2011-04-09, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alecftw
Detta är bara ett sätt av många sätt som han visade det på.

Fem gånger under sitt liv förutspådde Han att Han skulle dö. Han förutspådde också hur Han skulle dö och att tre dagar senare skulle Han uppstå från de döda och visa sig för sina lärjungar.

Jesus var även utan synd. Gud är utan synd. Fadern är i Jesus och Jesus är i Fadern. De är EN!

Du refererar från texter där författarna inte personligen kände den påstådda Jesusfiguren. Namnen till evangelierna tillskrevs dem först på 180-talet och är det enda indicium på att en lärjunge hållit i pennan.
Citera
2011-05-07, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebnekaisa
Jesus säger väl att han är Messias, Guds son?

Jesus: "Vem säger ni att jag är?"
Petrus: "Du är Messias, den levande Gudens son."
Jesus "Välsignad är du, för detta uppenbarades inte för dej av människor utan av min Fader i himlen."
Matteus 15:16-17

Men evangeliernas författare implicerar väl att Jesus är en gudomlighet?

"I begynnelsen var Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. /.../ Och Ordet blev människa och bodde bland oss..."
Johannes 1:1-3, 14

Det måste väl gå att separera evangeliernas åsikt om vad Jesus är (=Gud) och det som Jesus antyder att han är (=Messias)? Men Jesus kan väl iofs ha ansett sig vara Gud men ej vågat säga det rakt ut....

Och kristna tror att Jusus är gudomlig (sedan kyrkomötet i Nicea där man röstade om det).

(Tror förresten det är den 75 versen i den 5 suran:
[5:75] "Messias, Marias son, är inget annat än en budbärare som budbärarna före honom, och hans mor var ett helgon. Båda två brukade äta av maten. Lägg märke till hur vi förklarar uppenbarelserna för dem, och lägg märke till hur de ändå avviker!")
Jag hade glömt bort alla passager i Johannes evangeliet, det finns en del i de andra Evangeliumen, såsom den i Matteus som du påpeka, men Johannes är smockat men ord från Jesus själv om hans status som Guds Son.

"The woman saith unto him, I know that Messias cometh, which is called Christ: when he is come, he will tell us all things.
Jesus saith unto her, I that speak unto thee am [he]"

Johannes 4:25-26

"Jesus heard that they had cast him out; and when he had found him, he said unto him, Dost thou believe on the Son of God?
He answered and said, Who is he, Lord, that I might believe on him?
And Jesus said unto him, Thou hast both seen him, and it is he that talketh with thee.
And he said, Lord, I believe. And he worshipped him."

Johannes 9:35-38

"I and [my] Father are one."
Johannes 10:30

"Say ye of him, whom the Father hath sanctified, and sent into the world, Thou blasphemest; because I said, I am the Son of God?
If I do not the works of my Father, believe me not.
But if I do, though ye believe not me, believe the works: that ye may know, and believe, that the Father [is] in me, and I in him."
Johannes 10:36-38

Therefore his sisters sent unto him, saying, Lord, behold, he whom thou lovest is sick.
When Jesus heard [that], he said, This sickness is not unto death, but for the glory of God, that the Son of God might be glorified thereby.
..
Then Martha, as soon as she heard that Jesus was coming, went and met him: but Mary sat [still] in the house.
Then said Martha unto Jesus, Lord, if thou hadst been here, my brother had not died.
But I know, that even now, whatsoever thou wilt ask of God, God will give [it] thee.
Jesus saith unto her, Thy brother shall rise again.
Martha saith unto him, I know that he shall rise again in the resurrection at the last day.
Jesus said unto her, I am the resurrection, and the life: he that believeth in me, though he were dead, yet shall he live:
And whosoever liveth and believeth in me shall never die. Believest thou this?
She saith unto him, Yea, Lord: I believe that thou art the Christ, the Son of God, which should come into the world.
...
It was a cave, and a stone lay upon it.
Jesus said, Take ye away the stone. Martha, the sister of him that was dead, saith unto him, Lord, by this time he stinketh: for he hath been [dead] four days.
Jesus saith unto her, Said I not unto thee, that, if thou wouldest believe, thou shouldest see the glory of God?
Then they took away the stone [from the place] where the dead was laid. And Jesus lifted up [his] eyes, and said, Father, I thank thee that thou hast heard me.
And I knew that thou hearest me always: but because of the people which stand by I said [it], that they may believe that thou hast sent me.
And when he thus had spoken, he cried with a loud voice, Lazarus, come forth.
And he that was dead came forth, bound hand and foot with graveclothes: and his face was bound about with a napkin. Jesus saith unto them, Loose him, and let him go.
Then many of the Jews which came to Mary, and had seen the things which Jesus did, believed on him.

Johannes kapitel 11 verser:
3-4
20b-27
38-45

"But Thomas, one of the twelve, called Didymus, was not with them when Jesus came.
The other disciples therefore said unto him, We have seen the Lord. But he said unto them, Except I shall see in his hands the print of the nails, and put my finger into the print of the nails, and thrust my hand into his side, I will not believe.
And after eight days again his disciples were within, and Thomas with them: [then] came Jesus, the doors being shut, and stood in the midst, and said, Peace [be] unto you.
Then saith he to Thomas, Reach hither thy finger, and behold my hands; and reach hither thy hand, and thrust [it] into my side: and be not faithless, but believing.
And Thomas answered and said unto him, My Lord and my God.
Jesus saith unto him, Thomas, because thou hast seen me, thou hast believed: blessed [are] they that have not seen, and [yet] have believed."

Johannes 20:24-29

Observera att Thomas kallar Jesus för hans Herre OCH Gud, vilket Jesus inte emotsäger!!

Koranen är alltså i Bibelns bemärkelse en anti-kristen skrift, då den förnekar att Jesus är Guds Son, och är därför totalt inkompatibla med varandra!! "Profeten" Muhammed var en profet, men en profet för Satan.
Citera
2011-05-08, 17:09
Medlem
Citat:
Han sade Han var Gud många gånger.

Och enligt Koranen skall månen vara delad...

Om månen skulle varit delad skulle det få katastrofala följder!

Månen delades men sattes ihop igen. Vetenskaper har hittat att det finns ett spår av att månen har delats innan den sattes ihop igen.
Citera
2011-05-08, 18:12
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Inte om man är Gud
Och det är väl inte bevisat att det ens sägs i Bibeln?
Att det inte finns i Koranen vet alla som har läst den.
Islam är mycket tydlig med var gränsen går för Gudsdyrkan och avgudadyrkan, eftersom Shirk är den största synden.
Citera
2011-05-08, 18:20
Medlem
flygande mattans avatar
Kebnekaisa

Citat:
Och kristna tror att Jusus är gudomlig (sedan kyrkomötet i Nicea där man röstade om det).
Tro - efter en omröstning? Jaja säger ju en del förstås...

Citat:
[5:75] "Messias, Marias son, är inget annat än en budbärare som budbärarna före honom, och hans mor var ett helgon. Båda två brukade äta av maten. Lägg märke till hur vi förklarar uppenbarelserna för dem, och lägg märke till hur de ändå avviker!")
I den svenska översättningen av Koranen står det 'sanningsenlig kvinna'. Det är viktigt att förstå att Koranen inte talar om Maria (mAvnmh) som ett helgon i den meningen som katolikerna upphöjer henne till. Utan det är för att förklara hennes karaktär. Dvs inte en lösaktig kvinna, vilket hon säkerligen lätt kunde ha uppfattats på den tiden eftersom hon fick barn utan att vara gift. Så alla de hemska misstankar och hårda ord hon fick möta av prästerna och folket, dementeras i Koranen där hennes goda karaktär och kyskhet omtalas.
Citera
2011-05-08, 18:24
Medlem
flygande mattans avatar
TS

Påminner om mitt inlägg 66 från den 8/4 då du inte har besvarat det.

Citat:
TS

Var i Koranen står det att Jesus (fvmh) var en lögnare som du påstår?
Svar från TS: .......................................
Citera
2011-05-08, 19:33
Medlem
Varför kan ni inte skriva bibelcitaten på svenska? Jag tror det skulle göra tråden mycket intressantare, och det blir lättare att hänga med i diskussionerna. Bibeln finns t ex på svenska här: http://www.folkbibeln.net/
Citera
2011-05-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
TS

Påminner om mitt inlägg 66 från den 8/4 då du inte har besvarat det.

Svar från TS: .......................................
Du får ursäkta mig, flygande mattan. Denna tråden blev en större succe än jag trodde och jag erkänner att jag inte läst igenom hela.

Koranen motsäger vad Guds Ord (Bibeln) säger om Jesus. Koranen hävdar att alla de ögonvittnena som följde Jesus och även Jesus själv är "avvikare", då Jesus flertalet gånger säger att han är Guds Son som jag bevisar i mitt inlägg ovan.

Som du själv citerar lite längre upp:
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
[5:75] "Messias, Marias son, är inget annat än en budbärare som budbärarna före honom, och hans mor var ett helgon. Båda två brukade äta av maten. Lägg märke till hur vi förklarar uppenbarelserna för dem, och lägg märke till hur de ändå avviker!") "

Kan det vara klarare?
Citera
2011-05-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
Varför kan ni inte skriva bibelcitaten på svenska? Jag tror det skulle göra tråden mycket intressantare, och det blir lättare att hänga med i diskussionerna. Bibeln finns t ex på svenska här: http://www.folkbibeln.net/
Jo jag har tänkt att jag borde göra det. Det är ju trots allt svenska som är vårt modersmål.

Men saken är den, att Katolska Kyrkan har genom sin motreformation som de startade med sin infernaliska diaboliska Jesuit-orden, lyckats få Svenska Kyrkan att gå ifrån de Hebreiska och Grekiska majoritetstexterna (med majoritetstext menas de texter som överrenstämmer och är fler än minoritetstexterna som t.ex. den grundtext som ligger till grund för våra biblar sedan 1917 års bibelöversättning)

Kort sagt, Guds ord på svenska hittas för tillfället i 1703 års Kyrkobibel, också kallad Karl XII Bibel. Denna Bibel använder dock ett väldigt gammalt språk som är väldigt svårt att förstå om man inte redan vet vad där står.

Det finns dock en ny inofficiell Bibelöversättning av "Svenska Reformationsbibel sällskapet" där de använder de hebreiska och grekiska majoritetstexterna (precis som användes till vår 1703 års kyrkobibel) på deras hemsida finns även förklaringar till varför de nya bibelöversättningarna (1917 års och framåt) INTE är Guds ord, utan är Satans sätt att försöka krossa protestantismen.

Jag kan tänka mig att börja citera från deras version av nya testamentet, men jag har själv inte jämfört den exakt med Karl XII:s Bibel än, därför är jag motvillig att göra så.

Så mycket kan jag säga iaf, Bibel 2000 är inte mycket bättre än Satanist bibeln, Satanist bibeln säger iaf vad den är så man kan hålla sig undan.

Här är deras hemsida:
http://www.bibel.se/

Här är en intressant video om hur Katolska Kyrkan kämpat genom århundradena (och fortfarande kämpar, främst genom sina Jesuiter) för att krossa protestantismen, och Guds Ord (Bibeln), videon är på engelska.
http://www.youtube.com/watch?v=ySheyYPB4Qo&feature=player_embedded
Citera
2011-05-09, 12:27
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erks
Du får ursäkta mig, flygande mattan. Denna tråden blev en större succe än jag trodde och jag erkänner att jag inte läst igenom hela.

Koranen motsäger vad Guds Ord (Bibeln) säger om Jesus. Koranen hävdar att alla de ögonvittnena som följde Jesus och även Jesus själv är "avvikare", då Jesus flertalet gånger säger att han är Guds Son som jag bevisar i mitt inlägg ovan.

Som du själv citerar lite längre upp:

Kan det vara klarare?
Ok tack för förklaring att du missat.

Du menar vad som står i NT väl? Vad som egentligen står där om Jesus (fvmh) gudomlighet och sonskap råder det väl delade meningar om? Speciellt som hans status fastslagits vid de olika kyrkomötena, bl.a. Nicea?

Ja Koranen är tydlig å sin sida och förklarar att Jesus (fvmh) endast var en profet och utsänd av Allah (swt). Därav Korantexten 'att han och hans mor åt föda' t.ex. Man kan se det som en uppdatering av vad som står i NT.
Citera
2011-05-09, 20:47
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoskor
Månen delades men sattes ihop igen. Vetenskaper har hittat att det finns ett spår av att månen har delats innan den sattes ihop igen.

Vaddå för spår?
Citera
2011-05-10, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66

Vaddå för spår?

Vetenskaper har upptäckt att månen har stora antal sprickor på ytan av månen. Vetenskaper som då inte är religiösa kunde inte förklara var de kom ifrån. Finns ute på google också. Enligt religiösa, muslimska historiker då eller vad man nu ska kalla dessa forskare, så sägs det att Mohammed delade på månen och satte ihop den igen.

http://www.al3malka.com/vb/sv/t18387.htm

http://vallfarden.se/sv/index.php?option=com_content&view=article&id=107:d elandet-av-manen&catid=55rofetens-mirakler&Itemid=72

är källor jag hittat iaf. Annars har jag dessa böcker på arabiska som talar om vad forskare har hittat.
Senast redigerad av Kokoskor 2011-05-10 kl. 15:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in