2011-03-18, 23:19
Medlem
Alecftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Jag ifrågasatte ett argument. Det är ALLT jag har gjort!
Jag betackar mig för diverse påhopp, bara för att jag råkar ha rätt.

Plocka fram texten i bibeln där Jesus själv påstår att han ÄR Gud ("I Am God").
När ni gjort det, kommer jag att medge att sådan text existerar.
Om du villa vara ignorant, fortsätt gå i den blinda vägen.

Nej, Jesus sade aldrig de tre exakta orden: "Jag är Gud". Men Jesus sade aldrig heller de exakta fyra orden: "Jag är en profet" eller de exakta fyra orden "Jag är en man," men vi vet att han var både en profet och en man. Det är inte nödvändigt för Jesus att säga den exakta frasen "Jag är en man" för oss att veta att han var en man. Likaså är det inte nödvändigt för Jesus att uttala de exakta tre orden "Jag är Gud" för att vi avgöra om han är gudomlig. Jesus kan inte ha sagt den exakta meningen "Jag är Gud", men han gjorde anspråk på Guds namn för sig själv (Mos 03:14 med John 8:58) och han fick också tillbedjan (Matt. 2:02, 14:33; 28:9, Joh 9:35-38).
Citera
2011-03-18, 23:35
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erks
Koranen säger i Sura 5:78 att Jesus endast var en apostel av Allah

"Christ the son of Mary was no more than an Apostle; many were the apostles
that passed away before him. His mother was a woman of truth. They had both to
eat their (daily) food. See how Allah doth make His Signs clear to them; yet see
in what ways they are deluded away from the truth!"

Sura 5:78

Men hur kan Jesus vara en utvald och erkänd apostel av Allah om han var en lögnare?

Koranen erkänner liksom att Jesus var en apostel av Gud, men samtidigt så säger Koranen att han var en lögnare, då Jesus själv erkänner att han är Gud i sitt Ord, Bibeln.

"Believest thou not that I am in the Father, and the Father in me? the words that I speak unto you I speak not of myself: but the Father that dwelleth in me, he doeth the works.
Believe me that I [am] in the Father, and the Father in me: or else believe me for the very works' sake."

John 14:10-11

"Jesus saith unto him, I am the way, the truth, and the life: no man cometh unto the Father, but by me."
John 14:6

"Paul, a servant of Jesus Christ, called [to be] an apostle, separated unto the gospel of God,
(Which he had promised afore by his prophets in the holy scriptures,)
Concerning his son Jesus Christ our Lord, which was made of the seed of David according to the flesh;
And declared [to be] the Son of God with power according to the spirit of holiness, by the resurrection from the dead:"

Romans 1:1-4

"And this is the record, that God hat given to us eternal life, and this life is in his Son.
He that hath the Son hath life; [and] he that hath not the Son of God hath not life."

1 John 5:12

"Beloved, believe not every spirit, but try the spirits whether they are of God: because many false prophets are gone out into the world.
Hereby know ye the Spirit of God: Every spirit that confesseth that Jesus Christ is come in the flesh is of God:
And every spirit that confesseth not that Jesus Christ is come in the flesh is not of God: and this is that [spirit]
of antichrist, whereof ye have heard that it should come; and even now already is it in the world."

I John 4:1-3

Så hur går detta ihop? Är denna Allah en hycklare och en antikrist?

Citat:
Ursprungligen postat av Erks
Glömde du den här posten eller?
https://www.flashback.org/sp29508894

Här erkänner Jesus att Johannes döparens vittnesmål var korrekt. Han säger alltså att Johannes hade rätt som kallade honom Gud (Sonen).

Här har du direkt från Jesus Kristus!! Och detta kan man inte "tolka" Han säger vad Han säger.

HERREGUD!!
Läs era egna hänvisningar så ser ni ju att Jesus själv aldrig påstår att han ÄR gud!!!!!....
Ta på er glasögonen, det kan hjälpa.
Citera
2011-03-19, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alecftw
Om du villa vara ignorant, fortsätt gå i den blinda vägen.

Nej, Jesus sade aldrig de tre exakta orden: "Jag är Gud". Men Jesus sade aldrig heller de exakta fyra orden: "Jag är en profet" eller de exakta fyra orden "Jag är en man," men vi vet att han var både en profet och en man. Det är inte nödvändigt för Jesus att säga den exakta frasen "Jag är en man" för oss att veta att han var en man. Likaså är det inte nödvändigt för Jesus att uttala de exakta tre orden "Jag är Gud" för att vi avgöra om han är gudomlig. Jesus kan inte ha sagt den exakta meningen "Jag är Gud", men han gjorde anspråk på Guds namn för sig själv (Mos 03:14 med John 8:58) och han fick också tillbedjan (Matt. 2:02, 14:33; 28:9, Joh 9:35-38).

Hans namn är mer än nog för att avgöra om han är man eller ej. Det är irrelevant och ett dåligt argument. Dessutom finns det tonvis med profetior i hebreiska bibeln om vilka karaktärer skall dyka upp.

Nej, Jesus har aldrig sagt att han är Gud och det finns inga sådana slutsatser att ta. Han själv presenterade sig förmodligen "Jesus av Nasaret" och det var så människor i hans omgivning tilltalade honom. En del sade t.o.m Jesus av Davids ätt. Evangeliet går isär på den punkten och för varje vers du försöker bevisa Jesus Gudomlighet så kan jag visa dig två som säger det motsatta. Det är att fara med osanning att försöka påtvinga Jesus den titeln med så vaga och otillförlitliga källor.
Citera
2011-03-19, 01:24
Medlem
Alecftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salah-addin
Hans namn är mer än nog för att avgöra om han är man eller ej. Det är irrelevant och ett dåligt argument. Dessutom finns det tonvis med profetior i hebreiska bibeln om vilka karaktärer skall dyka upp.

Nej, Jesus har aldrig sagt att han är Gud och det finns inga sådana slutsatser att ta. Han själv presenterade sig förmodligen "Jesus av Nasaret" och det var så människor i hans omgivning tilltalade honom. En del sade t.o.m Jesus av Davids ätt. Evangeliet går isär på den punkten och för varje vers du försöker bevisa Jesus Gudomlighet så kan jag visa dig två som säger det motsatta. Det är att fara med osanning att försöka påtvinga Jesus den titeln med så vaga och otillförlitliga källor.
Han är mer än man.
Han sade många gånger att Han var Gud. Den som kan kristendom vet att Jesus är Gud. Ta vi tex en agnostiker (eller ngn annan) som vet kristendom så skulle han säga lika dant och hitta bevisen för det. Om Evangeliet går isär, går även Koranen isär. Om du försöker motbevisa NT, motbevisas också Koranen direkt och ramlar också ner i gropen.
Men varsågod, bevisa det motsatta med hjälp av Bibeln att Jesus inte är Gud.
Det är du som säger att Gud inte är Gud. Du förnekar det Gud har sagt. Du kallar Gud för lögnare. Vilket även Koranen säger om Gud.
Citera
2011-03-19, 15:37
Medlem
Det här kan komma som en överraskning för vissa av er men Bibeln skrev inte på engelska. Av någon orsak verkar det vara just de med de sämsta kunskaperna som ständigt tar till engelska Bibelcitat här i tråden.

För att kort besvara frågan:

Enligt islam är (förstås) Bibeln inte sann. Enligt islam var Jesus en profet sänd av Gud, och han påstod aldrig (i koranen) att han är Gud.

Att någon kan missa något så uppenbart är rätt talande för den låga kunskapsnivån på Flashback.

Till de muslimer som tjatar om ett Bibelcitat där Jesus säger "I am God" så upprepar jag Bibeln skrev inte på engelska. Lär er läsa koine-grekiska och läs evangelierna så ser ni att detta påstående är gjort mycket klart.
Citera
2011-03-19, 19:34
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Det här kan komma som en överraskning för vissa av er men Bibeln skrev inte på engelska. Av någon orsak verkar det vara just de med de sämsta kunskaperna som ständigt tar till engelska Bibelcitat här i tråden.

För att kort besvara frågan:

Enligt islam är (förstås) Bibeln inte sann. Enligt islam var Jesus en profet sänd av Gud, och han påstod aldrig (i koranen) att han är Gud.

Att någon kan missa något så uppenbart är rätt talande för den låga kunskapsnivån på Flashback.

Till de muslimer som tjatar om ett Bibelcitat där Jesus säger "I am God" så upprepar jag Bibeln skrev inte på engelska. Lär er läsa koine-grekiska och läs evangelierna så ser ni att detta påstående är gjort mycket klart.

Jag kan bara tala för egen del, och den bakomliggande orsaken till "min" engelska.
Det var ett försök att göra saken förstådd hos de som kom med engelska citat. Jag anammade deras språk s.a.s. för att kanske lättare bli förstådd. Men det var inte till någon större hjälp.
Jag är heller inte muslim, om någon undrar.
OCH diskussionen gäller INTE huruvida Jesus var gud, eller inte. Frågan är - ljög han, eller inte?!!
Här propagerar jag för att han inte ljög, att han inte var en lögnare - och möter vilda protester från det "kristna" hållet ...
TS ställer frågan om varför han ljög, och jag menar att så inte är fallet ... och s.k. kristna håller på gå upp i limningen över mitt horribla påstående...
Citera
2011-03-19, 20:48
Medlem
Citat:
Jag kan bara tala för egen del, och den bakomliggande orsaken till "min" engelska.
Det var ett försök att göra saken förstådd hos de som kom med engelska citat. Jag anammade deras språk s.a.s. för att kanske lättare bli förstådd. Men det var inte till någon större hjälp.
OCH diskussionen gäller INTE huruvida Jesus var gud, eller inte. Frågan är - ljög han, eller inte?!!
Här propagerar jag för att han inte ljög, att han inte var en lögnare - och möter vilda protester från det "kristna" hållet ...
TS ställer frågan om varför han ljög, och jag menar att så inte är fallet ... och s.k. kristna håller på gå upp i limningen över mitt horribla påstående...

Du har förstås helt rätt. Jag, som själv är troende kristen, undrar också hur TS kommer fram till den absurda frågan.
Citera
2011-03-19, 23:31
Medlem
Alecftws avatar
Citat:
Men då talar ju Jesus sanning! Han ljög ju inte! Han sade att Han är Gud. Korrekt, Jesus ljög inte utan sade det sanna
Citera
2011-03-19, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alecftw
Men då talar ju Jesus sanning! Han ljög ju inte! Han sade att Han är Gud. Korrekt, Jesus ljög inte utan sade det sanna

Ska vi sluta älta det här nu? Både kristna och muslimer tror att allt Jesus sade var sant

Vi kristna tror att Jesus är Gud och att han sade just det, inte att han "bara" var profet.
Muslimer tror att Jesus var en profet och att han sade just det, inte att han är Gud.

Om någon problem att förstå det här kan den personen gå tillbaks till skolan.
Citera
2011-03-20, 10:24
Medlem
SleepaZs avatar
Injil vs NT/bibeln

1. Det judiska folket har sin Torah, de har en lång historisk tradition i sina skrifter. De har även Talmud.

2. Kristna har en skrift, en kanon med evanglierna, samt brev. En tradition är minst 500-600 år gammal när Muhammed gör entre.

3. Múhammed hävdar att både Torah och dem kristnas evangelier är förvanskade.

4.Muhammed säger att Suhuf Ibrahim (Abraham), Zabur(David), Tawrat(Moses) Injil(Jesus,Isa) är dem korrekta uppenbarelsen som både Judar och kristna förvanskat.

5. Det är även spännande när man granskar den info som står om Isa i Koranen och jämför den som står i evangelierna och judiska, gnostiska,aprokryfer skrifter. Det som står i Koranen verkar dock ha likheter med apokryfiska skrifter som var populära under 500-600 talet. Jesu mirakel som barn är väl det kändaste exemplet.

6. Det blir därför hyckleri när muslimer samtidigt hävdar att den både den kristna och judiska uppenbarelserna är förvanskade, men samtidigt så citerar muslimer ur dessa skrifter för att påvisa Muhammeds profetiska status..

Om nu Bibeln förfalskats av judar och kristna (vilket är vad islam menar), måste detta ha skett efter att Evangeliet (enligt Islam Injil) spritts ut över stora områden. Då uppstår omedelbart frågan hur detta skulle vara möjligt. Hur har det skett? När? Av vem?
Hur skulle det vara möjligt, att efter att Bibeln spritts ut över hela Romarriket och längre än så, förvanska alla bibelvarianter så att de motsäger Koranen men samtidigt är inbördes överensstämmande?
Vem besatt den sanna vägen? Vi har tidiga manuskrift som talar för det kristna evangeliets trovärdighet. Så man kan ju undra hur verkningslöst snabbt Injil försvann egentligen. Fanns det ingen Gudomlig styrka alls i detta evangelium. Var det ingen som ville förvara det överhuvudtaget?
Och varför skall vi lita på uppgifter 600 år senare?
Citera
2011-03-20, 13:51
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ

Om nu Bibeln förfalskats av judar och kristna (vilket är vad islam menar), måste detta ha skett efter att Evangeliet (enligt Islam Injil) spritts ut över stora områden. Då uppstår omedelbart frågan hur detta skulle vara möjligt. Hur har det skett? När? Av vem?
Hur skulle det vara möjligt, att efter att Bibeln spritts ut över hela Romarriket och längre än så, förvanska alla bibelvarianter så att de motsäger Koranen men samtidigt är inbördes överensstämmande?
Vem besatt den sanna vägen? Vi har tidiga manuskrift som talar för det kristna evangeliets trovärdighet. Så man kan ju undra hur verkningslöst snabbt Injil försvann egentligen. Fanns det ingen Gudomlig styrka alls i detta evangelium. Var det ingen som ville förvara det överhuvudtaget?

Nej, det är inte "bara" islam som menar att Bibeln är förvanskad utan också icke-muslimska forskare som har gått tillbaka till dem Bibliska källorna och undersökt dem.

Så svar på dina frågor vem som förvanskat Bibeln, när, hur , varför osv kan du få i deras böcker om du nu är intrsserad;

I böcker som;
Citat:
Who Wrote The Bible? - Richard Elliott Friedman

Lost Scriptures -Books that Did Not Make It into the New Testament - Bart D Ehrman

Misquoting Jesus: The Story Behind Who Changed the Bible and Why
The Story Behind Who Changed the Bible
And Why

- Bart D Ehrman
Citera
2011-03-21, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Injil vs NT/bibeln

1. Det judiska folket har sin Torah, de har en lång historisk tradition i sina skrifter. De har även Talmud.

2. Kristna har en skrift, en kanon med evanglierna, samt brev. En tradition är minst 500-600 år gammal när Muhammed gör entre.

3. Múhammed hävdar att både Torah och dem kristnas evangelier är förvanskade.

4.Muhammed säger att Suhuf Ibrahim (Abraham), Zabur(David), Tawrat(Moses) Injil(Jesus,Isa) är dem korrekta uppenbarelsen som både Judar och kristna förvanskat.

5. Det är även spännande när man granskar den info som står om Isa i Koranen och jämför den som står i evangelierna och judiska, gnostiska,aprokryfer skrifter. Det som står i Koranen verkar dock ha likheter med apokryfiska skrifter som var populära under 500-600 talet. Jesu mirakel som barn är väl det kändaste exemplet.

6. Det blir därför hyckleri när muslimer samtidigt hävdar att den både den kristna och judiska uppenbarelserna är förvanskade, men samtidigt så citerar muslimer ur dessa skrifter för att påvisa Muhammeds profetiska status..

Jag har för mig att vi har diskuterat detta förut. Du måste väl ändå medge att både Judendomen och Kristendomen har varit influerade av polyteistiska religioner. Kristendomens teologi har ändrats genom tiden och detta är inget nytt. Du vet vilka tillägg och korrigeringar har gjorts, du vet det betydligt mer än mig. Än idag så trycks det nya korrigerade biblar, en ny kanon skulle vara på sin plats.

Jesus var med all säkerhet den mäktigaste människan i Jerusalem. Hederskulturen på den tiden var enormt stark och trots detta så levde Jungfru Maria när hon födde Jesus. Det säger väldigt mycket om Jungfru Maria och hennes familj. Hon var 12 år, oskuld och gravid, hur många tror du kan komma iväg med sådant? Två mirakel på samma gång. Jag tror helt enkelt att det fanns människor *host* judar *host* som helt enkelt inte ville följa budskapet som framfördes. När Jesus vände upp o ner på hela Jerusalem och fick många anhängare så fick han även många fiender. Men efter hans färd till himmelriket så satte förföljelserna igång, 11 lärjungar mördades och oräkneliga kristna blev martyrer. Injeel kan ha ändrats efter några år, dessutom är det Paulus som skrivit mer än hälften av NT, det talar liksom för sig själv. Oavsett hur stark en uppenbarelse är så hänger allting på människor som ska ta emot budskapet.

Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in