2025-04-09, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Vad ljög jag om menar du?
Detta:

Citat:
vad en liten klick människor styr över, du har ju uppenbarligen aldrig tänkt en självständig tanke om detta själv.
Det är lögn. Samt projicering. Du vill inte ta egen bevisbörda utan ljuger.
Citera
2025-04-09, 19:57
Medlem
Citat:
Men jag lämnar härmed tråden så får ni ha er samstämmiga diskussion om orden för er själva.

Citat:
Vad ljög jag om menar du?

Igår 13:53 ljög du om att du skulle lämna tråden.

Det går säkert hitta någon mer lögn om ids leta med ljus och lykta bland dina inlägg.
Citera
2025-04-09, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Detta:

Det är lögn. Samt projicering. Du vill inte ta egen bevisbörda utan ljuger.

Haha det kan du ju knappast motbevisa liksom.

Och det stämmer, om jorden är rund eller inte är som sagt enbart falsifierbart av en extremt liten klick noggrant utvalda personer.
Citera
2025-04-09, 20:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Men va fan... det har länkats typ tusen gånger i tråden... om och om igen ....

https://www.nist.gov/how-do-you-measure-it/how-do-you-measure-strength-gravity

Cavendish-liknade experiment utförs årligen av studenter över hela världen. Det har genom åren utförts hundratusentals gånger. Finns exempel på YT och över hela internet.

Vilken komisk källa, som själv menar på att det inte går att bevisa.
Citera
2025-04-09, 20:58
Medlem
Citat:
Folk tror på allt möjligt, vättar, gud, ufon, utomjordingar, simulering osv, men just arbete mot teorier om en platt jord ligger dig varmast om hjärtat? Intressant.
Hur vet du det? Anledningen kan vara att platt jord är en av de dummaste konspirationsteorierna och därför en av de lättaste att argumentera emot.

Citat:
Din tro på en sfärformad jord grundar sig ju enbart på vad en liten klick människor styr över, du har ju uppenbarligen aldrig tänkt en självständig tanke om detta själv.

Klicket är inte så litet. Alla fysiker som lever och har levt de senaste tvåhundra åren, alla lantmätare, alla som har installerat parabolantenner, alla piloter, alla som jobbar på flygbolag eller på flygplatser, alla som har rest mycket, inkl. jag., alla som sett midnattssolen i Antarktis på en kryssning eller av andra anledningar, alla som sett solen gå ner i havet utan att den blivit mindre, alla som sett Saturnus ringar (inkl. jag.), alla som har sett Jupiters månar (inkl. jag), alla som bor söder om ekvatorns och ser södra korsen alltid stående i söder. Alla som har rest med flyg mellan kontinenter söder om ekvatorn. Räcker det eller vill du ha mer?? Ingen av dessa har förmodligen någonsin tänkt en självständig tanke.

Så vem är du? Sanningssökande och nyfiken? Det är lite konstigt då att jag sett absolut allt du påstår förut på FE-sajter. De sidorna är gjorda av människor som antingen är okunniga eller tjänar pengar på att ljuga. Varför hämtar du all din kunskap därifrån? Det finns inget som tyder på att du är en stor och självständig tänkare. Vem är du? En som styr undan alla diskussioner som rör avstånd och kartor. En som gör de konstigaste påståenden om saker du inte har kunskap om, t.ex. gravitation och Neptunus vs. Pluto. Det värsta är att jag inte riktigt tycker att du är dum, det verkar bara så.
Citera
2025-04-09, 21:34
Medlem
Citat:
Vilken komisk källa, som själv menar på att det inte går att bevisa.

Från det jag länkade:

Citat:
Cavendish was able to calculate the strength of the gravitational pull between the masses

Så tack vare alla de hundratusentals cavendish-experiment som har utförs råder det inget som helst tivel att massa attraherar massa.

Till detta så har vi dessutom andra evidens för gravitation - och den listan kan göras lång och innehåller allt från att kraften är proportionell mot massan till gravitationslinser. Och det har ju dessutom delats ut ett flertal nobelpris som berör gravitation - något som självklart inte hade gjorts om gravitation var omtvistat.
Citera
2025-04-09, 21:43
Avslutad
Citat:
Från det jag länkade:

Så tack vare alla de hundratusentals cavendish-experiment som har utförs råder det inget som helst tivel att massa attraherar massa.

Till detta så har vi dessutom andra evidens för gravitation - och den listan kan göras lång och innehåller allt från att kraften är proportionell mot massan till gravitationslinser. Och det har ju dessutom delats ut ett flertal nobelpris som berör gravitation - något som självklart inte hade gjorts om gravitation var omtvistat.

De har mätt en kraft, som inte forskare är överens om och som inte bevisar teorin överhuvudtaget. Man har fortfarande inga bevis på gravitonerna och hur gravitationen uppstår.

Din källa bevisade alltså i princip ingenting.
Citera
2025-04-09, 21:47
Medlem
Citat:
De har mätt en kraft, som inte forskare är överens om och som inte bevisar teorin överhuvudtaget. Man har fortfarande inga bevis på gravitonerna och hur gravitationen uppstår.

Att i ett experiment visa att massa attraherar massa bevisar teorin att massa attraherar massa.

Och jo, forskare är överens om att massa attraherar massa. Och har så varit i hundratals år.
Citera
2025-04-09, 21:48
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
...
Du nämnde tidigare att du tror jorden är en halvsfärisk glass-strutformad planet.
Nu har du chansen att visa oss andra hur den ser ut.

Titta på den här bilden: https://www.laddy.se/visa-bild/2757/
Jag har förberett till dig. Den jord jag ritat åt dig är än så länge bara hav.
Copiera bilden och ta in den till något bildredigeringsprogram och rita in landmassorna. Börja med Skandinavien och Norden så vi övriga har en chans att orientera oss. Rita sedan in övriga Europa, Afrika och om de får plats Asien och Nord/Sydamerika. Australien kanske du kan klämma in också.
Det behöver inte vara speciellt detaljerat. Strunta i bergskedjor och floder. Det här är bara för att man ska få en aning om hur din jord ser ut.
Antarktis isberg finns där redan längs halvsfärens kant.
Senast redigerad av Mr.KlockRingare 2025-04-09 kl. 21:51.
Citera
2025-04-09, 21:48
Avslutad
Citat:
Att i ett experiment visa att massa attraherar massa bevisar teorin att massa attraherar massa.

Och jo, forskare är överens om att massa attraherar massa. Och har så varit i hundratals år.

Eh nej, allt fler forskare glider över mot Einsteins teori.
Citera
2025-04-09, 22:17
Medlem
Citat:
Eh nej, allt fler forskare glider över mot Einsteins teori.

Nu flyttar du målstolparna igen, det råder ingen som helst tvekan om att gravitation existerar och är "bevisad". Att den ena beskriver det som massa medan den andra föredrar begreppet energi är egalt i sammanhanget. Newtons gravitationslag är än idag giltig och inte ifrågasatt - vad Einstein bidrog med var en förfining.

Citat:
Elektromagnetism och densitet såklart.

Så din alternativa teori i stället för Newton och Einstein är densitet?

Förklara varför kraften är proportionell mot massan och är helt oberoende av densiteten.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-04-09 kl. 22:25.
Citera
2025-04-09, 22:48
Medlem
semizones avatar
Citat:

Du vet, det är rätt imponerande hur du lyckas trolla bort hundratals år av vetenskaplig forskning med ett par hemmasnickrade "kvantfysikaliska" påståenden som inte ens du själv verkar kunna förklara. Gravitation har "aldrig bevisats"? Okej, då antar jag att Newton, Einstein, GPS-system, raketuppskjutningar och hela rymdindustrin bara råkar fungera av en slump. Och att människor på södra halvklotet inte faller av jorden är förstås bara ytterligare ett mysterium i din alternativa verklighet.

Att du duckar alla skarpa motargument och sen pekar på tystnaden som ett bevis på att du har rätt är också rätt kreativt – nästan poetiskt, faktiskt. Men vet du vad som är ännu mer poetiskt? Att du kan sitta här och skriva på en telefon byggd på exakt den vetenskap du säger inte existerar.

Du säger att sanningen tystas – men det enda som verkar tyst här är förmågan att ta in fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in