2023-10-19, 16:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Vad är du här för?
Ryggdunkar?

För att diskutera något väldigt intressant.
Varför är du här?
Citera
2023-10-19, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WhimsicalGenius
Bill maher i sin episka religioulous

Vid n närmare koll fann hans researchteam att inte mindre än 13 olika religionsberättelsen från området runt Jerusalem; Egygten, Israel, Jordaien, Srien hade junfrufödsel, Han föds den 25 december, återuppstår etc etc...

13 stycken

det är helt enkelt en regional berättartradition...de 3 olika religionerna oh de som finns i området men inte är spridda till restan av världen; de har det mesta gemensamt

religion är till för att skapa och förstärka identitet Vi och dom, levnadsregler

Gud och det finns Gudomliga väsen har inget medreligion attt göra, det är en fråga för Fysiker, Filosfer, Teologer, medan Religion ser jag som en slags social Polis som efterträtts ev Politiska Rörelser och partier...

sedan gör amn det GROVA misstaget att tro att muslimer sitter hemma och läser koranen, 95% vet öht inget alls om koranen eller Muhammed!

jag har diskuterat detta med folk från MENA, javisst säger de och skrattar, vi vet inte ett dyft, lika lite som ni svenskar läser Bibeln

men TS skall ha beröm för att tagit från en mkt intresssant sak...all heder år hen!

Kan lägga till att Krishna är förmodligen född av en jungfru.. så 14 då.
Citera
2023-10-19, 16:41
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
För att diskutera något väldigt intressant.
Varför är du här?
Samma sak. Men jag blir anklagad för att vara bråkstake när jag delar mina åsikter.
Varför?
Stämmer inte det jag sagt?
Citera
2023-10-19, 16:42
Avslutad
Citat:
Det tror jag inte att dom har, jag hade ingen kännedom om detta.

Jag har hört många feltolkningar av Bibeln av Muslimer, men har inte brytt mig om att rätta dom, ett exempel är att dom verkar tro att Maria är med i treenigheten, mem det är hon ju inte.

Jag tror att om man läser både Bibeln och Koranen så blir man väldigt förvånad. Iallafall blev jag det.

Instämmer 🙂
Citera
2023-10-19, 16:44
Medlem
Citat:
Men den säger klart och tudligt att Jesus är messias, flera gånger, allts är han inte bara en profet. Han är messias. Han är också Guds ord Surah 4.171
Han är utan synd Surah 19.19
Han togs till himmlen av Gud Surah 4.158
Han kommer åter som ett tecken på judgement day Surah 43.61

LÅNGT ifrån en vanlig dödlig profet.

EDIT. Lägger till Johannes 1.1.
begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.

Det viktigaste för de kristna är att Jesus verkligen var Guds son, ja, att han själv var Gud (Joh. 3:16), att han dog på korset för människornas synders skull och att han uppstod för att människorna skulle kunna uppstå och komma till himlen.

Orkar inte leta upp var i Koranen det står att Jesus inte är Guds son, men jag vet att det står där tydligt. (Vet för övrigt att det finns muslimer som skrattar åt de kristna för att de kristna är månggudadyrkare, det vill säga, de tror på Fadern, Sonen och Den Helige Ande. Tre gudar alltså. Muslimerna säger att Allah är enda gud och odelbar, och han har inga barn.)

Men, som du säger, även om Koranen säger att Jesus inte var Guds son, så säger den ändå att han var en stor profet. Men inte lika stor som Muhammed!
Citera
2023-10-19, 16:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Det viktigaste för de kristna är att Jesus verkligen var Guds son, ja, att han själv var Gud (Joh. 3:16), att han dog på korset för människornas synders skull och att han uppstod för att människorna skulle kunna uppstå och komma till himlen.

Orkar inte leta upp var i Koranen det står att Jesus inte är Guds son, men jag vet att det står där tydligt. (Vet för övrigt att det finns muslimer som skrattar åt de kristna för att de kristna är månggudadyrkare, det vill säga, de tror på Fadern, Sonen och Den Helige Ande. Tre gudar alltså. Muslimerna säger att Allah är enda gud och odelbar, och han har inga barn.)

Men, som du säger, även om Koranen säger att Jesus inte var Guds son, så säger den ändå att han var en stor profet. Men inte lika stor som Muhammed!

Men hur går det ihop. Hur är en vanlig dödlig profet större an messias, större än Guds ord? Det är omöjligt, inget kan vara större än Guds ord.
Citera
2023-10-19, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Samma sak. Men jag blir anklagad för att vara bråkstake när jag delar mina åsikter.
Varför?
Stämmer inte det jag sagt?

Kan du omformulera det du ville prata om, Jag tror inte att jag förstod.
Citera
2023-10-19, 17:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag förstår, men det står i Koranen att Jesus ÄR messias. Viktigt. 43:61

Både bibeln och koranen tolkas ju av folk och de drar ibland olika slutsatser, men muslimerna själva tolkar inte koranen som du gör; så du får svårt att övertyga dem. Religion är inte en vetenskap, inte objektiv. Det är inte frågan om att ha en teori som kan bevisas med replikerbara experiment. Religiösa människor tror och tycker. Du kan inte bevisa för muslimer att din tolkning är rätt, religiösa är inte mottagliga för bevis för i så fall skulle de bli ateister direkt.
Citera
2023-10-19, 17:11
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Det är en feltolkning av Bibeln, korsdyrkan finns inte. Det finns ingenting i Bibeln som styrker detta.

Surah
19.19
19:30, 19:31
3:45 - 47
4:171 - 172
4:158
3:52-55

Viktigt.
43:61
Vad han menade är symbolen korset. Avbildadyrkan är ej tillåten inom islam.

Edit: läser några av surorna på engelska, hittar bara Prophet som översättning, ej Messias.
Senast redigerad av grungewhore 2023-10-19 kl. 17:15.
Citera
2023-10-19, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Både bibeln och koranen tolkas ju av folk och de drar ibland olika slutsatser, men muslimerna själva tolkar inte koranen som du gör; så du får svårt att övertyga dem. Religion är inte en vetenskap, inte objektiv. Det är inte frågan om att ha en teori som kan bevisas med replikerbara experiment. Religiösa människor tror och tycker. Du kan inte bevisa för muslimer att din tolkning är rätt, religiösa är inte mottagliga för bevis för i så fall skulle de bli ateister direkt.

Allt det är sant, men det är lika sant att många religösa söker Gud och känner att dom aldrig hittar Gud i den religion dom fötts med.

Det är lika sant att ateister blir troende när dom hittar Gud, hittar sig själva i guds ord, eller hitter Gud is sitt hjärta.

Det finns många sätt att tolka världen på, och atesim är en tro likaväl som religion är en tro.

Om man tänker så här...
En individ är ateist, Hela livet tror hen att det inte finns någon Gud.
Hen dör.
Möter Gud, alltså, efetr döden upptäcker hen att Gud finns.
Tron på ateismen gör ingen skillnad.

Och samma fall fast tvärtom:
En individ tror på Gud.
Hela livet tror hen och ber.
Hen dör.
Ingenting finns efter det.
Tron på Gud gör ingen skillnad.

Både ateism och religion är en tro, bevisligen.
Senast redigerad av uractualmom 2023-10-19 kl. 17:17. Anledning: felstavning
Citera
2023-10-19, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vad han menade är symbolen korset. Avbildadyrkan är ej tillåten inom islam.

Jag förtår.
Det stämmer också överens men kristendom avbildadyrkan är inte tillåtet. Kristna dyrkar inte korset.
Citera
2023-10-19, 17:19
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Kan lägga till att Krishna är förmodligen född av en jungfru.. så 14 då.
Nej det var han inte. Devaka födde sju barn innan Krsna. Han hade också två heliga syskon; Balaram och Subadra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in