Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-03-07, 20:05
  #13
Medlem
cremasters avatar
Tack för alla svar, mycket uppskattat!

Spikes alltså. Kan någon ge en kort intro till det? Första gången jag hör om det faktiskt, vad ska man köpa, hur fungerar det osv?

Och en stenplatta under suben, kommer den få ljudvågorna att studsa bort (i stället för att ledas igenom plattan) eller vad är syftet? Något mjukt såsom en kudde är inte ett vettigt alternativ alltså?

KchefenL: Vad är stepisol?
Citera
2007-03-07, 20:33
  #14
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cremaster
Tack för alla svar, mycket uppskattat!

Spikes alltså. Kan någon ge en kort intro till det? Första gången jag hör om det faktiskt, vad ska man köpa, hur fungerar det osv?

Och en stenplatta under suben, kommer den få ljudvågorna att studsa bort (i stället för att ledas igenom plattan) eller vad är syftet? Något mjukt såsom en kudde är inte ett vettigt alternativ alltså?

KchefenL: Vad är stepisol?

Spikes är till för att dämpa vibrationerna I basen, dvs för att få bort självsvängning och brukar ge djupare och renare bas.
Men det där är föremål för diskussion, minst sagt.
Själv använder jag gummikuddar, även om jag börjat fundera på att testa spikes igen.
Men jag har ju som sagt inga grannar så det är ju skillnad när jag bara behöver optimera systemet.

Stenplatta är till för att dämpa och staga upp, kort sagt.
Helt enkelt ett sätt att överföra så lite som möjligt till golvet, det var därför jag rekommenderade både platta och spikes.

Allt sånt här är i slutändan ens egna beslut: vad låter bäst för mig?
Ska jag verkligen behöva betala 800 spänn för ett par spikes?
Och så vidare.
Köp ett par billiga no-name-spikes i närmsta ljudaffär och testa!

Du ska få en bra adress också: http://www.svalander.se/tips/tips.htm
Herr Svalander vet ett och annat om ljud och säljer en del märkliga prylar, men är även en stor gör-det-själv-anhängare och har mycket bra tips.

Edit: hittade detta lilla guldkorn hos Svalander:

"Testa själv
För att avgöra vad du själv tycker och vad som är rätt i ditt rum och till din högtalare eller annan apparat så kan du helt enkelt testa med ett par stora muttrar.

För att testa principen behöver du nämligen inte de svindyra specialspikes utan det räcker med något stabilt och hårt - ett par M10 muttrar eller liknande är perfekta för ändamålet.

Ta alltså TRE sådana muttrar och placera under det som du vill testa (högtalare eller annan apparat) så att belastningen blir relativt lika. Givetvis måste eventuella originalfötter antingen tas bort eller hänga i luften.

Sedan är det bara att lyssna och höra om det blev bättre eller sämre. Blev det bättre så kan det vara vettigt att gå vidare med specialvarianterna, blev det sämre så är du på fel väg!"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback