Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-03-06, 13:28
  #1
Medlem
cremasters avatar
Min bostad är sjukt lyhörd och har i och med det fått klagomål från grannen över mig om för hög bas som hörs upp dit.

Jag har en subwoofer (inte så stor för övrigt) som står direkt mot golvet. Finns det något sätt att hindra basen från att via väggarna ta sig upp till grannen över? Kan jag ställa den på något särskilt?

Lite nyttig input vore guldvärt!
Citera
2007-03-06, 13:32
  #2
Medlem
Flärps avatar
Du kan inte försöka dämpa den? Typ ställa den på en kudde eller liknande.

Edit: Tog bort citatet.
Citera
2007-03-06, 13:33
  #3
Medlem
en telefonkatalog borde väl klara tricket! eventuellt kanske vinkla den lite uppåt, jag är ingen ljudvirtous men gissar att du får mer glädje av ljudet då, utan att du behöver kräma på särskilt högt.
Citera
2007-03-06, 18:52
  #4
Medlem
kexofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cremaster
Min bostad är sjukt lyhörd och har i och med det fått klagomål från grannen över mig om för hög bas som hörs upp dit.

Jag har en subwoofer (inte så stor för övrigt) som står direkt mot golvet. Finns det något sätt att hindra basen från att via väggarna ta sig upp till grannen över? Kan jag ställa den på något särskilt?

Lite nyttig input vore guldvärt!

Vad sägs om en grundlektion i fysik och akustik?

Följande text baseras på att du bor i ett hyreshus med stomme av betång elelr liknande.

Ett hyreshus är egentligen världens bästa resonanslåda, basfrekvenser är dessutom väldigt lågna, och svåra att stoppa. Det absolut optimala för att dämpa för alla grannarna är att ställa baslådan på ordentliga gummifötter, du kommer att få sämre resonans vilket innebär att basen blir lägre, däremot kompenseras detta med att frekvenserna blir finare. Däremot har det inge betydelse med basen eftersom mänskliga örat har så svårt för att uppfatta låga signaler ändå.

Annars kan du ju göra en väldigt överambitiös grej som att hänga upp basen i snören eller kraftiga gummiband, på så vis står ju inte basen på någon yta i huset, och risken för fortplantning blir ytterst pytteliten.

Om itne anant, får du väl helt enkelt sänka lite =)
Citera
2007-03-06, 19:03
  #5
Medlem
rejmans avatar
sätt den på en kudde eller liknande ;D
Citera
2007-03-06, 20:01
  #6
Moderator
MondoBizarros avatar
Betongplatta eller stenskiva och sen spikes, alternativt gummifötter (här får du helt enkelt testa vilket som funkar bäst hos dig) till det borde lösa en hel del.
Om inte annat så lär du få betydligt renare bas!

Annars är det nog kört, är jag rädd.
Jag ser det idag som en skrämmande tanke att bo i lägenhet nu när man lagt ner lite pengar på sin anläggning...och sen inte kunna använda den när man vill.
Citera
2007-03-06, 20:11
  #7
Medlem
Ajss avatar
Om du har för högt före kl 22:00 är det din grannes problem, har du för högt efter 22:00 är det ditt problem
Citera
2007-03-06, 23:27
  #8
Medlem
Max Powers avatar
Som tidigare sagt borde en stenskiva och spikes göra susen. Prova även att flytta subben längre från väggen.
Citera
2007-03-07, 00:57
  #9
Medlem
kexofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
sätt den på en kudde eller liknande ;D

Om man sätter dne på en kudde så absorberas ju ljudet i kudden, och då försvinner en del bas ..

Ljudet absorberas i kudden eftersom ljud rör sig i alal riktningar och studsar... Allt ljud som skulle studsat där kudden var (eftersom högtalaren står på golvet = en hel del) går antagligen inte vidare, beroende lite på vilka frekvenser det är.
Citera
2007-03-07, 13:42
  #10
Medlem
KchefenLs avatar
stepisol är det enda rätta för att dämpa stomljud som det handlar om i ditt fall. det är alltså inte basen som går vidare utan vibrationerna från lådan..
Citera
2007-03-07, 18:18
  #11
Medlem
Vanliga högtalarspikes?

Har fungerat för mig då jag har velat bli av med störande vibrationer i saker som står runtomkring..
Citera
2007-03-07, 19:37
  #12
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Power
Som tidigare sagt borde en stenskiva och spikes göra susen. Prova även att flytta subben längre från väggen.

Alternativt ställ den i ett hörn, något som man alltid ska göra ändå för att ge basen så lång väg som möjligt att kunna klinga ut på, men som även KAN (är ärligt talat lite tveksam här) minska basen hos grannarna.

Om inte annat så kommer du än en gång att få lite renare bas...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback