Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-03-19, 13:31
  #1
Medlem
Tja!

Någon som snappade upp Jamies recept på Kanal5 igår?
Laxen och kycklingen så så gott ut....
Citera
2007-03-19, 13:39
  #2
Medlem
eldebatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otto77
Tja!

Någon som snappade upp Jamies recept på Kanal5 igår?
Laxen och kycklingen så så gott ut....

Femmans hemsida för programmet säger:
"Tyvärr har vi ingen möjlighet att publicera recepten som Jamie lagar i programmet. De kommer i Jamies nya kokbok som släpps först i höst"

Men det var väl som vanligt ingen milliliternoggranhet på recepten.

Kycklingrätten bestod väl av att han stekte kycklinglårfiléer, som han sen blandade ihop med en gucka på kokt potatis och skalade tomater runtgeggade med en (nåja) örtvinaigrette på olivolja, citronskal och -saft samt oregano och timjan.

Allt bakades i ugnen i 30-40 minuter.

Laxrätten var väl gravad lax, toppat med en potatissallad (på kokt potatis och massor med olja, citronskal- och saft) och en röra med creme fraiche, citronsaft och pepparrot.

OT tycker jag Jamie börjar kännas lite trött på att göra TV-program? Oinspirerad och tjock.
Citera
2007-03-19, 13:41
  #3
Medlem
Jepp

Tack för det
Citera
2007-03-19, 14:48
  #4
Medlem
potatissalladen hade han in kapris i oxå, och sen mot slutet, när potatisen inte var kokhet så la han i en ordentlig knippa hackad dill.
(menade inte att anmärka på tidigare tipsare, bara förtydliga)
Citera
2007-03-19, 15:58
  #5
Medlem
eldebatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafo
potatissalladen hade han in kapris i oxå, och sen mot slutet, när potatisen inte var kokhet så la han i en ordentlig knippa hackad dill.
(menade inte att anmärka på tidigare tipsare, bara förtydliga)

Det är så sant som du säger. En skvätt ljus vinäger hade han i den också, minns jag nu.

Klassisk österrikisk potatissallad med andra ord.
Citera
2007-03-19, 16:17
  #6
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldebatt
Laxrätten var väl gravad lax, toppat med en potatissallad (på kokt potatis och massor med olja, citronskal- och saft) och en röra med creme fraiche, citronsaft och pepparrot.

OT tycker jag Jamie börjar kännas lite trött på att göra TV-program? Oinspirerad och tjock.

Gravlax? Jag missade de första minuterna, men vad jag såg var det skivad kallrökt lax.. Gravlax är ju inget som britterna är kända för och dessutom såg fisken väldigt mörk ut så jag tror absolut att det var kallrökt lax.

Jag håller med dig till viss del, Jamie börjar se rätt sliten ut och det är inte samma engagemang i köket som förr. Skulle han inte lägga av pga Joles och barnen?
Citera
2007-03-19, 16:50
  #7
Medlem
eldebatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Gravlax? Jag missade de första minuterna, men vad jag såg var det skivad kallrökt lax.. Gravlax är ju inget som britterna är kända för och dessutom såg fisken väldigt mörk ut så jag tror absolut att det var kallrökt lax.

Det blev inte många rätt för mig idag. Rimligen kör han inte gravlax nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Jag håller med dig till viss del, Jamie börjar se rätt sliten ut och det är inte samma engagemang i köket som förr. Skulle han inte lägga av pga Joles och barnen?

Har inte hört något sådant (å andra sidan har jag inte hängt med i vad som händer i hans liv), men det känns onekligen som att det är hög tid att lägga TV-karriären på hyllan.

Kanske bara var en dålig start på ett nytt program iofs, men man tycker ju att han borde vara van.
Citera
2007-03-19, 18:09
  #8
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldebatt
Det blev inte många rätt för mig idag. Rimligen kör han inte gravlax nej.

Har inte hört något sådant (å andra sidan har jag inte hängt med i vad som händer i hans liv), men det känns onekligen som att det är hög tid att lägga TV-karriären på hyllan.

Kanske bara var en dålig start på ett nytt program iofs, men man tycker ju att han borde vara van.

Se skilland mellan grav och rökt lax är en arbetsskada jag dras med. Men jag skulle tänka mig att gravlax skulle passa, men då kanske med annan sås, tex hovmästarsås.

Jag trodde det var allmänt känt att han skulle lägga matlagningsprogrammen på hyllan pga familjen.. Så lät det i alla fall i höstas.. Han är visserligen inte så gammal (född -75) men har väl jobbat så pass mycket att familjen tagit skada. Han lär ju inte lida någon pengabrist men det är väl rampljuset som hägrar?
Tycker att Jamie har rejält bytt stil, från att vara någon slags helmysig "bjuda-kompisarna-på-mat-kille", till en "jag-kör-medelhavsmat-fast-det-är-uttjatat-kille", det är inte tillfälligt känns det som..
Citera
2007-03-19, 21:10
  #9
Medlem
korvgobbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Se skilland mellan grav och rökt lax är en arbetsskada jag dras med. Men jag skulle tänka mig att gravlax skulle passa, men då kanske med annan sås, tex hovmästarsås.

Jag trodde det var allmänt känt att han skulle lägga matlagningsprogrammen på hyllan pga familjen.. Så lät det i alla fall i höstas.. Han är visserligen inte så gammal (född -75) men har väl jobbat så pass mycket att familjen tagit skada. Han lär ju inte lida någon pengabrist men det är väl rampljuset som hägrar?
Tycker att Jamie har rejält bytt stil, från att vara någon slags helmysig "bjuda-kompisarna-på-mat-kille", till en "jag-kör-medelhavsmat-fast-det-är-uttjatat-kille", det är inte tillfälligt känns det som..


Han är väl helt ok, fick en kokbok som hette Jamie Olivers Italien, av syrran i julas. Den var oxå helt ok enligt mitt tycke
Citera
2007-03-19, 22:48
  #10
Medlem
Tjohildas avatar
I nåt program som gick förut gjorde han en enkel grej som jag älskar att äta på sommaren: Skivor av kallrökt lax blandat med slanggurka hyvlad på längden, ovanpå det svartpeppar och creme fraiche med citron (samma som igår) Lätt som en plätt och urgott en sommarkväll (kanske som förrätt till grillat?)
Citera
2007-03-19, 23:11
  #11
Medlem
snapcases avatar
Jag gillade verkligen den där örtshakern han använde. Nån som vet om den går att köpa i sverige?
Citera
2007-03-19, 23:36
  #12
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Jag gillade verkligen den där örtshakern han använde. Nån som vet om den går att köpa i sverige?


Japp.. Den finns, har sett den bland annat på Duka och Åhléns.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback