Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Han är redan den största vi haft. Fortsätter han avancera så som han gjort den senaste tiden kan han mycket väl bli en "ny Maradona", vad det nu innebär får vi se. Som andra påpekat tidigare så svider det att han är osvensk, även om han enligt passet är svensk. Rosengård har fostrat Zlatan, Sverige har inte haft mycket att säga till om. Jag vet att det svider, men någonstans måste vi vara verklighetsanknytna.
Skitsnack! Ingen chans att han blir en ny Maradona. Han är inte - och kommer aldrig bli - en spelare som ensam kan ta ett mediokert lag till ett VM-guld eller en ligaseger. Han är inte den typ av spelare som, samtidigt som han briljerar individuellt, gör sina medspelare bättre på samma sätt som Diego (men vem är det?). Att säga att han redan nu är den största vi har haft tyder på en stor okunskap från din sida. Hur motiverar du att han skulle vara större än Gunnar Nordahl som gjorde 43 mål i landlaget och vann skytteligan i Italien fem gånger (betänk då att han gick till Italien vid 28-års ålder).
Bara så att ingen börjar tjafsa om att allt var så lätt på den tiden så vill jag påpeka att jag anser att man måste ställa spelare i relation till deras samtida konkurrenter - då dessa spelade på samma villkor. Saken är den att Gunnar, på sin tid, dominerade i förhållande till alla andra på ett sätt som Zlatan absolut inte kan sägas göra. Jag håller Zlatan som mycket mer tekniskt begåvad, men då en forwards primära uppgift är att göra mål så anser jag att Gunnar Nordahl är Sveriges största spelare genom tiderna. Zlatan kan kanske bli det, men jag tvivlar...