2009-02-24, 21:20
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Så för att få ihop det 'logiskt' från kristen vinkel, så finns det ingen som är skyldig till tortyren och mordet. Utan Jesus (fvmh) som Gud tog helt enkelt livet av sig själv. Det är svårt att tankemässigt få ihop det på annat sätt.

Alltså, skrönan om jesus på korset handlar om martyrskap. Martyrdöden ansågs särskilt ärofyllt under antiken och gör det än idag i muslimska länder.
Citera
2009-02-24, 23:08
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Enligt kristen tro, även om jag inte är beredd att hålla med om det, så sägs Jesus (fvmh) ha 'gått med på' att mista livet. Även om nu strofer som 'min Gud varför har du övergivit mig' och annat motsäger den fria viljan till det. Om du däremot menar att de som såg till att han torterades och dog (dvs här måste jag då frångå tankegången att han dog frivilligt och/eller tog livet av sig - som Gud) så kan väl inte de då i så fall ställas till svars, eftersom det - enligt kristen doktrin - redan var bestämt att han skulle torteras och dö? För att Gud ville det? Hur kan Han då döma någon som sägs ha gjort det Han begärt ska göras - enligt kristen vinkel? Det vore ju höjden av orättvisa i så fall. Så för att få ihop det 'logiskt' från kristen vinkel, så finns det ingen som är skyldig till tortyren och mordet. Utan Jesus (fvmh) som Gud tog helt enkelt livet av sig själv. Det är svårt att tankemässigt få ihop det på annat sätt.

Ärligt talat så har jag aldrig förstått det här riktigt. Hela idén hos troende verkar ju vara att vi aldrig kan förstå riktigt hur gud och allt fungerar med våra enkla hjärnor, utan att vi alltid kommer gäckas av den kunskapen. Varför skulle då något vara mindre logiskt än något annat som ändå inte är logiskt? Det är ju helt befängt.
Citera
2009-02-24, 23:29
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Enligt kristen tro, även om jag inte är beredd att hålla med om det, så sägs Jesus (fvmh) ha 'gått med på' att mista livet. Även om nu strofer som 'min Gud varför har du övergivit mig' och annat motsäger den fria viljan till det. Om du däremot menar att de som såg till att han torterades och dog (dvs här måste jag då frångå tankegången att han dog frivilligt och/eller tog livet av sig - som Gud) så kan väl inte de då i så fall ställas till svars, eftersom det - enligt kristen doktrin - redan var bestämt att han skulle torteras och dö? För att Gud ville det? Hur kan Han då döma någon som sägs ha gjort det Han begärt ska göras - enligt kristen vinkel? Det vore ju höjden av orättvisa i så fall. Så för att få ihop det 'logiskt' från kristen vinkel, så finns det ingen som är skyldig till tortyren och mordet. Utan Jesus (fvmh) som Gud tog helt enkelt livet av sig själv. Det är svårt att tankemässigt få ihop det på annat sätt.

Läs post 48 igen.

Det är väl ingen som sagt att Jesus tog livet av sig själv.
Citera
2009-02-25, 12:01
Medlem
IbnHazms avatar
Flygande Mattan

Tack för dina hänvisningar.

anjoh66

Om du inte är intresserad av att läsa om bakomliggande orsaken till hans avrättning är det inte vårt problem. Det är inte heller vårt problem att klargöra för dig allvaret med förtal som är också straffbar enligt svensk lag om jag minns rätt, även om händelsen om Ka´ab var mer allvarligt än normalt. Annars kan du hitta i din bok att profeten Mose avrättade de som inte följde sabbats restruktionerna. Det står även att om barn inte lyder sina föräldrar så stenas de. Till skillnad från Ka´ab som förklarade krig mot muslimerna.

Angående Jesus så tror jag du står framför ett dilemma. Om du skulle påstå att han självmant lämnat sig dödas så är han feg enligt det sunt förnuftet.Och om du skulle påstå att det var Guds plan att han blir det så är det också fegt av din gud att sända hans enfödde son för att bli brutalt mördad.
Citera
2009-02-25, 12:34
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Alltså, skrönan om jesus på korset handlar om martyrskap. Martyrdöden ansågs särskilt ärofyllt under antiken och gör det än idag i muslimska länder.
Hur som haver, problematiken när det gäller kristen tro, är att vad än orsaken till det hela bottnar i, så resulterar det i att Gud, som är Allsmäktig, inte är kapabel att själv förlåta människor deras synder, utan det krävs ett offer för att kunna göra det. Det är en motsägelse till Allsmäktighet.
Citera
2009-02-25, 12:40
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Ärligt talat så har jag aldrig förstått det här riktigt. Hela idén hos troende verkar ju vara att vi aldrig kan förstå riktigt hur gud och allt fungerar med våra enkla hjärnor, utan att vi alltid kommer gäckas av den kunskapen. Varför skulle då något vara mindre logiskt än något annat som ändå inte är logiskt? Det är ju helt befängt.
Klart man måste ha viss logik i sitt troende, annars går det inte att tro. Det krävs en inre tillfredsställelse i det man följer och tror på för att det ska kännas genuint. Så för mig har det då gått överstyr om vår Skapare, inte kan förlåta oss bara för att Han vill göra det, utan måste ha en 'mellanhand' till hjälp för att kunna göra det. Det 'svaret' är i alla fall inte tillfredsställande för mig.
Citera
2009-02-25, 12:40
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Hur som haver, problematiken när det gäller kristen tro, är att vad än orsaken till det hela bottnar i, så resulterar det i att Gud, som är Allsmäktig, inte är kapabel att själv förlåta människor deras synder, utan det krävs ett offer för att kunna göra det. Det är en motsägelse till Allsmäktighet.

Pedofilgudar är också en motsägelse till allsmäktighet! Är det inte så de allra trognaste muslimerna säger när dom slaktar oskyldiga västerlänningar med bomber eller knivar, att gud är störst??? Allah hu ackbar är för mig synonymt med avrättningar!! Tänk på det innan du försvarar muslim så evinerligt. Här i sverige delar de flesta inte eran världsbild!
Citera
2009-02-25, 12:42
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Läs post 48 igen.

Det är väl ingen som sagt att Jesus tog livet av sig själv.
Nej det är ingen som har sagt det, men slutsatsen blir ju det om man säger att Gud är tre i ett. Så antingen blir han mördad, bestraffad eller tar livet av sig, i alla fall som jag ser det.
Citera
2009-02-25, 12:47
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Pedofilgudar är också en motsägelse till allsmäktighet! Är det inte så de allra trognaste muslimerna säger när dom slaktar oskyldiga västerlänningar med bomber eller knivar, att gud är störst??? Allah hu ackbar är för mig synonymt med avrättningar!! Tänk på det innan du försvarar muslim så evinerligt. Här i sverige delar de flesta inte eran världsbild!
Det finns ju ingen rim och reson i hur du framlägger det hela. Bara att du skrivit 'pedofilgudar' visar ju att du inte har många rätt med dig från början.

Vem säger att de är de trognasete muslimerna? Du? Då får du tycka det. Jag tycker å andra sidan att ta råd av Allah (swt) där Han noga talar om vad Han tycker om de som tar oskyldiga liv får för negativt omdöme, ligger mycket närmare till hands.

Allahu Akbar betyder Gud är Störst. Det är någon som berättar för en muslim vem Allah (swt). Dvs Han är alltid större än någonting annat.
Senast redigerad av flygande mattan 2009-02-25 kl. 12:51.
Citera
2009-02-25, 12:50
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Det finns ju ingen rim och reson i hur du framlägger det hela. Bara att du 'pedofilgudar' visar ju att du inte har många rätt med dig från början.

Vem säger att de är de trognasete muslimerna? Du? Då får du tycka det. Jag tycker å andra sidan att ta råd av Allah (swt) där Han noga talar om vad Han tycker om de som tar oskyldiga liv får för negativt omdöme, ligger mycket närmare till hands.

Allahu Akbar betyder Gud är Störst. Det är någon som berättar för en muslim vem Allah (swt). Dvs Han är alltid större än någonting annat.

För många i sverige räcker det faktum att muhammed ingick sexuellt partnerskap med ett barn som enda argument för att betrakta islam med misstänksamhet. Mord på civila underlättar inte saken för er!
Citera
2009-02-25, 12:55
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
För många i sverige räcker det faktum att muhammed ingick sexuellt partnerskap med ett barn som enda argument för att betrakta islam med misstänksamhet. Mord på civila underlättar inte saken för er!
Du skrev 'pedofilgudar'. Profeten Muhammad (fvmh) var inte en Gud.

Jo men du kan ju inte heller vara så inskränkt så du drar alla över en kam eller hur?
Citera
2009-02-25, 12:58
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Du skrev 'pedofilgudar'. Profeten Muhammad (fvmh) var inte en Gud.

Jo men du kan ju inte heller vara så inskränkt så du drar alla över en kam eller hur?

I sverige bär och brister muhammeds eventuella trovärdighet på det faktum att han troligtvis hade samlag med en nioåring. Ett brott som betraktas som synerligen allvarligt av den svenska rättvisan! I sverige kallas det för pedofili.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in