2011-11-26, 00:31
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diemydarling
Haha! Helt jävla otroligt vad mycket Zappa hunnit med. Och 99% av det du rabblat upp ligger som oupptäckta smultron inför min resa till kunskapens källa. Känns som att det här kommer att bli den mest givande julen på 20år typ och jag skämtar inte.
Haha, vilka album har du önskat dig?
Citera
2011-11-26, 01:29
Medlem
diemydarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Haha, vilka album har du önskat dig?
What? Jag får Carola Häggkvist-vibbar av såna där kommentarer?
Senast redigerad av diemydarling 2011-11-26 kl. 02:02.
Citera
2011-11-26, 11:53
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
What? Jag får Carola Häggkvist-vibbar av såna där kommentarer?
Öhm... Eftersom du skrev att det här blir den mest givande julen på 20 år, antog jag att du hade önskat dig några Zappa-album i julklapp... men kanske inte då.
Citera
2011-11-26, 13:40
Medlem
rotten_88s avatar
Vad är thing-fish för en konstig platta egentligen? Ni hade inte med den i era listor. Någon form av konceptalbum måhända?

Har i alla fall fastnat för denna låten: http://www.youtube.com/watch?v=9WLRIPPa5Qw
Citera
2011-11-26, 14:06
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotten_88
Vad är thing-fish för en konstig platta egentligen? Ni hade inte med den i era listor. Någon form av konceptalbum måhända?

Har i alla fall fastnat för denna låten: http://www.youtube.com/watch?v=9WLRIPPa5Qw
Ah, det albumet glömde vi att räkna med! Zappas lilla musikal. Den är dock inte särskilt bra rent musikaliskt, men tematiskt är den en satirisk höjdare. Ger den 3 av 5.

Handlingen:
Citera
2011-11-26, 17:50
Medlem
diemydarlings avatar
Citat:
Öhm... Eftersom du skrev att det här blir den mest givande julen på 20 år, antog jag att du hade önskat dig några Zappa-album i julklapp... men kanske inte då.
Förlåt! Korkad kommentar av mig, försöker helt ärligt bättra mig. Men för att svara på din fråga så kan jag inte namnet på en enda skiva han gjort.
Citera
2011-11-26, 17:59
Medlem
rotten_88s avatar
Citat:
Ah, det albumet glömde vi att räkna med! Zappas lilla musikal. Den är dock inte särskilt bra rent musikaliskt, men tematiskt är den en satirisk höjdare. Ger den 3 av 5.

Handlingen:
Hahahaha, så jävla Zappa-skruvat.
Nej, det håller jag med om, Joes Garage är definitivt att föredra rent musikaliskt, men Thing Fish kan vara väldigt underhållande ändå.

För övrigt älskar jag Zappas samarbete med Cpt. Beefheart, främst i låtarna Willie the pimp och Muffin man, tycker de skulle jobbat mycket mer ihop.
Citera
2011-11-26, 19:24
Medlem
diemydarlings avatar
Citat:

Haha! Har inte fördjupat mig i texten men det här är absolut humor på högsta nivå.
Citera
2011-11-26, 19:34
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Förlåt! Korkad kommentar av mig, försöker helt ärligt bättra mig. Men för att svara på din fråga så kan jag inte namnet på en enda skiva han gjort.
Då kan jag ju tipsa dig lite var du bör börja, om du ska införskaffa hans skivor. Ett sätt är att börja kronologiskt med den första Mothers of Invention-skivan Freak Out!, men det är inget måste. Han har verkat inom så många genrer, att det är svårt att sätta ut en definitiv startpunkt.

Är du mer intresserad av Zappas musikaliska sida, är kanske de (relativt) lättsmälta Over-nite Sensation, Apostrophe (') och One Size Fits All bra att börja med, men känner du dig mogen för hans mer avant gardistiska och skruvade kompositioner i sann Stravinsky-anda, rekommenderar jag dig Uncle Meat, Weasels Ripped My Flesh och Burnt Weeny Sandwich.

Vill du prova på Zappas mer satiriska sida är de första skivorna mästerliga (särskilt We're Only in It for the Money), men även de sena 70-talsplattorna, ex. Sheik Yerbouti och Joe's Garage kan vara intressanta att spana in, liksom hans 80-talsskivor (som dock inte är lika bra musikaliskt som tidigare plattor, enligt mig).

Är du inne på orkestral rock och jazzrock, är det Hot Rats, Waka/Jawaka och The Grand Wazoo som du ska spana in. Kompositören Zappa träder tydligt fram på dessa plattor, liksom på Studio Tan, där den mästerliga 20-minuterskompositionen The Adventures of Greggery Peccary återfinns.

Ja, det är egentligen svårt att rekommendera specifika Zappa-skivor, eftersom det mesta är värt att lyssna på, och eftersom han överskrider så många olika genrer. Mina favoriter ser du dock i min betygssättning två sidor bak.

Citat:
Hahahaha, så jävla Zappa-skruvat.
Nej, det håller jag med om, Joes Garage är definitivt att föredra rent musikaliskt, men Thing Fish kan vara väldigt underhållande ändå.

För övrigt älskar jag Zappas samarbete med Cpt. Beefheart, främst i låtarna Willie the pimp och Muffin man, tycker de skulle jobbat mycket mer ihop.
I Zappas värld kan allt hända.
Jo, visst är den bättre, fast jag tycker att inspirationen börjat ta slut gällande det musikaliska redan på Joe's Garage. Satiriskt är det ju top notch, men jag spelar sällan skivan, eftersom Zappa gjort så många bättre verk än den.

Ja, för att inte glömma den Zappa-producerade Trout Mask Replica, Beefhearts mästerverk tillsammans med debuten Safe as Milk. Dock är den inte för alla, men man bör ha lyssnat på den åtminstone en gång innan man dör. Bongo Fury är bra emellanåt, men för ojämn för min smak. Willie the Pimp är en av mina favorit-Zappisar.
Citera
2011-11-26, 19:40
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Skivorna Burnt Weeny Sandwich och Wiesels Ripped My Flesh är mer live än studioskivor och Orchestral Favourites känns mer som en orkesterversion av tidigare låtar. Men du har givetvis rätt i det du säger att hans liveplattor ofta var efterhandsmanipulerade.

Och jag håller med om att de båda liveskivor du nämner är suveränt bra. Inte lika nöjd är jag med Tinseltown Rebellion av någon anledning.

Har du hört den jag nämnde - The Best Band You Never Heard In Your Life? Om inte så rekommenderas den starkt.
Missade tydligen detta inlägg. Sorry.

Fast om vi ska räkna så, är många av Zappas skivor mer live än studio. Grundmaterialet på flera av skivorna är live, och sedan har pålägg gjorts i studion. BWS och WRMF är dock kompilationer av tidigare outgivet material, men jag ser dem ändå som studioalbum, som definitvt bör räknas med. Några av Zappas bästa låtar finns på dessa skivor.

Nej, Tinseltown Rebellion är ingen höjdare. The Best Band... ska jag spana in.
Citera
2011-11-26, 19:54
Medlem
diemydarlings avatar
Hur ligger det till egentligen?
Har han samlat ihop ett gäng duktiga musiker som alla är bögar?
Eller har dom bara klätt ut sig till bögar?

Jag tänker på den blonde "BigJim" med skogshuggarskjortan och de"spontant" blottade underarmarna, pianisten med collegefrillan och alla tighta trikåer med urringning osv. Fan scenen kryllar ju av bögar.
Är det bara jag som är nojjig eller?

Det är i alla fall det här liveklippet jag undrar över.
http://www.youtube.com/watch?v=w8y0JLPQl94
Citera
2011-11-26, 20:16
Medlem
rotten_88s avatar
Citat:
Då kan jag ju tipsa dig lite var du bör börja, om du ska införskaffa hans skivor. Ett sätt är att börja kronologiskt med den första Mothers of Invention-skivan Freak Out!, men det är inget måste. Han har verkat inom så många genrer, att det är svårt att sätta ut en definitiv startpunkt.

Är du mer intresserad av Zappas musikaliska sida, är kanske de (relativt) lättsmälta Over-nite Sensation, Apostrophe (') och One Size Fits All bra att börja med, men känner du dig mogen för hans mer avant gardistiska och skruvade kompositioner i sann Stravinsky-anda, rekommenderar jag dig Uncle Meat, Weasels Ripped My Flesh och Burnt Weeny Sandwich.

Vill du prova på Zappas mer satiriska sida är de första skivorna mästerliga (särskilt We're Only in It for the Money), men även de sena 70-talsplattorna, ex. Sheik Yerbouti och Joe's Garage kan vara intressanta att spana in, liksom hans 80-talsskivor (som dock inte är lika bra musikaliskt som tidigare plattor, enligt mig).

Är du inne på orkestral rock och jazzrock, är det Hot Rats, Waka/Jawaka och The Grand Wazoo som du ska spana in. Kompositören Zappa träder tydligt fram på dessa plattor, liksom på Studio Tan, där den mästerliga 20-minuterskompositionen The Adventures of Greggery Peccary återfinns.

Ja, det är egentligen svårt att rekommendera specifika Zappa-skivor, eftersom det mesta är värt att lyssna på, och eftersom han överskrider så många olika genrer. Mina favoriter ser du dock i min betygssättning två sidor bak.

I Zappas värld kan allt hända.
Jo, visst är den bättre, fast jag tycker att inspirationen börjat ta slut gällande det musikaliska redan på Joe's Garage. Satiriskt är det ju top notch, men jag spelar sällan skivan, eftersom Zappa gjort så många bättre verk än den.

Ja, för att inte glömma den Zappa-producerade Trout Mask Replica, Beefhearts mästerverk tillsammans med debuten Safe as Milk. Dock är den inte för alla, men man bör ha lyssnat på den åtminstone en gång innan man dör. Bongo Fury är bra emellanåt, men för ojämn för min smak. Willie the Pimp är en av mina favorit-Zappisar.

Väldigt bra nybörjarguide, var man än börjar i diskografin kommer man tappa hakan flera gånger när man tar sig an "nya" album. Själv startade jag med Freak out!.

Ja, det kanske ligger något i det du säger om Joes garage, men jag älskar storyn och karaktärerna, Ike gör ett lysande jobb också. "A little green rosetta" är en favorit, "Catholic girls" en annan.

Visst är Bongo Fury lite ojämn, men det är väl Zappa överlag. Ett annat spår som verkligen lyfts upp av Beefhearts karakteristiska röst är: http://www.youtube.com/watch?v=F1UPPAYsxLI

Ja, det är bra skivor men rätt svårlyssnade om man inte är på exakt rätt humör tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in