2015-01-09, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-I-Gathered
Folk Får Tro Precis Vad De Vill, Men Det Här är Sanningen Om Vad Som Hände Johan Asplund. Att Jag Skulle Vara Ett Så Kallat "Troll" Förstår Jag Inte. Jag Har Själv Förlorat En Pojke Som Hette Viktor En Tid Sedan, Han Dog Av Komplikationer Tillföljd Av Sjukdom. Jag Och Hans Mamma Fick Ta Det Hemska Beslutet Att Avbryta Hans Liv, Då Allt Hans Hopp Var Ute. Det Är Det Värsta Jag Upplevt I Mitt Liv. Så Att Jag Sedan Skulle Dikta Ihop En Historia Om Det Tragiska Som Hände Johan Asplund, Måste Ses Som Extremt Långsökt. Jag Svär På Mitt Barns Grav På Lidingö Kyrkogård Att Jag Inte Lurar Någon Här På Flashback. Det är Okej Att Inte Tro På Vad Folk Säger I Den Här Galna Världen, Men Det Gör Oerhört Ont I Mitt Hjärta Att Man Så Lätt Skymfar Sanningen. Jag Var Vän Med LA Och PW I Över 10 år, Och PW Var En Av Mina Bästa Kompisar Jag Någonsin Haft. Den Vänskapen Är Över Nu. Att Jag Inte Bara Kastat Ut Filmen På Nätet, Beror På Många Saker, Bland Annat PW Och Hans Barn. LA är Deras Farfar Som Senast Var "Tomten" Som Kom På Besök Till Lilla JW Med Flera. Allt Är Mycket Komplicerat I Det Här Fallet. Trots Allt Så Valde Jag Att Röja LA Och PW Då Jag Inte Kunde Leva Med Vetskapen Om Det Som LA Orsakade Johan Asplund, Det Blev Väldigt Uppenbart Då Jag Själv Förlorat Min Son Viktor. Nu Har Jag Förlorat Trovärdigheten För Att Jag Inte "Levererar" Snabbt. Jag Hade Ordnat Fram Ett Dykteam Bestående Av Fd. Attackdykare Från Korsö, Som Ville Ställa Upp Med Farliga Vinterdyk För Upprättelse Kring Johan. Ett Team Arkeologer Som Arbetat Att Gräva Fram Vikingastaden "Birka" Ställde Också Upp För Att Hjälpa Till. Bättre Arkeologer Och Dykare Finns Inte I Sverige. Trots Det Stoppar BA Allt Ihop! I Stället Ska Han Göra En Film Kring Det Hela Med Producenten "GMP", Med Ett Starkt Bakomliggande Löneavtal. Det Vrider Sig I Min Mage Hur En Pappa Kan Göra Så. Det Påminner Om Pigge Werkelin's Snabba Och Stora Boksuccé Efter Att Han Förlorat Sina Barn Och Fru I Tsunamin I Thailand. Att Tacka Nej Till Den Hjälp Som BA Gjort, Påminner Också Om Pengars Värde För En Del. Nu Hoppas Jag Att Jag Kan Fatta Modet, Där Varken Polis Eller BA Ställt Upp, Att Hitta Den 11-åriga Grabben Som Varit Borta I 34 år, Fina "Johan Asplund" Från Sundsvall.

Du skriver...Nu Hoppas Jag Att Jag Kan Fatta Modet, Där Varken Polis Eller BA Ställt Upp...

Du svammlar bara, bland det värsta jag varit med om, en sån grymhet är det inte många som besitter. Om du har filmen och platsen där Johan ligger, är du ensam 1000 ggr värre än alla
t.o.m värre än mördaren. Du har varken film eller plats.

Främlings legionen, attackdykare...Bara ta en spade och åka och gräva lite, finns inget du kan förstöra, ser du delar av ett skelett slutar du gräva, enkelt.

Jag har tvivlat från första stund, du är en drömmare bakom en datorskärm.
Citera
2015-01-09, 12:25
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-D
Du skriver...Nu Hoppas Jag Att Jag Kan Fatta Modet, Där Varken Polis Eller BA Ställt Upp...

Du svammlar bara, bland det värsta jag varit med om, en sån grymhet är det inte många som besitter. Om du har filmen och platsen där Johan ligger, är du ensam 1000 ggr värre än alla

Främlings legionen, attackdykare...Bara ta en spade och åka och gräva lite, finns inget du kan förstöra, ser du delar av ett skelett slutar du gräva, enkelt.

Du är nog värsta sortens tvivlare. Snacka om att skapa ångest och motvilja.
WIG har nog kämpat hårt nog för att komma så här långt. Det finns ingenting motsägelsefullt i det som han har skrivit och berättat så här långt. Tvärt om finner jag det som en trovärdig och väl sammanhängande förklaring till vad som hände med JA. Sättet som det är skrivet tyder på att WIG är av det litet äldre också vilket sätter honom rätt i tiden.
Citera
2015-01-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-D

S-D,
Jag tror att du ska se att DU är den som dragit lite för hastiga slutsatser... Är WIG värre än mördaren? Vem har WIG tagit livet av? Upp till bevis istället för att enbart provocera och förlöjliga, om det är så 'enkelt'! Har du dödshot riktade mot dig? Nä, trodde inte det...

So Tired, om jag har hittat rätt om WIGs ålder så ligger den i ett visst intervall som gjorde att WIG var i de yngre tonåren när Johan försvann för 30 år sedan... kanske var han en i kompisgänget på skolan eller i bostadsområdet? Kanke han inte ens bodde i närheten? Om detta vet jag intet.
Citera
2015-01-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charliemike
S-D,
Jag tror att du ska se att DU är den som dragit lite för hastiga slutsatser... Är WIG värre än mördaren? Vem har WIG tagit livet av? Upp till bevis istället för att enbart provocera och förlöjliga, om det är så 'enkelt'! Har du dödshot riktade mot dig? Nä, trodde inte det...

So Tired, om jag har hittat rätt om WIGs ålder så ligger den i ett visst intervall som gjorde att WIG var i de yngre tonåren när Johan försvann för 30 år sedan... kanske var han en i kompisgänget på skolan eller i bostadsområdet? Kanke han inte ens bodde i närheten? Om detta vet jag intet.

Vi vet inte ens om W-I-G HAR dödshot riktade mot sig. Jag tycker hela historien haltar. Man behöver inte vara nån Einstein för att förstå att nåt är galet med mannen. Om han är trovärdig så skulle GW m.fl vara intresserad, men det är varken han, pressen, GW, B.A/A.C eller polisen, eller hur?
Citera
2015-01-09, 15:03
Medlem
aLphaCurLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Hej!
En medlem här välkomnade alla att fråga i PM, inte "WIG". Men tyst som AMEN ifrån den personen.
Jag är inte paranoid, men helt säkert borde väl några av dennes L.A anhöriga kolla in här åtminstone?
Kanske intresserad av vad andra vet? Men givetvis kan jag ha fel? Men nog har jag väl rätt att spekulera här? Eller?

Bästa rubin22,

Tack för ditt svar. Jag tror vi är ganska eniga i princip. Säkert tar du inte fel vad gäller LAs tentakler. Det jag var ute efter var just bara att uttrycka sig lite mer tydligt för att undvika missförstånd.
Ska vi nu tala ur skägget, så tar jag mig friheten att gissa att den karaktär du omnämner är TantSvart.
Om vi åter tittar på FBs regler (1.06. Användarnas anonymitet) så är det ju så att man inte får eftersöka personuppgifter eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet på forumet. Så det ska vi förstås inte göra när det gäller TantSvart heller.

Men det är värt att notera dock att TantSvart aktivt i tråden direkt eftersökt användarnas identitet med formuleringar som:

Citat:
"Vill Du ha en ärlig kommunikation med mej, där jag känner att jag är trygg, så önskar jag att Du berättar lite om Dej och vad Du vet om ärendet....Du får mej att tro att Du är ifrån/bor i Sundsvall?!"

"Har sökt efter någon i tråden, som liksom jag i första hand, med kunskap/kännedom mm"

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=975207

Vidare tror jag ett flertal personer fått eftersökande frågor via PM från TantSvart, där "hon" skickligt undvikit att själv ge ifrån sig en enda uppgift i ämnet.
Ni som vill bidra med statistik kan sända mig ett PM med texten "TantSvart" följt av en siffra för hur många PM ni fått från "henne", så ska jag redovisa denna statistik här i tråden.

TantSvart skrev i sitt första inlägg:

Citat:
"jag kan inte längre hålla tyst med vad jag med säkerhet VET"

Men i tråden har "hon" sen inte bidragit med minsta lilla fakta eller idé. "Hon" har inte berättat nånting, utan bara givit uttryck för sin egen rädsla, genom ändlösa påståenden om hot och en "viss person" som kan dyka upp när som helst.

Det ger inget seriöst intryck när nån endast upprepar att den är rädd under semi-offentliga former på ett internetforum. Var skräck den enda anledningen att börja skriva i tråden; att dra uppmärksamheten till sin person och sin rädsla, för att känna sig mindre rädd?

Noterat:
TantSvart blev helt tyst i tråden när W-I-G började skriva.

Det är lite lustigt att bara en timme efter vårt meningsutbyte om falsk ryktesspridning (eller att avsiktligt sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda) bröt det stora dramat loss i tråden...

@
Citera
2015-01-09, 15:29
Medlem
views avatar
Aja om du inte vill peta i skiten så lägg ut platsen så får någon av oss som bor lite närmare Sundsvall åka dit och gräva. Att det ska behöva ta så lång tid. Behöver man verkligen arkeologer för att gräva upp ett 30 år gammalt lik? Det ska ju inte ställas ut på något museum , så tänkte att man inte behöver vara lika försiktig som om det tex handlade om dinousarieben.
Senast redigerad av view 2015-01-09 kl. 15:34.
Citera
2015-01-09, 16:04
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
Det ger inget seriöst intryck när nån endast upprepar att den är rädd under semi-offentliga former på ett internetforum. Var skräck den enda anledningen att börja skriva i tråden; att dra uppmärksamheten till sin person och sin rädsla, för att känna sig mindre rädd?

Noterat:
TantSvart blev helt tyst i tråden när W-I-G började skriva.

Det är lite lustigt att bara en timme efter vårt meningsutbyte om falsk ryktesspridning (eller att avsiktligt sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda) bröt det stora dramat loss i tråden... @

Jag har också noterat detta. Jag vet inte vem vare sig Tant Svart eller W-I-G är och jag har inte för avsikt att eftersöka någon av dessas indentiteter men båda påstår sig känna till vad som hänt och dessutom känna sig hotade enligt det som de skrivit i tråden. Båda känner till hela historien om Johan men vägrar att presentera någon bevisning. Båda har dykt upp nyligen i tråden och använder samma överdramatiska uttryck som iaf för mig ger sken av psykisk ohälsa.

Mitt förslag är att WIG och Tant Svart söker stöd av varandra istället för att konstant skrika i tråden med versaler, fetad text och glömma att man kan styckeindela. Jag tror att de skulle ha ett utmärkt utbyte av varandra.

Jag har erbjudit mig att redigera filmen men inte fått någon respons på detta, mig veterligen har ingen annan heller fått se filmen. Hade filmen funnits hade denna visats upp - oavsett redigering eller om BA eller polisen vill samarbeta. Så jävla svårt är det dessutom inte att redigera bort en bit film man inte vill visa.

Och varför lämnade WIG in en tom mobiltelefon till polisen när hen hade filmen oskadad på sin dator hela tiden? Hade hen inte bara kunnat ta med datorn till polisen eller polisen till datorn istället för att staten ska bekosta att försöka återställa raderat material i hens mobil? Och varför raderades filmen i mobilen innan den lämnades in till polisen? Det klart alltihop är rent trams!

Jag har varit misstänksam från början angående erkännadefilmen eftersom allt som berättats är "gamla" fakta som alla som följt tråden ett tag redan visste om.

Jag är därför säkrare än någonsin på att hela grejen är en bluff. Särskilt det faktum att när man inte får tillräcklig respons från allmänheten så börjar man hota (jag har raderat filmen!!) till att spela martyr (dödshot!! rädsla!!) och skuldbelägga alla andra (det är BA:s fel!!). Inte heller att förglömma klassikern konspirationsteorierna (polisen!! Seppo! Kvasten!!).

Överdrifter är också kul (främlingslegionen!! attackdykare!! fallskärmsjägare!!), alla dessa personer verkar dessutom ha samlats ihop mellan sent igår kväll och i morse för att hjälpa till i letandet. Och sen påpekar hen oavbrutet sin trovärdighet och uppvisar ett extremt schizofrent beteende i sina inlägg där omständigheter ändras var femte minut.

För mig står det helt klart att det är ett par människor i psykisk obalans (borderline?) som på senare tid har hittat tråden och driver sina egna agendor. Jag tycker det är sorgligt att man utnyttjar ett tragiskt försvinnande till att föda sin egen paranoia och sitt uppmärksamhetsbehov. Att man dessutom har mage att terrorisera och lura BA övergår fullständigt min begreppsförmåga.

Jag tror inte en sekund på att det finns 11 dödshot heller. Hade man haft 11 dödshot riktade mot sig så hade man inte fört ett jävla liv i en Flashbacktråd och man hade snabbt som fan sett till att filmen hamnade hos polisen så att det inte längre är någon idé att undanröja eller hota en till livet.
Citera
2015-01-09, 16:44
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
S-D,

Enligt vad W.I.G skrivit här, hade han ju känt L.A i ca 10 år.
Citera
2015-01-09, 17:10
Medlem
Var det bara jag som fick känslan att GW inte ens
hade brytt sig om att träffa eller prata med WIG?

Man undrar ju varför.
Citera
2015-01-09, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Du är nog värsta sortens tvivlare. Snacka om att skapa ångest och motvilja.
WIG har nog kämpat hårt nog för att komma så här långt. Det finns ingenting motsägelsefullt i det som han har skrivit och berättat så här långt. Tvärt om finner jag det som en trovärdig och väl sammanhängande förklaring till vad som hände med JA. Sättet som det är skrivet tyder på att WIG är av det litet äldre också vilket sätter honom rätt i tiden.

W I G har inte komit med något nytt som dom flesta inte läst. Vad han kommit med är en film och var johan är nedgrävd, klart man blir en värsta sortens tvivlare när personen i fråga intte ens givit polisen filmen han har i datorn. Sammahängade och trovärdig berättelse skriver du, då har vi nog varit i olika forum och läst.
Citera
2015-01-09, 19:53
Medlem
Citat:
S-D,

Klumpig formulerng av mig, du har rätt. Men om någon säger sig ha en film med ett erkännande och inte delar med sig av den eller antagligen inte ens har filmen, står man inte högt i mina ögon. Varför skulle han ha dödshot emot sig om han inte ens har filmen.
Citera
2015-01-09, 21:20
Medlem
aLphaCurLs avatar
En gnutta empati

Det verkar inte vara några braskande rubriker i Aftonbladet idag om att det ska göras film om Johan Asplunds öde.
Inte heller om att elitförband samlas i skogarna utanför Sundsvall.

Skämt åsido. Jag har goda skäl att lita på att W-I-G är den han uppger sig vara, och stå i de relationer till inblandade som han uppger.

W-I-G har frikostigt berättat allt han sett sig kunna säga offentligt och i alla väsentliga delar är den historia han berättar korrekt. Det är riktigt att de flesta detaljer redan förekommit i tråden som kvalificerade antaganden eller kända fakta.

TantSvart har dock inte berättat nånting!

Det ligger mycket i det som "countrychick" skriver, men vi som är vana att skeptiskt detektera "Trollius Webica" i våra floror när det förekommer versaler, utropstecken, fetade överdrifter och ständigt nya bud, kan också ibland trigga fel på samma indikationer.

Det här är personligt jobbigt och upprivande för W-I-G. Det finns lojalitet och svek i den här röran. W-I-G har gått igenom jäkligt tunga grejer i sitt liv och är kanske inte så stabil som vissa andra, men dessa har inte heller vandrat 12 steg i hans skor.
Försök ha en gnutta empati.

Om filmen finns eller ej har jag ingen klar indikation på än.
Är inte beredd att utgå från att den inte finns.
Men att LA berättat sin historia för W-I-G, och att det är den han sen berättat här, har jag ingen anledning att betvivla.
Vi bör minnas att det inte var länge sen ingen kunnat drömma om ett detaljerat erkännande i JA-saken.

Den handlingsplan i fyra punkter som W-I-G nyligen postade får nog mera ses som en from önskelista, kanske lite svajig, om hur den närmaste tiden skulle kunna utvecklas.

Jag vill göra en sak väldigt tydlig:
Ingenting blir bättre av elaka eller sadistiska påhopp på W-I-G.
Att formulera sig dräpande må vara en njutning för vissa, men är väl ännu inte upphöjt till folksport?

Människor har en benägenhet att bli rädda för allt möjligt, inte minst för att bli lurad och bedragen, men det finns inget att vara rädd för här. Minsta misstanke att man kanske blivit blåst måste inte leda till aggression.

Man kan säga att W-I-G är en okonventionell person, och att det ligger honom i fatet. Det är inte mer att vänta än att GW, tabloiderna och andra massmedia, samt vissa skriftställare i den här tråden blir avskräckta eller tjuriga över ett visst velande från hans sida. Alla passar bara inte in i mallen.

Tror alla kan vara eniga om att man följer den här tråden med förhoppningen att sanningen kommer fram. Vi är inte småungar dan före jul. Ta det lugnt, ha tålamod!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in