2007-04-08, 20:18
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Du tror m.a.o inte på ett liv efter döden?
Sjalvklart, men du har tagit upp att en troende langtar efter doden. Och jag langtar inte efter doden utan jag ar medveten om att den kommer nar det ar min tur. Det ar inte detsamma som att langta efter den.
Citera
2007-04-08, 21:12
Medlem
Både Kristendomen och Islam har missuppfattat Jesus budskap och förvanskat det till sina egna fördelar och förvanskat budskapet.

Kristendomen focuserar på att enbart en tro på Jesus ska frälsa dem, trots att Jesus själv utryckligen sade det motsatta t.ex Matt 7:21-22.

Och Islam i stort har fullständigt missat kärlekens budskap, det absolut viktigaste budskapet Jesus lärde. Att älska Gud med hela vårt väsen och vår nästa som oss själva. Till och med älska de som vill oss ondast och göra gott mot dem. Att förlåta alla oavsätt vad de gjort mot oss. Att inte döma. Luk 6:27-37
Citera
2007-04-08, 21:22
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Kristendomen focuserar på att enbart en tro på Jesus ska frälsa dem, trots att Jesus själv utryckligen sade det motsatta t.ex Matt 7:21-22.

Jag uppfattar de verserna i kapitlet där Jesus tar upp falska profeter att det kommer komma de som ska profetisera i hans namn men inte alla av dem ska bli accepterade då en del kommer med falska budskap.

I övrigt så;

Citat:
Jesus svarade: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. (Joh 14:6)
Citera
2007-04-08, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Jag uppfattar de verserna i kapitlet där Jesus tar upp falska profeter att det kommer komma de som ska profetisera i hans namn men inte alla av dem ska bli accepterade då en del kommer med falska budskap.

Matt 7:21
Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja.

Jag tycker det är tydligt vad som är viktigast.

Citat:
I övrigt så;

Jesus svarade: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. (Joh 14:6)

Ser inget om att Jesös död ger syndernas förlåtelse? Det är en väldigt långsökt tolkning och efterkonstruktion. Jesus säger att man ska följa honom i hans fotspår. Han sätter exempel på hur vi ska leva för att nå frälsning/insikt. Vilket han även säger är mycket svårt! Speciellt eftersom vi håller så hårt i vår materiella värld. Hur många kristna lever som Jesus lärde? Hur många ger bort allt de äger? Hela den rika kyrkan är ett hån mot Jesus och hans lära.

Att bara tro på jesus, ångra sig och be om förlåtelse är inte speciellt svårt. Ett bra försäljningknep för en religion att få många anhängare.
Citera
2007-04-08, 21:50
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Matt 7:21
Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja.

Jag tycker det är tydligt vad som är viktigast.

Du verkar missa det väsentliga; Jesus är gud enligt kristendomen

Citat:
Ser inget om att Jesös död ger syndernas förlåtelse?

Det var inte vad jag syftade på heller utan du skrev;

Citat:
Kristendomen focuserar på att enbart en tro på Jesus ska frälsa dem

Att komma till himmelen är väl att bli frälst?

Citat:
Det är en väldigt långsökt tolkning och efterkonstruktion. Jesus säger att man ska följa honom i hans fotspår. Han sätter exempel på hur vi ska leva för att nå frälsning/insikt. Vilket han även säger är mycket svårt! Speciellt eftersom vi håller så hårt i vår materiella värld. Hur många kristna lever som Jesus lärde? Hur många ger bort allt de äger? Hela den rika kyrkan är ett hån mot Jesus och hans lära.

Alltså så ingen blir frälst utan Jesus och hans budskap? Är det vad du försöker säga?

I övrigt så är ingen människa utan synd, likaså kan ingen människa leva upp till allt det Jesus predikade om. Men hans budskap är en fingervisning i hur man ska försöka leva.

Citat:
Att bara tro på jesus, ångra sig och be om förlåtelse är inte speciellt svårt. Ett bra försäljningknep för en religion att få många anhängare.

Försäljningsknep? Predikade inte Jesus att man ska tro på hans ord, man ska bikta sig? Tycker inte det är något försäljningsknep då det är ju vad Jesus själv sa.
Citera
2007-04-08, 22:24
Medlem
Citat:
Du verkar missa det väsentliga; Jesus är gud enligt kristendomen

Något jag också ser att kristendomen feltolkat, men även om det vore så så har det inget betydelse för min kritik. Jesus berättar hur man ska leva och hur man ska nå frälsning och insikt. Och där nämner han inte att det är genom att enbart tro på honom och be om förlåtelse.

Citat:
"Ser inget om att Jesös död ger syndernas förlåtelse? "

Det var inte vad jag syftade på heller utan du skrev;

"Kristendomen focuserar på att enbart en tro på Jesus ska frälsa dem"

Så du menar att kristendomen inte focuserar på syndernas förlåtelse genom tron på Jesus?

Citat:
Att komma till himmelen är väl att bli frälst?

Vad har det med min ursprungliga kritik mot kristendomen att göra? Det jag hävdar är att Jesus förklarar hur man ska leva och vad som är viktigt för att bli frälst/nå insikt. Och detta neglerar kristendomen i stort och fokuserar istället på den kroppsliga slakten av Jesus, istället för hans andliga offer att ta mänsklig form och lära oss.

Citat:
Alltså så ingen blir frälst utan Jesus och hans budskap? Är det vad du försöker säga?

Det får du fråga Gud om, eller bli frälst/nå insikt/bli upplyst. För mig är det klart att det är budskapet som är det viktigaste. Det finns många vägar till Gud.

Citat:
I övrigt så är ingen människa utan synd, likaså kan ingen människa leva upp till allt det Jesus predikade om. Men hans budskap är en fingervisning i hur man ska försöka leva.
Var säger Jesus att hans budskap är en fingervisning om hur man ska leva? Varför kan ingen människa leva upp till det Jesus predikade om? Alla kan om man verkligen vill och bestämmer sig för att gå den vägen. Men 99,9 % väljer att inte gå den vägen, utan den breda vägen som han varnar för. Allt de behöver göra är att älska Gud och sin nästa som sig själv.

Citat:
Försäljningsknep? Predikade inte Jesus att man ska tro på hans ord, man ska bikta sig? Tycker inte det är något försäljningsknep då det är ju vad Jesus själv sa.
Du ska förlåta alla, de behöver inte ens be om förlåtelse. Jesus nämnde aldrig någon bikt, bara att vi ska förlåta vår nästa för då blir deras synder förlåtna, så även våra.
Försäljningsknepet är: Tro på jesus, be om förlåtelse och du är home free till himlen, annars blir det den eviga pinan.
Citera
2007-04-08, 22:33
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Så du menar att kristendomen inte focuserar på syndernas förlåtelse genom tron på Jesus?

Det har jag inte sagt utan nu talar jag om frälsning genom själva Jesus och hans budskap.

[quote]Vad har det med min ursprungliga kritik mot kristendomen att göra?QUOTE]

Det var ett svar på ditt svar på mitt citat.

Citat:
Det får du fråga Gud om, eller bli frälst/nå insikt/bli upplyst. För mig är det klart att det är budskapet som är det viktigaste. Det finns många vägar till Gud.

Gud säger ju det rakt ut i bibeln i form av Joh 14:6 enligt kristen teologi.

Citat:
Var säger Jesus att hans budskap är en fingervisning om hur man ska leva?

När man ger tips/råd om hur man ska leva är det inte då en fingervisning?

Citat:
Varför kan ingen människa leva upp till det Jesus predikade om?

För att ingen människa är syndfri? "Den som är utan synd ska kasta första stenen".

Citat:
Du ska förlåta alla, de behöver inte ens be om förlåtelse. Jesus nämnde aldrig någon bikt, bara att vi ska förlåta vår nästa för då blir deras synder förlåtna, så även våra.

Du verkar tro att man bara ska följa det Jesus sa och strunta i det han gjorde? En av de tjuvarna som hängde bredvid Jesus erkände sin synd och ångrade sig och Jesus gav honom förlåtelse, Jesus utförde bikt själv.

Eller när han förlät äktenskapsbryterskan.

Citat:
Försäljningsknepet är: Tro på jesus, be om förlåtelse och du är home free till himlen, annars blir det den eviga pinan.

Så det är inget Jesus säger att man ska göra?

Tro på Jesus; Han säger att man ska följa honom.

Förlåtelse; Bland annat kan man finna i bergspredikan att Jesus säger att man ska försona sig med sin broder innan man går fram till offeraltaret och offrar för att förlåta sin synd inför gud. Och att erkänna sina synder och få förlåtelse är att försona med sina synder.
Citera
2007-04-08, 22:49
Medlem
I människosonen finns ingen frälsning enligt Tanakh, dessutom var Jesus syndfri eftersom Gud bevarat honom från att begå överträdelser i Lagen. Jesus sade dessutom; Var Perfekt så som Fadern!
Citera
2007-04-08, 23:04
Medlem
Citat:
Det har jag inte sagt utan nu talar jag om frälsning genom själva Jesus och hans budskap.

Vad är då Jesus budskap? Att genom tro på honom få syndernas förlåtelse och därmed frälst? Om så var säger han det? Och om inte, återigen, vad är budskapet?

Citat:
Gud säger ju det rakt ut i bibeln i form av Joh 14:6 enligt kristen teologi.
Nej, jesus säger att han är vägen, sanningen och livet, och att ingen kommer till Fadern utom genom honom.
Han säger INTE att han förlåter allas synder genom hans slakt och att genom att be honom om förlåtelse så kommer vi till något paradis. Det är något som just är påhittat i kristen teologi.

Citat:
När man ger tips/råd om hur man ska leva är det inte då en fingervisning?
Jesus ger inga tips och råd, han berättar hur man ska leva för att nå frälsning och insikt. Lever man inte som han lär når man alltså inte dit. Hårt men det är vad han själv sa.

Citat:
För att ingen människa är syndfri? "Den som är utan synd ska kasta första stenen".
Och därmed är alltså inte ens Jesus syndfri menar du? Vad jag minns så kastade han inga stenar själv. Älskar man Gud av hela sitt hjärta och sin nästa såsom sig själv finns det ingen anledning till att kasta några stenar. Kärleken är det största och Jesus är kärleken. Kärleken är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till fadern utan kärleken.

Citat:
Du verkar tro att man bara ska följa det Jesus sa och strunta i det han gjorde?
Vart har jag sagt det? Lev som Jesus lärde och levde själv är det jag säger.

Citat:
En av de tjuvarna som hängde bredvid Jesus erkände sin synd och ångrade sig och Jesus gav honom förlåtelse, Jesus utförde bikt själv.

Eller när han förlät äktenskapsbryterskan.

Förlåtelsen är den största kärleken. Jesus nämnde aldrig något bikt, han förlät precis som han lärde att vi ska förlåta även våra värsta förföljare. Den som förlåter blir själv förlåten. Han gjorde precis som han lärt. Älskar man sin nästa som sig själv blir det självklart.

Citat:
Så det är inget Jesus säger att man ska göra?

Tro på Jesus; Han säger att man ska följa honom.

Förlåtelse; Bland annat kan man finna i bergspredikan att Jesus säger att man ska försona sig med sin broder innan man går fram till offeraltaret och offrar för att förlåta sin synd inför gud. Och att erkänna sina synder och få förlåtelse är att försona med sina synder.

Nej, jag ber dig återigen visa mig vart Jesus säger att genom hans korsfästelse så tar han alla synder på sina axlar och ger de som erkänner honom som Guds son förlåtelse? Kristendomen har totalt missuppfattad förlåtelsen. Det är VI som ska förlåta för att själva bli förlåtna. Jesus säger detta klart och tydligt! Han säger inte att vi ska be honom om förlåtelse.
Citera
2007-04-08, 23:13
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Vad är då Jesus budskap? Att genom tro på honom få syndernas förlåtelse och därmed frälst? Om så var säger han det? Och om inte, återigen, vad är budskapet?

Jesus budskap är flera och varierar från tro till tro.

Citat:
Nej, jesus säger att han är vägen, sanningen och livet, och att ingen kommer till Fadern utom genom honom.
Han säger INTE att han förlåter allas synder genom hans slakt och att genom att be honom om förlåtelse så kommer vi till något paradis. Det är något som just är påhittat i kristen teologi.

Men seriöst, jag har inte nämt något om alla synder förlåtna, utan jag talar om frälsning vilket man lär få om man kommer till sin fader.

Citat:
Jesus ger inga tips och råd, han berättar hur man ska leva för att nå fräslning och insikt. Lever man inte som han lär når man alltså inte dit. Hårt men det är vad han själv sa.

Okej, Jesus säger inte hur man bör leva (ge råd alltså) men samtidigt så säger han hur man bör leva enligt dig. Bestämt dig.

Citat:
Och därmed är alltså inte ens Jesus syndfri menar du? Vad jag minns så kastade han inga stenar själv. Älskar man Gud av hela sitt hjärta och sin nästa såsom sig själv finns det ingen anledning till att kasta några stenar. Kärleken är det största och Jesus är kärleken. Kärleken är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till fadern utan kärleken.

Jesus är syndfri, testa och läs om äktenskapbryterskan.

Citat:
Hon svarade: ”Nej, herre.” Jesus sade: ”Inte heller jag dömer dig. Gå nu, och synda inte mer.”] (Joh 8:11)
Vart har jag sagt det? Lev som Jesus lärde och levde själv är det jag säger.

Kärleken är den heliga anden.

Citat:
Förlåtelsen är den största kärleken. Jesus nämnde aldrig något bikt, han förlät precis som han lärde att vi ska förlåta även våra värsta förföljare. Den som förlåter blir själv förlåten. Han gjorde precis som han lärt. Älskar man sin nästa som sig själv blir det självklart.

Jesus nämner aldrig något om att man ska äta kött.

Jesus nämner aldrig att man ska ha kläder på sig.

Jesus nämner aldrig något om att man ska läsa om honom.

...Eftersom Jesus inte nämner något om detta så är det alltså fel!

Läs om när en dömd människa bekänner sin synd inför honom (bikt) och Jesus förlåter honom och ger honom synderna förlåtelse.

Citat:
Nej, jag ber dig återigen visa mig vart Jesus säger att genom hans korsfästelse så tar han alla synder på sina axlar och ger de som erkänner honom som Guds son förlåtelse? Kristendomen har totalt missuppfattad förlåtelsen. Det är VI som ska förlåta för att själva bli förlåtna. Jesus säger detta klart och tydligt! Han säger inte att vi ska be honom om förlåtelse.

Jag ber dig återligen att inse att jag inte talar om att han tar alla synder från sina axlar. I övrigt så läser man Jesaja så ser man en del profetior som stämmer in på Jesus.

Så vi ska inte be gud om förlåtelse? Då har du väl inte läst GT om att man ska ge offer till sin gud om man vill få förlåtelse? Eftersom templet inte finns kvar så är offret ersatt med bikten inom kyrkan.
Citera
2007-04-09, 00:03
Medlem
Citat:
...

Ok, nu tar vi det igen, och långsamt så att ingen blir förvirrad. Kristendomen har missuppfattat/förvrängt/lagt till saker från Jesu lära.

Jesus säger aldrig att han ska dö för våra synder, och att genom hans död så får människor som tror på honom fribiljett till ett paradis. Istället så berättar han hur man ska leva och vilka regler man ska följa. Gör man inte det, sorry, då blir man inte frälst. Inga tips och råd alltså, utan genomgripande vägledning för att följa den smala och svåra vägen.

Jesus nämner aldrig någon bikt, men säger helt riktigt att vi ska förlåta alla för deras synder. För genom det blir vi själva förlåtna och de vi förlåter blir förlåtna. Genom att älska vår nästa som oss själva så blir denna regel självklar. Det är alltså VI som måste lära oss att leva på ett sådant sätt för att nå frälsning/insikt.

De stora kristna kyrkorna lyssnar inte på detta. De hävdar med en idiots envishet att Jesus dog för våra synder. Och att enbart genom att be om Jesu förlåtelse få en biljett till himlen är något påhittat utan stöd från Jesus själv. Det viktigaste, Jesu lära, kommer sekundärt i någon form av riktlinjer i kyrkan, när Jesus själv poängterar att det är sättet vi måste leva för att komma vidare, det finns inga genvägar.
Citera
2007-04-09, 01:28
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ok, nu tar vi det igen, och långsamt så att ingen blir förvirrad. Kristendomen har missuppfattat/förvrängt/lagt till saker från Jesu lära.

Enligt dig, och det får du stå för såklart.

Citat:
Jesus säger aldrig att han ska dö för våra synder, och att genom hans död så får människor som tror på honom fribiljett till ett paradis. Istället så berättar han hur man ska leva och vilka regler man ska följa. Gör man inte det, sorry, då blir man inte frälst. Inga tips och råd alltså, utan genomgripande vägledning för att följa den smala och svåra vägen.

Att bara tro på honom har väl ingen kyrka sagt att det är det enda kriteriet? Orthodoxa och romersk-katolska kyrkan lägger stor vikt vid budorden vilket var det Jesus predikade om, med stark riktning mot budorden mot ens nästa..

Citat:
Jesus nämner aldrig någon bikt, men säger helt riktigt att vi ska förlåta alla för deras synder. För genom det blir vi själva förlåtna och de vi förlåter blir förlåtna. Genom att älska vår nästa som oss själva så blir denna regel självklar. Det är alltså VI som måste lära oss att leva på ett sådant sätt för att nå frälsning/insikt.

Jag tror du missuppfattat själva konceptet med bikt. Att man biktar sig för en präst är en gammal kristen tradition (ALL religion bygger på både teologi och traditioner) från då kyrkan var ung och de som var lärda inom religionen var just prästerna. Att bikta sig är att öppet tala om sin synd för någon och således erkänna sin synd och erkänna att man verkligen ångrar det. Således har bikten levt vidare som tradition och sakrament men är inget tvång då du kan bikta dig hos din vän eller här på nätet om du så vill.

Citat:
De stora kristna kyrkorna lyssnar inte på detta. De hävdar med en idiots envishet att Jesus dog för våra synder. Och att enbart genom att be om Jesu förlåtelse få en biljett till himlen är något påhittat utan stöd från Jesus själv. Det viktigaste, Jesu lära, kommer sekundärt i någon form av riktlinjer i kyrkan, när Jesus själv poängterar att det är sättet vi måste leva för att komma vidare, det finns inga genvägar.

Att be Jesu förlåtelse härstammar från judisk religion då man lade fram offer till gud för att få förlåtelse, men eftersom det inte finns något tempel kvar idag så är offret ersatt av bikt, och att addresera den till Jesus är logiskt då enligt kristen teologi är Jesus gud.

Jag vet inte vart du hittat din konstiga vrängda syn på kyrkorna men jag föreslår att du antingen läser ur kyrkornas katekeser eller pratar med teologer för att se att kyrkorna utgår hårt från lagen (10 budorden) vilket var det Jesus budskap utgick ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in