2011-11-15, 15:11
Medlem
marder666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXTheOneXx
Hejsan
Jo, Jag undrar om dessa äldre skyddsobjekts skyltar (Dessa runda svart-gula skyltar) fortfarande gäller?

(Vet inte om ni har tagit upp detta men fann inget när jag sökte...)

Mvh...

Dessa skyltar gäller igentligen inte längre, men vissa bör respekteras ändå beroende på anläggningen. här är en länk där du kan läsa lite smått om det
http://www.bergrum.se/sverige/gemensamt/skyddsobjekt.php

text från sidan om de runda skyltarna "Lagen som refereras till på skylten är upphävd sedan länge. Det är dock lämpligt att ändå respektera dessa skyltar, eftersom objektet de avser förmodligen fortfarande är skyddsvärt."
Citera
2011-11-15, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marder666
Dessa skyltar gäller igentligen inte längre, men vissa bör respekteras ändå beroende på anläggningen. här är en länk där du kan läsa lite smått om det
http://www.bergrum.se/sverige/gemensamt/skyddsobjekt.php

text från sidan om de runda skyltarna "Lagen som refereras till på skylten är upphävd sedan länge. Det är dock lämpligt att ändå respektera dessa skyltar, eftersom objektet de avser förmodligen fortfarande är skyddsvärt."

Tackar...
Citera
2011-11-25, 02:14
Medlem
thede.palms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marder666
Stämmer det att många (inte alla) SO har tappat fotoförbudet samt av mätningar då det fins skalor då det är många platser som synd på kartor idag. pratade med en vän innom försvarsmakten som nämnde något om detta när vi halkade in på samtalsmnet SO. den nya skylten kommer bara inefatta överträdelseförbud symbol och all övriga förbud som inte falit bort.

Stämmer hyffsat. Har sett en av dessa "nya skyltar" som hastigast och som din vän säger så försvinner begreppet mäta bla. Det som jag har förståt är nytt är dock att man omvärderar begreppet "beskriva". Fotoförbudet lär dock bli kvar.

Resultatet av detta är dock att man skall se de "nya" skyltarna som strängare än de äldre, och jag fick uppfattningen att man under "beskriva" kan sammanfatta i princip allt som man kan tänka sig hitta på med vetskapen om att ett SO finns på plats X.

Att man på div tjänster kan se flyg/satellit foto av SO beror helt enkelt på att man från FM's sida inte har lagligt stöd att förbjuda dem samt att kostnaden helt enkelt är för stor att fortsätta retuchera dessa bilder.

Det man skall komma på är att "invid"-begreppet är öppet för tolkning och enligt vissa kan invid vara om man står på en kulle 4km bort och glor in på SO. Det skulle jag dock vilja se hålla i en domstol innan jag håller med.

Däremot kan kameror bli beslagtagna vid misstanke om att SO finns med på ett hörn på en bild och skulle det visa sig att det också är så, kan kameran tyvärr bli destruerad. Att beslagta minneskort räcker således inte.

Ang. äldre skyltning så skall skyddsvakt agera efter att de skulle vara utbytta till de nya. Det förekommer dock att äldre skyltar sitter kvar på anl. som inte längre är SO. Då förefaller det dock inte heller någon risk att man blir misstänkt eller åtalad för brott eller att skyddsvakt dyker upp på platsen.
Hur skall man då veta att att anl. inte längre är ett SO?, jadu.. det kan man fråga sig. Men ett SO behöver inte ens vara uppmärkt på utsidan för att vara ett SO. Luddigt?
Senast redigerad av thede.palm 2011-11-25 kl. 02:18.
Citera
2011-11-25, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thede.palm
Men ett SO behöver inte ens vara uppmärkt på utsidan för att vara ett SO.
Kan du belägga detta påstående, har det överhuvudtaget stöd i gamla eller nya Skyddslagen?
Citera
2011-11-25, 08:24
Medlem
thede.palms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Kan du belägga detta påstående, har det överhuvudtaget stöd i gamla eller nya Skyddslagen?

Tyvärr inte, mer än att det förekommit samt att jag tagit en diskussion med en hyggligt insatt ang detta.
Jag har dock inte svårt att förstå resonemanget i att det kan vara på detta vis - dvs Skyddsobjektet kan i realiteten finnas i ett annat objekt och det kan vara så att man inte från utsidan vill skylta att så är fallet. Kommer man då bli frihetsberövad om man ställer sig med penna och papper och ritar av entrén till en byggnad med ett "oskyltat" SO? nej, troligtvis inte. Men det kan ställas frågor, och dem är man inte skyldig att svara på.

Om någon redan nämnt det så försvinner också Skyddsområden sakta men säkert. Vad innebär då detta?
Jo, området minskas ner till vad som anses lämpligt för att skydda objektet eller försvinner helt. Dock skall man då tänka på begreppet "invid" som helt plötsligt blir mer aktuellt.
Det var svårare att omhänderta personer som fanns utanför ett skyddsområde, eller ens ställa frågan vad de gjorde där. Begreppet "invid" betyder dock att personer som befinner sig utanför det gamla skyddsområdet egentligen kan stoppas och utfrågas, materiell genomsökas om det finns misstanke att personen har något fuffens för sig. Återigen; begreppet "invid" är öppet för tolkning av den enskilde skyddsvakten.
Citera
2011-11-25, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thede.palm
Tyvärr inte, mer än att det förekommit samt att jag tagit en diskussion med en hyggligt insatt ang detta.
Jag har dock inte svårt att förstå resonemanget i att det kan vara på detta vis - dvs Skyddsobjektet kan i realiteten finnas i ett annat objekt och det kan vara så att man inte från utsidan vill skylta att så är fallet. Kommer man då bli frihetsberövad om man ställer sig med penna och papper och ritar av entrén till en byggnad med ett "oskyltat" SO? nej, troligtvis inte. Men det kan ställas frågor, och dem är man inte skyldig att svara på.
Jag har också hört resonemanget, men det känns närmast rättsvidrigt om det skulle förhålla sig så. Se t.ex. lagutdraget nedan, så mycket tydligare kan man väl inte vara. Finns det något som säger att den som bryter mot bestämmelserna i Skyddslagen ska få ett strängare straff, kan det t.ex. vara förenat med grovt olaga intrång närmast per automatik? Eller är det alltid vanliga Brottsbalken man åtalar mig genom, om jag åker dit inne på ett SO?

Du kan inte berätta vad för objekt du har sett detta på?
För övrigt, om jag inte minns fel så är skyddsområden helt avskaffade i och med att gamla lagen försvann. Finns det fortfarande områden som skyltas som det tro? Enligt mig var det konstigt att man tog bort dem.

Citat:
22 § Den som äger eller nyttjar ett skyddsobjekt ansvarar för att objektet bevakas och för att upplysning om beslutet om skyddsobjekt lämnas genom tydlig skyltning eller på annat sätt.

I ett beslut om skyddsobjekt ska det anges vem som har ansvaret för de skyldigheter som framgår av första stycket.
Citera
2011-12-05, 00:01
Medlem
Tja. Var till hjorthagen och kollade på värtagasverket. Och gick runt där vid gasverksvägen och in på området som var in på den lilla vägen där grinden var öppen och dom byggde något där. (det bar på en lördag så jag tror att grinden inte bara var glömd) men jag gick där och kollade. Det var ju den gammla delen som gjorde gas av kol och som stängdes -71. Och då la jag märke till skyddsobjekt överallt. Med fotogörbud och mätförbud. Det kan väll ändå inte gälla nu? Då man bygger bostäder där nu och så stängdes den delen av verket -71 och resten av verket i början av 2011. Vad tror ni? Gäller dom?
Citera
2011-12-05, 00:03
Medlem
thede.palms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlonarN
Tja. Var till hjorthagen och kollade på värtagasverket. Och gick runt där vid gasverksvägen och in på området som var in på den lilla vägen där grinden var öppen och dom byggde något där. (det bar på en lördag så jag tror att grinden inte bara var glömd) men jag gick där och kollade. Det var ju den gammla delen som gjorde gas av kol och som stängdes -71. Och då la jag märke till skyddsobjekt överallt. Med fotogörbud och mätförbud. Det kan väll ändå inte gälla nu? Då man bygger bostäder där nu och så stängdes den delen av verket -71 och resten av verket i början av 2011. Vad tror ni? Gäller dom?

Så länge de sitter uppe är dem att betrakta som SO. Men ring till länsstyrelsen och kontrollera.
Citera
2011-12-26, 19:03
Medlem
Minns när jag var liten så tog min låtsas pappa med mig till Landvetter skogarna, alltså utanför flygplatsen. Båda vi gillade UE så vi gick en liten stig i ungefär 5 minuter tills vi kom till en stor grind och på andra sidan så var det en asfalterad väg. Efter några minuter så kommer det en säkerhetsbil i full fart mot oss, dom går fram till oss och säger att detta område är skyddat. Och att vi ska ta oss härifrån, men vad vi minns så fanns det inga övervakningskameror. Jag imponeras med av hur fort dom kom.

Är det verkligen så skyddat där.
Citera
2011-12-26, 19:14
Medlem
C20ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowlops
Minns när jag var liten så tog min låtsas pappa med mig till Landvetter skogarna, alltså utanför flygplatsen. Båda vi gillade UE så vi gick en liten stig i ungefär 5 minuter tills vi kom till en stor grind och på andra sidan så var det en asfalterad väg. Efter några minuter så kommer det en säkerhetsbil i full fart mot oss, dom går fram till oss och säger att detta område är skyddat. Och att vi ska ta oss härifrån, men vad vi minns så fanns det inga övervakningskameror. Jag imponeras med av hur fort dom kom.

Är det verkligen så skyddat där.

Vad var det för bevakningsbil? Behöver inte ha varit ett skyddsobjekt, men dock så brukar flygplatsområden vara ganska så stora...
Citera
2011-12-26, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20rules
Vad var det för bevakningsbil? Behöver inte ha varit ett skyddsobjekt, men dock så brukar flygplatsområden vara ganska så stora...
Vet inte riktigt , var ju några år sen. Men jag tror den var gul med lita ränder. Så stod det något på bilen. Den hade med blåljus.
Citera
2011-12-26, 21:55
Medlem
C20ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowlops
Vet inte riktigt , var ju några år sen. Men jag tror den var gul med lita ränder. Så stod det något på bilen. Den hade med blåljus.

Då är jag ganska så säker på att det var en skyddsvaktsbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in