2009-12-10, 00:08
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf
Vilken live-platta är det då George Duke (?) "is now going to perform his solo, we don't know what he's gonna do and perhaps it's the best for all of us".

Inte exakt citerat men ungefär. Tror det är på samma skiva som den obetalbara Why Does It Hurt When I Pee? framfördes men är långt ifrån säker.
Det har jag tyvärr ingen koll på. En liveversion av Why Does It Hurt When I Pee? finns på You Can't Do That On Stage Anymore Vol. 3, men jag har inte lyssnat på den.

Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Det ska def. kollas upp! Tack!
Har sett att Zappa har många live-album därav många låtar som bara finns att få tag på live. Stämmer detta? Att han kör låtar som det inte finns studioversion på? T.ex. I Promise Not To Come In Your Mouth (vilket måste vara den skönaste låttiteln ever )
Så lite så!
Ja, det stämmer korrekt. Så vill man försäkra sig om att höra allt med Zappa, så får man köpa livealbumen as well. Dessutom är många av Zappas studioalbum skapade av livespår, som sedan har gått igenom studiomagi.
Citera
2009-12-10, 20:02
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Vad fan, jag vill diskutera lite Zappa!

Don't Eat That Yellow Snow-vändan (Nanook Rubs It, St. Alphonzos Pancake Breakfeast, Father O'Blivion) är riktigt, riktigt bra grejer!

Länka lite sköna videos! Vill höra mer och mer. Fortsätt rekommendera bra album!
Jag tror du fått tipset redan men då kommer det igen. ''You Are What You Is'' från -81 är faktiskt ett riktigt bra album. 20 låtar varav mer än hälften är förbaskat bra, allt från hårdrock till country.

''Any Downers'' http://www.youtube.com/watch?v=tOPSTAEDxQw
''Harder Than Your Husband'' http://www.youtube.com/watch?v=VNvMb6xbmBs
''Conehead'' http://www.youtube.com/watch?v=Hwh5u47yOz8
''If Only She Woulda'' http://www.youtube.com/watch?v=rwLnfzNWT3g
Citera
2009-12-10, 21:14
Medlem
youarewhatyouiss avatar
Citat:
Vad fan, jag vill diskutera lite Zappa!

Don't Eat That Yellow Snow-vändan (Nanook Rubs It, St. Alphonzos Pancake Breakfeast, Father O'Blivion) är riktigt, riktigt bra grejer!

Länka lite sköna videos! Vill höra mer och mer. Fortsätt rekommendera bra album!

Detta är så kul, jag kommer ihåg när jag började lyssna på Zappa och man blev mer och mer fast på det. Det finns så otroligt mkt att lyssna på. Ur serien YCDTOSY rekommenderar jag starkt Vol II, "live in Helsinki".

Serien med Flo and Eddie från The Turtles gillar jag starkt.

Just Another Band From LA
Chungas Revenge
Live At Fillmoore East

Live at Fillmoore är nog den bästa i mitt tycke med Flo and Eddie.

Bongo Fury (med barndomsvännen Captain Beefheart)
Zoot Allures

Eftersom Zappa var aktiv under så lång tid finns det så otroligt mycket med olika stilar. Av de senare han släppte kan jag rekommendera:
Broadway The Hardway
The Best Band You Never Heard In Your Life
Make A Jazz Noise Here

En DVD som jag gillar skarpt är:
Does Humor Belong In Music?

Lyssna, Lyssna, Lyssna!!!!

Det finns en roligt kommentar från Zappa på en av YCDTOSA, där bandet skall spela ett svårt stycke (eller solo, kommer inte ihåg riktigt) och hade misslyckats kvällen innan. Zappa påstod att bandet "was treated like warcriminals". av publiken eftersom de lyssnar så noga.
Citera
2009-12-10, 21:42
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youarewhatyouis
Just Another Band From LA
Chungas Revenge
Live At Fillmoore East
Det är synd att de aldrig lyckades få ''Call Any Vegetable'' i samma version som på liveskivorna på någon av studioplattorna. Den på ''Absolutely Free'' är alldels för kort och saknar gitarr.

''Chunga's Revenge'' är en bra platta även om den kanske inte räknas som en de bättre. ''Tell Me You Love Me'' är fasen hårdare än det mesta 1970 och ''Would You Go All The Way'' är en all-time-fav.

Till Rocket-Queen: Gillar man sextiotalsmusik (eller t.o.m. femtiotalsmusik) med stora inslag av doo-wop kan vi gå tillbaka till 1968 och ''Cruising With Ruben & The Jets'' med Zappa/Mothers på lysande humör. ''Anything'' och ''Any Way The Wind Blows'' är tamigfan totalt oemotståndliga.
Citera
2009-12-12, 10:38
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Samt Roxy & Elsewhere.

Du MÅSTE ha den.

Kolla även in Overnite Sensation, vetja.
Håller med fullständigt. Jag tycker ''O.S.'' är bättre än ''A'' och jag hade faktiskt betalat fullpris bara för den sidan med ''Cheepnis'', ''Son Of Orange County'' & ''More Trouble Every Day'' på ''R&E''.

Dialogerna på ett par av liveplattorna är hysteriska, som ovan nämnda ''Cheepnis'' och även Zappa & Terry Bozzio på ''Titties & Beer'' från ''Zappa in New York''.

''The national guard has formed up at the base of the mountain
And is attempting to lure the enormous poodle towards the cave
Where they hope to destroy it with napalm
A thousand of the troopers are now lined up
And are calling to the monster...
Here fido
Here fido
Here fido''
Citera
2009-12-12, 12:32
Medlem
Rocket-Queens avatar
Fixade fram två bootlegs med Zappa imorse

Från New Jersey, '78 & Rotterdam '80. Nu ska de lyssnas på
Citera
2009-12-12, 15:49
Medlem
Hirvis avatar
Hot rats är en riktigt bra skiva! Apropå ingenting.
Citera
2009-12-12, 16:59
Medlem
Rocket-Queens avatar
Den här är riktigt bra:

http://www.youtube.com/watch?v=8ISil7IHzxc

Skönt hur alla hetsar upp sig men Zappa sitter där helt lugn
Citera
2009-12-12, 18:42
Medlem
Citat:
Den här är riktigt bra:

Den har man sett ett par gånger. Vilka tjattrande ankor till nötter.
All heder åt Zappa som förhåller sig oberörd och fullständigt tillintetgör dem med relevanta välartikulerade argument. Hans aristokratiska, gravallvarliga uppsyn i kombination med ett belevat sätt att föra sig gör det hela än mer effektfullt. Skillnaden i elegans och stil mellan de hycklande gubbarna och Zappa kan knappast bli tydligare.

Underbart att se hur fort moralpanik utbryter i ankdammen.
Citera
2009-12-13, 13:47
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Den här är riktigt bra:

Det där klippet bevisar Zappas geni! Gubbarna totalförnedrar sig själva, utan att förstå det.
Citera
2009-12-13, 20:02
Medlem
Rocket-Queens avatar
Zappas texter är de skönaste som har gjorts!

I Have Been In You:

And while
I was inside
I mighta been
Undignified
And that is maybe
Why you cried
I don't know
Maybe so,
But what's the difference now?

Haha, skönaste är ju hur seriöst de sjunger vissa texter som när de sjunger Why Does It Hurt When I Pee?
Citera
2009-12-13, 20:07
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:

Haha, skönaste är ju hur seriöst de sjunger vissa texter som när de sjunger Why Does It Hurt When I Pee?
"My balls feel like a pair of maracas..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in