2010-07-19, 13:16
Medlem
Teracom har ett hopp till Västervik via Ölands norra udde. Man använder tre parallella länkhopp för att åstakomma en säker länk. Via detta hopp har också bl.a. en stor teleoperatör reservväg för sin sjökabel. Dock med kraftigt reducerad kapacitet men tillräckligt för att ta det som är mest kritiskt.
Studerar man Follingbo och Västervik via Googles gatuvy bilder kan man upptäcka något annat intressant på båda platserna

Tilläggas skall att Teracoms anläggning på Ölands norra udde också syns mycket tydligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
Kan de göra ett så pass stort länkhopp över till Fastlandet då ?

Möjligen kanske trafiken gör över Teracom´s fiberkablar till fastlandet ?

Jo, TV-masten är SO, det är Gävle-skogmur med, men det är ju inte fotoförbud.

Angående mina fotoalbum - Tackar.

Eventuellt kommer Arlandabilderna att dyka upp igen... Det var ju SÄPO som tryckte på att jag skulle ta bort bilderna, dock har jag funderat över det beslutet och vad fick jag av SÄPO för att jag gjorde dem den tjänsten ? - Inget.
Citera
2010-07-29, 00:38
Medlem
Bollar ett inlägg från Göteborgs-tråden vidare hit. Hoppas någon kan hjälpa till lite.

---------------------------------

Intressant. Tänker du dig här att SO-skyltar finns uppsatta - fast dock enbart på insidan av portar, eller att man helt enkelt har skippat skyltarna helt och ändå klarar sig undan med det juridiska? (förtydling; kan ett SO vara legitimt och gällande om det saknar de sedvanliga skyltarna? vidareutveckling om det finns någon skillnad när skyltar finns uppsatta, dock osynliga från utsidan och enbart synliga när man väl är inne på objektet, jämför insidan av port)

En följdfråga, som kanske kan vara till viss del relaterad, kan vara om någon här känner till en eventuell skillnad mellan "skyddsklassning" och vanlig "klassning som skyddsobjekt". Kanske är det här lösningen finns? (vad innebär dessa olika termer?)
Citera
2010-08-02, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Bollar ett inlägg från Göteborgs-tråden vidare hit. Hoppas någon kan hjälpa till lite.

---------------------------------

Intressant. Tänker du dig här att SO-skyltar finns uppsatta - fast dock enbart på insidan av portar, eller att man helt enkelt har skippat skyltarna helt och ändå klarar sig undan med det juridiska? (förtydling; kan ett SO vara legitimt och gällande om det saknar de sedvanliga skyltarna? vidareutveckling om det finns någon skillnad när skyltar finns uppsatta, dock osynliga från utsidan och enbart synliga när man väl är inne på objektet, jämför insidan av port)

En följdfråga, som kanske kan vara till viss del relaterad, kan vara om någon här känner till en eventuell skillnad mellan "skyddsklassning" och vanlig "klassning som skyddsobjekt". Kanske är det här lösningen finns? (vad innebär dessa olika termer?)

Enligt uppgift kan Ibland kan själva SO-klassningen vara hemlig, dvs att platsen/anläggningen är skyddsobjekt och själva klassningen ("pappersbeslutet") är i sig hemlig. Om detta stämmer sätts nog skyltningen på insidan av dörrar. Min reflektion: platsen kan ju vara så belägen att allmänheten vet att "där finns en port" men det ska inte framgå att det är ett skyddsobjekt och väcka mer intresse t ex på grund av sin belägenhet eller närhet till andra objekt - diskretion är bra ibland.

Då kan förstås inte allmänheten heller lastas för att befinna sig invid skyddsobjektet, det finns ju ingen upplysning om att man inte får vara på platsen. Detta torde dock tillhöra ovanligheterna, snarare är det ju så att skyddsobjekt i många fall omgärdas av stängsel och då sätts skyltarna på stängslet. Skulle allmänheten däremot få för sig att bryta sig in i objektet så upplyser skyltarna på insidan om SO-klassningen.

Det står ju inte uttryckligen i lagtexten att skyltarna måste sitta utanpå skyddsobjektet (§ 22).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100305.htm (nya skyddslagen)

I skyddslagen nämns inget om skyddsklass, däremot finns begreppet säkerhetsklass med i säkerhetsskyddslagen, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960627.htm
Citera
2010-10-22, 17:58
Medlem
Puggens avatar
http://i139.photobucket.com/albums/q291/Puggen/IMGP6788.jpg

En "hemlig" plats i landet. En del av våran incidentberedskap. Enda bilden som jag vågar lägga upp, de andra blev lite för "avslöjande"
Citera
2010-10-22, 23:06
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
http://i139.photobucket.com/albums/q291/Puggen/IMGP6788.jpg

En "hemlig" plats i landet. En del av våran incidentberedskap. Enda bilden som jag vågar lägga upp, de andra blev lite för "avslöjande"

En sådan antenn har jag sett i närheten av Radaranläggningen på Gräsö, Öregrund.
Citera
2010-10-23, 13:39
Medlem
Puggens avatar
Ja de finns vid alla storradarstationer, säkert mindre anläggningar med. Men det är inte där jag varit. Men kan heller inte säga var jag varit av sekretesskäl
Citera
2010-10-23, 16:00
Medlem
Sickancarlssons avatar
Citat:
En sådan antenn har jag sett i närheten av Radaranläggningen på Gräsö, Öregrund.
Verkar som dessa master/system har en livslängd vida överstigande radarns?
Citera
2010-10-23, 16:17
Medlem
Puggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickancarlsson
Verkar som dessa master/system har en livslängd vida överstigande radarns?

Jo fast de kommer väl till användning när ersättaren kommer på plats
Citera
2010-10-23, 22:58
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
Jo fast de kommer väl till användning när ersättaren kommer på plats

Det står en ny radarstation på Hemsö, i närheten av tunga batteriet, dock var den inte igång då jag var där.
Citera
2010-10-23, 23:21
Medlem
Sickancarlssons avatar
Citat:
Det står en ny radarstation på Hemsö, i närheten av tunga batteriet, dock var den inte igång då jag var där.

Läste i en dagstidning där de kallades Schengenradar därför att det fanns ett krav att skydda EU:s yttre gräns. Med Finland på andra sidan verkar det aningen överdrivet men Bottenhavet är väl allmänt hav så då kanske det är riktigt. Läste också att det skulle upp 48 st. längs svenska kusten, det borde bli bra täckning. Har hört kritik mot att vi inte har haft någon koll på det som rör sig på våra vatten eller lågt i luften.

Det var länge sedan jag läste det så jag har inget att länka till. Om det sitter en på Hemsö har den ersatt den gamla KSSR;en. Det måste ha varit en kandidat att ha varit i drift längre än någon annan, kanske i 40 år.

Men nu får jag väl skit för det här av ordningspatrullen, det är inte UE. Jo men de är alla skyddsobjekt och därmed blev det rätt.
Citera
2010-10-24, 02:02
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickancarlsson
Läste i en dagstidning där de kallades Schengenradar därför att det fanns ett krav att skydda EU:s yttre gräns. Med Finland på andra sidan verkar det aningen överdrivet men Bottenhavet är väl allmänt hav så då kanske det är riktigt. Läste också att det skulle upp 48 st. längs svenska kusten, det borde bli bra täckning. Har hört kritik mot att vi inte har haft någon koll på det som rör sig på våra vatten eller lågt i luften.

Det var länge sedan jag läste det så jag har inget att länka till. Om det sitter en på Hemsö har den ersatt den gamla KSSR;en. Det måste ha varit en kandidat att ha varit i drift längre än någon annan, kanske i 40 år.

Men nu får jag väl skit för det här av ordningspatrullen, det är inte UE. Jo men de är alla skyddsobjekt och därmed blev det rätt.

Utanför Gävle så har det ploppat upp en sådan radar... den står på samma område där det tidigare fanns ett kustartilleri för 500 man ( ganska likt tunga batteriet på Hemsö ) Dock är det plomberat sedan 2001, berget heter " Gråberget " ( finns artikel på wikipedia ).

Jag misstänker att de nya radarstationerna har kortare räckvidd än de gamla radarstationerna.
Citera
2010-10-24, 13:53
Medlem
Sickancarlssons avatar
Citat:
Utanför Gävle så har det ploppat upp en sådan radar... den står på samma område där det tidigare fanns ett kustartilleri för 500 man ( ganska likt tunga batteriet på Hemsö ) Dock är det plomberat sedan 2001, berget heter " Gråberget " ( finns artikel på wikipedia ).

Jag misstänker att de nya radarstationerna har kortare räckvidd än de gamla radarstationerna.

Optisk räckvidd är vad som gäller i princip, uteffekten har inte lika stor betydelse vid bra väder. Vid vissa atmosfäriska fenomen typ olika luftskikt kan radiovågorna studsa på dem och gå otroligt mycket längre. De kommer upp i masterna efter f.d. tornradar och det var när de lades ner som allt blev så mycket sämre. Man kan anta att de som nu sätts upp är moderna och på alla sätt bättre än de gamla.

Jo de sätts upp till allmän beskådan men det viktigast är inte att gömma dom utan att de ska sitta så de får bra täckning. Och så är området runt dem naturligtvis SO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in