2008-05-20, 02:41
Medlem
Trillskes avatar
Mm, och så måste vi ju ta bort alla:
- Frispelningar. Tänk att få ett gratis friläge av en medspelare, vilket flyt. Kan man ju inte vinna skytteligan på.
- Öppna mål. Fram med foten och stöt in den, men inte fan ska det räknas efter matchen är avklarad. Tres gör egentligen bara ett eller två mål per säsong.
- Tavlor. Gratis mål av motståndarmålvakten? Nä, sånt kan vi inte räkna.
- Frisparkar. Någon annan fälls och Zlatan får ett gratis skottläge? Nä, bort från skytteligan.

Ptja, lika bra att vi bara räknar soloräder.

Nä, det är för det mesta samma spelare som gör en massa mål, och det är ingen tillfällighet. Zlatan är en av dessa målskyttar men inte den bästa. Vad som gör Zlatan bäst är att han är bra på nästan allting, framförallt bra som framspelare. För jo, jag tycker nog han är den bästa anfallaren för närvarande. Jämför vi med mittfältare är det tuffare.
Senast redigerad av Trillske 2008-05-20 kl. 02:46.
2008-05-20, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Mm, och så måste vi ju ta bort alla:
- Frispelningar. Tänk att få ett gratis friläge av en medspelare, vilket flyt. Kan man ju inte vinna skytteligan på.
- Öppna mål. Fram med foten och stöt in den, men inte fan ska det räknas efter matchen är avklarad. Tres gör egentligen bara ett eller två mål per säsong.
- Tavlor. Gratis mål av motståndarmålvakten? Nä, sånt kan vi inte räkna.
- Frisparkar. Någon annan fälls och Zlatan får ett gratis skottläge? Nä, bort från skytteligan.

Ptja, lika bra att vi bara räknar soloräder.
Men om du plockar fram 1000 slumpvis valda spelmål och jämför dem med 1000 slumpvis utvalda straffar, så ser du att det är svårare att göra ett spelmål än ett straffmål.
2008-05-20, 02:53
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Men om du plockar fram 1000 slumpvis valda spelmål och jämför dem med 1000 slumpvis utvalda straffar, så ser du att det är svårare att göra ett spelmål än ett straffmål.
Njah... 9/10 mål baseras på en målchans skapade av andra omständigheter än dina egna kvaliteer. Ett straffmål kan sedan likställas med ett friläge. På samma sätt kan friläget vara din förtjänst (/du blir fälld i straffområdet), eller någon annans förtjänst (/någon annan blir fälld). En målskytt är speciel när det gäller att både få lägen och sedan utnyttja dom. Både när det gäller frispelningar och straffar. Att en målskytt får slå många straffar är inget unikt - att han sätter alla under en säsong är däremot rätt unikt. För inte har väl Zlatan missat en enda straff den här säsongen?

Det gnälldes på tres också, när han vann/höll på att vinna skytteligan i serie A, för att hans mål såg så enkla ut. Det tycker jag också är fel. Och när det gäller Zlatan har vi ju dessutom fått se några riktigt vackra mål.
2008-05-20, 03:12
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darko
Du låter precis som en amerikan på mitt jobb som inte har ett hum om fotboll.
Varje gång jag snackar om hur bra Zlatan är och att han återigen har gjort
mål frågar han om det var på straff och hur många straffmål han har gjort
under säsongen..

Ett straffskott kan tänkas vara ett gratismål men så enkelt är det inte har
vi sett genom åren. Roberto Baggio, Frank De Boer, Henke Larsson osv..

Tycker Zlatan är hur bra som helst men kan verkligen inte slappna av när han ska lägga straffar som man kan med till exempel Henke. Tycker de straffar jag sett varit direkt dåliga.. dock inte sett någon det senaste året.
2008-05-20, 04:25
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Tycker Zlatan är hur bra som helst men kan verkligen inte slappna av när han ska lägga straffar som man kan med till exempel Henke. Tycker de straffar jag sett varit direkt dåliga.. dock inte sett någon det senaste året.
Heh, asså.. Nu tycker jag Zlatan varit okey på straffar senaste året. Men även om man inte tycker det.. Henke?! Wtf, jag minns inte senaste gången han satte en straff. Han har ju slutat lägga dom i HIF just för att han missade alla.
2008-05-20, 08:02
Medlem
zzwampens avatar
Zlatan har faktiskt inte missat en enda straff i år.
2008-05-20, 08:13
Medlem
Shuyins avatar
Säger som Marcus Birro i gårdagens Eurotalk: hur fan kan man ens tveka om att Zlatan är given i landslaget? Jag menar, han är den ende som spelar i ett världslag i Sverige för tillfället - nej Lyon räknas inte dit.

Det var aldrig någon tvekan om att Henrik Larsson skulle spela i landslaget när han var i sitt livsform i Celtic och då pratar vi ändå om en skotsk storklubb, nu handlar det om en bättre spelare i ett bättre lag.
2008-05-20, 08:33
Medlem
someuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Säger som Marcus Birro i gårdagens Eurotalk: hur fan kan man ens tveka om att Zlatan är given i landslaget? Jag menar, han är den ende som spelar i ett världslag i Sverige för tillfället - nej Lyon räknas inte dit.

Det var aldrig någon tvekan om att Henrik Larsson skulle spela i landslaget när han var i sitt livsform i Celtic och då pratar vi ändå om en skotsk storklubb, nu handlar det om en bättre spelare i ett bättre lag.
Knappast någon som vågar visa att de tvekar längre.
2008-05-20, 09:59
Medlem
Treehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me

Tror inte jag sett en enda straff han missat den här säsongen och dom flesta har varit stenhårda och bra placerade...
2008-05-20, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Klackmålet mot Italien?

Men jag kan hålla med om att Zlatan ofta är blek i stormatcher, ex. i Champions League. Förhoppningsvis blir han jämnare på den nivån nästa säsong.

jag tycker ofta han tar på sig för mycket ansvar... det blir för mycket.
målskyttet är dessutom inte hans allra största sida... han skapar ytor åt sina medspelare, han har bra speluppfattning, han är stor och stark, han är oberäknerlig, han har grym teknik, han har bra skott.

det han måste bli bättre på, som jag tycker är hans sämsta sida är huvudspelet, som nästan är obefintligt ! och placerings spelet i straff området.
2008-05-20, 10:11
Medlem
someuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikebatch
jag tycker ofta han tar på sig för mycket ansvar... det blir för mycket.
målskyttet är dessutom inte hans allra största sida... han skapar ytor åt sina medspelare, han har bra speluppfattning, han är stor och stark, han är oberäknerlig, han har grym teknik, han har bra skott.

det han måste bli bättre på, som jag tycker är hans sämsta sida är huvudspelet, som nästan är obefintligt ! och placerings spelet i straff området.
Nu scorade han ju iochförsig på ett sådant sätt senast, men annars instämmer jag utan tvekan. Hade han haft typ Nistelrooys eller Inzaghis näsa i straffområdet... Oj... Då hade han varit överlägsen på vårt jordklot.
2008-05-20, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av someuse
Nu scorade han ju iochförsig på ett sådant sätt senast, men annars instämmer jag utan tvekan. Hade han haft typ Nistelrooys eller Inzaghis näsa i straffområdet... Oj... Då hade han varit överlägsen på vårt jordklot.
Ja, herregud, det hade varit hemskt kul att se en spelare med Zlatans teknik och Inzaghis näsa för mål, vilken dödlig kombo. :P

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in