Citat:
Ursprungligen postat av marder666
Stämmer det att många (inte alla) SO har tappat fotoförbudet samt av mätningar då det fins skalor då det är många platser som synd på kartor idag. pratade med en vän innom försvarsmakten som nämnde något om detta när vi halkade in på samtalsmnet SO. den nya skylten kommer bara inefatta överträdelseförbud symbol och all övriga förbud som inte falit bort.
Stämmer hyffsat. Har sett en av dessa "nya skyltar" som hastigast och som din vän säger så försvinner begreppet mäta bla. Det som jag har förståt är nytt är dock att man omvärderar begreppet "beskriva".
Fotoförbudet lär dock bli kvar.
Resultatet av detta är dock att man skall se de "nya" skyltarna som strängare än de äldre, och jag fick uppfattningen att man under "beskriva" kan sammanfatta i princip allt som man kan tänka sig hitta på med vetskapen om att ett SO finns på plats X.
Att man på div tjänster kan se flyg/satellit foto av SO beror helt enkelt på att man från FM's sida inte har lagligt stöd att förbjuda dem samt att kostnaden helt enkelt är för stor att fortsätta retuchera dessa bilder.
Det man skall komma på är att "invid"-begreppet är öppet för tolkning och enligt vissa kan invid vara om man står på en kulle 4km bort och glor in på SO. Det skulle jag dock vilja se hålla i en domstol innan jag håller med.
Däremot kan kameror bli beslagtagna vid misstanke om att SO finns med på ett hörn på en bild och skulle det visa sig att det också är så, kan kameran tyvärr bli destruerad. Att beslagta minneskort räcker således inte.
Ang. äldre skyltning så skall skyddsvakt agera efter att de skulle vara utbytta till de nya. Det förekommer dock att äldre skyltar sitter kvar på anl. som inte längre är SO. Då förefaller det dock inte heller någon risk att man blir misstänkt eller åtalad för brott eller att skyddsvakt dyker upp på platsen.
Hur skall man då veta att att anl. inte längre är ett SO?, jadu.. det kan man fråga sig. Men ett SO behöver inte ens vara uppmärkt på utsidan för att vara ett SO. Luddigt?