2021-10-10, 23:09
Medlem
Jag och sambon var ute på lite UE äventyr i helgen, i jakt på en militär installation som vi sökt efter i flera år efter rykten vi hört. Vi fann det vi sökte, och det visade sig vara en synnerligen aktiv anläggning mitt i urskogen med ett par mil tassemark i alla riktningar. Det var såpass mycket aktivitet att vi faktiskt inte vågade oss ända fram till anläggningen.

Det intressanta var när jag kom hem och kollade lite noggrannare på googlemaps och alla andra onlinekartor som finns, de var redigerade till perfektion. Där grejerna stod, som jag såg med egna ögon var det ett perfekt hygge inlagt.

Det är är iofs naturligt att man inte skyltar med sina SO på internet, men innebär det att tex. google har 100% koll på var Sverige har sina SO? Jag tänker att det är inte allt för svårt för dem att veta var deras kartor redigeras? Vet google, så vet väl också ryssen tänker jag.
Citera
2021-11-07, 14:00
Medlem
Muhammedpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schloenern
Jag och sambon var ute på lite UE äventyr i helgen, i jakt på en militär installation som vi sökt efter i flera år efter rykten vi hört. Vi fann det vi sökte, och det visade sig vara en synnerligen aktiv anläggning mitt i urskogen med ett par mil tassemark i alla riktningar. Det var såpass mycket aktivitet att vi faktiskt inte vågade oss ända fram till anläggningen.

Det intressanta var när jag kom hem och kollade lite noggrannare på googlemaps och alla andra onlinekartor som finns, de var redigerade till perfektion. Där grejerna stod, som jag såg med egna ögon var det ett perfekt hygge inlagt.

Det är är iofs naturligt att man inte skyltar med sina SO på internet, men innebär det att tex. google har 100% koll på var Sverige har sina SO? Jag tänker att det är inte allt för svårt för dem att veta var deras kartor redigeras? Vet google, så vet väl också ryssen tänker jag.
vilken del av sverige? norrut?
Citera
2021-11-07, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muhammedpojke
vilken del av sverige? norrut?
Nej, typ södra Sverige
Citera
2021-11-08, 22:49
Medlem
Muhammedpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schloenern
Nej, typ södra Sverige
hmm jaha, jag har stött på ett par skyddsobjekt i sthlm och västmanland, men ej nedåt
Citera
2021-12-23, 18:38
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergvägg
Generellt kan man inte säga att du INTE får befinna dig invid ett skyddsobjekt, beror på skyltningen. Med invid menas t ex vid stängslet runt en anläggning.
Vad du får och inte får göra vid ett skyddsobjekt beskrivs väl på den skyltning som ska finnas.

DÄREMOT har skyddsvakter relativt stora befogenheter när det gäller att ingripa runt skyddsobjekt.

Precis. Exempelvis civila flygplatser är skyddsobjekt utan ett generellt tillträdesförbud. Dock är det väldigt lätt för skyddsvakterna att avvisa oönskade.
Citera
2021-12-28, 21:27
Medlem
Jag har stött på skyddsobjekt nu.
Vi skulle borra bergvärme i sthlm
I berget vårt hus står på under det finns ett stort sjukhus som aldrig tagits i drift men fullt fungerande tydligen.
Ligger i västra sthlm strax efter bron bara….
All sprängning / borrning förbjuden.
Att jag fick reda på just ett sjukhus va för en boende (äldre herre) va med och körde lastbil med skut.
Lite roligt.
Och i dagarna ska ett hus börja byggas strax bredvid, undra om de vet vad som finns under 🤣🤣🤣🤣 de ska tydligen både borra och spränga
Ja nu blir det intressant.
Jag fyller på senare med mer info
Citera
2022-01-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
I berget vårt hus står på under det finns ett stort sjukhus som aldrig tagits i drift men fullt fungerande tydligen.
Att jag fick reda på just ett sjukhus va för en boende (äldre herre) va med och körde lastbil med skut.
Lite roligt.
Och i dagarna ska ett hus börja byggas strax bredvid, undra om de vet vad som finns under 🤣🤣🤣🤣 de ska tydligen både borra och spränga

Det låter som det klassiska ”sjukhuset i berget”. Varje kommun har väl snart ett sådant?

Det är säkert ett bergrum eller gemensamhetstunnlar under ditt hus. Det är inget direkt ovanligt. Men ett sjukhus är jag nästan säker på att det inte är.
Citera
2022-01-14, 01:12
Bannlyst
Vad för slags observationer kan göras på plats som inte går att genomföra med förändringsdetektioner, förändringsanalys osv? Det mesta sköts ju via satellit nu för tiden men antar att för att verkligen få reda på ett skyddsobjekts verksamhetssyfte (eller vad man säger) så måste det inspekteras på plats..
Citera
2022-01-15, 01:03
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Lite roligt.
Många sådana sjukhusskrönor ja. Men vad som kan finnas under i berget är olika. Kan naturligtvis vara icke totalförsvarstunnlar och bergrum med.
Men på stadsplanerna finns angivet om borrning inte får ske och max schaktdjup på aktuella fastigheter och kvarter.
Citera
2022-05-28, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
...
Men på stadsplanerna finns angivet om borrning inte får ske och max schaktdjup på aktuella fastigheter och kvarter.
Det kan finnas angivet men är absolut inte säkert.
Citera
2022-08-05, 13:43
Medlem
Tror detta är det bästa forumet att ställa denna fråga i: Finns det något sätt att ta reda på ifall en anläggning fortfarande räknas som skyddsobjekt? Vet att skyltarna kan sitta kvar ett bra tag innan de plockas bort.
Citera
2022-08-16, 16:08
Avslutad
Bryter man mot lagen om man står på Skansen, medveten om att att Kaknästornet är ett skyddsobjekt med avbildningsförbud, och avsiktligen tar en bild på tornet, för att publicera bilden i syfte att förlöjliga denna pantade lag?

Om Nej: Vilket lagligt undantag gäller?

Om Ja: Hur kunde det bli så fel på svensk lagstiftning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in