2018-01-25, 14:36
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Som ett rakt streck är den just nu när vi tittar.

Horisonten är inte ett "streck", den är en liggande cirkel. Du är tvungen att snurra 360 grader för att följa horisonten.

Att horisonten är en liggande cirkel stämmer på såväl den platta som den sfäriska jorden.
Citera
2018-01-25, 14:38
Medlem
Min rekommendation att kolla perspektivet var rent allmänt, jag skrev "du" istället för "man".

Citat:
Jo, de kurvan sig, men kurvans radie är oerhört stor jämfört med molnen.
Okej.
Angående att hus/saker bör böjas framåt så borde man väl kunna använda vår logik till att ta reda på detta, om man tittar på detaljer på huset/sakerna, man borde kunna "fatta" att aha, det lutar nu något t.ex.
Så ja, rent logiskt om jag försöker lista ut detta, så borde man kunna "se" detta om man använder logiken och räknar lite på sakerna man tittar på... Hoppas det inte låter för skumt detta.

Citat:
Till slut blir ju t ex en båt som seglar bort så liten att vi inte kan se den men på ett absolut platt hav så skulle den krympa ihop och tillslut försvinna. Perspektivet kan däremot inte få masten att synas medan själva båten ligger under horisonten utan detta bevisar mycket tydligt att havsytan inte är platt.
Okej.
Angående masten så är den ju väldigt väldigt smal så den är omöjlig och se utan att zooma enligt mig.
Samma med människor, detaljer försvinner mer och mer för vi kan inte tyda saker då(händer med allt, speciellt ju mindre dom är).

Men att det förklarar rund jord vet jag inte riktigt.
Citera
2018-01-25, 14:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Angående masten så är den ju väldigt väldigt smal så den är omöjlig och se utan att zooma enligt mig.
Samma med människor, detaljer försvinner mer och mer för vi kan inte tyda saker då(händer med allt, speciellt ju mindre dom är).

Men att det förklarar rund jord vet jag inte riktigt.
Detta förklarar rund jord just genom att masten är ovanför horisonten medan själva båten är under. Samma sak är det ju med bilder från långt ute till havs in mot städer där skyskrapor kan sticka upp ovanför horisonten medan själva staden i övrigt är under. Detta går inte att förklara med perspektiv utan enbart med kurvaturen.
Citera
2018-01-25, 15:52
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Perspektivet kan förklara varför solen ser ut och gå upp och ner(när den inte gör det)

Perspektiv förklarar ingenting. Solen, på en plattjord, är 5941 km ovanför jorden. Förklara hur man kan observera att solen är täckt av moln, som är ca 2000 meter över markytan, vid horisonten medan samma sol lyser upp moln rakt över huvudet, moln som också är ca 2000 meter över marken, underifrån? Hur kan perspektivet få ljuset att slingra sig runt som i en slalombana?

https://imgur.com/a/cE0tt
Citera
2018-01-25, 16:01
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Detta är viktigt vad jag säger nu, för att vara öppen här måste man vara öppen att ljus kanske inte fungerar helt som vi har blivit sagda.

Vi som faktiskt gått i skolan och som faktiskt undersökt hur ljus fungerar vet att det fungerar precis som det står i böckerna. En person som inte ens kan stava till matematik, däremot, är svår att ta på allvar. Så varför ska någon lyssna på dig?
Citera
2018-01-25, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Detta förklarar rund jord just genom att masten är ovanför horisonten medan själva båten är under. Samma sak är det ju med bilder från långt ute till havs in mot städer där skyskrapor kan sticka upp ovanför horisonten medan själva staden i övrigt är under. Detta går inte att förklara med perspektiv utan enbart med kurvaturen.

Finns även bilder på nätet där en lång rad kraftledningsstolpar står på rad och man på dem tydligt kan se jordens kurvatur på hur stolparna står i höjdled jämfört med en rak linje, men även bilder på t ex bropelare som står lodrätt men är så långt isär att de inte är parallella med varandra.

https://www.metabunk.org/soundly-proving-the-curvature-of-the-earth-at-lake-pontchartrain.t8939/

http://datagenetics.com/blog/june32012/index.html
Citera
2018-01-25, 17:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Sant.
Detta är viktigt vad jag säger nu, för att vara öppen här måste man vara öppen att ljus kanske inte fungerar helt som vi har blivit sagda, och att solen samtidigt rör sig i en hastighet. Så är lite faktorer ivf till varför det kan vara så.
Citera gärna mig, så jag ser att du svarat på mitt inlägg.

Att ljuset går spikrakt, med mindre variationer på grund av refraktion, är inget som ”vi blivit sagda”, det går att kontrollera.

Vad har solens hastighet med saken att göra.
[/quote]

Citat:
Sant. Men skillnaden är att på jorden känns det inte som att vi snurrar, och så ser vi månen röra på sig. Medans när du åker karusell så förstår du att du rör dig.
Inte om karusellen roterar med ett varv per dygn.
Citera
2018-01-25, 17:39
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Okej.
Angående att hus/saker bör böjas framåt så borde man väl kunna använda vår logik till att ta reda på detta, om man tittar på detaljer på huset/sakerna, man borde kunna "fatta" att aha, det lutar nu något t.ex.
Så ja, rent logiskt om jag försöker lista ut detta, så borde man kunna "se" detta om man använder logiken och räknar lite på sakerna man tittar på... Hoppas det inte låter för skumt
Hur ska man se att ett hus lutar en grad?
Har du räknat ut hur mycket något vid horisonten lutar bortåt?
Det har jag gjort tidigare i tråden.
Citera
2018-01-25, 17:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
I en korridor så går allting till "mitten", dvs, golvet går uppåt, väggarna går inåt och taket går neråt.
Så solen är ditt tak, och taket går ner mer och mer, därför ser det ut som att den går neråt.
Exakt när inträffar fenomenet att golvet skymmer det som är i taket?

Givet att golvet är plant och betraktaren är ovanför golvet.
Citera
2018-01-25, 18:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
En grad är ungefär Örebro-Karlstad. Kungadolf kan ju försöka se en grads lutning på det avståndet. Lycka till. Har man avancerad utrustning kan man nog mäta lutningen men att se den kan man ju glömma.
Citera
2018-01-25, 18:48
Medlem
Citat:
Citera gärna mig, så jag ser att du svarat på mitt inlägg.

Att ljuset går spikrakt, med mindre variationer på grund av refraktion, är inget som ”vi blivit sagda”, det går att kontrollera.

Vad har solens hastighet med saken att göra.
Hastigheten på solen är relevant när man säger att vi inte ser solen försvinna, när man zoomar. Ljus i sig har ju att göra med perspektiv också, till exempel har jag för mig att vi kan se ljus där vi inte kan se annat.

Inte om karusellen roterar med ett varv per dygn.[/quote]
Okej. Ja det är väldigt långsamt. Skulle vara intressant och testa detta i en 100% lugn miljö.
Kastar man upp något här så faller det inte tillbaka tror jag inte 100%.

Citat:
Nej.

Citat:
Exakt när inträffar fenomenet att golvet skymmer det som är i taket?

Givet att golvet är plant och betraktaren är ovanför golvet.
Tror det aldrig gör det.
Citera
2018-01-25, 19:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ljus i sig har ju att göra med perspektiv också, till exempel har jag för mig att vi kan se ljus där vi inte kan se annat.

Du kan inte se något annat än ljus.

Citat:
Okej. Ja det är väldigt långsamt. Skulle vara intressant och testa detta i en 100% lugn miljö.
Gör gärna det.

Under tiden så kan jag avslöja att jordens rotation gör att du väger 60 kg jämfört med 60,01 kg utan rotation. Tror du att du känner skillnad på det?

Citat:
Tror det aldrig gör det.

Varför ser det då ut som om nedre delen av solen är försvunnen bakom horisonten?
Något måste hindra ljuset, vad är det?

http://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in