2007-08-09, 01:57
Medlem
comendantes avatar
Men om man bara får avtändning om man är beroende vad är det som jag känner mej illamående efter att de flesta sköna effekterna lagt sig? Sen, kan det vara farligt att sova om man tagit mkt sub? Eller blir opiater bara farliga att sova på om man tagit en överdos?
Citera
2007-08-09, 15:53
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comendante
Men om man bara får avtändning om man är beroende vad är det som jag känner mej illamående efter att de flesta sköna effekterna lagt sig? Sen, kan det vara farligt att sova om man tagit mkt sub? Eller blir opiater bara farliga att sova på om man tagit en överdos?
Illamåendet är en bieffekt som många människor får av opioider, speciellt de som inte har beroende/tolerans... Det går att undvika illamåendet genom att ta Postafen ett par timmar före ruset, och lägga sig ner då man känner att man börjar må illa... Sen kan man förstås alltid spy, det brukar ju bli bättre då... Att äta mycket mat snabbt och röka brukar å andra sidan göra illamåendet värre...

Det är väldigt individuellt det där med opioidillamående, vissa kan t.ex. alltid bli illamående på morfin men aldrig på Subutex, för andra kan det vara tvärtom... Så om man har riktigt stora problem med illamående på någon opioid kan man testa en annan istället... Själv har jag dock turen att väldigt sällan drabbas av detta illamående! =)
Citera
2007-08-09, 20:29
Medlem
pinkapes avatar
minns inte hur det var dem gångerna jag injicerat subutex. Eftersom det var tillfällen med väldans massa bensodiazepiner. Men ger det någon skön kick o banka sub?. Kommer ruset direkt? osv osv?.. Med andra ord, är det värt och banka ´et istället för nasalt/rektalt?.

Säger som jag sa te gain, Jag skadar hellre kroppen litet än o gör ett hål i plånboken.

menade att jag hellre skjuter subutex än o beställer injektionslösningar för 300spänn.. Vaffan det är ju 2 sub .. Eller typ 2 gubbar tjack för fasiken!...
Citera
2007-08-11, 10:45
Bannlyst
Eller som det i själva verket är: Du skiter i hur mycket skada din kropp tar, bara du får maximalt rus.

Själv så måste jag fan inte röra subutexen idag/på några dagar fr.o.m nu. Tagit alldeles för frekvent (varje dag i 4 dagar, sen var det en dag suppehåll innan dess och ett antal dagar i rad osv osv osv).

Kände mig rätt svettig i morse men nu är jag bara lite hängig, dagen kommer nog bli gansk ajobbig, har en hel del stuffs å fixa. Det är bara att stå ut, man är väl ingen kärring heller.
Citera
2007-08-13, 12:32
Medlem
JohnMiltons avatar
Funderar på att köpa mig en bunt temgesic(har ingen kran för subu för tillfället, så man tager ju vad man haver, heh), men en grej som gör mig lite fundersam är att de bara är på 0.2mg styck, blir det inte en jävla massa att dra upp i näsan med 5 krossade piller?
Nån som har erfarenhet av det/nåt tips? Vet inte hur stora det är i och för sig.. Blir väl bara 2.5 per näsborre när jag tänker efter. Är det värt att köra på i alla fall?
Citera
2007-08-17, 00:32
Medlem
Mycket bra FAQ. Jag var en av dom första att få sub. Har gått på 16mg om dagen i ca 8år. Fick det faktiskt innan dom började med det officiellt då min läkare som var inblandad i uppstarten(av sub i Swe) trodde att jag inte skulle leva när dom satt igång. Vilket han nog hade väldigt rätt i. Å allt du skriver är perfekt i stort sätt. Vill bara säga att slå i sig muskulärt är inte bra. Det finns nästan ingenting som ger värre punkor än sub. Å då har jag nog slagit i mej det mesta i rusväg. Det enda som jag skulle säga är värre är nog "indianer". Dolotard. Typ Doloxene men mycket starkare. Stilnoct är ingen vinnare heller. Men som sagt. Ska man slå i sig sub så ska man vara försiktig. Se till å ha bra svar. Men helst inte skjuta dom alls. Gjorde det typ dom första 2 åren. Så paj i kroppen(venerna) jag blev av det blev jag inte på mina 10år med horse(å andra opiater). Å till alla som är osäkra så är det bättre att låta bli sub. Som sådant. Inte bara att skjuta. Som forskningen ser ut idag så är det troligt att vi som gått på höga doser länge kommer att få gå på sub livet ut. Vilket inte meningen var från början. Och det är delvis för att du blir egentligen mer fast i det än i varorna. Bl.a på grund av att det tar sån extrem tid att komma ifrån. Mvh
Citera
2007-08-17, 08:22
Medlem
sunfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mini72
Mycket bra FAQ. Jag var en av dom första att få sub. Har gått på 16mg om dagen i ca 8år. Fick det faktiskt innan dom började med det officiellt då min läkare som var inblandad i uppstarten(av sub i Swe) trodde att jag inte skulle leva när dom satt igång. Vilket han nog hade väldigt rätt i. Å allt du skriver är perfekt i stort sätt. Vill bara säga att slå i sig muskulärt är inte bra. Det finns nästan ingenting som ger värre punkor än sub. Å då har jag nog slagit i mej det mesta i rusväg. Det enda som jag skulle säga är värre är nog "indianer". Dolotard. Typ Doloxene men mycket starkare. Stilnoct är ingen vinnare heller. Men som sagt. Ska man slå i sig sub så ska man vara försiktig. Se till å ha bra svar. Men helst inte skjuta dom alls. Gjorde det typ dom första 2 åren. Så paj i kroppen(venerna) jag blev av det blev jag inte på mina 10år med horse(å andra opiater). Å till alla som är osäkra så är det bättre att låta bli sub. Som sådant. Inte bara att skjuta. Som forskningen ser ut idag så är det troligt att vi som gått på höga doser länge kommer att få gå på sub livet ut. Vilket inte meningen var från början. Och det är delvis för att du blir egentligen mer fast i det än i varorna. Bl.a på grund av att det tar sån extrem tid att komma ifrån. Mvh

Kanonbra skrivet....har själv oxå försökt o sätta upp ett varningens finger till dom som börjar med sub som första drog....d e inte o leka med. O alla som kommer käfta emot nu o tro att dom vet bäst för dom tar minsann bara litegrann då o då o kommer aldrig bli fast....bespara er!! Jag vet inte heller bäst men jag vet så mkt att d e ingen lek!
Citera
2007-08-24, 05:26
Medlem
Hej. Jag och 3 av mina kompisar tog subb för första gången idag vid 22.00. Vi tog ungefär 1mg var hur länge kommer vi känna av det? Kommer vi få någon at? Mina 3 kompisar verkade känna av det mer än mig fast än jag är minst, hur mycket ska jag prova dosera nästa gång? Om vi tar det idag med har vi hunnit bygga upp nån tolerans då? Och hur stor blir at då?
Citera
2007-08-26, 22:45
Medlem
Cranks avatar
Hej på er!
Ny dam här (eller iaf ny för denna gång).
Tack för allt ni lärt, o lär mej, genom era trådar här.

Iaf, jag håller på med en avgiftning (med hjälp av öppenvården) från ett 7-8 årigt subutex/suboxonemissbruk. Är inne på tionde rena dagen nu och äter 300mg Dexofen om dagen, Catapresan, samt Alimemazin-kapslar till natten.
Min undran är, blir det värre?
Jag vet att det tar lång tid (för vissa) innan den riktigt jobbiga AT:n kickar in, men kan det vara efter så långt som 9-10 dagar?
Well, det finns ju inga regler för detta helvete, mest en undran från mej hur ni upplevt det med avgiftning från och tiden kring denna?

Jag blev skjutsad till akuten med ambulans för någon dag sedan då jag tydligen hade börjat krampa och blivit till en allmänt otrevlig syn (var hemma hos föräldrarna då och det är dom som berättat).
Jag kommer bara ihåg att jag mådde fruktansvärt dåligt. Hög feber, hjärtrusning osv. På sjukhuset fick jag dropp då jag hade vätskebrist.
Berodde kramperna på vätskebrist, eller har ni upplevt något liknande under avgiftningar?
Läkarna sa att dom inte visste vilket det var.

Ursäkta för långt första inlägg.

Vänlig hälsning
L.
Citera
2007-08-28, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crank
Hej på er!
Ny dam här (eller iaf ny för denna gång).
Tack för allt ni lärt, o lär mej, genom era trådar här.

Iaf, jag håller på med en avgiftning (med hjälp av öppenvården) från ett 7-8 årigt subutex/suboxonemissbruk. Är inne på tionde rena dagen nu och äter 300mg Dexofen om dagen, Catapresan, samt Alimemazin-kapslar till natten.
Min undran är, blir det värre?
Jag vet att det tar lång tid (för vissa) innan den riktigt jobbiga AT:n kickar in, men kan det vara efter så långt som 9-10 dagar?
Well, det finns ju inga regler för detta helvete, mest en undran från mej hur ni upplevt det med avgiftning från och tiden kring denna?

Jag blev skjutsad till akuten med ambulans för någon dag sedan då jag tydligen hade börjat krampa och blivit till en allmänt otrevlig syn (var hemma hos föräldrarna då och det är dom som berättat).
Jag kommer bara ihåg att jag mådde fruktansvärt dåligt. Hög feber, hjärtrusning osv. På sjukhuset fick jag dropp då jag hade vätskebrist.
Berodde kramperna på vätskebrist, eller har ni upplevt något liknande under avgiftningar?
Läkarna sa att dom inte visste vilket det var.

Ursäkta för långt första inlägg.

Vänlig hälsning
L.

Kramperna kan i allra högsta grad bero på sub at. Det är en fruktad avtändnig på sub. Å du kommer troligtvis må riktigt pissigt i knoppen länge å väl. Tyvärr. Polaren fick skithöga bens doser och mycket mer än 300mg dex när han blev avgiftad. Men det beror ju på vart man söker hjälp. Lycka till
Citera
2007-08-28, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunfighter
Kanonbra skrivet....har själv oxå försökt o sätta upp ett varningens finger till dom som börjar med sub som första drog....d e inte o leka med. O alla som kommer käfta emot nu o tro att dom vet bäst för dom tar minsann bara litegrann då o då o kommer aldrig bli fast....bespara er!! Jag vet inte heller bäst men jag vet så mkt att d e ingen lek!

Tack för uppbackningen. Dom hajjar inte vad dom ger sig in på. Hälften av dom står på plattan å letar varor om några år. Å det är ännu värre. Sub är guds gåva. Till en som mej. Som har varit heronist å får det utskrivet. Men djävulens till den som inte och kör själv.
Bara för att ni som blir höga på ett mg sub ska få en uppfattnig om hur starkt H är kan jag tala om att när jag skull kliva av så fick jag 16mg sub om dan plus högsta doserna av stilnoct/propavan/imovan. Låg å skrek å krampa i 5 dygn utan sömn i princip innan subben sakta, lite dag för dag börja ta över at:n. Men det tog nog 3 veckor innan jag mådde normalt. Då kan ni tänka hur jag mått utan all medicdin.
Citera
2007-08-28, 23:57
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mini72
Tack för uppbackningen. Dom hajjar inte vad dom ger sig in på. Hälften av dom står på plattan å letar varor om några år. Å det är ännu värre. Sub är guds gåva. Till en som mej. Som har varit heronist å får det utskrivet. Men djävulens till den som inte och kör själv.
Bara för att ni som blir höga på ett mg sub ska få en uppfattnig om hur starkt H är kan jag tala om att när jag skull kliva av så fick jag 16mg sub om dan plus högsta doserna av stilnoct/propavan/imovan. Låg å skrek å krampa i 5 dygn utan sömn i princip innan subben sakta, lite dag för dag börja ta över at:n. Men det tog nog 3 veckor innan jag mådde normalt. Då kan ni tänka hur jag mått utan all medicdin.
Fast det finns ju faktiskt människor som använder opioider som njutningsmedel utan att vara beroende också, som gjort det länge och som inte visar minsta tecken på att bli missbrukare... Jag talar inte bara om mig själv, utan även om andra personer i min omgivning...

Sen så kan du ju inte säga att man behöver 16 mg Subutex om man använt heroin, för det stämmer inte alls... Om man har byggt upp en tolerans mot heroin, ja, då kan man behöva 16 mg, men man kan också bygga upp en tolerans bara genom att ta buprenorfin som gör att man behöver 16 mg för att hålla sig frisk... Men har man långa mellanrum mellan varje gång man tar sin drog så är ger varken buprenorfin eller heroin någon tolerans...

Och visst är det bra att man kan använda en opioid som substitut för en annan om man blivit beroende, men jag håller inte med dig om att Subutex bara är menat för heroinberoende... Subutex är också ett väldigt bra njutningsmedel och en smärtstillande medicin...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in