2024-03-22, 20:31
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Vi tittar lite närmare på hur du bär dig åt.
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Hur den går till är att jag samlar in olika synvinklar och förklaringar, blandar det med mina observationer tills det bildar ett mönster.. Och jag är hård mot mig själv. Kan jag inte förklara min hypotes för mig själv, som nu är att jorden inte är en glob, så tror jag inte på mig själv eller andra.
När du observerat ett fenomen ska du fråga dig själv "Varför?".
Polstjärnan synes befinna sig på lägre höjd desto mer söderut man befinner sig, tills den slutligen är så lågt att jordytan skymmer den. Varför?
Den tid på året som inte solen syns gå upp vid Arktis går den i stället aldrig ner vid Antarktis. Varför?

Det är bara två frågor som jag hoppas att du kan besvara.
Citera
2024-03-22, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Man måste inte alls tro om fysik. Man lär sig istället hur teorin fungerar och hur man räknar ut saker med dess formler. Och så mäter man sedan samma saker i verkligheten och kollar om teori och mätningar säger samma sak.

Och då finner man att Newtons gravitationsteori stämmer väldigt väldigt bra för allting i vårt solsystem, men att Einsteins relativitetsteori stämmer ännu bättre.

Man måste inte tro, bara kunna räkna och mäta.

Spelar egentligen ingen roll hur bra det stämmer med solsystemet. Eftersom såna saker har precis noll att göra med den verklighet vi framlever våra dagar i. Så hur kan man egentligen veta att det, så att säga, inte är teorierna som gett upphov till solsystemet, snarare än tvärtom?
Citera
2024-03-22, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Börja svara på frågorna som vi istället men så gör ni ju hela tiden undviker.
Skaffa ett foto då på den platta jorden ni vet inget bara helt vägrar svara på frågorna.
Ni har inga fysiska bevis alls och allt kan man räkna ut och allt kan man se och varit överallt att vi lever på en glob sen över 3000 år tillbaka ni flat är ju bara en liten sekt mot alla andra 6 miljarder på vår vackra glob.
Ni lever en fantasi som inte funkar nåt i den verkliga världen.

Jo det är vackert med klot som svävar omkring i rymden, det håller jag med om. Med det blir ju inte mer sant för det.
Citera
2024-03-22, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jo det är vackert med klot som svävar omkring i rymden, det håller jag med om. Med det blir ju inte mer sant för det.
Det är ju det den gör en glob svävar runt solen med alla andra glober som man kan se med kikare
Senast redigerad av Eagle5555 2024-03-22 kl. 21:25.
Citera
2024-03-22, 21:23
Medlem
pyroclasms avatar
En sak som tål att upprepas: Ingen TROR att jorden är platt, antingen så VET de eller så trollar de.
Citera
2024-03-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Bra packad eller laddad, mannen?

Nja, men jag tror det har med saken att göra. Glob-modellen är elegant och estetiskt tilltalande. Det är en viktig del i dess enorma framgång.
Citera
2024-03-22, 22:50
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Nja, men jag tror det har med saken att göra. Glob-modellen är elegant och estetiskt tilltalande. Det är en viktig del i dess enorma framgång.
Att en vetenskaplig modell är elegant hjälper knappast om den inte stämmer med de vetenskapliga observationer och experiment som görs. I globjordsmodellen stämmer avstånden på jorden, stjärnornas rörelsemönster osv. Det gör de inte i plattjordsmodellen.
Citera
2024-03-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ok.. Förstår det. Dyker jag å.
Så snabbt nu.....

En massa onyktert bladder....

Citat:
... Kommer aldrig förstå motiv el liknande på riktigt..,

Okej...

Citat:
... Sen är det väl klart när man förstår det tillsammans med hur vatten fungerar egentligen.

Hur fungerar vatten? Egentligen?

Jag har aldrig förstått detta vurm för vatten. Varför har vatten blivit något slags helig ko för plattisar? Varför tillskriver ni just vatten några slags heliga och mystiska egenskaper?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-22 kl. 23:16.
Citera
2024-03-23, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Varför tillskriver ni just vatten några slags heliga och mystiska egenskaper?

Är väl ändå ni som tillskriver vatten mystiska egenskaper?

Enligt mig är ett vattendrag som är helt stilla, också helt plan till ytan. Det är vad jag kan observera.

Enligt dig kan ett vattendrag som är helt stilla ha en välvd yta. Det har jag aldrig observerat. Ni behöver inte kommentera att vi ser en välvd yta för att båtar försvinner som de gör vid horisonten. Ni vet min åsikt kring det.
Citera
2024-03-23, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen

Nopp.

Citat:
Enligt mig är ett vattendrag som är helt stilla, också helt plan till ytan.

Det är en väldigt mystiskt egenskap. Varför i hela världen skulle coca-cola, citronjuice eller vatten vara helt plant?

Citat:
Enligt dig kan ett vattendrag som är helt stilla ha en välvd yta.

Ja. Vatten har, tro det eller ej, rätt taskig koll på vad som är platt eller kurvigt. Vatten är ju liksom ganska korkat och har noll koll på kurvor och platthet.

Du bör nog utveckla dina tankar en smula. Var kan inte vatten vara kurvigt?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-23 kl. 00:17.
Citera
2024-03-23, 00:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Enligt mig är ett vattendrag som är helt stilla, också helt plan till ytan. Det är vad jag kan observera.

Enligt dig kan ett vattendrag som är helt stilla ha en välvd yta. Det har jag aldrig observerat. Ni behöver inte kommentera att vi ser en välvd yta för att båtar försvinner som de gör vid horisonten. Ni vet min åsikt kring det.
Du har garanterat aldrig observerat tillräckligt stor yta för att kunna se om vattnet är helt plant eller följer jordens kurvatur så dina observationer är helt ointressanta i sammanhanget.
Citera
2024-03-23, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du har garanterat aldrig observerat tillräckligt stor yta för att kunna se om vattnet är helt plant eller följer jordens kurvatur så dina observationer är helt ointressanta i sammanhanget.

Kanske inte. Har du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in