Kommer med ett ytterligare fenomen jag upplever på Subutex: när jag noddar tungt/länge och vaknar till och blinkar med ögonen ser jag som svarta ådror. Som om jag hade blodsprängda ögon och jag ser ådrorna i ögat. Fattar ni? Detta känns inte helt normalt men det gör inte ont eller så, är bara lite obehagligt. Någon som har en aning om vad det är, om det är normalt, vad det beror på? Personligen tror jag det beror på någon slags syrebrist... Är ju allmänt känt att andningen saktas ned väldigt mycket när man noddar.
EDIT:
Lägger till ett svar till en användare. Det är ganska långt och möjligen lite luddigt på vissa ställen, skyller på att jag var rätt trött.
Citat:
Ursprungligen postat av
twisterella
Någon här som tar Sub en gång i veckan ungefär och har klarat att hålla sig till det under en längre period? Jag brukar ta ca 1-2 gånger i månaden, men det skulle vara så jävla skönt att ha något att se fram emot under arbetsveckan eftersom jag i princip inte orkar ha något liv p.g.a. jobbet. Jag tog Sub både fredag och lördag förra veckan (8mg sammanlagt) och är så sjukt sugen på att ta ikväll igen, men jag vet inte om det är en sån bra idé att börja göra så?
Jag har kört det här systemet med att köra Sub en gång i veckan i nästan ett år nu. Det har gått ganska bra, har aldrig fuskat och alltid hållit schemat. Dock vet jag att Suben liksom andra opioider är förrädisk, beroendet smyger sig på utan att man märker eller tänker på det. Det kan kännas bra och rätt till en början, men snart så känner du att du vill "fuska" och ta en lina en vanlig tisdag. Man börjar hitta på ursäkter och till slut sitter man där med ett tungt beroende som är jävligt svårt att bli av med. För de flesta är det omöjligt att hålla ett sånt här system en längre period utan att det går åt helvete.
Vad gör du om en tragisk olycka drabbar din familj eller du får ett otroligt bakslag i ditt liv? Jag vet inte. Möjligen har du en karta Subutex där hemma. Möjligen tycker du att du förtjänar en lina.. och en till, och ytterligare en till. And so on. Du har nu helt plötsligt brytit ditt system och risken att du hamnar i ett beroende är extremt stor. Suben får dig ju att må bra, bedöva dina känslor, slippa tänka på det där jobbiga. En skyddande ängel helt enkelt.
Tänk två gånger innan du ger dig in på något dylikt, Suben är jävligt härlig som vän (kontrollerat bruk utan särskild tolerans) men också jävligt hemsk som fiende (missbruk, beroende och AT). Ett tips är att läsa denna väldigt relevanta tråden:
(FB) Klarar någon att hålla sig till att ta Subutex en gång i veckan??
Hur kommer det gå för mig kanske du eller någon annan undrar, jag som ju faktiskt kör ett sånt här system. Jag vet inte. Älskar Subutex och så länge jag kan hålla mig till en gång i veckan så finns det inga problem. Jag vill påstå att jag har en stark disciplin för just Suben, har respekt för den och förstår vad den är kapabel till. Men vem vet, en dag kanske jag sitter där som heroinist med sprutan i armen. Det vet man inte. Allt jag vet är att jag älskar Sub och än så länge sitter jag inte i skiten.