2008-05-22, 00:20
Medlem
Mollgans avatar
Jag tror att folk först om några år när Zlatan har lagt av kommer att förstå hur jävla galet det var att vi hade en av världens absolut bästa spelare i den blågula dressen. Man måste få lite perspektiv för att förstå hur stort det egentligen är. Jag kommer definitivt att sakna den här tiden när vi står där med ett ruttet lag med spelare av "Allbäck-typ" som aldrig gör något spektakulärt.

Nej, njut så länge det varar!
2008-05-22, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Absolut, det har vi sett prov på tidigare då svenska folket hånat och spottat på (ja till och med misshandlat) Henke Larsson pga att Henke har mörk hudfärg. När Henke inte gjort minst 3 mål i varje match så har alla svenskar krävt hans avgång i landslaget.
Martin Dahlin blev nära nog lynchad av rasistiska svenska fotbollsfans i USA under VM -94. Alla blonda svenskar skrev hatbrev adresserade till Tommy Svensson där de krävde att den icke ariska varselsen skulle lämna truppen omedelbart.

Eller vänta nu lite...

Är Zlatan inte omtyckt på grund av hans beteende? Hade han endast varit en skitunge med dålig attityd om han inte haft sin fotbollstalang?

Nä, vi spelar ut rasistkortet istället och vinner en enkel poäng...

Som du säger indirekt, det enda som stör många svenskar är hans oförmåga i landslaget.
Men som jag har sagt förut, fokus ska ligga på hans prestationer där han spelar mest, det
vill säga Inter. Men det tar inte i från det faktum att man kan kräva mer av Zlatan i landslaget.
2008-05-22, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollgan
Jag tror att folk först om några år när Zlatan har lagt av kommer att förstå hur jävla galet det var att vi hade en av världens absolut bästa spelare i den blågula dressen. Man måste få lite perspektiv för att förstå hur stort det egentligen är. Jag kommer definitivt att sakna den här tiden när vi står där med ett ruttet lag med spelare av "Allbäck-typ" som aldrig gör något spektakulärt.

Nej, njut så länge det varar!

Precis! Zlatan har mindre än tio år av sin karriär förmodligen och det ska många
ostolta personer med fokus på hans beteende vifta bort. Det kommer göra
ont i mitt hjärta den dagen Zlatan lägger av med fotbollen. Vi kommer med
största sannolikhet aldrig mer skåda en sån här spektakulär spelare...
2008-05-22, 01:00
Medlem
Caligula Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Han är redan den största vi haft. Fortsätter han avancera så som han gjort den senaste tiden kan han mycket väl bli en "ny Maradona", vad det nu innebär får vi se. Som andra påpekat tidigare så svider det att han är osvensk, även om han enligt passet är svensk. Rosengård har fostrat Zlatan, Sverige har inte haft mycket att säga till om. Jag vet att det svider, men någonstans måste vi vara verklighetsanknytna.

Skitsnack! Ingen chans att han blir en ny Maradona. Han är inte - och kommer aldrig bli - en spelare som ensam kan ta ett mediokert lag till ett VM-guld eller en ligaseger. Han är inte den typ av spelare som, samtidigt som han briljerar individuellt, gör sina medspelare bättre på samma sätt som Diego (men vem är det?). Att säga att han redan nu är den största vi har haft tyder på en stor okunskap från din sida. Hur motiverar du att han skulle vara större än Gunnar Nordahl som gjorde 43 mål i landlaget och vann skytteligan i Italien fem gånger (betänk då att han gick till Italien vid 28-års ålder).

Bara så att ingen börjar tjafsa om att allt var så lätt på den tiden så vill jag påpeka att jag anser att man måste ställa spelare i relation till deras samtida konkurrenter - då dessa spelade på samma villkor. Saken är den att Gunnar, på sin tid, dominerade i förhållande till alla andra på ett sätt som Zlatan absolut inte kan sägas göra. Jag håller Zlatan som mycket mer tekniskt begåvad, men då en forwards primära uppgift är att göra mål så anser jag att Gunnar Nordahl är Sveriges största spelare genom tiderna. Zlatan kan kanske bli det, men jag tvivlar...
2008-05-22, 02:18
Medlem
MoLoKs avatar
Zlatans svårigheter i landslaget beror nog mer på att N Alexanderssons/Linderoths/A Svenssons etc inte är några världsspelare direkt. Zlatan i något av de stora landslagen skulle nog producera betydligt fler mål tror jag.
2008-05-22, 02:22
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Även Shaaban och Lucic har utsatts för grov rasism, glöm inte det...

Jovisst och Daniel Andersson/A Jakobsson/"Den där backen som missa bollen och ramla på ändan" har blivit utsatta för grov mobbing, glöm inte det.

Bara för att man har ett annat ursprung så innebär det inte att man är immun mot kritik. Och ja, ibland är den elak, på olika sätt.
2008-05-22, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Zlatans svårigheter i landslaget beror nog mer på att N Alexanderssons/Linderoths/A Svenssons etc inte är några världsspelare direkt. Zlatan i något av de stora landslagen skulle nog producera betydligt fler mål tror jag.
Men hur kan då en spelare som Drogba dominera i sitt relativt medelmåttiga landslag?
2008-05-22, 03:02
Medlem
Caligula Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Men hur kan då en spelare som Drogba dominera i sitt relativt medelmåttiga landslag?

Nog för att Elfenbenskusten inte är världens bästa landslag, men jag skulle inte kalla dem medelmåttiga. Elfenbenskusten har ett bra mycket spelskickligare mittfält än vad Sverige har. Både Yaya Toure och Kanga Akale (lagt av?) är bättre passningsspelare än någon av de svenska mittfältarna. Detsamma gäller för backar som Emmanuel Eboué och Kolo Touré i jämförelse med de svenska motsvarigheterna.

Tycker inte att det är rättvist att jämföra Zlatans och Drogbas landskamper då Elfenbenskusten är ett mycket spelskickligare lag än vad Sverige är. Fast jag måste erkänna att jag håller med om att Drogba (även om man bortser från omständigheterna) har varit bättre än vad Zlatan har varit när det gäller landskamper, och jag tycker att det är dags att den gode Zlatan tar det sista steget och börjar briljera (som mot Danmark) i landslaget oftare än vad som hittills varit fallet.
2008-05-22, 03:05
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram

Jag är ingen expert på afrikansk fotboll men jag antar att Elfenbenskusten vanligtvis har sämre motstånd än vad Sverige har? Det kan nog spela in. När två afrikanska länder möts i en VM-final kan vi återkomma till den frågan
2008-05-22, 09:26
Medlem
someuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligula Jones
Skitsnack! Ingen chans att han blir en ny Maradona. Han är inte - och kommer aldrig bli - en spelare som ensam kan ta ett mediokert lag till ett VM-guld eller en ligaseger. Han är inte den typ av spelare som, samtidigt som han briljerar individuellt, gör sina medspelare bättre på samma sätt som Diego (men vem är det?). Att säga att han redan nu är den största vi har haft tyder på en stor okunskap från din sida. Hur motiverar du att han skulle vara större än Gunnar Nordahl som gjorde 43 mål i landlaget och vann skytteligan i Italien fem gånger (betänk då att han gick till Italien vid 28-års ålder).

Bara så att ingen börjar tjafsa om att allt var så lätt på den tiden så vill jag påpeka att jag anser att man måste ställa spelare i relation till deras samtida konkurrenter - då dessa spelade på samma villkor. Saken är den att Gunnar, på sin tid, dominerade i förhållande till alla andra på ett sätt som Zlatan absolut inte kan sägas göra. Jag håller Zlatan som mycket mer tekniskt begåvad, men då en forwards primära uppgift är att göra mål så anser jag att Gunnar Nordahl är Sveriges största spelare genom tiderna. Zlatan kan kanske bli det, men jag tvivlar...
Finns gott om exempel på forwards som inte varit några notoriska målspottare men som har värderats högt av andra orsaker. Exempelvis Maradona och Ruud Gullit. Vanligtvis för att de kan luckra opp försvar.
2008-05-22, 19:10
Medlem
Caligula Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av someuse
Finns gott om exempel på forwards som inte varit några notoriska målspottare men som har värderats högt av andra orsaker. Exempelvis Maradona och Ruud Gullit. Vanligtvis för att de kan luckra opp försvar.

Helt rätt. Men för att Zlatan ska gå förbi Gunnar Nordahl i mina ögon krävs en hel del, eftersom Nordahl var en forward vars uppgift var just att göra mål och han var så exeptionellt bra det. Utan tvekan en av världens bästa strikers någonsin.
2008-05-22, 19:16
Medlem
Treehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligula Jones
Helt rätt. Men för att Zlatan ska gå förbi Gunnar Nordahl i mina ögon krävs en hel del, eftersom Nordahl var en forward vars uppgift var just att göra mål och han var så exeptionellt bra det. Utan tvekan en av världens bästa strikers någonsin.

Nordahl spelade (sparkade boll) fotboll på medeltiden så han är inte jätteintresant att jämföra med dagens spelare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in