2008-08-19, 17:55
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Jag har en fråga: om det är SO-skyltat mot förbud utan tillträde, är det då tillåtet att diskutera objektet?
Blir det nån skillnad ifall det är avbildningsförbud eller inte?

Diskuterar vi ett So beskriver vi det, alltså bryter vi mot lagen 1990:217.
Citera
2008-08-19, 18:10
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Det beror naturligtvis på hur vi diskuterar det. Om man inte talar om dess fysiska natur så är det inte en beskrivning. Man kan exempelvis resonera om dess funktion, förutsatt att de inbegripna i diskussionen själva sett hur objektet ser ut.
Citera
2008-08-19, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Det behöver ju inte ha avbildningsförbud, då står det ju inget om att det är förbjudet att diskutera/beskriva, så rimligtvis borde man väl få säga vad man vill om det då?

Men om det väl är avbildningsförbud är det givetvis en annan sak, antar att det är det ni menar, LågOchLångsam och Farbror Sallad?
Citera
2008-08-21, 15:24
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Men om det väl är avbildningsförbud är det givetvis en annan sak, antar att det är det ni menar, LågOchLångsam och Farbror Sallad?
Jag är ingen juridisk expert, men jag tror att man skulle kunna tolka ett avbildningsförbud som att det är förbjudet att diskutera skyddsobjeket publikt, vilket man kan anse att Flashbacktrådar är. Emellertid så har inte Flashback.info något ansvar jämte försvarsmakten, staten eller polisen att hålla efter lagbrytare. Alltså går det bra att diskutera skyddsobjekt, även om respektive användare bryter mot lagen. Än så länge lutar sig Flashback mot yttrandefriheten i första hand. Detta kan naturligtvis komma att ändras om ett prejudicerande domslut skulle falla mot Flashback i detta avseende. Jag tror personligen inte att försvarsmakten ser något större problem i spekulationer och diskussioner på internet om saker som vem som helst kan åka och beskåda med egna ögon.
Senast redigerad av Farbror Sallad 2008-08-21 kl. 15:30.
Citera
2008-08-27, 18:19
Medlem
cymbs avatar
Skyddslagen eller "Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m." http://www.notisum.se/index2.asp?iParentMenuID=236&iMenuID=314&iMiddleID =285&top=2&sTemplate=/template/sok.asp?DokTyp=1
7 § Ett beslut om skyddsobjekt innebär, om annat inte följer av tredje stycket, att obehöriga inte har tillträde till skyddsobjektet.
Tillträdesförbudet får förenas med förbud mot att ta fotografier eller göra andra avbildningar, beskrivningar eller mätningar av eller inom skyddsobjektet. Alltså själva handlingen att ta fram sådana uppgifter om ett skyddsobjekt (med tillägsförbud) är straffbart.

Blanda inte ihop det med en hemlig uppgift Sekretesslag (1980:100) 2kap 2§ http://www.notisum.se/index2.asp?iParentMenuID=236&iMenuID=314&iMiddleID =285&top=2&sTemplate=/template/sok.asp?DokTyp=1 om uppgiften kan vara till skada för rikets säkerhet.

Ofta anses sekretess enligt 5kap 2§ också gälla då det är "Sekretess gäller för uppgift som lämnar eller kan bidra till upplysning om säkerhets- eller bevakningsåtgärd med avseende på...."
Citera
2008-09-16, 20:16
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsborg
Det skrev jag inte.
Jag skrev att svensk lag gäller oändligt högt upp i atmosfären och att den kompletteras av diverse internationella överenskommelser osv i den sfären, om uttrycket tillåts.
Alltså: Svensk lag gäller som huvudregel MEN det finns undantag som hänför sig till konventioner och andra internationella överenskommelser.
Om det inte framgick förut så hoppas jag att det gör det nu. Om det inte fanns undantag så skulle man iaf ha svårt att väcka åtal.

Läs på lite bättre Karlsborg!
Citera
2008-10-25, 21:36
Bannlyst
Skyddsobjekt

Finns det något skyddsobjekt i Ängelholms Trakten. Där har ju legat F10 så där borde ju finnas några Skyddsobjekt
Citera
2008-10-25, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trombonist
Finns det något skyddsobjekt i Ängelholms Trakten. Där har ju legat F10 så där borde ju finnas några Skyddsobjekt

Det finns det nog antagligen.. Men dessa är väll inga man ska ut och leta efter, de ska man väll helst om man nu inte är otroligt nyfiken ge f*n i
Citera
2008-10-26, 10:58
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trombonist

Det finns det säkert... bara bege sig ut och leta...

Men det handlar om platser som inte är intressanta för försvaret längre, F10 är ju inte precis aktivt längre...
Citera
2008-12-25, 04:59
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Det finns massor av såna ställen ute i skog och mark, typiskt radio-annex, länkstationer och radarstationer som ligger lite utspritt, kanske på olika sidor om skogsvägar och vandringsleder. Inga stängsel, inget tillträdesförbud utan bara foto/mät/beskrivningsförbud.

/capmac

har besökt två st militära länkstationer + två st FRA-anläggningar* och har då inte sett någon skylt av något slag som skulle berätta för mig att där råder fotoförbud...

* den ena av de två FRA-anläggningarna hade fotoförbud, fast bara vid en hög, liknande TV-mast, ej skyltat vid de andra masterna.
Senast redigerad av Discovery 2008-12-25 kl. 05:07.
Citera
2008-12-25, 05:13
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razoz
Här runt Gävle har det varit sjukt militärpådrag i tiden.. Jag och en kompis var ute vid ett ställe kallat Bönan (lol), eftersom vi sett en halsjaskigt dåld bunker där från en färja.. När vi kom dit satt det skyltar redan 2-3 kilometer innan vi kom fram ^^ Det fanns en stor pansardörr i en bergvägg, Låst med ett litet hänglås bara. När man kom in satt det militärhjälmar längs en vägg i en lång stenkorridor, och i änden en trälucka ner i golvet. Vi lyfte upp den, och var lagomt rädda precis nu, och gick ner längs en rostig stege. Där nere var själva bunkern "hålet" igengjutet (eh, vet inte vad det kalls men ett avlångt horisontellt hål riktat mot havet) och en stor stållåda med granatlogga på, inehållande OANVÄNDA granater, lagomt rostiga :P Tro inte att jag tog nån, så dum var jag inte. Längs en vägg stog det pipor till gevär, och lådor med ammunition. När vi sett källaren drog vi fort som fan, på vägen ut ur skogen mötte vi nån gubbe med uniform som såg rätt misstänksam ut. När vi kommit utom räckhåll för honom sprang vi till bussen ^^

Herrgud. Hur fan kan man låta såna här saker ligga ?! Tänk om det skulle ha varit en liten unge eller nåt ><

Låter lite som Gråberget...?
Citera
2008-12-25, 06:12
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av organizm
Fick tag i 2 skyltar jag inte sett tidigare

"...gäller även från plats utanför"
http://www.pixbox.se/pic_show_id22321509.html

"...inneha sprängämnen" ??
http://www.pixbox.se/pic_show_id22321510.html

tänkte på denna skylt: http://www.pixbox.se/pic_show_id22321510.html

kan jag då stå utanför / framförskylten och ta bilder ? jag är ju inte innanför då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in