Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Är lätt att observera att t ex byggnader försvinner ner under ytan vilket visar att vattnet inte är plant. Varför hävdar du att du kan observera att vatten är plant om du inte varit uppe på tiotals mils höjd? Du kan inte observera ett skit om det men ändå hävdar du att vatten alltid är plant.
Varför säger du "under ytan"? Det du observerar är en horisont, och något som försvinner bortom den horisonten. Är en horisont alltid kullen på en välvd yta?
De stilla vattendrag som jag observerat i mitt liv har haft en plan yta. Vatten i ett glas. Vattnet i en pool. Vattnet i en mindre sjö. Sedan har jag som du mycket riktigt påpekar inte sett stilla vattendrag stora nog att avgöra huruvida dess vattenyta faktiskt är välvd över tillräckligt stora avstånd. Alltså förblir egenskapen "välvd stilla vattenyta" något, för mig i alla fall, mystiskt och som jag aldrig observerat. Det existerar bara som en idé.
En mycket enkel idé i teorin, men en lite halvklurig sådan i praktiken. Omöjligt att återskapa på mindre skala och därmed bekräfta, liksom. Men sånt skiter väl du i. Du ser ju bara halva byggnaden, och får din bekräftelse(??).