2024-07-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
A4-pappret visar dig tydligt hur det går till. Ytan komprimeras i ditt synfält, och bildar så småningom en horisont. Vad med detta är oklart?

Tycker inte din A4 förklarar ett skit. Vi pratar inte om en horisontell yta, vi pratar om ett vertikalt torn där den nedre delen ser ut att ligga lägre än horisonten.

En mer korrekt jämförelse vore att kompisen som håller A4an och backar längre och länge bort skulle försvinna "bottom up". Vilken inte är fallet.
Citera
2024-07-11, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Du har totalt fel på åtminstone två punkter: Bilderna är tagna av mig bara en stund innan jag la upp dem. Och det är inte fusk.

Vad gäller "plant golv", kan ju inte riktigt garantera laserprecision här. Ett hus som inte direkt är nybygge.

Men å andra sidan, havet är väl inte heller 100% plant? Hört talas om vågor?

Haha!
Citera
2024-07-11, 18:43
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Igen så är ni väldigt ivriga med att ta reda på svaret på följdfrågor som uppstår.

Kan vi börja med att vara överens om att en horisont uppstår på en platt yta?
Nej vi är inte överens om att en horisont uppstår på en platt yta eftersom kompression/persepktiv aldrig kan ge en fast plats utan den skulle variera beroende på hur man förstorar. Dessutom döljer den inte saker under ytan så har den ingenting med jordens verkliga horisont att göra och har således inget med trådens ämne som faktiskt är jordens form att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Haha!
Ja lycka till att dölja ett par hundra meter skyskrapa bakom vågor. De vågorna skulle nog rulla från östersjön och dränka hela Mälardalen om de var tillräckligt höga för att dölja åtta våningar av ett torn.
Senast redigerad av Jonas1968 2024-07-11 kl. 18:48.
Citera
2024-07-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej vi är inte överens om att en horisont uppstår på en platt yta eftersom kompression/persepktiv aldrig kan ge en fast plats utan den skulle variera beroende på hur man förstorar. Dessutom döljer den inte saker under ytan så har den ingenting med jordens verkliga horisont att göra och har således inget med trådens ämne som faktiskt är jordens form att göra.

Ja lycka till att dölja ett par hundra meter skyskrapa bakom vågor. De vågorna skulle nog rulla från östersjön och dränka hela Mälardalen om de var tillräckligt höga för att dölja åtta våningar av ett torn.

Du förnekar alltså att ett A4-papper skapar en horisontell linje då det förs tillräckligt långt bort från dig?
Citera
2024-07-11, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej. En horisont kan inte uppstå ovanför en plan yta. Siktlinjen ligger alltid ovanför ytan vilket betyder att ytan inte har någon påverkan.

Hur går vi vidare nu? Vi kanske kan kika på andra evidens för jorden form?
Kända avstånd, södra korset, Polstjärnan, halvmånens lutning, skuggor... välj du, jag kan diskutera samtliga.

Då förnekar du alltså att A4-pappret skapar en horisontell linje?
Citera
2024-07-11, 19:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du förnekar alltså att ett A4-papper skapar en horisontell linje då det förs tillräckligt långt bort från dig?
Ja en horisontell linje som skulle befinna sig exakt på samma position oberoende av om jag tittar med blotta ögat eller om jag tittar med ett teleskåp med 100 gångs förstoring måste ju självklart förnekas. Det är alltså inte en fast horisont som har någonting med den verkliga horisonten på jorden att göra som uppstår på en platt yta.
Citera
2024-07-11, 19:08
Medlem
Citat:
Ja en horisontell linje som skulle befinna sig exakt på samma position oberoende av om jag tittar med blotta ögat eller om jag tittar med ett teleskåp med 100 gångs förstoring måste ju självklart förnekas. Det är alltså inte en fast horisont som har någonting med den verkliga horisonten på jorden att göra som uppstår på en platt yta.

Du kan zooma in på horisonten som pappret skapar utan att den förändras, du skulle bara se horisonten tydligare.

Men visst, om du vill leva i din ogrundade förnekelse så ska jag inte hindra dig.
Citera
2024-07-11, 19:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du kan zooma in på horisonten som pappret skapar utan att den förändras, du skulle bara se horisonten tydligare.

Men visst, om du vill leva i din ogrundade förnekelse så ska jag inte hindra dig.
Det tvivlar jag faktiskt på. I alla fall om horisonten orsakades av kompression i synfältet då förstoring motverkar kompression. Ligger en horisont fast på samma position i ett teleskop med 100 gångers förstoring som med blotta ögat så kan den inte orsakas av kompression.
Citera
2024-07-11, 19:13
Medlem
Citat:
Det tvivlar jag faktiskt på. I alla fall om horisonten orsakades av kompression i synfältet då förstoring motverkar kompression. Ligger en horisont fast på samma position i ett teleskop med 100 gångers förstoring som med blotta ögat så kan den inte orsakas av kompression.

Du kan tvivla bäst du vill, men så är det. Det enda sättet att motverka kompressionen och se mer av ytan/ändra position på horisonten, är att du ändrar din betraktningsvinkel.
Citera
2024-07-11, 19:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du kan tvivla bäst du vill, men så är det. Det enda sättet att motverka kompressionen och se mer av ytan/ändra position på horisonten, är att du ändrar din betraktningsvinkel.
Tro gärna på detta om du vill. Ointressant dessutom i relation till jordens form om du inte kan visa hur din kompressionshorisont döljer skyskrapor till hälften.
Citera
2024-07-11, 19:18
Medlem
Citat:
Då förnekar du alltså att A4-pappret skapar en horisontell linje?

Vi pratar uppenbarligen inte om samma sak.

Jag "förnekar" att ditt papper kan dölja 180 meter av ett vertikalt torn. Jag "förnekar" att ditt papper besitter magiska egenskaper som gör att det kan blockera ljus 180m ovanför pappret.

Att ett A4-papper är jävligt svårt att se på en mils avstånd är en helt annan diskussion.
Citera
2024-07-11, 19:22
Medlem
Citat:

Åter till grundläggande. Hur kan "kompression: dölja den nedre 180 metrarna av tornet men inte de övre delarna?

Hur kan en yta 180 meter under siktlinjen påverka vad vi ser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in