2009-03-25, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treehorn
han var skadad på slutet men kom ändå 9:a? och året innan 7:a? Och i år har han varit bättre. "Många", Jo tjena...

Det som är relevant är förutom placering hur många röster man får, ser du någon skillnad mellan topp 3 och övriga?

Sen måste man vara ärlig och säga att Zlatan är en bra fotbollsspelare, men han måste prestera i landslaget samt internationella turneringarna med klubblaget. Det verkar gått bra mot svagt motstånd, men jämför hans facit i England med hans facit från gruppspelen. "Världens bäste" anfallare mållös för vilken match i ordningen?
2009-03-25, 13:09
Moderator
Semesters avatar
Om man ska ta en mer statistisk approach på problemet. Hur är Zlatans målstatistik mot storlagen i Serie A och Champions league? I Serie A begränsar jag storlagen till Milan, Roma, Inter och Juventus. I Champions league begränsar jag det till Liverpool, Chelsea, Arsenal, Manchester Utd, Barcelona, Real Madrid, Bayern Munchen, Lyon.
Jag kan erinra mig mål från Zlatan mot följande lag:
Roma: 3
Milan: 1
Lyon: 2
Fyll gärna på listan.

Jag sätter Zlatan som en av världens fem bästa spelare men det är ofrånkomligt att belackare kan peka på detta.
2009-03-25, 13:09
Medlem
Treehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Det som är relevant är förutom placering hur många röster man får, ser du någon skillnad mellan topp 3 och övriga?

Sen måste man vara ärlig och säga att Zlatan är en bra fotbollsspelare, men han måste prestera i landslaget samt internationella turneringarna med klubblaget. Det verkar gått bra mot svagt motstånd, men jämför hans facit i England med hans facit från gruppspelen. "Världens bäste" anfallare mållös för vilken match i ordningen?

Varför är det det intressanta Det fans tre spelare som stack ut lite mer än alla andra. Spelare som vann stora titlar som EM och CL titlar som Inter och Sverige inte riktigt kan konkurrera om i dagsläget.

Sverige klarar ju knappt att ta sig förbi gruppspelet. Sen hade Inter ganska mycket otur mot både Valencia 2006 och Liverpool 2007 med utvisningar, skador på nyckelspelare etc.

Mot United räckte laget inte riktigt till men Zlatan vann i stort sett alla dueller mot "världens bästa försvar".
2009-03-25, 13:11
Medlem
Treehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Om man ska ta en mer statistisk approach på problemet. Hur är Zlatans målstatistik mot storlagen i Serie A och Champions league? I Serie A begränsar jag storlagen till Milan, Roma, Inter och Juventus. I Champions league begränsar jag det till Liverpool, Chelsea, Arsenal, Manchester Utd, Barcelona, Real Madrid, Bayern Munchen, Lyon.
Jag kan erinra mig mål från Zlatan mot följande lag:
Roma: 3
Milan: 1
Lyon: 2
Fyll gärna på listan.

Jag sätter Zlatan som en av världens fem bästa spelare men det är ofrånkomligt att belackare kan peka på detta.

Ganska säker på att han gjorde två mål mot Milan en match. Och mot Inter har han väl också gjort mål? Sen har han väl inte ens spelat mot majoriteten av dom lagen? Och han har ju gjort mål på Spanien och Italien också, det borde ju räknas det också.
Senast redigerad av Treehorn 2009-03-25 kl. 13:22.
2009-03-25, 13:13
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Försvaren är säkert betydligt bättre... Utklassningar var det inte den här säsongen, 1-7 ringer det någon klocka

Messi, Gerrard, Xavi, Mascherano, Vidic (även om de misstag han gjort på sista tiden solkar ner säsongen i övrigt), Etoo, Villa? Sen kan man ju alltid ta upp spelare som Iniesta/Van Bommel/Luca Toni mfl.

Läs ovan, eller du kanske ska presentera varför Zlatan är bättre än alla dessa och varför Juryn till Ballon D'or hade fel förra säsongen?
Inte för att jag tycker att de övriga är speciellt mycket bättre än Zlatan (förutom Messi) men hur tänker du med Toni? Toni har gjort mindre än hälften så många mål som Zlatan (visserligan har Toni spelat färre matcher men han har fortfarande mycket lägre målsnitt). Dessutom spelar Toni i ett lag som gör fler mål än Inter.
Senast redigerad av zzwampen 2009-03-25 kl. 13:21.
2009-03-25, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Inte för att jag tycker att de övriga är speciellt mycket bättre än Zlatan (förutom Messi) men hur tänker du med Toni? Toni har gjort mindre än hälften så många mål som Zlatan (visserligan har Toni spelat färre matcher men han har fortfarande mycket lägre målsnitt). Dessutom spelar Toni i ett lag som gör fler mål än Inter.

Toni tog jag väl främst med på gamla meriter. Sen kan man ju diskutera var försvarsspelet är bättre, Tyskland eller Italien?

Som sagts tidigare krävs oftast _en_ stor titel för att få Ballon D'or. Vilket Zlatan inte kommer vinna i år, och nej Scudetton är inte tillräckligt stor titel, (ingen liga är det).

Riquelme, stryk Toni från listan och kolla vad Van Bommel gjort i Bayern.
2009-03-25, 13:31
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Zlatan är en duktig fotbollsspelare, men bäst i världen? Kom in i matchen igen nu. Finns många spelare som är bättre. Sen måste man ju även ta hänsyn till att han "dominerat" i Serie A, en liga i nergång. Finns väldigt många bra försvar där utanför topplagen. Skulle vilja se Zlatan göra samma saker mot annat motstånd, läs Engelska/Spanska lag.

Jag har aldrig påstått att Zlatan är bäst i världen, framförallt inte i det inlägget du citerade, är du analfabet? Däremot är han bland de 5 bästa anfallarna i världen just nu och har så varit i nästan 2 raka säsonger. Periodvis på första plats, periodvis kanske 4:e eller 5:e.
2009-03-25, 13:33
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Jag begär inte att Zlatan ska föra Sverige till VM-guld. Men bara något inlägg tidigare hävdade du att han är "utan tvekan en av de mest kompletta fotbollsspelarna genom alla tider". Då tycker jag man ska kräva mer. Faktum är att exempelvis Tomas Brolin och Fredrik Ljungberg dominerat mycket mer i landslaget än vad Zlatan hittils gjort.

Tomas Brolin och Fredrik Ljungberg (Henke Larsson för den delen också) är uppväxta med en svensk kollektivistisk spelstil, och passar därmed bättre in i landslaget, och presterar därför också bättre. Det är inte Zlatans fel att han är på en helt annan nivå än de andra.
2009-03-25, 13:35
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Toni tog jag väl främst med på gamla meriter. Sen kan man ju diskutera var försvarsspelet är bättre, Tyskland eller Italien?

Som sagts tidigare krävs oftast _en_ stor titel för att få Ballon D'or. Vilket Zlatan inte kommer vinna i år, och nej Scudetton är inte tillräckligt stor titel, (ingen liga är det).

Italien utan tvekan. Eller du kanske var ironisk?
2009-03-25, 13:56
Medlem
Citat:

jag minns hur usel Van Bommel var i Barcelona för bara något år sedan. Men visst, har han tiodubblat sitt fotbollskunnande över något år så kanske han är värd att få slicka Zlatans skor.
Det underliga är ju att du inte tog med Ribery när du listade Bayernspelare. Där har du en som genuint är betyfligt bättre än Zlatan.
2009-03-25, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
jag minns hur usel Van Bommel var i Barcelona för bara något år sedan. Men visst, har han tiodubblat sitt fotbollskunnande över något år så kanske han är värd att få slicka Zlatans skor.
Det underliga är ju att du inte tog med Ribery när du listade Bayernspelare. Där har du en som genuint är betyfligt bättre än Zlatan.

Van Bommel var ju en stor orsak till att PSV gick till Semi i CL. Sen hade han ju ett betydligt sämre år i Barca. Sen har du helt rätt, fattar inte hur jag glömde Ribery.
2009-03-26, 19:07
Medlem
NirvanAs avatar
Varför ska inte Zlatan spela mot Serbien? Han är avstängd mot Portugal uppenbarligen men inte mot Serbien?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in