2007-10-07, 01:39
Medlem
En fråga: Har Zlatan någon konkurrent till (den svenska) guldbollen? Elmander har ju varit grym han också, men han spelar ju i en betydligt sämre liga.
2007-10-07, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
En fråga: Har Zlatan någon konkurrent till (den svenska) guldbollen? Elmander har ju varit grym han också, men han spelar ju i en betydligt sämre liga.

Men Elmanders insatser i svenska landslaget borde väl också väga in?
2007-10-07, 01:42
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Juryn har väl ett smått angenämnt problem:
Hur ska de undvika att ge den till Zlatan nästa år då när han är ännu bättre, och året efter det, och året efter det, och året efter...
2007-10-07, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Juryn har väl ett smått angenämnt problem:
Hur ska de undvika att ge den till Zlatan nästa år då när han är ännu bättre, och året efter det, och året efter det, och året efter...
Varför ska de undvika det då? Det finns ju inget som säger att man inte kan få guldbollen 5 gånger i rad.
2007-10-07, 01:52
Medlem
Ferross avatar
Citat:

Svar : Nej ingen är ens nära, dock så blir jag inte förvånad över något sedan Anja Pärsson tog Tre Kronors bragdguld när det gäller jurys..
2007-10-07, 01:54
Medlem
prettygirls avatar
Hur kan jag ha missat denna tråd?
Är det bara tråkigt fotbollstjafs? Eller juicy skvaller.
2007-10-07, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferros
dock så blir jag inte förvånad över något sedan Anja Pärsson tog Tre Kronors bragdguld när det gäller jurys..
Hehe, nej det är sant. Anjas bragdguld var en praktskandal. Samma sak när Henke Larsson utsågs till århundradets svenske fotbollsspelare och när Marta inte nominerades till Sveriges bästa fotbollsspelare för nåt år sedan. Juryar (heter det så i plural? ) är inte att lita på i något sammanhang.
2007-10-07, 02:04
Medlem
ischs avatar
Citat:
Varför ska de undvika det då? Det finns ju inget som säger att man inte kan få guldbollen 5 gånger i rad.

Nej kanske inte men tanke på den oturen som guldbollen brukar föra med sig så bruka det vara självsanerande.
2007-10-07, 04:18
Medlem
Villons avatar
Guldbollen bör naturligtvis gå till Elmander, Zlatan har visserligen varit allt bättre, men 2006/2007 var ju ändå i mina ögon Elmanders stora genombrottssäsong. Zlatan han fått bolluslingen förr och kommer att få den igen, känslan är att allt annat än Elmander vore fel i år.
2007-10-07, 07:36
Medlem
AntonioMontanas avatar
Hade inte förvånat mig alls om Elmander får Guldbollen. Han kommer säkert få den, och det kommer att vara det löjligaste debaklet jag någonsin kommer behöva uppleva i mitt liv.

Tidräkningen för den Svenska Guldbollen är mellan(ungefär) nång gång i mitten på oktober förra året och samma tid i år.

Under den perioden har Elmander gjort ungefär 12-13 mål I Toulouse och 7-8(kan vara högre, inte säker) assists. Han har gjort 13 mål på ungefär 33 matcher.
Vissa av målen var riktiga godbitar. Han var den bästa spelaren i Toulouse, och den största anledningen till att de nådde en Cl kvalificeringsplats. Han blev nominerad till Årets spelare i den Franska ligan, dock vann han inte.

Han har även gjort en tre-fyra mål i landslaget och nån assist på vad är det 5 matcher?(räknar inte träningslandskamper eller träning med klubblag)) Så då har han alltså sammanlagt 17 mål och vi säger 10 assist på 38 matcher. Inte illa.

Om vi kollar på Zlatan under samma period. Dock måste man nämna att Zlatan spelar i en mycket bättre liga, där han är ordinarie i ett av världens bästa lag. Bara det är en prestation i sig.

Zlatan har gjort 21 mål och 10 assist på 28 matcher i ligan. Han har gjort 2 mål och 3 assist i Champions League på 7 matcher. Han har gjort, eller inte gjort rättare sagt 0 mål och 0 assist på 3 matcher i landslaget. Igentligen är det två då han bara fik en tio minuter eller så mot Island.

Då har han alltså 23 mål och 13 assist på 38 matcher sammanlagt.

Alltså

Elmander 17 M 10 A 38 matcher i en sämre liga (ungefär)
Zlatan 23 M 13 A 38 matcher i en bättre liga (ungefär)

Zlatan blev utsedd till den bästa spelaren i Inter av Gazzetta dello Sport, säsongen då de slog alla möjliga rekord, t ex antal vunna matcher, vunna matcher i rad och Chelseas poäng rekord. Han gjorde mål i tunga möten som i båda Milano derbyna, mot Fiorentina och Palermo.

Om inte det talar sitt tydliga språk så kan man nämna att Zlatan är nominerad till Fifrpos player of the year, till den internationella Guldbollen där han är en av förhandsfavoriterna tillsammans med Messi och C Ronaldo, alla tre dock en bit bakom Kaka, och han kommer bli nominerad till Serie A's bästa spelare och utländska spelare inom kort. Det vet jag för det är en ren självklarhet.

Så hur i all världen kan man få det till att Elmander har varit en bättre spelare än Zlatan? Det finns ingen logik i Världen som kan rättfärdiga ett beslut att ge den Svenska Guldbollen till Elmander, som jag förövrigt tycker har gjort det riktigt bra.

Men det går helt enkelt inte att jämföra, men ändå kommer jag inte bli förvånad om han får den.
2007-10-07, 11:49
Medlem
Trillskes avatar
Tror guldbollen baseras mycket individuellt. D.v.s. zlatan jämförs mer med sina tidigare prestationer än med Elmander.

Visst, Zlatan är bättre än någonsin för närvarande, men ingen är väl förvånad. Det kommer liksom naturligt att han är en av värdens bästa. Han har varit där uppe och nosat i två-tre år nu.

Elmanders genombrott å andra sidan har kommit som en blixt från klar himmel.

Personligen tycker jag det är okey. Om inte Zlatan blir skadad kommer han vara sveriges bästa spelare i kanske 7-8 år till. Ska det verkligen då delas ut ett pris varje år?
2007-10-07, 12:24
Medlem
Ferross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Guldbollen bör naturligtvis gå till Elmander, Zlatan har visserligen varit allt bättre, men 2006/2007 var ju ändå i mina ögon Elmanders stora genombrottssäsong. Zlatan han fått bolluslingen förr och kommer att få den igen, känslan är att allt annat än Elmander vore fel i år.

Så du menar att även fast Zlatan har varit överlägset bäst så ska Elmander få den för att han kanske inte får den igen?

Snälla...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in