2023-10-19, 17:20
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Jag förtår.
Det stämmer också överens men kristendom avbildadyrkan är inte tillåtet. Kristna dyrkar inte korset.
Fast Islam räknar även ikoner och annat som avgudadyrkan, vilket inte Kristna gör.

Sorry, uppdaterade mitt förra inlägg, vet ej om du hann se.
Citera
2023-10-19, 17:31
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Judar och kristna tror på samma gud, det stämmer, kristna tror att jesus var messias, Guds son, och judar tror inte det.

Tror dom verkligen på samma gud? Jag tror att den judiska guden är Enlil och den kristna Enok.
Citera
2023-10-19, 17:39
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Kan du omformulera det du ville prata om, Jag tror inte att jag förstod.
Tråden verkar handla om att muslimer inte vet vem Jesus är.
Så jag försöker visa att det är troligt att nästan ingen vet vem Jesus är.
Inte kristna Eller muslimer eller ateister eller dom som kallar sig judar.
Nästan ingen känner Jesus och om du någonsin träffat en så skulle du avvisa honom.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2023-10-19 kl. 17:42.
Citera
2023-10-19, 17:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Fast Islam räknar även ikoner och annat som avgudadyrkan, vilket inte Kristna gör.

Sorry, uppdaterade mitt förra inlägg, vet ej om du hann se.

Hur räknar do då Kaba? Den svarta stenen? Hur räknar dom Mecca?
Citera
2023-10-19, 17:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Nästan ingen känner Jesus och om du någonsin träffat en så skulle du avvisa honom.

Jag tror att du har missupfattat tråden.

Jag pekar ut att Jesus är beskriven som messias i koranen. VET muslimer att han beskrivs som MESSIAS i koranen?

Sen kan man väl diskutera om någon vet vem Jesus är, och om man då tror sig veta det, då föreslår jag att man delar vad man vet.

Varför skulled du avvisa Jesus om du mötte honom? Vad är det du inte tycker om med Jesus?
Citera
2023-10-19, 17:54
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Jag tror att du har missupfattat tråden.

Jag pekar ut att Jesus är beskriven som messias i koranen. VET muslimer att han beskrivs som MESSIAS i koranen?

Sen kan man väl diskutera om någon vet vem Jesus är, och om man då tror sig veta det, då föreslår jag att man delar vad man vet.

Varför skulled du avvisa Jesus om du mötte honom? Vad är det du inte tycker om med Jesus?
Jag tror att man kan hitta verser i Bibeln som pekar på att Jesus inte är Messias.
Förmodligen så sitter det muslimer och frågar sig om kristna vet att Jesus inte är Messias enligt Bibeln.
Det handlar om att folk rycker ut enskilda ord ur skrifterna. Cheery picking.

Man kan få skrifterna att bekräfta vad som helst på det sättet.

Varför skulle man avvisa Jesus?
😂
Därför att han är så motbjudande och otäck att man spyr och anmäler honom till myndigheterna som torterar och dödar honom.

Poängen med Jesus är att vi kan lämpa våra synder på honom.
Anklaga och kasta sten med andra ord.
Citera
2023-10-19, 17:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

De tror de vet vem Jesus är. Religion är en tro; inte objektiv fakta.

Den kristna myten om de 12 lärjungarna, död och uppståndelse, är ju en gammal egyptisk myt t.ex. Men de kristna tror att det handlar om Jesus.
Citera
2023-10-19, 18:00
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Den kristna myten om de 12 lärjungarna, död och uppståndelse, är ju en gammal egyptisk myt t.ex. Men de kristna tror att det handlar om Jesus.
Suck. Ok men vad betyder myterna då.
Vem är Jesus i myterna.

Vad handlar allt om?
Citera
2023-10-19, 18:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nej det var han inte. Devaka födde sju barn innan Krsna. Han hade också två heliga syskon; Balaram och Subadra.

Okej färstår.
Här är hans födelse, Krishna, Vishnus åttonde avatar som inleder Kali Yuga.

The Divine Birth:

There came a time when Mother Earth was unable to bear the the sins and cruelty committed by evil kings and rulers. Mother Earth then prayed to Lord Brahma, the creator of the Universeto relieve her from these sinful kings.

Lord Brahma prayed to the supreme Lord Vishnu for reincarnation and to relieve the Mother Earth from these evil rulers

Lord Vishnu accepted the request and assured to defeat tyrannical forces.

Although Kamsa decided to imprison his newly married sister Devaki and brother-in-law Vasudev after the divine Akashvani (divine announcement) predicted he would die at the hands of Devaki and Vasudev's eight children, the Lord had other plans. Lord Krishna lived on earth between 3100 and 3250 BC, according to many scholars.

The ruler of Mathura, Kansa was one such evil king. He had sister named Devaki who was married to Vasudeva. The day Devaki and Vasudeva , got married, a voice from the sky forecasted that Devaki's eighth son will bring an end to Kansa’s rule and will kill him.

As soon as the seventh child was conceived, the gods intervened.

Yogamaya transferred the fetus from Devaki's womb to Rohini's womb far from the prison in the village of Gokul,

Vasudeva's other wife. Rohini then delivered the child. Balarama is the name he goes by.

Kamsa experienced severe anxiety when the seventh kid was due. They had been under house arrest for all these days, but now he handcuffed Vasudeva and locked Devaki up in a real jail.

The baby was delivered on the eighth day of the month's darkest half, while it was raining heavily and thundering. A miracle took place when a kid was born. The prison's doors opened on their own, the guards all slept off, and the shackles broke. Vasudeva recognised this as divine intervention right away. He took the youngster in his arms and headed for the Yamuna River, perhaps on an instinctive hunch. He was surprised to discover that the ford that bridged the river was protruding even though the entire area was flooded.

He crossed the street and entered Nanda and Yashoda's home. A daughter kid had just been born to Yashodha. She was unconscious after hard childbirth.

Vasudeva grabbed the female child and replaced the girl child with Krishna before returning to jail. Kamsa arrived and noticed that it was a female.

He intended to throw the youngster to the ground, so he grabbed her by the legs. When he was ready to execute this, the youngster escaped from his grasp, flew out the window, and called out, "Your murderer is elsewhere," while laughing at him. Krishna was then assigned to the Gokula neighborhood. Despite being a chief's son, he lived in a typical cow-herding hamlet as a child.

Källor

https://www.linkedin.com/pulse/story-lord-krishnas-birth-his-leelas-part-1-kumar-neepu/

https://timesofindia.indiatimes.com/life-style/events/history-of-krishna-janmashtami-complete-story-of-lord-krishna-birth/articleshow/60000207.cms
Citera
2023-10-19, 18:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Suck. Ok men vad betyder myterna då. Vem är Jesus i myterna.
Vad handlar allt om?

Du får fråga någon kristen men han är ju en lite flummig profet med ett kärleksbudskap; man skall förlåta sina fiender och inte bara slå ihjäl dem som var den vanliga inställningen på den tiden. Han var ju även motståndare till kommersialismen i den dåvarande judiska tron (Kastande ut försäljarna ur templet).

Ur ett romerskt perspektiv sågs ju hans budskap som något för slavar och känslosamma kvinnor (De gillade krig och var brutala). Ur ett judiskt perspektiv var han väl en falsk Messias. Messias skulle ju vara judarnas konung och det blev ju aldrig Jesus. Den judiska grenen av kristendomen dog ju ut så de fick väl rätt. Den vinnande kristendomen, Paulus kristendom, sa ju att man inte behövde vara jude eller följa judisk lag för att vara kristen; så de struntade ju i det med "Judarnas Konung."
Citera
2023-10-19, 18:15
Avslutad
Citat:
Jag tror att man kan hitta verser i Bibeln som pekar på att Jesus inte är Messias.
Förmodligen så sitter det muslimer och frågar sig om kristna vet att Jesus inte är Messias enligt Bibeln.
Det handlar om att folk rycker ut enskilda ord ur skrifterna. Cheery picking.

Man kan få skrifterna att bekräfta vad som helst på det sättet.

Varför skulle man avvisa Jesus?
😂
Därför att han är så motbjudande och otäck att man spyr och anmäler honom till myndigheterna som torterar och dödar honom.

Poängen med Jesus är att vi kan lämpa våra synder på honom.
Anklaga och kasta sten med andra ord.

Kan du då cherry pick just dom Bibel erserna som styrker att han INTE är messias?
Kan du cherry pick verserna som visar att han är motbjudande?

Vill gärna att tråden fortsätter med källor.
Citera
2023-10-19, 18:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Well, nu var ju egyptierna väldigt nära israeliterna, så att de hade hört om hur man gör för att uppstå från de döda är knappast konstigt. Frågan har varit central sedan Adam och antagligen ännu längre tillbaka i tiden.

Jag har tidigare påtalat ganska ingående i tråden "är Bibeln sann" varför Jesu uppståndelse bevisligen hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in