2024-05-11, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Någon som vet vad Tony Olsson gör idag? Läste nyss hans gamla bok "Chockvågor", har aldrig gjort tidigare.

Intressant då han avhandlade ett helt kapitel om teaterprojektet 7:3. Mycket stämmer överens med "Smärpunkten" på SVT men det är mycket som inte kom med. Intressant hur han beskriver sina relationer till alla inblandade allt ifrån hans kupanerna till krimanlvårdspersonalen och teaterrprojektet 7:3. Vet dock inte hur mycket man skall tro på det så här i efterhand, undra också hur han ser på allt i dag i och med "Smärtpunkten" på SVT.

Fick intrycket av boken i alla fall att han värderade lojalitet ganska högt, och verkade gilla Jackie bäst som privatperson dvs utöver deras kriminalitet, brott och de politiska åsikterna. Den som var mest samvetslös och hårdast men tyvärr illojalast var Mats Nilsson. Han skulle vart med på rånarturnen men också den som kunde svika, dra när det gällde och tänka på sig själv. Tony skriver att han fick hålla Mats borta ifrån planerna och inte ha med honom, men han kunde heller inte svika Mats som vän. Mats var ändå en av Tonys närmaste vän på anstalten när det satt inne ihop. Detta är dom intrycken jag får från boken i alla fall...

Någon som vet om dom har någon kontakt sinemellan idag? Eller har alla gått åt skilda håll?

Tror Tony Olsson har skyddad identitet idag efter sin frigivning och känns mest som en hemmaman.

Läste också boken för en massa år sedan, tolkade då att Tony ville mest rentvå sig själv ifrån allt.

Mats som svek, tog pengarna ifrån rånet och köpte diverse grejer för bland annat ett hus, rolexklocka, motocrosscyklar, märkeskläder. Andreas som enligt Tony samarbetade med polisen. Jackie som först erkände långt senare och inte i tingsrätten som Tony menade i boken skulle vara en fördel för honom.

Nej, jag tror ingen av dem har kontakt idag. Boken skrevs ju nästan 20 år sedan, 2005. Så tiden har gått vidare så även med dem…
Senast redigerad av Kottensten 2024-05-11 kl. 07:18.
Citera
2024-05-16, 10:48
Medlem
Verkar helt otroligt om de skulle ha nån kontakt idag. De har nog samtliga en del ovänligt att säga om varandra (Jackie pekade indirekt ut Tony i tv en gång=gol, Tony och Andreas säkert lite lack på att Jackie avrättade poliserna i onödan, Jackie säkert lite ledsen på att Tony och Tonys tjej inte tog med honom i bilen i flykten utan lämnade kvar honom i skogsområdena, Andreas som pratade med polisen enligt Tony, osv, osv). Några planer på arisk revolution har de nog droppat för längesen.

Arklöv vill ju till Ukraina om han släpps för att "hjälpa"...
Citera
2024-05-16, 10:55
Medlem
Efter Jugoslavien och innan Malexander så dömdes ju Arklöv för att ha hotat en fest/spelning/event som ska ha varit vänster. Vad var detta för event eller spelning? Han dömdes vad jag vet i tingsrätt för att ha ringt in bombhotet. Några flickor var vittnen då de sett honom nära telefonkiosken eller på en pizzeria om jag minns rätt. Finns målnummer för detta?
Togs bombhotet på allvar eller fortsatte spelningen?
Citera
2024-05-17, 13:12
Medlem
Skulle vilja rekommendera att läsa boken Smärtpunkten av Elisabeth Åsbrink istället, innan man ser serien på SVT Play. Dock inte att förringa den på nått sett men boken är mer välskriven och detaljerad, neutral och har fler perspektiv. Mycket såklart som inte kommit med, vänskapen mellan Mats och Tony, deras bakgrunder, Jackie, Andreas, kompisgänget i Kalmar, teaterprojektet, kriminalvården, Tidaholm etc Rekommenderas starkt!
Citera
2024-05-28, 09:58
Medlem
Fick svaret idag från Linköpings tingsrätt, att ta ut fupen på 6971 sidor kostar 13972kr...
Citera
2024-05-28, 12:35
Medlem
Gosifs avatar
25 år sen idag!

Känns inte så länge sen!
Citera
2024-05-28, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challenger1996
Fick svaret idag från Linköpings tingsrätt, att ta ut fupen på 6971 sidor kostar 13972kr...

Och domen, om jag minns rätt, kostar drygt 600 kr att beställa. Finns det ingen här som har någon eller båda av dem att ladda upp?
Citera
2024-05-28, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pupit
Och domen, om jag minns rätt, kostar drygt 600 kr att beställa. Finns det ingen här som har någon eller båda av dem att ladda upp?
Domen finns redan om du googlar uppe den, fupen vore fantastiskt att få läsa skulle betyda mycket.
Citera
2024-05-29, 11:20
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottensten
Tror Tony Olsson har skyddad identitet idag efter sin frigivning och känns mest som en hemmaman.

Läste också boken för en massa år sedan, tolkade då att Tony ville mest rentvå sig själv ifrån allt.

Mats som svek, tog pengarna ifrån rånet och köpte diverse grejer för bland annat ett hus, rolexklocka, motocrosscyklar, märkeskläder. Andreas som enligt Tony samarbetade med polisen. Jackie som först erkände långt senare och inte i tingsrätten som Tony menade i boken skulle vara en fördel för honom.

Nej, jag tror ingen av dem har kontakt idag. Boken skrevs ju nästan 20 år sedan, 2005. Så tiden har gått vidare så även med dem…

Han heter Tony Byström idag. Bor i Örebro
Senast redigerad av Gosif 2024-05-29 kl. 11:24.
Citera
2024-05-29, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challenger1996
Domen finns redan om du googlar uppe den, fupen vore fantastiskt att få läsa skulle betyda mycket.

Hittar inte domen via google, du får gärna lägga en länk (som funkar).
Citera
2024-05-29, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pupit
Hittar inte domen via google, du får gärna lägga en länk (som funkar).
Andra sök alternativet om du söker ”malexander dom”.
Citera
2024-06-01, 15:28
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Finns det ljudupptagning/radiokommunikation från tillfället då Karlström och Borén sköts? Har just kollat klart den enligt mig välgjorda Kriminalarkivet-serien och vill minnas jag tidigare sett, kanske på youtube(?), att det funnits ett ganska brutalt ljudklipp där man typ ropar efter hjälp/förstärkning över radio och sedan något dödsskrik innan det blir tyst. Men jag kanske helt blandar ihop detta med något annat rättsfall, vet dock inte vilket det skulle vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in