2018-04-18, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Och hur förklarar den modellen den heta potatisen vårdagjämning och höstdagjämning. Två dagar som är 100% omöjlig om solen roterar runt en platt jord.

Dessa två dagar per år som ingen av er plattskallar vill diskutera.

Det är intressant att ett av det starkaste beviset för ett klot, faktiskt den mest enklaste också, är den som alla plattskallar aldrig vill diskutera.
Vi har diskuterat det, om du går bakåt i tråden runt tiden för vårdagjämning så ser du att det diskuterades. Att jag inte höll med dig i ditt resonemang innebär inte att diskussionen inte ägt rum. Det är snarare retorisk desperation från din sida.
Citera
2018-04-18, 00:45
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vi har diskuterat det, om du går bakåt i tråden runt tiden för vårdagjämning så ser du att det diskuterades. Att jag inte höll med dig i ditt resonemang innebär inte att diskussionen inte ägt rum. Det är snarare retorisk desperation från din sida.

Inte håller med mig?
Hmm, vissa saker handlar inte om åsikter utan ren och skär fakta.
Tex, när du släcker en lampa så lyser den inte mer. Det är fakta och ingen kan men någon åsikt påstå att den lyser. Då är den åsikten fel och strider mot verkligheten.

Vad jag vet har ingen av er kunnat förklara en modell hur vår respektive höstdagjämning ska fungera på en platt jord där solen roterar runt över den. Detta då det är helt omöjligt. Det ät ingen åsikt utan ren fakta.

Att du "inte håller med mig" är inte en lösning på att få rätt. Du måste förklara en lösning...
Citera
2018-04-18, 00:57
Medlem
Stjärnors rotation

Nedan är video från en person i Australien, om jag förstår rätt. Ett intressant grepp på stjärnornas rotation. Han visar dem sida vid sida, nord och syd, och hur man skulle kunna tolka det som en reflektion. Tex. är den södra sidan en reflektion av stjärnorna på norra sidan.

https://www.youtube.com/watch?v=-rVWSP3vzug
Citera
2018-04-18, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Inte håller med mig?
Hmm, vissa saker handlar inte om åsikter utan ren och skär fakta.
Tex, när du släcker en lampa så lyser den inte mer. Det är fakta och ingen kan men någon åsikt påstå att den lyser. Då är den åsikten fel och strider mot verkligheten.

Vad jag vet har ingen av er kunnat förklara en modell hur vår respektive höstdagjämning ska fungera på en platt jord där solen roterar runt över den. Detta då det är helt omöjligt. Det ät ingen åsikt utan ren fakta.

Att du "inte håller med mig" är inte en lösning på att få rätt. Du måste förklara en lösning...
Din hållning är religiös. Du menar att allt du säger är att jämföra med att släcka en lampa, fakta och går inte att argumentera mot då det "strider mot verkligheten". Då uppstår frågan vad du gör i ett diskussionsforum eftersom du uppenbarligen inte vill diskutera "verkligheten"?

Nej vi plattjordare har ingen färdig modell. Det betyder inte att vi har fel, för med den logiken kan aldrig teorin om globjorden uppstått då den rimligen inte kan ha haft en färdig modell vid sitt initialstadium. Ett exempel är de skiftande avstånden till himlakroppar, med din logik innebär det att dina bevis är ogiltiga och jorden därmed blir platt. Grattis!
Citera
2018-04-18, 06:52
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Din hållning är religiös. Du menar att allt du säger är att jämföra med att släcka en lampa, fakta och går inte att argumentera mot då det "strider mot verkligheten". Då uppstår frågan vad du gör i ett diskussionsforum eftersom du uppenbarligen inte vill diskutera "verkligheten"?

Nej vi plattjordare har ingen färdig modell. Det betyder inte att vi har fel, för med den logiken kan aldrig teorin om globjorden uppstått då den rimligen inte kan ha haft en färdig modell vid sitt initialstadium. Ett exempel är de skiftande avstånden till himlakroppar, med din logik innebär det att dina bevis är ogiltiga och jorden därmed blir platt. Grattis!

Svårt att diskutera med någon som påstår sig ha bevis om en platt jord men personen tar inte upp ett enda bevis som följer verklighetens observationer.

Men vi försöker igen...

Om du släcker en lampa och jag påstår att den lyser. Är mitt påstående felaktig? Självklart är mitt påstående felaktigt. För lampan lyser inte.

Jag ställer dig en fråga nu. Skulle du kunna svara på den utan att slingra dig?
Exakt VAD är det som gör vårdagjämning och höstdagjämning problematiskt på en platt jord där solen snurrar runt ovanför den.

Tvivlar att du kommer svara utan du kommer slingra dig som du nästan hela tiden gör.
Citera
2018-04-18, 07:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Länk eller liknande till denna modell vore bra.
Du kanske inte är anhängare av modellen där solen cirkulerar ovanför den platta jorden?
Citera
2018-04-18, 07:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Stjärnors rotation

Nedan är video från en person i Australien, om jag förstår rätt. Ett intressant grepp på stjärnornas rotation. Han visar dem sida vid sida, nord och syd, och hur man skulle kunna tolka det som en reflektion. Tex. är den södra sidan en reflektion av stjärnorna på norra sidan.

När man står på ekvatorn så ser man ju stjärnhimlen rotera rumt en tänkt axel med ändarna vid horisonten i nord och syd. Det är inte samma stjärnkonstellationer på norra respektive södra sidan. Dessutom roterar hela stjärn himlen åt samma håll (rakt över huvudet i öst-västlig riktning) Det talar emot en reflektion.
Citera
2018-04-18, 09:23
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Stjärnors rotation

Varför har han 12 timmars skillnad på syd gentemot nord?
Inget du funderar på?? Kanske det klassiska med er plattskallar att ni måste ändra verklighetens observationer för att det ska passa in i eran världsbild?

Och om du står på ekvatorn så ser du ju både norra och södra polstjärna vid norra och sydliga horisonten. Då ser du ju att det inte kommer vara som på filmen du länka till. Han fick ju ha 12 timmars förskjutning för att ens kunna få dom två >>>OLIKA<<< stjärntecknena att vara i "synk".

Och du funderar inte på att hela denna rotation av stjärnor är ett bevis på att stjärnorna hamnar UNDER våran horisont om du står på tex ekvatorn? Och att du kan färdas tex söderut för att se mer och mer av denna rotation. Något som är omöjligt på en platt jord med fungerar till 100% på ett klot.

Inget du reflekterar över? Att bevis efter bevis visar att en platt jord är omöjlig?

Hur går det förresten med en "lösning" på solens helt spikraka färd över himelen vårdagjämning och höstdagjämning? Något som sker exakt över hela jordklotet dessa två dagar? Något som är omöjligt om solen färdas runt över en platt jord?
Eller är din lösning "jag håller inte med dig"...
Citera
2018-04-18, 09:48
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej vi plattjordare har ingen färdig modell.

Det har väl funnits massor med försök till "modeller" över den platta jorden, vi har ju allt från plattjordskartor till modellen där solen roterar på ett fast avstånd ovanför den platta jorden.

Men samtliga dessa försök till FE-modeller har visat sig vara felaktiga. Och det är väl en bra sammanfattning av tråden: Vi har en modell som inte går att falsifiera (den sfäriska jorden) och ingen modell över FE som fungerar.
Senast redigerad av madtop 2018-04-18 kl. 09:57.
Citera
2018-04-18, 09:58
Medlem
Citat:
Men varför kan jag inte solen hela tiden? Jag killgissar på att det har avståndet att göra.
Hur förklara jag natt och dag på platt jord? Återigen killgissar jag på avståndet.

Det är inte avståndet.

Citat:
Notera att jag inte under hela inlägget sa: 'jag vet inte'. Men antagligen är du ändå inte nöjd.

Mycket duktigt av dig att välja ut synonymer till "jag vet inte" istället. Work smart, not hard! Vad skulle du sagt om du suttit som plattjordsambassadör i morgonsoffan på TV4 och Tilde frågar dig:

- Hur långt kan fotoner färdas? Och säg nu för all del inte "jag vet inte".

Den listige boldogg svarar:

- Jag har ingen aning
Citera
2018-04-18, 11:43
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Din hållning är religiös.
Trams. Sluta slingra dig genom att dra religionskortet.

Citat:
Självklart har ni ingen "modell" eftersom ni är oförmögna att få fram en sådan som uppfyller alla observationer som gjorts genom den vetenskapliga historien. Påståendet att man utgått från en rund modell är ren lögn. Observationer har lett till slutsatsen att jorden måste vara rund, inte tvärt om.
Citera
2018-04-18, 11:56
Medlem
Borde inte plattjordare koncentrera sig på två saker. Först ta fram en korrekt världskarta (borde väl inte vara så svårt) och därefter karlägga isvallen (längd och höjd med mera.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in