Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Att många förkastar Luxemburgs arbete är väl inte så konstigt!?
Lite svårt att ta en pseudoforskare på allvar.
Kanske är han rädd om sitt liv? Men tanke på hur många dårar som tenderar att söka sig till Islam, så är det väl förståeligt?
Citat:
Om du håller med Erhman (i vissa saker), som f.ö är agnostiker och inte sekulär, om det nu går går att urskilja betydande
skiljelinijer mellan de två begreppen, finns det väl ingen anledning att klaga över hänvisningen av honom.
Jag har inga problem med att man forskar kring skrifterna.. Eftersom jag tror att traditionen och skriften går hand i hand, och pga detta så ser skriften ut som den gör idag..
Vill man då som exempelvis Ehrman kritisera skriften och påvisa felaktigheter, då förutsätter detta, en hållning till hur skriften egentligen borde vara. Han påpekar ju avsaknaden av vissa passager i gamla manuskript mot nyare, och menar då detta indikerar på att alla nya är felaktiga. Det kan ju likväl tyda på att de äldre är felaktiva och ofullständiga. Inte heller är dessa passager av någon större teologisk betydelse.
Joh 7:53-8:11, Luk 23:34, Mark 16:9-20 verkar saknas i vissa manuskript. Men för att Ehrmans teorier skall stämma, så förutsätter ju detta, att de äldre manuskripten var korrekta och fullständiga. Medans traditionen o andra sida menar att det är tvärtom.
Tar man man bort traditionen helt ur detta tankesätt, så ger jag honom rätt.. Men om traditionen o andra sidan hävdar att dessa manuskript vi idag läser som vår bibel, det stämmer överens med originalen. Ja hela kanoniseringsprocessen blir helt orelevant enligt Ehrmans synsätt för mig.. Jag tror att min kyrka har auktoritet och mandat att besluta vilka skrifter som skall ingå som bibel..
Att jag klagar på honom, är snarare för att ni sällan tar till er det forskare som kritiserar Islam.. Tex förkastar Luxemburg för att han skriver under pseudonym, det är väl vad han skriver som är det relevanta, och inte vad han heter