2009-05-08, 17:20
Medlem
Fotzens avatar
Citat:
Eller så har han svårt att skapa lägen själv, som Drogba

Hade du följt SerieA så hade du självklart aldrig sagt så.
2009-05-08, 17:27
Medlem
olllies avatar
Den enda riktiga anledningen till att folk (jag till exempel) inte håller Zlatan lika högt som ni gör är väl att vi har olika syn på kvaliten i Italien. Personligen tycker jag att Serie A är en sämre liga än de två största (PL, la Liga) och som snart även kommer gås om av Bundesliga och bli den fjärde bästa. Jag säger det igen. Sätt Zlatan i en toppklubb i antingen England eller Spanien och om han levererar där samtidigt som han bär det Svenska landslaget framåt kan jag hålla med om att han är en av världens bästa.
2009-05-08, 17:42
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olllie
Den enda riktiga anledningen till att folk (jag till exempel) inte håller Zlatan lika högt som ni gör är väl att vi har olika syn på kvaliten i Italien. Personligen tycker jag att Serie A är en sämre liga än de två största (PL, la Liga) och som snart även kommer gås om av Bundesliga och bli den fjärde bästa. Jag säger det igen. Sätt Zlatan i en toppklubb i antingen England eller Spanien och om han levererar där samtidigt som han bär det Svenska landslaget framåt kan jag hålla med om att han är en av världens bästa.
Jag tycker det är irriterande med den här infatiliseringen av synen på spelares förmåga, samt benägenheten att devalvera vissa nationella ligor. Resonemanget att man bara kan vara världens bästa förutsatt att ens klubblag vinner champions league gör mig förbannad.

Antag att liga A för tillfället betraktas som den mest pengastarka och hysandes de bästa spelarna, men präglas av en viss typ av fotboll, som skiljer sig från liga B. Om en spelare dominerar kraftigt och spelar som djävulen själv i liga B men besitter en viss spelstil som aldrig kommer passa i liga A, kan han då omöjligt vara bäst i världen bara för att liga B anses bättre?

Jag blir så trött på de här fåniga jämförelserna.
2009-05-08, 21:18
Medlem
Khapis avatar
Det är ju aldrig någon som ifrågasatt Kaká eller Shevtjenko för att de spelat i den italienska ligan, av många exempel. Varför ska Zlatan bli direkt nedvärderad på grund av det? Serie A är världens tredje bästa liga, och sådana enorma skillnader är det inte mellan de tre största heller. Alla tre ligor har sin beskärda del av världens bästa spelare för tillfället, och ungefär så har det alltid varit. Zlatan är Italienska ligans bästa spelare utan tvivel. Det säger jävligt mycket.
2009-05-08, 21:42
Medlem
Joel^_^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Det är ju aldrig någon som ifrågasatt Kaká eller Shevtjenko för att de spelat i den italienska ligan, av många exempel. Varför ska Zlatan bli direkt nedvärderad på grund av det? Serie A är världens tredje bästa liga, och sådana enorma skillnader är det inte mellan de tre största heller. Alla tre ligor har sin beskärda del av världens bästa spelare för tillfället, och ungefär så har det alltid varit. Zlatan är Italienska ligans bästa spelare utan tvivel. Det säger jävligt mycket.

Kan ha något att göra med att båda Shevchenko och Kaka har vunnit Champions League något Zlatan inte lyckats med.
Kaka har dessutom varit med och vunnit ett VM och Shevchenko tog Dinamo Kiev till en CL-semi om jag inte minns fel, två bedrifter som är väldigt imponerande.
2009-05-08, 21:51
Medlem
olllies avatar
exakt. det räcker inte med att göra mål i Serie A.

Förmågan att leverera i de stora matcherna och bära laget på sina axlar när det behövs som mest är vad som utmärker en spelare i den absoluta världstoppen.

Det är väl inget snack om saken att Zlatan är grym som fan och hans facit i Serie A är imponerande. Men som sagt.. I CL och landslaget har han inte varit lika framgångsrik och därmed tycker jag inte att han kan anses vara världens bästa spelare.
2009-05-08, 22:03
Medlem
Citat:
exakt. det räcker inte med att göra mål i Serie A.

Förmågan att leverera i de stora matcherna och bära laget på sina axlar när det behövs som mest är vad som utmärker en spelare i den absoluta världstoppen.

Det är väl inget snack om saken att Zlatan är grym som fan och hans facit i Serie A är imponerande. Men som sagt.. I CL och landslaget har han inte varit lika framgångsrik och därmed tycker jag inte att han kan anses vara världens bästa spelare.

Världens bästa är det nog inte många som säger att han är, men att påstå att han inte är bland de bästa i världen är bara löjligt. Att vissa klubbar allvarligt funderar på att slå världsrekordet i övergångssumma för att få honom säger en del.
2009-05-09, 07:10
Medlem
Khapis avatar
Citat:

Den sista matchen Inter spelade förra säsongen. Se på den!

Citat:

Shevtjenko har väl knappast varit framgångsrik i landslaget heller, Ukraina får ju jobba som satan för att ens komma med i EM. Är det Shevas fel då? Och är det Kakás egen bedrift att Brasilien vinner VM? Zlatan hade också vunnit VM om han spelade för Brasilien. Och Zlatan hade också helt omöjligt haft en chans i afrikanska mästerskapen om han spelade för Kongo. I förra säsongen av CL så ledde han skytteligan innan hans lag åkte ut. Skilj på individuella prestationer och saker som är beroende av vilket lag man spelar i.

Sen diskuterar vi inte ifall han är världens bästa spelare eller inte, utan om han är bland de absolut bästa just nu, och det är han.
2009-05-09, 07:13
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joel^_^
Kan ha något att göra med att båda Shevchenko och Kaka har vunnit Champions League något Zlatan inte lyckats med.

Zlatan hade också vunnit Champions League om han satt på avbytarbänken i Man United istället för att vara den drivande kraften i Inter. Jag förstår inte det där argumentet.

Citat:
Kaka har dessutom varit med och vunnit ett VM och Shevchenko tog Dinamo Kiev till en CL-semi om jag inte minns fel, två bedrifter som är väldigt imponerande.

Hade Kaká (inte "kaka" för i helvete) vunnit VM hur mycket han än försökt ifall han spelade i Kongo?
2009-05-09, 13:01
Medlem
Paulinhos avatar
Citat:
Zlatan är inte "världens kanske bästa spelare"

Inte ens världens bästa striker. Eto, Torres, Villa och Drogba för att nämna några står högre i kurs, är bättre och framförallt är mer framgångsrika

Zlatan KAN bli världens bästa, men då behöver han byta liga och klubb. Ser Chelsea, United, Barcelona och RM som bra klubbar där han kan gå in och spela i antingen 4-3-3 eller 4-4-2 beroende på spelsystem.

Eto'o är visserligen snabbare och är en kyligare avslutare men har han den styrkan och tekniken eller bär han sitt lag på sina axlar som zlatan gör.
Torres är också snabbare men om du ser en match där Torres spelar bra mer en 15-20 minuter så kan du säga den matchen. Villa är långt ifrån lika teknisk eller stark som Zlatan och om du ser Drogba dribbla av folk så kan du väl säga det till mig. Eto'o Spelar i ett mycket bättre lag än Zlatan, konstigt att han är mer framgångsrik. Jag kan dra samma exempel på alla de andra spelarna.
2009-05-09, 13:04
Medlem
Paulinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InvestoR
Den dagen Zlatan får bättre skott än Diego. Hur kan Zlatan vara viktigare för Inter än vad Ribery är för Bayern Munchen? Visst är det jämnt där. Men det är ingen slump att Barcelona, Real Madrid och Manchester United är villiga att bjuda nära en miljard för Ribery.

Om vi ska använda samma argument som dig var Ljungberg alltså top 5 bara för att han var med på massa plakat i USA och England?
Den dagen Diego skjuter 124 km/h.
Utan Zlatan vilken anfallare skulle Inter ha? Crespo? Cruz? Ballotelli? Man kan spela utan en yttermittfältare men man kan inte spela utan en anfallare.
Att toppklubbar bjuder mycket på Ribery är ingen nyhet Men Zlatan taxeras också till en miljard.
2009-05-09, 13:07
Medlem
Paulinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InvestoR
Om vi ska använda samma argument som dig var Ljungberg alltså top 5 bara för att han var med på massa plakat i USA och England?
Ska vi slå av om Ljungberg var på plakat för att han var bäst i London eller för att han var en Modell.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in