2013-08-13, 00:34
Medlem
Har hört att JA försade sig till en journalist, som JA ovetandes spelade in intervjun/telefonsamtalet, och där berättade JA att "Jag tog hand om Axelsson när han var skadad, och eftersom vi var tre, kan man tänka sig vem det var som sköt". Detta spelades upp i radio, och kunde ses som golning, och JA riskerade livet och "anseendet". Så strax efteråt tog han själv på sig skjutningarna/polisavrättningarna offentligt. Tony sägs också vara den mest rabiate polishataren av de tre. Men Jackie är väl den iskallaste, med sin krigsvana och vana att döda där. Men iaf både T och J sköt mot poliserna, bl a med AK, innan själva "avrättningen", så samtliga är ju skyldiga på ett sätt, och ville döda dem, eller i varje fall inte brydde som om ifall de dog.
Citera
2013-09-20, 11:00
Medlem
Giggsys avatar
Är inte beckfilmen "Hämndens pris" lite löst baserad på polismorden i Malexander?
Citera
2013-09-20, 21:22
Medlem
kezz89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Är inte beckfilmen "Hämndens pris" lite löst baserad på polismorden i Malexander?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Beck_%E...%A4mndens_pris

"Filmen blev uppmärksammad eftersom vissa scener påminde om Malexandermorden där två poliser mördades. Enligt manusförfattaren Rolf Börjlind har morden och filmens handling inget samband alls, då ett första utkast till manus var klart redan inför första omgången Beckfilmer 1997."
Citera
2013-10-09, 15:44
Medlem
Flashbackministerns avatar
Tony Olsson
Sveriges mest kända fånge debatterar svensk kriminalvård

http://tonyolsson.blogspot.se/

Det var längesen han skrev ngt nu på bloggen... 15:e februari 2012. Får han inte sitta på nätet längre?
Citera
2013-10-10, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Tony Olsson
Sveriges mest kända fånge debatterar svensk kriminalvård

http://tonyolsson.blogspot.se/

Det var längesen han skrev ngt nu på bloggen... 15:e februari 2012. Får han inte sitta på nätet längre?

Av en ren slump läste jag bloggen i förrgår.
Det skulle förvåna mig mycket om han tidigare har haft tillgång till internet, jag tror han har bloggat via ombud.
Citera
2013-11-21, 12:36
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/poli...ar-pa-livstid/

Citat:
Den livstidsdömde polismördaren Tony Olsson, numera Byström, nekas tidsbestämning av straffet. I ett pressmeddelande skriver Örebro tingsrätt att det finns risk för att han återfaller i brottslighet, främst våldsbrottslighet.
Citera
2014-01-08, 16:47
Medlem
sanctissimuss avatar
bt.se

Citat:

Jackie Arklöv, som dömdes till livstids fängelse efter polismorden i Malexander, ska inom kort flyttas till anstalten i Borås.

Den har en avdelning för fångar med långa strafftider där även livstidsdömda kan placeras.
Citat:
Enligt ett beslut ska 40-åringen, som fick livstid efter polismorden i Malexander 1999, flyttas till Borås i början av februari.
Citat:
Sveriges fängelser har olika säkerhetsklassificering, där 1 är den högsta säkerhetsklassen och 3 är den lägsta. Borås ligger i mellanklassen 2.
Citera
2014-01-08, 18:36
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
bt.se
Inte så märkligt att man börjar lätta på säkerheten kring de där tre. Med tiden så brukar farlighet avta och i deras fall så tar man nog hänsyn till var de står politiskt idag. Ju mer de tar avstånd från sina politiska ideal, desto mindre säkerhet lär det bli. Även rättegångarna i målet var politiska.

Frågan är hur långt de har kvar i fängelse. Det är viktigt att samhället markerar mot polismord men att man inte tar hänsyn till politik vid bestämning av skuld och straff. Tyvärr har Sverige flera gånger misslyckats med detta. Inte så att jag opponerar mig mot att de tre dömdes till livstids fängelse, det är helt enligt svensk lag vilket innebär att man kan döma den som var där men inte sköt. Däremot tror jag att deras vistelse inom kriminalvården är starkt medialt och politiskt påverkade. Vi får se om det så småningom kommer finnas en domare i Örebro tingsrätt som har civilkurage och ryggrad nog att tidsbestämma straffen.
Citera
2014-01-10, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVessla
Inte så märkligt att man börjar lätta på säkerheten kring de där tre. Med tiden så brukar farlighet avta och i deras fall så tar man nog hänsyn till var de står politiskt idag. Ju mer de tar avstånd från sina politiska ideal, desto mindre säkerhet lär det bli. Även rättegångarna i målet var politiska.

Frågan är hur långt de har kvar i fängelse. Det är viktigt att samhället markerar mot polismord men att man inte tar hänsyn till politik vid bestämning av skuld och straff. Tyvärr har Sverige flera gånger misslyckats med detta. Inte så att jag opponerar mig mot att de tre dömdes till livstids fängelse, det är helt enligt svensk lag vilket innebär att man kan döma den som var där men inte sköt. Däremot tror jag att deras vistelse inom kriminalvården är starkt medialt och politiskt påverkade. Vi får se om det så småningom kommer finnas en domare i Örebro tingsrätt som har civilkurage och ryggrad nog att tidsbestämma straffen.

Ingen av dem lär friges före 2020, tippar jag. Antagligen kommer Axelsson ut först, och det blir nog 2020-2025. Arklöw har visserligen skött sig i fängelset han med, men han var den som avlössade de dödande skotten, och får nog sitta längre, liksom Olsson, som bl. a. rymt under fängelsetiden.

Jag tror inte så mycket på det där med domares "civilkurage". Det pågår absolut ett spel bakom kulisserna i en del tidsbestämningsärenden, som vanliga människor inte får ta del av.
Citera
2014-01-15, 11:37
Bannlyst
http://www.tv4.se/krimarkivet/klipp/...%A4ttar-680928

Där finns en dokumentär om det.
Citera
2014-01-23, 04:54
Medlem
Min uppfattning.
Har sprungit på honom ett antal gånger i ungdomen.

Jakie Arklöw var ganska knäpp redan i tonåren.
Psykopatfasoner och var bråkig.
Slagsmål och mobbning.

Ofta hamnade han i bråk på tillställningar.
Fick allt som oftast stryk av nån raggare varje gång.
En riktig idiot redan då.

Han var en ständig pina för familjen.
Drog till sig dålig uppmärksamhet som pappans företag ej behövde.
Det var alltid något som blev problem.

Sedan som sagt drog han till kriget.
Man kunde nästan räkna ut hur det skulle sluta.

Han skulle trots sin avtagande farlighet förmodligen kunna mörda igen.
Han har något fel den killen , det märks när man ser honom att något är galet.
Citera
2014-01-23, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Min uppfattning.
Har sprungit på honom ett antal gånger i ungdomen.

Jakie Arklöw var ganska knäpp redan i tonåren.
Psykopatfasoner och var bråkig.
Slagsmål och mobbning.

Ofta hamnade han i bråk på tillställningar.
Fick allt som oftast stryk av nån raggare varje gång.
En riktig idiot redan då.

Han var en ständig pina för familjen.
Drog till sig dålig uppmärksamhet som pappans företag ej behövde.
Det var alltid något som blev problem.

Sedan som sagt drog han till kriget.
Man kunde nästan räkna ut hur det skulle sluta.

Han skulle trots sin avtagande farlighet förmodligen kunna mörda igen.
Han har något fel den killen , det märks när man ser honom att något är galet.

Det skrevs minst en tidningsartikel om Arklöws uppväxt. Han verkade haft det mycket tufft; varit utsatt för omfattande mobbing i skolan, utan att någon ingrep. Norrlänningar är ofta väldigt intoleranta gentemot "utbölingar" - och en svart kille i en norrlandsskola....jag tror han hade ett helvete. Hans adoptivföräldrar verkar inte heller ha tagit hänsyn till honom och hans behov.

Kanske du i själva verket var en av hans mobbare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in