2018-04-18, 12:32
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Stjärnors rotation

Nedan är video från en person i Australien, om jag förstår rätt. Ett intressant grepp på stjärnornas rotation. Han visar dem sida vid sida, nord och syd, och hur man skulle kunna tolka det som en reflektion. Tex. är den södra sidan en reflektion av stjärnorna på norra sidan.

https://www.youtube.com/watch?v=-rVWSP3vzug

Med den lilla, lilla detaljen att stjärnorna och stjärnbilderna på norra halvklotet är helt annorlunda de på södra halvklotet. Men var så god och visa bilder du tagit på Stora Magellanska molnet samt Alfa centauri här i gamla Svedala. Borde vara enkelt då Alfa Centauri är den tredje ljusaste stjärnan (stjärnor egentligen) på natthimlen. Varsågod.
Citera
2018-04-18, 12:33
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Borde inte plattjordare koncentrera sig på två saker. Först ta fram en korrekt världskarta (borde väl inte vara så svårt) och därefter karlägga isvallen (längd och höjd med mera.)

En karta vore ju onekligen en bra start...

Men i ärlighetens namn måste de koncentrera sig på en fruktansvärd massa saker. FE förutsätter ju mer eller mindre att vi ska slänga bort all kunskap som vi har byggt upp under tusentals år.

Som ett litet litet exempel kan man nämna att de måste komma på en helt ny modell på hur man räknar på hållfasthet i en hissvajer. Deras teser om "densitetskraft" är inte så utförligt beskrivna...
Senast redigerad av madtop 2018-04-18 kl. 12:36.
Citera
2018-04-18, 13:04
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
En karta vore ju onekligen en bra start...

Men i ärlighetens namn måste de koncentrera sig på en fruktansvärd massa saker. FE förutsätter ju mer eller mindre att vi ska slänga bort all kunskap som vi har byggt upp under tusentals år.

Som ett litet litet exempel kan man nämna att de måste komma på en helt ny modell på hur man räknar på hållfasthet i en hissvajer. Deras teser om "densitetskraft" är inte så utförligt beskrivna...

De måste även bevisa att de tre vinklarna i en triangel tillsammans inte ger 180 grader då enkel trigonometri motbevisar alla påståenden som FE kommer med. Små enkla saker som var solen tar vägen på natten t.ex. Den kan nämligen aldrig komma närmare horisonten en 23,8 grader om jorden var platt. Så hur blir det natt?
Citera
2018-04-18, 13:21
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
De måste även bevisa att de tre vinklarna i en triangel tillsammans inte ger 180 grader då enkel trigonometri motbevisar alla påståenden som FE kommer med. Små enkla saker som var solen tar vägen på natten t.ex. Den kan nämligen aldrig komma närmare horisonten en 23,8 grader om jorden var platt. Så hur blir det natt?

Plattskallarnas mantra är "perspektivet" till allt. Dom tror nämligen att perspektiv är en naturkraft som både kan dölja ljus, böja ljus och flytta objekt.
Citera
2018-04-18, 16:43
Medlem
Jag tror att jorden är rund!
Citera
2018-04-18, 17:36
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vem trycke på knappen innan dessa organisationer fanns

FE logik: "Du var inte där då så du kan inte säga att det alltid funnits natt och dag!"
Citera
2018-04-18, 18:30
Medlem
Citat:
Eftersom det verkar vara svårt att visa upp midnattssolen i det södra polarområdet, Antarktis, förefaller den platta modellen mer rimlig.

Det är inte det minsta svårt.
Här har du en timelapse som visar 5 dagar med midnatssol:https://www.youtube.com/watch?v=i-cEeJKiqDA.
Om det inte räcker så kan du passa på att njuta av 15 dagar:https://www.youtube.com/watch?v=aKhvQbHX4jk.

Fejk?
Citera
2018-04-18, 19:19
Medlem
Citat:
Det går att resa dit men inte utan tillstånd och kraven är strikta, här skriver jag om det.
https://www.flashback.org/sp63785402

Seglatsen med ryssen skedde ovanför 60 breddgraden där det är fritt att vistas, men nedanför krävs tillstånd. Det är en stor yta man inte hur som helst får besöka.

Här har du bilder på militär närvaro på Antarktis, men undantaget är väl att de inte sysslar militär aktivitet. Är närvaro av militär nödvändig om aktiviteten är demilitariserad. Hugget som stucket!

https://duckduckgo.com/?q=military+in+antartica&t=canonical&iax=images&ia =images&iai=http%3A%2F%2Fwww.antarctica.gov.au%2F_ _data%2Fassets%2Fimage%2F0008%2F177875%2Fvarieties %2Fantar ctic.jpg

Antarktis har jordens mest extrema klimat, jordens mest orörda natur och troligen den mest känsliga miljön. Att jordens länder lyckats enas om ett fördrag där man bland annat försöker begränsa mänsklig påverkan och förhindra att allt för många fryser ihjäl tycker åtminstone jag är alldeles utmärkt.
Här har du en broschyr som berättar mer:https://polar.se/dok/broschyr-antarktis-ar-unikt.pdf
Vad är din egen åsikt, skall det vara fritt fram för alla att besöka Antarktis som man själv behagar?

Det jag undrade över med seglingsrekordet var i första hand hur han kunde segla den (på en platt jord) långa sträckan på 102 dygn. Intressant att notera är också att han försökte segla så långt söderut som möjligt. Fullt rimligt på en rund jord men varför göra det om jorden är platt? Det samma gäller också Volvo Ocean Race där man infört restriktioner på hur långt söderut man får segla. Förr tog många risken att gå långt söderut och eventuellt krocka med isberg för att seglingssträckan skulle bli så kort som möjligt. Är de så korkade, de borde ju göra tvärt om på en platt jord?
Fördraget gäller inte havet, se Wikipedia "Fördraget gäller landområden och isbankar söder om 60 ° sydlig bredd"

Kul bild du länkade till, tagen 1959, två år före Antarktisfördraget trädde i kraft. Som vanligt har du inte gjort din läxa.
Citera
2018-04-18, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
När man står på ekvatorn så ser man ju stjärnhimlen rotera rumt en tänkt axel med ändarna vid horisonten i nord och syd. Det är inte samma stjärnkonstellationer på norra respektive södra sidan. Dessutom roterar hela stjärn himlen åt samma håll (rakt över huvudet i öst-västlig riktning) Det talar emot en reflektion.
Instämmer. Den motsatta rotationen är ju beroende av vilket håll man ser åt , dock tror jag att himlen rör sig åt motsatt från det du beskriver.. Men jag tycker videon var intressant.
Citera
2018-04-18, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Varför har han 12 timmars skillnad på syd gentemot nord?
Inget du funderar på?? Kanske det klassiska med er plattskallar att ni måste ändra verklighetens observationer för att det ska passa in i eran världsbild?

Och om du står på ekvatorn så ser du ju både norra och södra polstjärna vid norra och sydliga horisonten. Då ser du ju att det inte kommer vara som på filmen du länka till. Han fick ju ha 12 timmars förskjutning för att ens kunna få dom två >>>OLIKA<<< stjärntecknena att vara i "synk".

Och du funderar inte på att hela denna rotation av stjärnor är ett bevis på att stjärnorna hamnar UNDER våran horisont om du står på tex ekvatorn? Och att du kan färdas tex söderut för att se mer och mer av denna rotation. Något som är omöjligt på en platt jord med fungerar till 100% på ett klot.

Inget du reflekterar över? Att bevis efter bevis visar att en platt jord är omöjlig?

Hur går det förresten med en "lösning" på solens helt spikraka färd över himelen vårdagjämning och höstdagjämning? Något som sker exakt över hela jordklotet dessa två dagar? Något som är omöjligt om solen färdas runt över en platt jord?
Eller är din lösning "jag håller inte med dig"...
Jag sa att videon var intressant, ämne för diskussion. Är du osäker på din egen modell, du förefaller desperat.
Citera
2018-04-18, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artline517
Det är inte avståndet.

Mycket duktigt av dig att välja ut synonymer till "jag vet inte" istället. Work smart, not hard! Vad skulle du sagt om du suttit som plattjordsambassadör i morgonsoffan på TV4 och Tilde frågar dig:

- Hur långt kan fotoner färdas? Och säg nu för all del inte "jag vet inte".

Den listige boldogg svarar:

- Jag har ingen aning
Jag skulle ha svarat ungefär som du gjorde ovan: Det är inte fotoner som färdas.
Citera
2018-04-18, 21:12
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Instämmer. Den motsatta rotationen är ju beroende av vilket håll man ser åt , dock tror jag att himlen rör sig åt motsatt från det du beskriver.. Men jag tycker videon var intressant.

Varför ser man en månskära för? månskäran är ju just skuggan av en rund jord. Hade jorden varit platt så hade du sett en månspalt eller en månlinje, men inte skuggan av en rund jord.

Exempel här: https://youtu.be/hLPPE3_DVCw?t=2m32s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in