2022-12-19, 10:56
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Nej, Jesus var Jude. Bibeln är tämligen tydlig på det. Släktskapet finns beskrivet där.

Jesus säger indirekt att han är Guds Son. Nathanael kallar Jesus för Guds Son i Joh 1. Jesus förnekar det inte, vilket han ju skulle ha gjort om det var fel, utan snarare bekräftar det.

Du öppnade aldrig ens dokumentet jag länkade märker jag. Alla dina argument finns med där, och det är knappast så enkelt som du vill göra det till. Släkt-träden är uppenbarligen inkorrekta även för kristna, som ju tror att Gud är hans fader(vilket jag också gör då jag är kristen) men i bibelns släkt-träd så går man enligt mannen.

Vilken människa som tror på Gud skulle förneka att Gud är deras fader?

Jesus var ingen Jude. Men han var inte muslim eller kristen heller, skulle jag vilja tillägga. Men folk får tro vad de vill, men de flesta har inte grävt tillräckligt i detta för att ha en välgrundad åsikt. Bibeln säger inte att han är jude.
Senast redigerad av NeoVain 2022-12-19 kl. 10:59.
Citera
2022-12-19, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Han kommer bara ha ett öga, och han kommer tjäna satan. Han kommer göra många mirakel för att vilseleda och för att försöka få människor att ansluta sig till honom, många kommer att tro att det är Jesus.

Är väl New World Order som avses. Det enda ögat som ser allt. https://en.m.wikipedia.org/wiki/New_World_Order_(conspiracy_theory)
Citera
2022-12-19, 11:01
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XTR4446
Är väl New World Order som avses. Det enda ögat som ser allt. https://en.m.wikipedia.org/wiki/New_World_Order_(conspiracy_theory)

Ja det tror jag också. Din länk fungerar dock inte. Fixad: https://en.m.wikipedia.org/wiki/New_World_Order_(conspiracy_theory)
Senast redigerad av NeoVain 2022-12-19 kl. 11:06.
Citera
2022-12-19, 11:06
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Nej, Jesus var Jude. Bibeln är tämligen tydlig på det. Släktskapet finns beskrivet där.

Jesus säger indirekt att han är Guds Son. Nathanael kallar Jesus för Guds Son i Joh 1. Jesus förnekar det inte, vilket han ju skulle ha gjort om det var fel, utan snarare bekräftar det.

Att Jesus är Gud är av en oändligt stor betydelse. Om Jesus inte är Gud så är Han en vanlig människa. Alla människor har syndat (Rom 8:23-24), och om Jesus är en syndare så dog han för sina egna synder på korset, och uppstod inte heller. Om Jesus inte uppstod så är finns det ingen förlåtelse för synderna, och vår tro meningslös. (1 Kor 15:14-19)

Vilken term Jesus använde vet vi ju inte helt, att ordet översätts med Allah på vissa språk, Deus, Gott osv spelar ju ingen roll.

Jesus har aldrig existerat. Finns inga dåtida historiker som skriver om honom. Som om ingen skulle ha nämnt John F. Kenndy eller Nelson Mandela när de levde.
Böckerna i Biblen skrevs efter att Jesus dog. Paulus ljög uppenbarligen att han träffade Jesus.

Det är intressant med Koranen.
Allt tyder på att Koranen är ett hopkok av tidigare assyriska kristna texter. Teorin är att islam var från början en kristen sekt.
Som troligtvis av politiska skäl togs över av judar och omformades för att gagna judarna.

Muhammed har dessutom aldrig heller existerat.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2022-12-19 kl. 11:11.
Citera
2022-12-19, 11:09
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Jesus har aldrig existerat. Finns inga dåtida historiker som skriver om honom. Som om ingen skulle ha nämnt John F. Kenndy eller Nelson Mandela när de levde.
Böckerna i Biblen skrevs efter att Jesus dog. Paulus ljög uppenbarligen att han träffade Jesus.

Fel. Det finns gott om gamla skrifter om Jesus, även utanför Bibeln. De flesta kallas antingen apokryfer eller "Rejected scriptures" och har blivit begravda av katolska kyrkan, som i själva verket är en satanistisk skapelse. Men här har du en samling på över 200 https://rejectedscriptures.weebly.com

Vissa kan vara fabrikationer, men i denna samling finns otvivelaktigt även många sanningar, som dock katolska kyrkan inte ville skulle bli kända - katolska kyrkan kontrollerar människor t.ex med hjälp av läkemedelsindustrin och vill då t.ex inte att du skall veta vad Jesus sade om vikten av fasta och förbudet av "Pharmakeia" som dock ändå kan skymtas i Bibelns originaltexter på grekiska, där ordet syftar på droger, men som har blivit översatt till "trolldom" i de flesta biblar.

Muslimerna verkar ha haft nytta av att tänka på detta, då de sade nej till covid-vaccin i högre utsträckning än någon annan grupp. Idag tackar de Gud som avslöjade detta för dem redan i förväg.
Senast redigerad av NeoVain 2022-12-19 kl. 11:17.
Citera
2022-12-19, 11:11
Medlem
CockWitchs avatar
Ja det blir ju konflikt i hjärnan på muslimen då. Jag tror de flesta valt att ignorera detta.
Citera
2022-12-19, 11:12
Medlem
CockWitchs avatar
Hela Islam är bara en dålig kopia på kristendomen. Någon stal boken och skrev om lite, sen signerade han sig själv som författare. Der är ju så.

Och då är kristendomen redan dålig. På många sätt.
Citera
2022-12-19, 11:20
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Hela Islam är bara en dålig kopia på kristendomen. Någon stal boken och skrev om lite, sen signerade han sig själv som författare. Der är ju så.

Och då är kristendomen redan dålig. På många sätt.

Nej så är det inte. Islam har mycket viktig information som saknas i Bibeln, hur visste de t.ex om att antikrist hade ett öga? Ögat på toppen av pyramiden. Det nämns aldrig i Bibeln, varför inte? Idag ser vi ju tydligare vad det syftar på.

Jag är kristen men jag har börjat läsa Islamiska böcker då jag förstår att de har mycket viktig information som vi kan ha nytta av även som Kristna. Muhammed var sannolikt en äkta profet även han, men inte lika viktig eller stor som Jesus anser jag - dock betydligt närmare i tiden.

Injil är en bok alla kristna borde läsa. Men det finns även mycket mer än så, speciellt deras "End-times" bok här är en lista https://medium.com/@salma.ej/15-mind-blowing-end-time-prophecies-in-islam-that-have-already-taken-place-42a26305076f

Jag skulle dock även uppmana Muslimer att läsa nya testamentet, åtminstone uppenbarelseboken, då den har mycket detaljer om sluttiden som saknas i deras version. Man kan säga att vi fick 50% av sanningen var, och bara genom att kombinera våra skrifter så får vi en mer fullständigt version med alla de tecken vi ska hålla utkik efter.
Senast redigerad av NeoVain 2022-12-19 kl. 11:45.
Citera
2022-12-19, 11:25
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Nej så är det inte. Islam har mycket viktig information som saknas i Bibeln, hur visste de t.ex om att antikrist hade ett öga? Ögat på toppen av pyramiden. Det nämns aldrig i Bibeln, varför inte? Idag ser vi ju tydligare vad det syftar på.

Jag är kristen men jag har börjat läsa Islamiska böcker då jag förstår att de har mycket viktig information som vi kan ha nytta av även som Kristna. Muhammed var sannolikt en äkta profet även han, men inte lika viktig eller stor som Jesus anser jag - dock betydligt närmare i tiden.

Injil är en bok alla kristna borde läsa.

Vilket Bull shit. Anti krist beskrivs på liknande sätt. De visste inte ett skit om hur en dollar sedel skulle komma att se ut 1500 år efter.

Eller vad de nu blir.
Citera
2022-12-19, 11:27
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:

Jodå, att Jesus har existerat är tämligen väl säkerställt. Se exempelvis Dick Harrisons bok som kom ut förra året, https://www.inblick.se/nyheter/kristna-varlden/dick-harrison,-professor-i-historia,-om-sin-jesus-bok:-%22jag-skrev-den-i-ett-rent-forskningsgladjer us
Citera
2022-12-19, 11:32
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Vad skall vi samarbeta med muslimerna om?

Kristendomens mest grundläggande fundament är att Gud föds till människa (Jesus), lever ett syndfritt liv, dör på korset för våra synders skull, och uppstår igen på den tredje dagen.

Ja, det finns skillnader mellan judarnas och muslimernas syn på Jesus. Det spelar dock ingen roll i sammanhanget, eftersom båda har fel.
Men vad är det för skillnad på våra liv nu? Vad borde det vara för skillnad? Vi har samma regler och lagar. Det borde inte förändra nåt att de ser annorlunda på Jesus.

Visst är de härligt med frälsningsvisshet men vi borde leva likadant. Lika gott, ändå. Visst är det lättare om man känner Jesus.

Allah är ju enligt Islam barmhärtig och nåderik.

Det är samma sak. Vi behöver varandra. Vi kan lära av varann gott uppförande.
Citera
2022-12-19, 12:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Det är intressant med Koranen.
Allt tyder på att Koranen är ett hopkok av tidigare assyriska kristna texter. Teorin är att islam var från början en kristen sekt.
Som troligtvis av politiska skäl togs över av judar och omformades för att gagna judarna.

Muhammed har dessutom aldrig heller existerat.
Jesus var officiellt ingen betydelsefull person i världen. Han vandrade omkring på landsbyggden med sina lärjungar och var känd av landsbyggdsbefolkningen. Även om han oroade prästerna i Jerusalem så fick han inte mycket officiell publicitet.

Men enligt chatbotten GPT så finns vissa vaga utomkristna belägg, så som:

- Inskriptioner: Det finns några inskriptioner som hänför sig till Jesus och hans lärjungar. En av de mest kända är den så kallade Pilatusstenen, som är en romersk inskription från 100-talet e.Kr. som nämner Jesus och Pontius Pilatus, den romerske guvernören som är känd för att ha dömt Jesus till korsfästelse.

- Reliker: Det finns också vissa reliker som hänför sig till Jesus och hans lärjungar, inklusive olika kristna helgon reliker och korsfästelse reliker. En av de mest kända är den så kallade Taborlampan, en bronslampa som hänför sig till Jesus lärjungar och som finns i den katolska kyrkan i Tabor i Israel.

- Arkeologiska platser: Det finns också vissa arkeologiska platser som hänför sig till Jesus och hans lärjungar, inklusive den så kallade Cenacolokapellet i Jerusalem, där Jesus är trodd att ha haft sitt sista måltid med sina lärjungar.

Och i Kapernaum har man hittat en färgflaga med inskriptionen PETRUS I ROM vid utgrävning av det man tror var Simon Petrus hus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in