän, huvudvärk, letargi (slöhet, bristande energi), rastlöshet förenad med en ökad aktivitet, yrsel, sömnighet, högt blodtryck, smärtor i övre delen av buken, magbesvär, sår i munnen, muntorrhet, förändringar i blodets sammansättning som kan ge en gulfärgning av hud och ögon, hudinflammation, nattliga svettningar, klåda, utslag, torr hud, smärta i armar och ben, klimakteriesymtom, känsla av svaghet, utsöndring av glukos i urinen, för mycket proteiner i urinen, onormal leverfunktion och viktökning.

Sällsynta: (kan förekomma hos upp till 1 av 1 000 personer)

Bältros, hög nivåer av fetter i blodet, låga nivåer av kalcium i blodet, låga nivåer av natrium i blodet, förändrad sinnesstämning, aggressivitet, oro, gråtmildhet, stressymtom, tidigt uppvaknande på morgonen, ökad sexualdrift, nedstämdhet, minnesnedsättning, uppmärksamhets*störning, drömmande tillstånd, rastlösa ben-syndrom, dålig sömnkvalitet, förnimmelse av domningar och stickningar, ökat tårflöde (rinnande ögon), lägesyrsel (yrsel när man reser sig eller sätter sig), blodvallningar, sura uppstötningar, mag-tarmstörning, blåsor i munnen, sår på tungan, magbesvär, kräkningar, onormala tarmljud, väderspänning, för stor salivbildning, dålig andedräkt, bukobehag, magbesvär, inflammation i magslemhinnan, eksem, hudutslag, hudinflammation på händerna, kliande utslag, nagelrubbningar, ledinflammation, muskelkramper, nacksmärtor, nattliga kramper, långvarig erektion som kan vara smärtsam, inflammation i prostata, trötthet, smärtor, törst, stora mängder urin, urinering nattetid, förhöjda leverenzymvärden, onormala salthalter i blodet och onormala laboratorieprover.
Senast redigerad av christery 2012-06-30 kl. 01:24.
Citera
2012-09-12, 22:58
Medlem
Norlins avatar
Tog precis Circadin för första gången. Första sömntabletten jag någonsin tagit för den delen. Vart lite uppjagad när jag läste alla skräckexempel i tråden men hoppas verkligen att det hjälper.
Återkommer imorgon om hur det gick.
Citera
2012-09-13, 11:20
Medlem
Norlins avatar
Tog en tablett runt 23-tiden igår och somnade strax efter halv 1 förvånansvärt enkelt och smärtfritt. Dock vaknade jag runt 5 igen och kunde inte somna om utan låg och vred och vände mig till halv 8 då jag äntligen kunde somna om igen.

I övrigt var den väldigt bra då jag faktiskt kunde somna utan att vara dödstrött för första gången på länge.
Citera
2012-10-05, 07:12
Avslutad
Jag har testat följande, i tidsordning, under perioden våren 08-hösten 09:
Atarax (...)
Theralen
Propavan
Imovane
Stilnoct
Xanor

+ säkert betydligt fler som jag fick under tiden då jag var inlagd, men därifrån har jag minnesluckor. Ingen av dessa funkade. Jag blev resistent fort somfan mot theralen och eftersom jag bara var 15 hade min läkare inte så stor lust att ordninera 150mg som jag behövde för att somna till slut, de tre sista fick jag naturligtvis inte hög dos alls av eftersom jag var så ung.

Samma sak med de andra. Jag behöver sjuka mängder för att somna redan i början när jag inte är resistent mot dem, så jag ville helt enkelt inte ta dem. Xanor/benso i all ära, men det ger mig inte effekten jag vill ha. Dvs att somna. Sova kan jag redan.

Sedan fick jag circadin utskrivet samtidigt som risperdal, och vilken jävla dröm! Jag somnade i normal tid och vaknade pigg och utvilad efter 6-7 timmar. Trodde jag.

För sedan slutade jag med risperdal och helt plötsligt kunde jag inte somna längre (risperdal gör en seg/trött). Så jag slutade med circadin för jag tyckte att det var onödigt att ta en medicin som inte fungerar.

För några veckor sedan, 4 år senare, började jag med circadin igen i ren desperation. Hade då återigen fått Stilnoct utskrivet trots mina försäkringar om att de inte fungerade, vilket det inte gjorde i högre dos heller.

Och jag kan säga såhär: Circadin förbättrar min sömnkvalité men hjälper mig inte att somna. Därför är jag nu mycket piggare men dygnsrytmen är ju helt åt helvete som alltid.

Ni som tar det - vilken tid på dygnet tar ni det? Jag tar det vid 16 och optimala dagar somnar jag då 23 och vaknar vid 8. Optimala dvs. Enligt många rapporter ska man ta det mycket tidigare innan sömn än vad som står på bipackssedeln/läkarna säger.
Citera
2012-10-18, 10:58
Medlem
mikeskinners avatar
Nån som vet vad man får för en 100burk svenska 5mg melatonin,antar art det inte är en förmögenhet men skulle vara kul att veta,skicka gärna pm
Citera
2012-10-31, 00:05
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeskinner
Nån som vet vad man får för en 100burk svenska 5mg melatonin,antar art det inte är en förmögenhet men skulle vara kul att veta,skicka gärna pm

Detta är inte drogforumet, människor som har verkliga problem med sin sömn huserar här- Go fuck yourself dime peddler.
Citera
2012-11-25, 19:12
Medlem
Bruce_Lees avatar
Jag är skitnöjd med Circadin!
Jag har provat Atarax, Lergigan, Propavan och Theralen som andra sömntabletter, och sen kombinerat med Imovane eller Stilnoct.
Nu ska jag iof inte ropa hej ännu eftersom jag bara tagit den i några dagar men den har funkat skitbra ihop med Stilnoct. Vaknar upp ett par gånger om natten men jag har ändå lätt att somna om och är inte seg på morgonen. Det är den första sömnmedicinen bortsett från insomningsmediciner då som faktiskt har funkat bra på alla sätt, såhär bra har jag inte sovit på flera år! Även om det inte är 100% då förstås men det kan jag fan leva med.
Citera
2013-01-14, 16:20
Medlem
Luftfrikadelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _K_
Jag köpte lite andra saker också för att de hade och har fortfarande köp 3 betala för 1 kampanj på visa varor. (tex super snooze)
Frakten gick på 20$ och det tog 17dagar för paketet att komma.

Tänk på att Tullen kan ta paketet för melatonin är läkemedelsklassat här i sverige.

Hur är det om man har Circadin på recept men väljer att beställa det från utlandet blir det fortfarande olaglig import då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in