Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Även de värsta kritikerna (utom kanske dom helt fotbolls-inkompetenta) börjar väl förstå att Zlatan är en helt fantastisk fotbollsspelare, så nu behöver man inte tjaffsa lika mycket om det längre.
Något som jag dock ständigt har noterat med denna människa är att saker och ting knyter sig när pressen blir för stor. Små marginaler.. Stolpe in blir stolpe ut när han förväntas rädda dagen. Han är fortfarande i regel jävligt bra, som igår, men den sista pusselbiten saknas ofta när han förväntas göra saker.
Kan fortfarande vara tillfälligheter. Men varför studsar ligastraffarna på målvakten och in, medans EM-straffen flyger upp på läktaren? Kanske är han inte lika obrydd som han verkar. Fasaden och respekt-begäret kanske finns där just därför.
Jag både håller med och inte håller med.
Om man ser till alla de stora namnen på senare år: Zidane, Kaka, Ronaldinho, Tranaldo, Ronaldo... så har ju alla beskyllts för att just falla bort i de stora matcherna - och just den biten är ju snarare sånt som kommit med åldern.
Jag kan bland annat minnas tiden för Zidane i Juve t.ex. när han misslyckades i CL-finalerna '97 o '98... eller Ronaldinhos katastrofala insats i CL mot Arsenal... eller Ronaldos Vm '98... eller Tranaldos, ja i princip alla stora matcher...
Och kollar man åldern på mottagarna av Guldbollen de senaste tio åren:
Kaka - 25
Cannavaro - 33
Ronaldinho - 25
Shevchenko - 27
Nedved - 31
Ronaldo - 25
Owen - 21
Figo - 27
Rivaldo - 26
Zidane - 25
Sen tycker jag att Zlatan har ett ganska facit när det gäller de stora matcherna trots allt. Om vi räknar bort perioden med de ömmande ljumskarna i Juve och VM '06 så har han: fört Ajax till semi i CL (magnifik i förlusten mot Milan), gjort det klassiska målet mot Italien, avgjorde med trollerinummret mot Ungern, avgjorde nästan på egen hand mot Senegal '02, avgjort två Milano-derbyn och varit inblandad i segern i ett tredje, samlat på sig en mängd avgörande ögonblick under de två senaste åren som varit instrumentala för Inters framgång... var ju inte heller helt oviktig under tiden i Juve och i Ajax...
Så, jag tror vi bedömer Zlatan lite för hårt där och dessutom håller hans skadefyllda perioder emot honom. Vi förväntar oss liksom att han ska vara bäst varje match bara för att han är svensk och har ju i princip gnällt på honom (som nation) sedan han var 19... och detta trots att vi vet att de flesta stora fotbollsspelare egentligen inte kommer igång på allvar förrän 25-28 års ålder sådär.