2017-07-07, 09:41
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nja, eftersom månen ändrar sig från nord eller sydlig latitud bör man alltså kunna använda sig av den för bestämmande av latitud.

Här är en kille som har funnit på fler sätt att använda sig av månen för navigation.
https://www.naturalnavigator.com/find-your-way-using/moon

Du får mer än gärna förklara hur det där funkar på den platta jorden...

På sidan du länkar till kan man läsa att man hittar söderut genom att dra en förlängd linje från nymånens "horn". Hur i helsike fungerar det på den platta jorden? Söderut är inte ens åt samma håll i USA som i Europa. På den platta jorden finns inget söder.

Mycket lustigt att du länkar till en sida som faktiskt falsifierar den platta jorden :-)
Citera
2017-07-07, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Månen är ett extremt trubbigt sätt att navigera, ett betydligt bättre sätt är att titta på stjärnorna. Vi har t.ex Polstjärnan vars vinkel över horisonten talar om för oss exakt på vilken breddgrad vi befinner oss.

Visste du försten att just polstjärnans vinkel över horisonten bevisar att jorden är en sfär. Det enda du behöver göra är att mäta vinkeln till polstjärnan på 3 olika breddgrader - därefter vet du vilken form jorden har.

Vad du inte riktigt verkar förstå är att jordens form inte handlar om "tro" utan om kunskap. Så länge du eller någon annan inte kan förklara ens de enklaste saker såsom stjärnhimlen eller varför saker faller till marken lär det inte behövs hjälp av någon. Folk är tillräckligt smarta för att på egen hand begripa att "flat earth" är ett fullständigt absurt påhitt.
"Månen är ett extremt trubbigt sätt att navigera" Är det för att den wobblar? Eller för att den lägger sig ned vid ekvatorn? Ska mäta på undre eller övre limb, eller rent av sidorna? Eller kan månen uppträdande få en att undra över saker och ting.

"polstjärnans vinkel över horisonten" Du har sagt det förut och då använde du en rät triangel på en sfärisk modell.

"Vad du inte riktigt verkar förstå är att jordens form inte handlar om "tro" utan om kunskap."
Jag menar att det är just det som är meningen att du ska tro, att du har kunskap och att jag tror. Jag menar inte att vara respektlöst och arrogant, du är påläst, men det är ett skådespel. Det mesta som händer och har hänt är en lögn, massor som vi tar för givet varje dag var aldrig sant. Vi är lurade.
Citera
2017-07-07, 09:52
Medlem
madtops avatar
Citat:
"polstjärnans vinkel över horisonten" Du har sagt det förut och då använde du en rät triangel på en sfärisk modell

Förklara gärna hur polstjärnan kan vara på flera platser samtidigt.

Citat:
"Vad du inte riktigt verkar förstå är att jordens form inte handlar om "tro" utan om kunskap."
Jag menar att det är just det som är meningen att du ska tro, att du har kunskap och att jag tror. Jag menar inte att vara respektlöst och arrogant, du är påläst, men det är ett skådespel. Det mesta som händer och har hänt är en lögn, massor som vi tar för givet varje dag var aldrig sant. Vi är lurade.

Vad du inte verkar förstå är att det inte hjälper med att du påstår att "vi är lurade" och "allt är en lögn", du måste bevisa det annars är det bara din tro.

Du kan börja med att bevisa att gravitation är en lögn. Lyckas du inte med det vet vi att du bara snackar skit och att du är en religiös mupp som desperat försöker ersätta kunskap med sagor.

Citat:
Vi är lurade.

Nja, jag lutar åt att det är du som är rejält lurad. Jag har ju trots allt kunskap och vetenskap på min sida, du har ingenting annat än din tro.

Jag kan t.ex förklara och bevisa hur en gyrokompass fungerar. Du har å andra sidan ingen som helst aning, du har inte ens en tillstymmelse till förklaring. Din förklaringsmodell är tom, noll, nada... du får betyget underkänd.
Senast redigerad av madtop 2017-07-07 kl. 10:07.
Citera
2017-07-07, 10:14
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nja, eftersom månen ändrar sig från nord eller sydlig latitud bör man alltså kunna använda sig av den för bestämmande av latitud.
Javisst, men det är ett väldigt trubbigt instrument. Månenen användes tidigare till att försöka bestämma longitud, men ersattes av noggrannare klockor.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2017-07-07 kl. 10:42.
Citera
2017-07-07, 10:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej, jag har ingen bild på den platta jorden.
Citat:
Jag kan inte förklara hur tidvattnet fungerar på den platta jorden,
Citat:
Jag har inte undersökt det, så jag kan inte förklara det.
Citat:
Det blir ju väldigt svårt för mig att komma med kompletta system,
Citat:
Jag ska klura på frågorna du ställer.

Du kan varken falsifiera gällande vetenskapliga teorier eller förklara den platta jorden.
Har du över huvud taget något konkret att bidra med i trådens ämne?
Citera
2017-07-07, 10:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Varför är den här personen stollig? Varför är han inte seriös och trovärdig?
Därför han helt utan belägg talar emot känd vetenskap.

Förklara följande:

När det är sommar på södra halvklotet är dagarna längre ju längre söderut man befinner sig. Det vet vi utan något som helst tvivel. När upphör denna effekt, om det inte är midnattssol på Sydpolen?
Rimligtvis borde det bli midnattssol söder om södra polcirkeln, på samma sätt som det fungerar norr om norra polcirkeln.

Bonusfråga: Hur lång är södra polcirkeln?
Citera
2017-07-07, 12:18
Medlem
Citat:
"Svaret är 20 577 656 898 km." Berätta!

Sadoman har beskrivit detta i ett tidigare inlägg - leta fram och läs innantill!
Citera
2017-07-07, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Bonusfråga: Hur lång är södra polcirkeln?
Med all säkerhet kommer ingen plattjording att svara, så jag gör det:
1. Enligt plattjordhypotesen är Södra polcirkeln 10916 mil lång.
2. I verkligheten är Södra polcirkeln ca 1600 mil lång, lika lång som den norra. Alltså inte ens en sjättedel av vad FE-hypotesen ger.
Dvs vi har återigen ett bevis för att FE-hypotesen inte stämmer!

Bonusfråga till bonusfrågan: Till alla FE-kramare:
Är jordens yta söder om ekvatorn tre gånger större än ytan norr om ekvatorn? Bör kunna besvaras med ett enkelt ja eller nej.

Men en ännu viktigare fråga till er FE-kramare är den här:
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson

Förklara följande:

När det är sommar på södra halvklotet är dagarna längre ju längre söderut man befinner sig. Det vet vi utan något som helst tvivel. När upphör denna effekt, om det inte är midnattssol på Sydpolen?
Rimligtvis borde det bli midnattssol söder om södra polcirkeln, på samma sätt som det fungerar norr om norra polcirkeln.
Citera
2017-07-07, 16:09
Medlem
Citat:
Så är det självklart, om allt vi har kunskap om är osant så blir det ganska jobbigt. Vi skulle t.ex inte kunna sitta här och skriva meningslösa inlägg eftersom såväl datorer, internet, el, hus och tusen andra saker faktiskt bygger på vår kunskap.

Men jag är inte så orolig eftersom ingen någonsin kommer lyckas falsifiera grundläggande vetenskap såsom gravitation, Newtons rörelselagar eller jordens form. Och känner jag mig lite orolig så kan jag ju alltid slå på satellit-tv'n eller släppa en sten och se när den accelererar mot marken. Och känner jag mig ännu inte nöjd så får jag väl masa mig iväg och se när solen försvinner bakom horisonten och spana in polstjärnan för att därefter navigera efter kartor som bygger på den sfäriska jorden.

Slutet system säger du.
Borde inte lufttrycket vara konstant i ett slutet system? Vi vet ju att så inte är fallet, lufttrycket avtar med höjden.

Vad har nu datorer för kopplingar till en snurrande boll i ingenting? Påstår du att datorer hade varit omöjliga utan det du kallar kunskap om en roterande jord? Det du antyder är löjeväckande men känner igen argumentationen som du tydligen har hämtat från andra globkramare. Vad du egentligen säger är att utan "kunskap" om den roterande jordgloben och heliocentrism så skulle vi fortfarande vara kvar i medeltiden och bränna häxor. Du har uppenbarligen fallit offer för dina egna lögner.

Jordens form och plats diskuterades under hela 1800-talet och flertal experiment i slutet av samma århundrade visade klart och tydligt att det var etern, på den tiden ett accepterat faktum, som roterade kring jorden och inte tvärtom. Det var så sent som 1904 sionistkontrollerade medier lanserade ”geniet” Einstein som avskaffade etern med tramset kallad relativitetsteorin.

Men långt ifrån alla köpte sionisternas koncept om vår tillvaro. Så jag har ännu en konspirationsteori till hands. Tyskland, vars ledare var utomordentligt ”jewise” skickade flera expeditioner till Antarktis på 30-talet med syftet att söka sanningen. Dokumenten och filmerna från tyskarnas expeditioner ”försvann” under segrarmakternas plundring av landet 1945 och 1946. Det mesta av dokumentationen med undantag för några korta filmsekvenser är nog tyvärr borta för alltid.
Är övertygad om att dessa stulna dokument som hamnade i amerikanarnas händer var orsaken till amerikanernas hastigt påkomna expedition till Antarktis 1947.

Ja, ett slutet system men tror att du tänker fel när det gäller lufttrycket i atmosfären. Man kan inte jämföra atmosfärtrycket med trycket som uppstår när gas pressas in i en gastub. Tror inte att det funkar på samma sätt.
Citera
2017-07-07, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
FE-kramare har ofta den attityden att de själva har ett "kritiskt tänkande" och ett "öppet sinne för nya hypoteser", medan vi andra påstås vara "bundna i traditionellt tänkande" och även "hjärntvättade".

All seriös forskning kräver ett kritiskt tänkande och ett öppet sinne för att ställa upp nya hypoteser. Men detta kritiska tänkande måste även omfatta den hypotes man själv har ställt upp. Man måste helt enkelt ställa frågor som "Vad leder hypotesen till?", "Hur kan denna hypotes förenas med andra iakttagelser?" mm...

Hypotesen att jorden är platt leder till en del konsekvenser. Här är ett exempel:
Även på en platt jord kan man färdas utmed den linje som på jordgloben är ekvatorn. Vi vet, utan minsta tvivel, att avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 mil. Ursprungligen definierades faktiskt en meter som en tiomiljondel av just detta avstånd.
Enligt en mycket känd plangeometrisk formel, som även FE-kramare känner till (såvida de inte sov under alla geometrilektioner i skolan) blir då färden ekvatorn runt 6283 mil på den platta jorden.
Men vi vet att den sträckan "bara" är 4008 mil! Stämmer alltså inte med hypotesen att jorden är platt.

Jag har påpekat detta många gånger i den här tråden. Ingen FE-kramare har behagat svara - varför?

Skulle någon, mot förmodan, svara på detta så har jag och många andra, fler liknande exempel.
Du påstår att vi vet, utan minsta tvivel, avståndet mellan ekvatorn och Nordpolen. Hur vet du det?
Om du nu försöker vara ärlig mot dig själv så vet du egentligen inte, du har blivit informerad om det och har accepterat det som ett bevisat faktum. Vilket det naturligtvis inte är och rimmar illa med ditt påstående att all seriös forskning kräver kritiskt tänkande.

Vi har ingen aning om det exakta avståndet till Nordpolen eller vad som finns där. Det vet varken du eller jag men du har helt enkelt valt att acceptera den officiella versionen. Det har blivit din oemotsägbara sanning.

Den officiella historien om Arktis är en härva lögner och liknar billig kommunistpropaganda.
Den amerikanska atomubåten USS Nautilus, döpt efter kapten Nemos ubåt i Jules Vernes science fiction roman ”En världsomsegling under havet”, var den första farkost som lyckades ta sig till nordpolen under vattnet och bevisade för världen att nordpolen är bara hav och is. Alla fall enligt den officiella propagandan. Detta skulle ha skett 1958, samma år bildades propagandainstitutet NASA och året efter 1959 undertecknades i Washington Antarktisfördraget som stängde Antarktis för allmänheten.
Saker och ting hände väldigt snabbt på 50-talet och bara det borde väcka en hel del frågor hos varje sansad person med förmåga till kritiskt tänkande.
Citera
2017-07-07, 16:34
Medlem
Citat:
Förklara gärna hur polstjärnan kan vara på flera platser samtidigt.

Vad du inte verkar förstå är att det inte hjälper med att du påstår att "vi är lurade" och "allt är en lögn", du måste bevisa det annars är det bara din tro.

Du kan börja med att bevisa att gravitation är en lögn. Lyckas du inte med det vet vi att du bara snackar skit och att du är en religiös mupp som desperat försöker ersätta kunskap med sagor.

Nja, jag lutar åt att det är du som är rejält lurad. Jag har ju trots allt kunskap och vetenskap på min sida, du har ingenting annat än din tro.

Jag kan t.ex förklara och bevisa hur en gyrokompass fungerar. Du har å andra sidan ingen som helst aning, du har inte ens en tillstymmelse till förklaring. Din förklaringsmodell är tom, noll, nada... du får betyget underkänd.
"Förklara gärna hur polstjärnan kan vara på flera platser samtidigt." I astronomisk navigation används inte avstånd till himlakropparna, vi har redan gått igenom det. Man föreställer sig en himmelssfär, eller att jorden är platt. Man kan kalla det himmelsekvator, ekvatorsplanet, himmelssfären, bananskal men det är fortfarande en platt jord man föreställer sig med en sfärisk himmel, dina räta trianglar blir sfäriska.

Angående gravitation, så håller jag det för osannolikt att en boll som snurrar skulle kunna hålla vatten och atmosfär på plats med gravitation, och dessutom i vakuum! Jag tycker du ska googla upp en video med bevis, kanske med Brian Cox eller Neil de Grasse Tyson! Gärna något hånfullt mot 'flattards'. Ridå!

Jag kan inte ge dig alla svaren, varför skulle jag kunna, men det är inte därför du är här. Du är här för att se till att sådana som jag tystas, dina ständiga oförskämdheter visar tydligt på din frustration. Du är här för att försvara din bild av verkligheten och eftersom den baseras på lögner blir din reaktion också häftig. Hade du verkligen tyckt att jag var en obetydlig "religiös mupp" så skulle du tillbringa din tid annorstädes, men du envisas. Flera av er globjordare sitter ju och skriver i månlandartråden och försvarar de som bedragit er. Ryktet dör inte, det besvärar dig.
Citera
2017-07-07, 16:37
Medlem
Citat:
Nej på den platta jorden måste den befinna sig på olika platser samtidigt. Förklaras lättast genom en skiss:
https://3.bp.blogspot.com/-WMGQex04oAQ/VtDfwXoY63I/AAAAAAAAAmA/WS1YEXIrr1g/s1600/where%2BPolaris%2Bat.png

Hur förklarar du detta? Har vi flera polstjärnor?
Rita gärna en skiss så vi begriper hur ljuset från stjärnan färdas till betraktaren.

Vad är det du försöker säga med den barnsliga skissen? Naturligtvis sjunker polstjärnan nedåt mot morra horisonten ju längre söderut du kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in