2011-08-15, 13:20
  #6733
Medlem
Devilrys avatar
Fråga: Om målet är att sluta med sub, är det dumt att ta lite kodein eller tram under avtändningen då?
Alltså, skjuter jag bara upp AT'n eller lindrar jag den om jag tar lite kod eller tram?
Citera
2011-08-15, 15:27
  #6734
Medlem
Detta grundas på mina erfarenheter, gjorda i mitt psyke, oundvikligen sammanhängande samt med alla variabler korspåverkande varandra; med min kropp, mitt leverne och min ringa skolning inom farmakologi och annat därtill hörande...

Att sluta med sub är en mer långdragen process än en avtändning från tex morfin eller närbesläktade/korttidsverkande analoger. Om heroin har 1 vecka fysisk avtändning så har buprenorfin ungefär tre, detta är ett imaginärt exempel (de flesta som ställer på har mycket längre avtändingar än så). Jag vågar mig på att gissa att den tidsmässiga skillnaden i avtändning, preparaten emellan, har direkt korrelation med halveringstiden, heroin 2-4h(bryts ned till morfin omgående, vilket i praktiska termer ger samma halveringstid som morfin; dock olika rusbilder och även utsättningsbesvär..) buprenorfin 20h (typ). Vad jag försöjker säga: kortidsverkande preparat har en snabbare avtändning än långtidsverkande sådana.

Beroendet uppstår av upp&nerregleringar i hjärnans receptorkomplex(samt påverkan på hormoner etc.), vilka leder till att individen känner sig "av banan" utan drogen. Det tar tid för hjärnan och övriga kroppen att finna en balans igen, vissa läkare hävdar att det tar lika lång tid som man gått på det. Själv var jag utan fysiskt beroende (gått på sub och annat större delen av fyra år) i 7månader, de två sista månaderna började jag känna mig säker i min "nya kropp". Varje gång jag tog ett återfall under de fem första månaderna skickades jag tillbaka i mående, blev mer post-akut abstinent alltså. Att ta återfall i en akut avtändning har jag erfarenheter av, många, jag var ju beroende och fick inte till en varaktig avhållsamhet. Det är skönt dagen man tar, nästa dag är förstadagsabstinens återigen. Förloppet är avhängigt hur mycket och länge man fuskar.

Men: En gång när jag gått på sub ED ett halvår så köpte jag heroin och använde det i fjorton dar sådär. När jag sedan blev tom så blev jag heroinabstinent omgående, med magkramper och helvetiska ångestattacker, myrkryp och sendrag i benen, värk i axlarna, gråtfärdig och självmordsbenägen. Min teori är heroinet hållt receptorkomplexen i schack gällande avtändning från buprenorfin och att jag gått på det så lång tid att en farmakologisk profil närmare heroinberoendet uppstått. Därför fick jag en opioidavtänding liknande heroinistens, inte alls som på buprenorfin där jag visserligen mår pyton dag ett, men det är på en lägre intensitetsnivå och varaktigheten i gengäld längre (korrelation med halveringstid). Fördelen som jag märkte av var att efter nio dagar så var de mest smärtsamma symptomen borta och jag kände mig mer normal än jag skulle gjort om jag bara gått av buprenorfinet (då skulle avtändingen vara på max efter nio dagar, typ).

Fördelen, kortfattat, är att du kan må bra 1dag vid endagsbruk eller erhålla en annorlunda farmakologisk profil vid långtidsbruk.

Så, ja, avtändingen lindras av andra opiater, samt skjuter upp omställningen till "normalitet".

mvh
Citera
2011-08-16, 12:14
  #6735
Medlem
ny i göteborg, var finns subutex och pris

Jag är ny på forumet så för det första, hej!
Jag är också ny i Göteborg och tänkte kolla subläget i min nya hemstad. Där jag kommer från kostar det 250 kr för en åtta. Är det samma här eller dyrare?
Också, är det väldigt svårt att få tag på när man inte har sinna vanliga kontakter? Är det bara centralen som gäller som alltid kanske. Eller nordstan där vet jag att det hängs en del. Jag menar inte gängområden och så.

/pops
Citera
2011-08-16, 12:34
  #6736
Medlem
Stå utanför centralen vid typ 11.30 och se pundig ut så löser det sig
Citera
2011-08-16, 16:12
  #6737
Medlem
.Angst.s avatar
Finns det någon sida man kan köpa sub på, utan sjuka priser (250+) ?
Vad betalar ni?
Citera
2011-08-16, 17:31
  #6738
Medlem
lowerCases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Angst.
Finns det någon sida man kan köpa sub på, utan sjuka priser (250+) ?
Vad betalar ni?

Kolla i nätshoppar-delen här i drogforumet. Skulle inte tro du har så mycket tur där dock. Det bästa är att på nått sätt hitta nån mailkran.
Citera
2011-08-16, 17:56
  #6739
Medlem
.Angst.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowerCase
Kolla i nätshoppar-delen här i drogforumet. Skulle inte tro du har så mycket tur där dock. Det bästa är att på nått sätt hitta nån mailkran.
Joo, det finns ju en snubbe som säljer temgesic för typ 40kr/st, men det blir på tok för dyrt.


Är det någon som kan dela med sig utav sina erfarenheter av att snorta tem?
Citera
2011-08-18, 16:42
  #6740
Bannlyst
Dum fråga kanske.. Men hur doftar och smakar Sub?

Jag sitter på en påse Sub (1 krossad B8) men har helt glömt bort om dom ger ifrån sig en viss Arom samt om dom smakade lite.
Testade ta ytterst lite pulver från påsens "väggar" på fingret och smaka. Kände en pytteliten smak men knappt någon kemikalisk smak.
Citera
2011-08-18, 16:55
  #6741
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smetOklet
Dum fråga kanske.. Men hur doftar och smakar Sub?

Jag sitter på en påse Sub (1 krossad B8) men har helt glömt bort om dom ger ifrån sig en viss Arom samt om dom smakade lite.
Testade ta ytterst lite pulver från påsens "väggar" på fingret och smaka. Kände en pytteliten smak men knappt någon kemikalisk smak.

Jag tycker inte det doftar något alls... men smaken är besk eller bitter, enligt mig iaf. Nu pratar jag om Subutex då.
Citera
2011-08-18, 17:02
  #6742
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
Jag tycker inte det doftar något alls... men smaken är besk eller bitter, enligt mig iaf. Nu pratar jag om Subutex då.

Okej. Mitt doftar inget så det är ju bra . Smakade kanske för lite (0.00001mg?) för att känna av någon smak. Funderar på att kanske ta en snort och testa skiten. Men jag har precis ätit nått kött och gur gur och nojjar lite över att jag skall spy upp skiten haha
Citera
2011-08-18, 17:06
  #6743
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smetOklet
Okej. Mitt doftar inget så det är ju bra . Smakade kanske för lite (0.00001mg?) för att känna av någon smak. Funderar på att kanske ta en snort och testa skiten. Men jag har precis ätit nått kött och gur gur och nojjar lite över att jag skall spy upp skiten haha

Prova att lägg lite pulver under tungan... fast lite ut åt kanterna. Eller smeta ut lite på sidan av tungan, långt in. Det är iaf där jag tycker smaken känns som mest.
Citera
2011-08-18, 17:33
  #6744
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
Prova att lägg lite pulver under tungan... fast lite ut åt kanterna. Eller smeta ut lite på sidan av tungan, långt in. Det är iaf där jag tycker smaken känns som mest.

Jag testade snorta och nu kan jag konstatera att detta är äkta vara. Smakade inte alls så illa som jag skulle ha trott.
Nu mår jag bra .
Ska nu lägga mig i sängen och lyssna på musik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in