Citat:
Ursprungligen postat av Jspaceman
Jag vet det är skit skumt!
Men det är vanliga franska och svenska subutex 8 jag menar. Tar man in suboxone i samtalet så är det ju självklart att de blockar.
Men det är väldigt väldigt konstigt. Temmar och subutex SKA innehålla samma sak, men efter mina och mina vänners erfarenheter så är det inte riktigt så. Man blir mycket mycket mer moffad på temmar än vanlig båt.
Det kan ju ha med att göra att temmar är till för smärta (som vanliga svensons kan få) och att sub är enbart till för knarkare, och att de inte har den riktiga smärtstillande effekten (iaf för mig och tjejen som har gått på de ett bra tag).
Men det underliga är ju att det är samma ämne och det står att det ska vara samma ämne i båda.
Förr trodde jag att det va buprenorfinet i sig som blocka riktiga ops, men jag börjar tvivla lite på det. Jag tror inte att temmar blockar andra opiater på samma sätt som subutex. Hade käkat 4 temmar dagen innan jag tog metta och mettan slog på bra som fan! Jag vet inte riktigt, men jag tror inte att mettan skulle slagit på lika bra om jag hade tagit subutex dagen innan.
Ajaaa, vi får klura på det här.
Det ÄR ju bupre i sig som blockar.
Och när det gäller det smärtstillande... menar du att de skulle lägga till något i Tem som gör det mer smärtstillande? Eller att man tagit bort något ur Suben som gör det mindre smärtstillande? Eftersom Suben är för opiatberoende?
Däremot så verkar ju vissa tycka (om det är placebo eller ej vet jag inte) att vissa mediciner ger bättre smärtstillande effekt eller bättre rus än andra trots att det är samma verksamma ämne i, och då tror man att det är pga de olika tillsatsämnena, bindemedel och sådant. Det har iaf inget att göra med att
"temmar är till för smärta (som vanliga svensons kan få) och att sub är enbart till för knarkare". Då skulle ju alla få bättre effekt av Tem, och så är det ju inte.
Har t. ex. en kompis som ALLTID hävdar att en viss sort är bättre än en annan. Hon har normalt ingen koll alls och har inte ens vetat att det är samma mediciner hon tagit. T. ex. så tyckte hon förr att Citodon med 30 mg Kodein och 500 mg paracetamol sög, men Kodein recip med 25 mg Kodein och Alvedon ihop med det (löst då) var så himla bra! Jävlar vilket drag! När hon fick veta att det var MER Kodein i Citodon så började de funka de också. Tramadol 50 mg var skitbra medan hon av Tradolan 50 mg inte fick något rus, och hon fick dessutom kramp av dem... i benen.
Hon tyckte dessutom tvärtom när det gäller Sub och Tem, när det gällde ruset iaf. Tem var ju så svaga så de var ju mycket sämre, även om man tog lika mycket. Men innan hon ens visste att det var samma sak så var Tem smärtstillande men Sub var det inte. Finns tusen exempel på hur just den här kompisen kunde tycka om det ena och det andra och i hennes fall var det definitivt placebo.
Sedan det du skrev om att Sub ska blockera opiater och att det därför borde blockera sig själv också... det funkar inte riktigt så. Det är ju bupre som blockerar opiater men eftersom bupre inte är t. ex. Heroin så blockerar det inte sig själv. Du får googla eller något på det där så ser du hur det funkar. Jag kan det inte själv jag heller, exakt hur det funkar.
Att du kunnat blanda är inte heller så konstigt... Väldigt många kan blanda bupre med t. ex. morfin utan att något händer. Det sägs att bupre blir bortstötande/blockerande först vid en viss dos och därför kan många lågdosare blanda utan blockering eller akut abstinens (som det blir åt andra hållet). Ju mer ingådd man är, och ju större doser man tar... ju värre blir det.