2008-02-27, 23:04
Medlem
LågOchLångsams avatar
Har för mig att Flashback tillåter det. Dock är min högst perosnliga åsikt att du inte gör det. SO ska enligt mig respekteras, så enkelt är det. Men det är upp till dig.
Släng upp bilderna från en publik dator, ex bibliotek.
Citera
2008-03-15, 20:37
Medlem
Cormacs avatar
Hur är moraliteten här angående att lägga upp bilder på diverse skyddsobjekt, aka Nausta raketskjutfält? Givetvis bara utifrån och ovanifrån osv. Att bryta sig in i en raketsilo tycker inte ens jag kan kopplas till ue. Men, utifrån? Ta bilder på stora paraboler och liknande.
Vilka riktlinjer bör man hålla sig efter i detta fall för att det ska vara någorlunda accepterat? (på fb)
Citera
2008-03-15, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cormac
Hur är moraliteten här angående att lägga upp bilder på diverse skyddsobjekt, aka Nausta raketskjutfält? Givetvis bara utifrån och ovanifrån osv. Att bryta sig in i en raketsilo tycker inte ens jag kan kopplas till ue. Men, utifrån? Ta bilder på stora paraboler och liknande.
Vilka riktlinjer bör man hålla sig efter i detta fall för att det ska vara någorlunda accepterat? (på fb)

Att inte posta några bilder alls är att föredra..
Senast redigerad av adisbladis 2008-03-15 kl. 22:56.
Citera
2008-03-16, 13:24
Medlem
LågOchLångsams avatar
Håller helt klart med adisbladis. Ett skyddsobjekt är det av en anledning.
Citera
2008-03-21, 15:02
Medlem
hårdkårs avatar
Ett tillfälle att använa min snygga enlinjare
"Allt som nyttjas i krig skall lämnas i fred"

Används det inte längre är det en annan femma. Saker i drift är där för ett visst syfte.
Citera
2008-04-11, 00:12
Medlem
Farbror Sallads avatar
Eniro visar skyddsobjekt

Kanske inte så mycket att diskutera, men det visar hur dålig kommunikation det är mellan myndigheter och exempelvis Eniro med dess satellitbilder. Det finns säkert många skyddsobjekt som syns finfint på deras bilder fast det inte ska vara så.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1118099.svd
Citera
2008-04-15, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
All diskussion kring publicering av bilder på skyddsobjekt sker här: http://www.flashback.org/showthread.php?t=457217
Det är inte förbjudet enligt FB:s regler, men man kan naturligtvis tycka att det är idiotiskt. Det hör dock inte till denna tråd. /Mod

Citat:
Ursprungligen postat av Reglerna
ÖVRIG INFORMATION SOM DU BÖR VETA OM

Flashback Forum lyder under brittisk lagstiftning, men följer även svensk lagstiftning i de forum som är på svenska och riktar sig mot svenskar.

Vad jag vet är det olagligt att publicera bilder på skyddsobjekt, alltså bryter det mot flashbacks regler.
Citera
2008-04-15, 01:53
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adisbladis
Vad jag vet är det olagligt att publicera bilder på skyddsobjekt, alltså bryter det mot flashbacks regler.
Då får du allt gräva fram något i lagboken som styrker detta. Jag säger inte att du har fel, men jag skulle tro att det inte är olagligt att länka till olagligen publicerade bilder, så länge de inte ligger på en plats som är kopplad till detta forum.
Citera
2008-04-15, 17:15
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adisbladis

Visst är det det.

Citat:
STOPP
SKYDDSOBJEKT
FÖRBUD
-mot tillträde utan tillstånd
-att fotografera, avbilad beskriva eller mäta skyddsobjektet utan särskillt tillstånd

Enligt lagen (1990:217)

En bild är ett foto och då är ett brott begånget.

Alternativ två på SO:

Citat:
MILITÄRT OMRÅDE
STOPP!
Inom detta område är det förbjudet att utan tillstånd
-uppehålla sig, inneha sprängämnen,
-fotografera eller avbilda föremål

Försvarsmakten.
Senast redigerad av LågOchLångsam 2008-04-15 kl. 17:19.
Citera
2008-04-15, 18:35
Medlem
Så vad har vi utifrån ovan konstaterat, att det är olagligt att fotografera, beskriva och avbilda skyddsobjekt.

Frågan ju om det är olagligt att hänvisa till platser där det finns bilder, eller om det ens är olagligt att publicera bilder som någon annan redan tagit.

Eller... Snarare är kanske frågan - vart vill ni komma?
Citera
2008-04-15, 19:46
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laissezfaire2
Så vad har vi utifrån ovan konstaterat, att det är olagligt att fotografera, beskriva och avbilda skyddsobjekt.

Frågan ju om det är olagligt att hänvisa till platser där det finns bilder, eller om det ens är olagligt att publicera bilder som någon annan redan tagit.

Eller... Snarare är kanske frågan - vart vill ni komma?

I och med att det är ett brott att ta bilderna/inneha bilderna så är det olagligt att publicera dem. Borde väl klassas som brott mot rikets säkerhet eller liknande.
Citera
2008-04-15, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
I och med att det är ett brott att ta bilderna/inneha bilderna så är det olagligt att publicera dem. Borde väl klassas som brott mot rikets säkerhet eller liknande.
OK, så den som tog bilderna, och den som publicerar dom begår då möjligen ett brott. Om det upprör dig borde du väl diskutera det under "brott & straff" edyl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in