2023-10-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Surah 3.45:

Och änglarna sade: "Maria! Gud tillkännager för dig det glada budskapet om ett ord från Honom [varigenom du skall föda den] vars namn skall vara Kristus Jesus, Marias son, ärad och lovprisad i denna värld och i det kommande livet och en av dem som skall vara i [Guds] närhet.

Vad skönt det borde vara att kunna slippa all ilska, och alla hot om helvetet osv, och börja be till Jesus istället. Tänk att kunna vända andra kinden till, och att bli uppmuntrad att älska sin fiende.

EDIT för dålig trådstart.

Jesus är messias. Det är något som kristna tror, det är det viktigaste. Utan jesus som messias, så är det någon annan religion.

Om Koranen säger att jesus är messias, och muslimer tror att koranen är helt sann, vilket dom gör givetvis, då finns det bara en slutsats att dra, nämligen att muslimer är kristna utan att veta om det.

Koranen säger inte att Jesus var Guds son. Den säger att Gud gjorde ett mirakel med Maria, så att hon födde en son fastän hon var jungfru (dvs oskuld).

Men Koranen säger tydligt ifrån att Jesus inte var Guds son bara för att hans mamma var oskuld. Däremot, säger Koranen, så var Jesus en stor profet.
Citera
2023-10-19, 15:53
Medlem
Amors avatar
Citat:
Jag har märkt det, och det är helt otroligt att man själv hat gått och trott att det "är samma Gud", det är det ju inte. Det är STOR skilnad mellan hot om helvete och uppmuntran til våld, och att vönda andra kinden till och att äslka sin fiende....

Att hitta Jesus, eller hur man nu ska säga, att hitta messias, Guds son, , det gör hela själen upplyft, men hot och hat gör ju allt mörk och svårt. Jag föstår plötsigt varför muslimer ibland är så arga.

Ja och dessutom gå från en lagisk religion där du ska leva upp till en standard, som du innerst inne vet att du inte klarar av att leva upp till. Till att gå till en religion där du får veta att du kan släppa allt det och veta att du blir förlåten och kan leva av nåd.
Citera
2023-10-19, 16:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag undrar om du känner Jesus.
Inte många gör det enligt Bibeln.
Inte många alls.

Folk känner inte Jesus och Jesus känner inte folket.

"Not everyone who says to me 'Lord, Lord,' will enter the kingdom of heaven, but only the one who does the will of my Father in heaven. On that day many will say to me, 'Lord, Lord, did we not prophesy in your name, and cast out demons in your name, and do many deeds of power in your name?' Then I will declare to them, 'I never knew you; go away from me, you evildoers’" (Matthew 7:21-23).

Jag är inte här för att bråka med någon.
Citera
2023-10-19, 16:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Men HUR kan en vanlig person, en profet, trumfa messias?

De erkänner inte honom som Messias och de väntar inte på Messias som judarna. Muhammed är den slutgiltiga uttolkaren av Guds budskap.
Citera
2023-10-19, 16:09
Medlem
Citat:
Surah 3.45:

Och änglarna sade: "Maria! Gud tillkännager för dig det glada budskapet om ett ord från Honom [varigenom du skall föda den] vars namn skall vara Kristus Jesus, Marias son, ärad och lovprisad i denna värld och i det kommande livet och en av dem som skall vara i [Guds] närhet.

Vad skönt det borde vara att kunna slippa all ilska, och alla hot om helvetet osv, och börja be till Jesus istället. Tänk att kunna vända andra kinden till, och att bli uppmuntrad att älska sin fiende.

EDIT för dålig trådstart.

Jesus är messias. Det är något som kristna tror, det är det viktigaste. Utan jesus som messias, så är det någon annan religion.

Om Koranen säger att jesus är messias, och muslimer tror att koranen är helt sann, vilket dom gör givetvis, då finns det bara en slutsats att dra, nämligen att muslimer är kristna utan att veta om det.

Jag finner det väldigt intressant!

om är sant, dvs vi måste göra en "käll-kontroll", om ja, källan är korrekt; ja då är Jesus Messiah, öven enligt Muslimernas heliga bok, koranen!

Mkt bra undersökning och Tråd!

dvs om nu allt stämmer, vilket ännu ej är bekräftat!
Citera
2023-10-19, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Har du de suror som beskriver detta?

Muhammed själv menar att Korsdyrkan är en av de stora problemen med Jesus, men han är ytterst förvirrad vad gäller hur Jesus kom till jorden och menar att han liksom Adam skapats av Gud.

Det är en feltolkning av Bibeln, korsdyrkan finns inte. Det finns ingenting i Bibeln som styrker detta.

Surah
19.19
19:30, 19:31
3:45 - 47
4:171 - 172
4:158
3:52-55

Viktigt.
43:61
Citera
2023-10-19, 16:15
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Jag är inte här för att bråka med någon.
Vad är du här för?
Ryggdunkar?
Citera
2023-10-19, 16:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Puuuh! Blev svettigt där ett tag 😅 tack.

Ja, jag undrar hur många islam folk som har kännedom om det 🤔

Det tror jag inte att dom har, jag hade ingen kännedom om detta.

Jag har hört många feltolkningar av Bibeln av Muslimer, men har inte brytt mig om att rätta dom, ett exempel är att dom verkar tro att Maria är med i treenigheten, mem det är hon ju inte.

Jag tror att om man läser både Bibeln och Koranen så blir man väldigt förvånad. Iallafall blev jag det.
Citera
2023-10-19, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vall370
Ja. Varför tror du dom inte skulle veta det? Jesus födelse återberättas i koranen. Är han muslim då också?

Bill maher i sin episka religioulous

Vid n närmare koll fann hans researchteam att inte mindre än 13 olika religionsberättelsen från området runt Jerusalem; Egygten, Israel, Jordaien, Srien hade junfrufödsel, Han föds den 25 december, återuppstår etc etc...

13 stycken

det är helt enkelt en regional berättartradition...de 3 olika religionerna oh de som finns i området men inte är spridda till restan av världen; de har det mesta gemensamt

religion är till för att skapa och förstärka identitet Vi och dom, levnadsregler

Gud och det finns Gudomliga väsen har inget medreligion attt göra, det är en fråga för Fysiker, Filosfer, Teologer, medan Religion ser jag som en slags social Polis som efterträtts ev Politiska Rörelser och partier...

sedan gör amn det GROVA misstaget att tro att muslimer sitter hemma och läser koranen, 95% vet öht inget alls om koranen eller Muhammed!

jag har diskuterat detta med folk från MENA, javisst säger de och skrattar, vi vet inte ett dyft, lika lite som ni svenskar läser Bibeln

men TS skall ha beröm för att tagit från en mkt intresssant sak...all heder år hen!
Citera
2023-10-19, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Koranen säger inte att Jesus var Guds son. Den säger att Gud gjorde ett mirakel med Maria, så att hon födde en son fastän hon var jungfru (dvs oskuld).

Men Koranen säger tydligt ifrån att Jesus inte var Guds son bara för att hans mamma var oskuld. Däremot, säger Koranen, så var Jesus en stor profet.

Men den säger klart och tudligt att Jesus är messias, flera gånger, allts är han inte bara en profet. Han är messias. Han är också Guds ord Surah 4.171
Han är utan synd Surah 19.19
Han togs till himmlen av Gud Surah 4.158
Han kommer åter som ett tecken på judgement day Surah 43.61

LÅNGT ifrån en vanlig dödlig profet.

EDIT. Lägger till Johannes 1.1.
begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.
Senast redigerad av uractualmom 2023-10-19 kl. 16:21.
Citera
2023-10-19, 16:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De erkänner inte honom som Messias och de väntar inte på Messias som judarna. Muhammed är den slutgiltiga uttolkaren av Guds budskap.

Jag förstår, men det står i Koranen att Jesus ÄR messias.

Viktigt.
Senast redigerad av uractualmom 2023-10-19 kl. 16:30.
Citera
2023-10-19, 16:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WhimsicalGenius
Jag finner det väldigt intressant!

om är sant, dvs vi måste göra en "käll-kontroll", om ja, källan är korrekt; ja då är Jesus Messiah, öven enligt Muslimernas heliga bok, koranen!

Mkt bra undersökning och Tråd!

dvs om nu allt stämmer, vilket ännu ej är bekräftat!

Tack!
Jag blev väldigt förvånad, och det är som så många pusselbitar föll på plats.

EDIT

Mina källor:

Surah
19.19
19:30, 19:31
3:45 - 47
4:171 - 172
4:158
3:52-55

Viktigt.
Senast redigerad av uractualmom 2023-10-19 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in