2026-09-13, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jag granskar båda sidor, till skillnad från de allra flesta här inne. Att jag inte godkänner NASAs bilder, det får du helt enkelt leva med.

Fast det är ju verkligen inte sant, om du hade gjort det så hade du inte kommit med så dumma påståenden som att Antarktis är en militär zon eller att det finns uppenbara problem med klotmodellen.
Citera
2026-09-13, 16:28
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Fast det är ju precis tvärtom, det är FE:are som avskyr diskussioner om avstånd och riktningar på södra halvklotet. Det har ju till och med gått så långt att många av er säger att flygrutterna mellan t.ex Sydney och Johannesburg är bluff.

https://flatearth.ws/t/southern-hemisphere

Vad får du all dum skit ifrån? Nej det är vare sig en militärzon eller avstängt. Det var faktiskt inte så länge sedan det till och med var plattjordare där. Har du inte hört talas om the final experiment?
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Final_Experiment_(expedition)

Jag har ledsnat på alla dina fula tilltag, så våran diskussion är avslutad. Du sänker dig lägre och lägre för varenda gång vi har repliskiftat med varandra.

Idag har du börjat lägga medvetna lögner i min min, som att vi skulle vara överens om månförmörkelser och refraktion och annat. Då tyckte jag du gick över gränsen för vad jag orkar hålla på och tjafsa med. Så nu vet du
Citera
2026-09-13, 16:34
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Har du själv seglat runt Antarkits? Om inte, hur kan du veta att avstånden stämmer?

Om jag hade varit globanhängare hade jag talat tyst om avstånden där nere i söder, eftersom hela antarktisområdet är en avstängd militär skyddszon. För så länge det är och förblir avstängt, så kommer ni alltid att bli anklagade för att dölja någonting.
Du kan själv åka och kolla, det finns sightseeing flighter från Australien, det är inte på något sätt en avstängd militär skyddszon. Du kan boka resan här: https://www.antarcticaflights.com/en-au/what-to-expect

Kanske ett billigt sätt för dig att bli av med villfarelsen att jorden är platt.
Citera
2026-09-13, 16:34
Medlem
Citat:
Jag har ledsnat på alla dina fula tilltag, så våran diskussion är avslutad. Du sänker dig lägre och lägre för varenda gång vi har repliskiftat med varandra.

Idag har du börjat lägga medvetna lögner i min min, som att vi skulle vara överens om månförmörkelser och refraktion och annat. Då tyckte jag du gick över gränsen för vad jag orkar hålla på och tjafsa med. Så nu vet du

Så du tror inte att refraktion gör att ljuset böjs och att vi därmed kan se längre än det strikt geometriska avståndet till horisonten?

Och du förstår fortfarande inte varför den nedre delen av månen kan vara upplyst vid en partiell månförmörkelse? Trots att du har fått det väldigt tydligt förklarat?

Du är verkligen obildbar.
Citera
2026-09-13, 16:41
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Du pratar om bilder som du påstår visar att jorden är platt. Men du har inte tagit dessa bilder. Du förlitar dig på andrahandsuppgifter när det passar din agenda, men att vetenskapsfolk och astronomer presenterat fakta för att jorden är sfärisk avfärdar du på grund av att det är andrahandsuppgifter.

Citat:
Jag granskar båda sidor, till skillnad från de allra flesta här inne. Att jag inte godkänner NASAs bilder, det får du helt enkelt leva med. Men jag fattar att det sticker i ögonen på dig och alla andra indoktrinerade och hjärntvättade individer.

Men det bekommer mig inte det minsta, för ni får tro precis på vad ni vill. Så tror jag på vad jag vill.
Att du inte godkänner NASAs bilder får stå för dig.
Det finns så många andra vetenskapliga rön för att jorden inte kan ha någon annan form än sfärisk.

Hur var det med dina förstahandsuppgifter som pekar på att jorden är platt?
Du har inte presenterat något annat än andrahandsuppgifter. Uppgifter som dessutom inte är tillförlitliga.
Citera
2026-09-13, 16:57
Medlem
Citat:
Har du själv seglat runt Antarkits? Om inte, hur kan du veta att avstånden stämmer?
Nej, men många har gjort det. Det har till och med arrangerats båtrace runt Antarktis, och vissa har också filmat längs vägen. Då vaknade plattjordseliten (de som bestämmer vad plattjordingar ska tycka) och ropade: "Fejk".

Citat:
Om jag hade varit globanhängare hade jag talat tyst om avstånden där nere i söder, eftersom hela antarktisområdet är en avstängd militär skyddszon. För så länge det är och förblir avstängt, så kommer ni alltid att bli anklagade för att dölja någonting.
Har du någonsin tänkt på att det MÅSTE vara möjligt att göra en karta över den platta jorden? Och den kartan måste matcha de faktiska avstånden. Ibland undrar jag vad du egentligen vet. Du behöver inte åka till Antarktis för att mäta avstånd på södra halvklotet. Vi vet hur lång tid det tar att flyga mellan kontinenterna, och det är helt omöjligt att få det att matcha med en platt jord. Vi och miljontals andra vet att stjärnhimlen roterar runt en punkt direkt ovanför Sydpolen, precis som på norra halvklotet. Vilka förklaringar har du till det, förutom att fråga om jag har seglat runt Antarktis.

Du är uppenbarligen helt fast vid allt som plattjordseliten spyr ut. Antarktis är inte stängt. Det är något som den tidigare nämnda eliten har hittat på eftersom de inte vill åka till Antarktis och behöva se midnattssolen. Hur vet du att det finns soldater i Antarktis? Har du varit där och kollat?
Citera
2026-09-13, 17:36
Medlem
Citat:
Haha, ok bra försök matte

Lika vältalig som alltid. Du är verkligen fenomenal på att ett pedagogiskt sätt förklara FE.

Citat:
Solens rörelser förklaras lika bra av både platt- och klotmodellerna, så jag tycker det är en ickefråga, på gränsen till OT ärligt talat

Men nja... det är verkligen inte sant. Det finns ingen fungerande modell över hur solen rör sig över FE.

Så nej, det är självklart inte en icke fråga. Avsaknaden av en modell visar med all tydlighet att FE bara är ovetenskapligt trams utan någon som helst substans.

Citat:
... Jag ser mig däremot som vetenskapsintresserad på riktigt. Och ett vetenskapligt lagt öga granskar alltid sin omgivning kritiskt, och ifrågasätter saker som inte stämmer. ...

Tror du ens på det där själv? Hur kan du kritiskt granska FE när det inte ens finns någon modell att granska?

Vilken FE-modell över solens rörelse har du granskat?
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-13 kl. 17:39.
Citera
2026-09-13, 18:06
Medlem
Citat:
Haha, ok bra försök matte
Ja, och vadå? Är det allt du har att säga? Då är du precis som dina plattjordsvänner – koncentrera dig på bagateller och låt de stora sakerna vara.

Jag har sett minst lika många plattjordsvideor som du, och jag har aldrig låtit den där klubben av skurkar som jag kallar plattjordseliten lura mig. Dels för att de aldrig har lyckats presentera en karta över den platta jorden. Det borde vara det enklaste i världen, om det vore möjligt, men det är det inte.

Jag tror att du kommer att försvinna ett tag nu, för det är vad alla plattjordsförespråkare gör när de måste diskutera något så självklart som en karta över den platta jorden.
Citera
2026-09-14, 00:54
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Du drar som vanligt dina slutsatser ur arslet Willie. Att jag har satt mig in i eran hjärngympemodell betyder inte att den är bevisad, eller att jag tror på den.

Men bra försök I guess

Varför svarar du inte?

Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Ursäkta, peka ut vissa uppenbara problem? Vilka problem? Allting är förklarat, vi har tusentals bilder på en rund jord, vi har livestream från ISS, vi har matematiska bevis, vi har privatpersoner med egenproducerade bevis, vi har exakt allting. Om du nu är så vetenskapligt lagd så förstår du väl att t ex bilderna på jorden från månen inte är fejk? Eller bilder och filmer från Artemis? Vad är det du har hittat för brister i den modellen som är till 100% vetenskapligt bevisad?

Du är inte Neo i Matrix som har hittat brister i mänsklighetens i över 2000 år samlade kunskap angående fysik och jordens form.

Vilka uppenbara problem har du pekat ut? Visa en alternativ teori.
Citera
2026-09-14, 08:04
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Varför svarar du inte?
Jag svarar på vad jag har lust att svara på. Och jag gillar inte mobbarjargongen i tråden, så jag kommer inte att bli långrandig den här gången heller.

Citat:
Vilka uppenbara problem har du pekat ut? Visa en alternativ teori.
Om du inte ser några problem, så finns väl inget problem?

Jag har pekat ut flera problem vilket du är mycket väl medveten om, och i annat fall var så god och använd sökfunktionen. Jag har även sagt det tidigare att den bibliska kosmologin saknar samtliga problem som den heliocentriska kosmologin har.
Senast redigerad av busy-signal 2026-09-14 kl. 08:09.
Citera
2026-09-14, 09:08
Medlem
Citat:
Jag svarar på vad jag har lust att svara på. Och jag gillar inte mobbarjargongen i tråden, så jag kommer inte att bli långrandig den här gången heller.

Om du inte ser några problem, så finns väl inget problem?

Jag har pekat ut flera problem vilket du är mycket väl medveten om, och i annat fall var så god och använd sökfunktionen. Jag har även sagt det tidigare att den bibliska kosmologin saknar samtliga problem som den heliocentriska kosmologin har.

Vad som är gemensamt för de "problem" du tror dig ha pekat ut är att de inte är några verkliga problem utan att de i ställer bygger på dina felaktiga slutsatser och din okunskap.

Vi kan ta det här med atmosfär bredvid vakuum som exempel. Det är ju inget som helst problem om man förstår sig på grundläggande fysik såsom krafter. Utan det blir endast ett problem om man är okunnig och tror att vakuum är någon slags kraft som kan suga bort atmosfären.

Vidare är du ju extremt blind för vad som faktiskt är bevisat. Nedan påståenden är ju ur ett vetenskapligt perspektiv befängda

Citat:
... Sanningen är tvärt om, att vetenskapsmän i alla tider har kämpat för att verifiera de påstådda uppgifterna om jordens krökning.
Och man har aldrig någonsin lyckats påvisa att jorden rör sig över huvud taget heller. Än mindre i de hisnande hastigheter som det påstås. ...

Nej det stämmer verkligen inte. Redan de gamla grekerna visade att jorden är en sfär och hur mycket ytan kröks. Och vi har under de senaste 2000 åren verifierat krökningen om och om igen. Att påstå motsatsen, att vi 2026 inte skulle kunna avgöra om en yta är platt eller inte är ett absurt påstående.

Samma sak när det gäller jordens rörelse och rotation. Det finns en absurd massa bevis för att jorden inte är stationär. Ta bara en sådan enkel sak som modern navigationsutrusning på handelsfartyg och trafikflygplan - utrustningens funktion bygger på att jorden roterar och de skulle inte funka om jorden var stationär.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-14 kl. 09:27.
Citera
2026-09-14, 09:18
Medlem
Selenelion och blodmåne är helt klart intressanta fenomen att diskutera. Vi vet att jorden är platt men det finns massor att undersöka och diskutera. Den motbevisade globen är inte en del av den diskussionen tyvärr, där är det sedan länge game over. Kvar finns massiv censur, antaganden och logiska felslut.

Att som jag skratta åt den pinsamma icke-existerande "globmodellen" och på ett pedagogiskt sätt peka ut tankevurpor och liknande görs såklart för att rekrytera mer folk till denna pågående undersökning. Flat Earth växer och växer och kanske en dag kommer svar krävas som i Brasilien där staten blev involverad. Globen skulle bevisas men de bevisade istället platt jord.

Att detta ämne ej är en meme eller ett skämt och aldrig kommer försvinna vet vi gott och väl. Såg faktiskt en "flört" eller vad man ska kalla det med de 10% i USA som är plattjordare under reklamen flera gånger under gårdagens US-open final.

The Earth is Flat - with Audi Quattro
https://youtu.be/grqHAQGNRvU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in