2010-10-30, 22:03
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickancarlsson
Det finns ingen som är särskilt hemligt av det man kan se eller fota utifrån. Däremot vill de inte att någon av de anställda ska komma med på bild. Inte minst på grund av kravet från de anställd själva. De vill inte bli igenkända och det kravet delar de med många andra inom rättsväsendet, polisen och inom det militära. Det är därför de är extra griniga utanför anläggningar med fast bemanning så respekter fotoförbuden och slipp hamna i SÄPO:s spaningsregister.

Hoten kommer från en massa olika håll kriminella, terrorister, fildelargalningar, rättshaverister i allmänhet.

Fotoförbudet respekterar jag - om det är skyltat och jag fotar inte poliser, skulle det endå hända så laddar jag inte upp ansiktsbilder, det försöker jag undvika.

SÄPO vet vem jag är, och efter polisförhöret med dem så fick de veta
att jag har inga onda avsikter med mina bilder.

Dock funderar jag på att ta kontakt med dem, om de nu inte kontaktar mig först, jag vill nämligen ladda upp några av bilderna från Arlanda Express, SÄPO hade ett önskemål om att jag skulle ta bort dem från internet.

Dock får man ju fota vem man vill enligt fotolagen, men det gör jag inte endå.

Kan ge mig fan på att jag ligger någonstans i SÄPO:s spaningsregister där de kollar om de har tråkigt på jobbet, jag fick veta en del saker under polisförhöret som jag inte hade berättat för dem...
Senast redigerad av Discovery 2010-10-30 kl. 22:05.
Citera
2010-10-31, 15:43
Medlem
Velade länge men jag tror det är den här tråden jag ska satsa på.....

Sett en de Johan Falk filmer senaste dagarna, ja dom 6 senaste då....

I en av filmerna åker personerna in på nån typ av militärområde där dom åker in och stannar alldeles innanför portarna i en underjordisk förläggning med stora öppna ytor, troligtvis var dom där för att gå igenom ett eller flera vapen och hur dessa fungerade.

Nån som vet vad det kan vara för ställe? Göteborg är väl det hela inspelat i så nånstans i dom trakterna borde det vara.

Göteborg är ju stort så det känns ju självklart att dom ska ha nån typ av förläggning där man förvarar diverse militär utrustning och annat, nån som vet nått om stället och det bergrum som finns där?
Citera
2010-10-31, 20:16
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastuper
Velade länge men jag tror det är den här tråden jag ska satsa på.....

Sett en de Johan Falk filmer senaste dagarna, ja dom 6 senaste då....

I en av filmerna åker personerna in på nån typ av militärområde där dom åker in och stannar alldeles innanför portarna i en underjordisk förläggning med stora öppna ytor, troligtvis var dom där för att gå igenom ett eller flera vapen och hur dessa fungerade.

Nån som vet vad det kan vara för ställe? Göteborg är väl det hela inspelat i så nånstans i dom trakterna borde det vara.

Göteborg är ju stort så det känns ju självklart att dom ska ha nån typ av förläggning där man förvarar diverse militär utrustning och annat, nån som vet nått om stället och det bergrum som finns där?

Vad heter filmen där de åker ner i anläggningen / militärområdet ?
Citera
2010-10-31, 20:20
Medlem
mcJOckes avatar
Har för mig att det är Säve.
Citera
2010-10-31, 20:38
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
Jag retas inte... hade bara ingen lust att packa ner kameran.

Okej... då hade väl han lagen på sin sida då ( och jag med då jag befann mig på en allmän landsväg ), men även om det ser ut som om man fotar så kan man ju använda kameran som en kikare, utan att ta en bild.

Dock tyckte vakten att det var helt ok att ta bilder en bit bort, efter raksträckan mot Drottningholms slott, det är ju konstigt att man fick tillstånd för det...

Det fetstilta är faktiskt intressant. När det gäller skyddsobjekt så heter det invid, och detta invid är inte något bestämt avstånd utan något som är upp till skyddsvakten att avgöra. Invid kan alltså vara 400m om man har ett teleobjektiv. Det beror helt på situationen och vem som är skyddsvakt. Alltså, skyddsvakten kan hindra dig att ta bilder på ett objekt från 400m om du har ett teleobjektiv, men det kan vara okej med ett "normalt" objektiv.
Citera
2010-11-01, 00:13
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Det fetstilta är faktiskt intressant. När det gäller skyddsobjekt så heter det invid, och detta invid är inte något bestämt avstånd utan något som är upp till skyddsvakten att avgöra. Invid kan alltså vara 400m om man har ett teleobjektiv. Det beror helt på situationen och vem som är skyddsvakt. Alltså, skyddsvakten kan hindra dig att ta bilder på ett objekt från 400m om du har ett teleobjektiv, men det kan vara okej med ett "normalt" objektiv.

Okej...

är inte Canon EF-S 18-200/3,5-5,6 IS ett "teleobjektiv" då ?
Citera
2010-11-01, 01:40
Medlem
Citat:
Okej...

Nej, det är bara en kompromisslösning istället för att använda flera objektiv.
Citera
2010-11-01, 02:14
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Nej, det är bara en kompromisslösning istället för att använda flera objektiv.

Ok, objektivet duger åt mig, det passar mig helt enkelt,
det hänger alltid med och passar både vid film och vid stillbilder.

Canon säger själva att objektivet (jag har) är ett " zoomobjektiv ",
vad är skillnaden mellan ett zoomobjektiv och ett teleobjektiv ?

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Image_Stabilization_Lenses/EF-S_18-200mm_f_f3.5-5.6_IS/
Senast redigerad av Discovery 2010-11-01 kl. 02:21.
Citera
2010-11-01, 17:47
Medlem
Sickancarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Har för mig att det är Säve.

Berghangaren på Säve ägs numer av den stiftelse som driver Aeroseum kan man läsa i boken Berghangarer av Bernt Törnell. Det är väl därför kommersiella saker som filminspelning pågår där.

De övriga används fortfarande som förråd med berghangaren i Tullinge är avvecklad enligt boken, ej SO? Finns en tråd om Tullinge jag ska läsa den se om det är värt besväret att åka dit.
Citera
2010-11-01, 20:15
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Okej...

Jag sätter min gräns runt 70-300 och uppåt. Ditt 18-200 är ett allroundobjektiv enligt mig.
Citera
2010-11-01, 21:10
Medlem
Puggens avatar
De flygflottiljer som utrustades med berghangarer var Säve, Uppsala, Norrköping, Tullinge samt Barkarby. Utöver dessa byggdes även en flygplatstunnel i Fällfors.

Av dessa är det Uppsala, Norrköping samt Barkarby som fortfarande helt eller delvis används av militären. Inga av dessa är flygflottiljer idag. Norrköping används som uppställningsplats av utrangerad materiell. Barkarby som förråd för FMLOG, samt Uppsala som centrum för LSS och ATK/MTK och FTK.
Citera
2010-11-01, 22:01
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
De flygflottiljer som utrustades med berghangarer var Säve, Uppsala, Norrköping, Tullinge samt Barkarby. Utöver dessa byggdes även en flygplatstunnel i Fällfors.

Av dessa är det Uppsala, Norrköping samt Barkarby som fortfarande helt eller delvis används av militären. Inga av dessa är flygflottiljer idag. Norrköping används som uppställningsplats av utrangerad materiell. Barkarby som förråd för FMLOG, samt Uppsala som centrum för LSS och ATK/MTK och FTK.

FMLOG har en del i berget i Uppsala också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in