2025-04-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Då är det ju inte ekvatorns längd om man inte inkluderar terrängen såklart.

Ska vi plocka bort samtliga terränger från alla kartor tycker du?

Du kan kalla det för längden på "icke ekvatorn" om du vill. Det förändrar dock inte det faktum att kvoten mellan längderna är 4 och inte 6.28
Citera
2025-04-15, 23:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Om jag håller tändstickan på samma höjd över bollen så kommer tändstickan att behålla sin höjd över bollen.

Jag testade nyss, tro mig det är sant.

Men om du håller stickan i samma lutning hela tiden så kommer ju stickan färdas baklänges efter halva varvet eller hur? Vilka flygplan åker baklänges?
Citera
2025-04-15, 23:40
Medlem
Citat:
Om flygplanet håller konstant höjd och samma riktning runt en sfär så kommit planet såklart att åka rakt fram och rakt ur atmosfären till slut.

Alternativt om höjden anpassas efter sfären så kommer planet att behöva åka baklänges tillslut om den behåller konstant samma riktning.

Du kan ju prova med att ta en boll och håll en sticka i "samma höjd" och samma riktning hela tiden runt en boll, så kommer du inse hur fel du har.
Den där idiotin trodde jag att även flathuvuden skulle ha förstått är för dum, men du fattar ändå ingenting och tar upp argument som hör hemma på dagis och för 10 år sedan. Det är bara de dummaste av FEs som kommer på det här tramset, men jag hoppades att du inte var en av dem. Jag trodde att vi hade kommit längre, men alla är inte kapabla att ta till sig kunskap. Det är så det är.
Citera
2025-04-15, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Skulle tro det är här någonstans som plattisar fastnar där de inte kan visualisera hur en 3D värld ser ut, oavsett om formen är sfäriskt eller platt. De kan inte heller förstå att "neråt" "inåt" "söderut" är 3 olika saker som dessutom är 3 olika saker om man pratar sfäriskt kontra platt värld.

Jag tror de är fast i någon slags bild där de studerar jorden från rymden, som att de sitter och stirrar på en jordglob och refererar upp, ner och höjd från deras referensram. De fattar inte ett begrepp som realtivt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-04-15 kl. 23:45.
Citera
2025-04-15, 23:42
Medlem
Citat:
Men om du håller stickan i samma lutning hela tiden så kommer ju stickan färdas baklänges efter halva varvet eller hur? Vilka flygplan åker baklänges?

Men det behåller sin höjd och kommer inte ut i rymden eller hur?

Citat:
Om flygplanet håller konstant höjd och samma riktning runt en sfär så kommit planet såklart att åka rakt fram och rakt ur atmosfären till slut.

Är du riktigt säker på det där med "rakt ur atmosfären"? Eller hade du lite "otur" när du tänkte?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-04-15 kl. 23:44.
Citera
2025-04-15, 23:45
Avslutad
Citat:
Men det behåller sin höjd och kommer inte ut i rymden eller hur?

Jo, om flygplanet ska färdas åt samma håll hela tiden, vilket flygplan gör eller hur?

Så om planet gäller exakt samma riktning och färdas framåt på en sfär så färdas antingen planet rakt ut genom atmosfären eller så färdas planet baklänges efter halva varvet, vilket av det föredrar du?
Citera
2025-04-15, 23:47
Medlem
Citat:
Jo, om flygplanet ska färdas åt samma håll hela tiden, vilket flygplan gör eller hur?

Så om planet gäller exakt samma riktning och färdas framåt på en sfär så färdas antingen planet rakt ut genom atmosfären eller så färdas planet baklänges efter halva varvet, vilket av det föredrar du?

Om planet behåller sin höjd kommer det inte åka ut ur atmosfären.
Citera
2025-04-15, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Den där idiotin trodde jag att även flathuvuden skulle ha förstått är för dum, men du fattar ändå ingenting och tar upp argument som hör hemma på dagis och för 10 år sedan. Det är bara de dummaste av FEs som kommer på det här tramset, men jag hoppades att du inte var en av dem. Jag trodde att vi hade kommit längre, men alla är inte kapabla att ta till sig kunskap. Det är så det är.

Vi tar till exemplet med bollen och stickan igen så du förstår, häll stickan i samma lutning hela tiden och för den runt bollen, så kommer den att färdas baklänges efter halva sträckan eller hur? Vilka flygplan färdas baklänges?
Citera
2025-04-15, 23:48
Avslutad
Citat:
Om planet behåller sin höjd kommer det inte åka ut ur atmosfären.

Om planet färdas i exakt samma lutning och anpassar höjden efter sfären så kommer den behöva flyga baklänges för att genomföra ett helt varv, eller hur? Har du en boll och en sticka hemma?
Citera
2025-04-15, 23:52
Medlem
Citat:
Om planet färdas i exakt samma lutning och anpassar höjden efter sfären så kommer den behöva flyga baklänges för att genomföra ett helt varv, eller hur? Har du en boll och en sticka hemma?

Självklart ser flygplanet till att behålla sin lutning relativt jorden. Och nej, det kommer verkligen inte behöva flyga baklänges. Om flygplanet håller samma höjd och lutning kommer det att gå utmärkt.
Citera
2025-04-15, 23:55
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ja inte är det neråt i alla fall.
Frågan du skulle svara på var inte i vilken riktning Canberra inte är. I vilken riktning pekar du om du vill peka mor Canberra?

Citat:
Jag har redan hög status som inte låtit mig luras att tro att jorden är en svävande boll.

Och jag kan såklart peka ut Canberra i Australien:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSpnfsA3fFYGyU4PUJj-kgL0NBH2qDl5zJJYGIHnEfIK_k2tjCoicLYF6w&s=10

Så.
Där har du ju hittat en karta. Plocka fram en karta över resten av jorden också och placera in Australien på de.

Citat:
Då är det ju inte ekvatorns längd om man inte inkluderar terrängen såklart.

Ska vi plocka bort samtliga terränger från alla kartor tycker du?
Du hittar ju inte någon karta alls. Varken med eller utan ekvatorn.
Citera
2025-04-15, 23:57
Avslutad
Citat:
Självklart ser flygplanet till att behålla sin lutning relativt jorden. Och nej, det kommer verkligen inte behöva flyga baklänges. Om flygplanet håller samma höjd och lutning kommer det att gå utmärkt.

Men om man håller tändstickan ovanför bollen och sedan för runt stickan runt bollen i exakt samma lutning hela tiden, så kommer stickan att behöva föras baklänges efter halva varvet, eller hur? Hur löser flygplanet det? Vänder flygplanet helt plötsligt i 180 grader eller färdas det baklänges och sedan rakt uppåt resten av halvan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in