2010-06-03, 23:06
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullrunk
Albumet "Hot Rats" är ett underskattat mästerverk! 3 av hans bästa låtar finns på den skivan: Willie The Pimp, Peaches En Regalia och The Gumbo Variatons.

P.S. Finns det någon som vet hur många skivor han har sålt? Skulle vara kul att veta, har googlat men hittade inga svar.

Glöm inte Son of Mr Green Genes! I mitt tycke ett av de bättre musikstycken han skrivit. När jag nu ändå skriver i tråden vill jag förresten lyfta fram Lemme take you to the beach som en otroligt festlig låt, här är en ganska kul video till den http://www.youtube.com/watch?v=_WZKcA79eg4
Citera
2010-06-04, 00:01
Medlem
Sitter i skrivande stund och lyssnar på just albumet Hot Rats. Jag måste säga att jag gillar Frank Zappa faktiskt. Väldigt skön musik att ha igång när man sitter och slösurfar på Flashback till exempel.

Nu ska jag ge några av hans andra skivor ett antal chanser. Men det står klart att Hot Rats måste inhandlas i alla fall.
Citera
2010-08-26, 08:52
Medlem
Mjauskis avatar
Kom ihåg nu! 19 September är Frank Zappa Day!

http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/News/frank-zappa-day-0824/
Citera
2010-09-15, 14:50
Medlem
McCarthy01s avatar
Det kan vara svårt för dagens unga att förstå Zappas texter eftersom de är färgade av den tid han växte upp i. Ironi och underfundigheter som bättre förstods av de som var tonåringar på 60- och 70-talet. Idag har vi en annan verklighet.

Det märkliga är också att trots att många av Zappas låtar är flummiga och att man lätt kan tro att de skapades under drogpåverkan så nyttjade ju Frank Zappa inga droger. Det enda han var beroende av var kaffe och cigaretter. Faktum är att han föraktade hippiesarna. Det kan man inte tro iom att Zappa var långhårig och såg ut som en stereotyp knarkare.
Citera
2010-09-15, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Det kan vara svårt för dagens unga att förstå Zappas texter eftersom de är färgade av den tid han växte upp i. Ironi och underfundigheter som bättre förstods av de som var tonåringar på 60- och 70-talet. Idag har vi en annan verklighet.

Det märkliga är också att trots att många av Zappas låtar är flummiga och att man lätt kan tro att de skapades under drogpåverkan så nyttjade ju Frank Zappa inga droger. Det enda han var beroende av var kaffe och cigaretter. Faktum är att han föraktade hippiesarna. Det kan man inte tro iom att Zappa var långhårig och såg ut som en stereotyp knarkare.

Men då han var kortklippt på 80-talet, t.ex. i den där debatten om anstötliga texter (1986) såg han onekligen riktigt aristokratisk ut. Sedan körde han ju förstås över alla idioterna som deltog med sin iskalla saklighet.
Citera
2010-10-18, 10:38
Medlem
Babylonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Det märkliga är också att trots att många av Zappas låtar är flummiga och att man lätt kan tro att de skapades under drogpåverkan så nyttjade ju Frank Zappa inga droger.Det enda han var beroende av var kaffe och cigaretter. Faktum är att han föraktade hippiesarna.

Nja, i "The book of zappa" snackar han vid ett tillfälle om när han rökte gräs och sa att han inte kunde uppskatta effekten av cannabis men att han inte hade något problem med folk som rökte.

Tror inte Zappa gick omkring och föraktade hippies, låter inte som han direkt.
Citera
2010-10-18, 10:44
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babylont
Nja, i "The book of zappa" snackar han vid ett tillfälle om när han rökte gräs och sa att han inte kunde uppskatta effekten av cannabis men att han inte hade något problem med folk som rökte.

Tror inte Zappa gick omkring och föraktade hippies, låter inte som han direkt.

Han har gjort flera parodier över hippies i alla fall.
Citera
2010-11-11, 22:44
Medlem
Zwoop77s avatar
Det är kanske lättare att lista skivorna man bör undvika av Zappa. Allt han gjorde var inte top-notch.

Om du bestämt dig för att köpa alla Zappa-skivor utom tre, kan du skippa...

...Flo & Eddie perioden med skivorna "Fillmore East, june -71" och "Just another band from L.A". Krystad humor som inte är rolig. Fram med skämskudden!

Skippa även "Thing Fish" som ska föreställa en musikal med Zappa-låtar. Tyvärr är versionerna så mycket sämre än originalen. Plågsam lyssning.
I alla andra skivor finns det guldkorn även om vissa är väl abstrakta.
Citera
2010-11-12, 00:42
Medlem
nosheoldwomans avatar
Har perioder då jag nästan bara lyssnar på Zappa, har precis avslutat en månad med att nästan bara lyssna på The best band you never heard albumet. Bra grejer!
Citera
2010-11-15, 14:56
Medlem
Sigstens avatar
Hmm Frank Zappa, inte lyssnat på honom något får ta och spana in! Bara hört den där Bobby Brown låten. Gillar texten som fan på den, man skrattar ju när man lyssnar på den
Citera
2010-11-15, 18:38
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Hmm Frank Zappa, inte lyssnat på honom något får ta och spana in! Bara hört den där Bobby Brown låten. Gillar texten som fan på den, man skrattar ju när man lyssnar på den

Har man bara hört Bobby Brown så har man inte hört någonting. En är lika med noll i Zappas fall.
Citera
2010-11-15, 20:21
Medlem
StephenStavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Det är kanske lättare att lista skivorna man bör undvika av Zappa. Allt han gjorde var inte top-notch.

Om du bestämt dig för att köpa alla Zappa-skivor utom tre, kan du skippa...

...Flo & Eddie perioden med skivorna "Fillmore East, june -71" och "Just another band from L.A". Krystad humor som inte är rolig. Fram med skämskudden!

Skippa även "Thing Fish" som ska föreställa en musikal med Zappa-låtar. Tyvärr är versionerna så mycket sämre än originalen. Plågsam lyssning.
I alla andra skivor finns det guldkorn även om vissa är väl abstrakta.
Jag håller med om att "Just Another Band From L.A." innehåller en hel del krystad och pinsamt dålig humor, dock tycker jag att det rent musikaliskt är en platta som har sina stunder i form av "Billy The Mountain" och framförallt "Call Any Vegetable" som är en alldeles utomordentligt bra låt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in