2007-11-12, 13:53
Medlem
Roygbivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aschaes
Trettio sidor och ingen har nämnt någonting om hallucinationer? Visst, det är en sällsynt biverkning (enligt FASS), men jag har upplevt att det är ganska vanligt, särskilt under avtändningen. Själv hör jag röster när jag tänder av och har ibland också visuella hallucinationer. Ingen annan?

Röster har jag också fått en hel del av, visuella hallucinationer däremot är nog mer ovanligt.
Citera
2007-11-12, 14:13
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aschaes
Trettio sidor och ingen har nämnt någonting om hallucinationer? Visst, det är en sällsynt biverkning (enligt FASS), men jag har upplevt att det är ganska vanligt, särskilt under avtändningen. Själv hör jag röster när jag tänder av och har ibland också visuella hallucinationer. Ingen annan?
Effekterna av att man noddar kan man väl säga att är lite åt hallucinationhållet, eftersom man ofta missar var gränsen mellan vaket tillstånd och drömmar går...

Någon avtändning har jag aldrig fått på buprenorfin, men säkert kan man uppleva overklighetskänlsor i samband med abstinenssymptom... På GABA-droger (alkohol, benso, GHB, osv) är det ju väldigt vanligt...

Nu vet jag inte om dina hallucinationer tog sig någon skepnad som jag beskrev... Om inte, beskriv gärna dina!
Citera
2007-11-12, 15:09
Medlem
aschaess avatar
Jag har nästan uteslutande tagit Subutex under flera dagar i rad och då har jag upplevt att hörselhallucinationerna under avtändningen blivit starkare i takt med hur mycket man tagit. Då jag legat på en relativt låg dos har det mest varit små viskningar, svåra att uttyda, eller låg musik från långt avstånd. Då jag legat på en hög dos eller haft en intensiv period så har det ibland slutat med att jag hört flera människor stå och ropa mig rakt i öronen, någonting som kräver omedelbar hjälp av benso, så att man kan lugna sig. Ett par gånger har jag fått visuella hallucinationer också, men dessa har varit väldigt svaga. Det bästa man kan göra är att sova sig igenom den biten av avtändningen, det finns liksom inget sätt att göra rätt på. Är man ensam så vet man inte var man ska ta vägen eller om man ens inbillar sig, är man med en annan person så kan de förklara vad som är hallucinationer och inte, men man blir också paranoid och kan lätt varva upp sig genom noja och i och med detta hallucinera starkare. Nej, att sova sig igenom allt är det bästa.

Jag kollade på fass.se, och hallucinationer står under sällsynta biverkningar. Dock har de flesta jag tagit med också upplevt hallucinationer.
Citera
2007-11-18, 16:01
Bannlyst
Tyckte mig läsa på första sidan att Subutex är smärtstillande. Om man nu vill testa det i smärtlindringssyfte och inget annat, vad är en bra nybörjardos då?
Citera
2007-11-18, 16:02
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Tyckte mig läsa på första sidan att Subutex är smärtstillande. Om man nu vill testa det i smärtlindringssyfte och inget annat, vad är en bra nybörjardos då?
0.2-1.0 mg är mitt tips... 1mg fungerar bra som smärtstillande för mig, men då får jag förstås också en hel del rus på köpet... =)
Citera
2007-11-18, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
0.2-1.0 mg är mitt tips... 1mg fungerar bra som smärtstillande för mig, men då får jag förstås också en hel del rus på köpet... =)

Det är klart att lite rus är ju bara en trevlig "biverkning"! Men hur gör man, krossar tabletten, lägger den under tungan...? Vill absolut inte injicera något!
Citera
2007-11-18, 17:12
Medlem
mqas avatar
Citat:
Det är klart att lite rus är ju bara en trevlig "biverkning"! Men hur gör man, krossar tabletten, lägger den under tungan...? Vill absolut inte injicera något!

Administrera nasalt. Som med alla andra droger gäller här samma sak - dra inte för hårt, det ska fastna i slemhinnorna, inte rinna ner i halsen.
Citera
2007-11-18, 19:19
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:

Jag frågade efter nybörjardos här första gången jag skulle... Fick tipset 1 mg... Jag är pytteliten, 1,57 lång 35½ kg just nu, och kände att en normal nybörjardos förmodligen skulle vara för mycket för mig... Någon föreslog 0,5 mg pga av min storlek. Det blev lite, lite för mycket för mig =) jag är ju också väldigt mottaglig för alla Opi.

Gången efter tog jag bara hälften av första gången vilket blev perfekt. Nu ligger jag på 0,5-1 mg/dos. Mer än det skulle jag inte må bra på.

Jag krossade den i en liten skål. Tabletten "exploderar" lätt så jag lade ett papper över som jag gjorde hål i så jag fick ner en tesked att krossa med. Sedan delar & delar jag. Lägger doserna i små kapslar (huvudvärkstabletter jag inte anv.) som jag förvarar i en dosett. Nu krossar jag genom att lägga tabletten i en sådan måttskopa. Har två likadana som är perfekt kupade... matskedsmåttet. Eftersom dom är lika stora så flyger inget ut.

En bra snortgrej, tycker jag då, är att klippa itu ett litet festis-sugrör. Jag gillar det inte... men det går ju tydligen inte att ta det på något bättre sätt.

Lägger till: Som mqa sa... Andas in det försiktigt. I början känner man väldigt väl när man drar för hårt. Man känner hur det går ned i lungorna typ... Man kan börja hosta. Bra att ha lite läsk bredvid sig. Betonar väldigt försiktigt =)
Citera
2007-11-18, 20:15
Bannlyst
Tackar för tipsen! Är det helt värdelöst att ta dem oralt, alltså?
Citera
2007-11-18, 20:21
Medlem
mqas avatar
Citat:
Tackar för tipsen! Är det helt värdelöst att ta dem oralt, alltså?

Värdelöst, de är inte ens tänkta att tas oralt.
Citera
2007-11-18, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mqa
Värdelöst, de är inte ens tänkta att tas oralt.
Vad yrar du om?

Det går alldeles utmärkt att ta det oralt, fast du skall inte svälja det, det ska smältas under tungan..
Citera
2007-11-18, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizarre
Vad yrar du om?

Det går alldeles utmärkt att ta det oralt, fast du skall inte svälja det, det ska smältas under tungan..

sublingualt, alltså under tungan är iof. inte detsamma som oralt.

Ladydo.. Tar du sub oralt kommer du kanske ha 30% biotillgänglighet så det är ett ruskigt slöseri..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in