Citat:
Ursprungligen postat av
HerrVessla
Inte så märkligt att man börjar lätta på säkerheten kring de där tre. Med tiden så brukar farlighet avta och i deras fall så tar man nog hänsyn till var de står politiskt idag. Ju mer de tar avstånd från sina politiska ideal, desto mindre säkerhet lär det bli. Även rättegångarna i målet var politiska.
Frågan är hur långt de har kvar i fängelse. Det är viktigt att samhället markerar mot polismord men att man inte tar hänsyn till politik vid bestämning av skuld och straff. Tyvärr har Sverige flera gånger misslyckats med detta. Inte så att jag opponerar mig mot att de tre dömdes till livstids fängelse, det är helt enligt svensk lag vilket innebär att man kan döma den som var där men inte sköt. Däremot tror jag att deras vistelse inom kriminalvården är starkt medialt och politiskt påverkade. Vi får se om det så småningom kommer finnas en domare i Örebro tingsrätt som har civilkurage och ryggrad nog att tidsbestämma straffen.
Ingen av dem lär friges före 2020, tippar jag. Antagligen kommer Axelsson ut först, och det blir nog 2020-2025. Arklöw har visserligen skött sig i fängelset han med, men han var den som avlössade de dödande skotten, och får nog sitta längre, liksom Olsson, som bl. a. rymt under fängelsetiden.
Jag tror inte så mycket på det där med domares "civilkurage". Det pågår absolut ett spel bakom kulisserna i en del tidsbestämningsärenden, som vanliga människor inte får ta del av.