2025-09-02, 15:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
inlägget du besvarade konstaterar att nämnda tvserien
placerar bilvittneskillarna vid nummer åtta (på Hällristningsvägen).
Det är fakta om den serien.

Vi har tidigare sett att du cirkelresonerar (utan att begripa det):
din källa till nr sex och killarnas identitet är från 2021 i denna tråd,
samma uppgifter som ifrågasätts pga flera potentiella felkällor.

(anledningen att jag bemöter den här ickefrågan (om husnumret) är det intressanta med hur trådsanningar fungerar och hur dom biter sig fast hos en del)

Tv-serien har i så fall fel! Det som du påstår skulle vara "fakta" är alltså fel. Men visst, du har rätt i att det är en - i stort sett, i alla fall - ickefråga.

Jag åberopar ingenting från den här tråden när jag skriver att "Killarna" satt utanför Hällristningsvägen 6. Jag åberopar verkligheten från 1992.
Senast redigerad av Ugglan. 2025-09-02 kl. 15:30.
Citera
2025-09-02, 15:32
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M029384nizze
De som gjordet kanske inte är kvar i livet !

Att den/de som är förövare i fallet Helena Andersson lever behöver absolut ingen fundera det minsta på, det är ju anledningen till att tråden fortfarande är "het" efter 34 år! (Tolkas helt fritt av alla läsare och skribenter.)
Citera
2025-09-02, 16:00
Medlem
Januari 2019 är uppgiften om husnummer 6 ifrån.

Citat:
inlägget du besvarade konstaterar att nämnda tvserien
placerar bilvittneskillarna vid nummer åtta (på Hällristningsvägen).
Det är fakta om den serien.

Vi har tidigare sett att du cirkelresonerar (utan att begripa det):
din källa till nr sex och killarnas identitet är från 2021 i denna tråd,
samma uppgifter som ifrågasätts pga flera potentiella felkällor.

(anledningen att jag bemöter den här ickefrågan (om husnumret) är det intressanta med hur trådsanningar fungerar och hur dom biter sig fast hos en del)
Citera
2025-09-02, 17:34
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Om man öppnar länken för att se alla bilderna från Arne så på en bild visas när den ena skon hittas (vilket jag tror är den andra skon som hittades dagen efter). Det ser väldigt märkligt ut, som om skon står på en låda. Den ligger inte i terrängen. Undrar hur det gick till.
Det normala är väl att vid fynd rörs det inte, och sen plockas det upp med handskar och läggs i en förseglad påse??

Skulle gissa att sandalen står på en koffert tillhörande en kriminaltekniker, och varför den står där framgår under bilden.

“Här kontrollerar polisen med Helenas syster Ulrika och kamraten Pernilla Wadebäck att det är Helenas sandal de just hittat.”
https://static-cdn.sr.se/images/95/a...reset=1200x675
Citera
2025-09-02, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Tillägg:
En röd tråd mer typ:
Helena åkte med bil hemåt från stan, kom aldrig hem ordentligt som bekant!
Vem körde och vilka satt i bilen förutom Helena!?!
Vad hände i villan på Hällristningsvägen?
Vilka befann sig där egentligen?
Här är de vitala frågeställningar som jag är intresserad av🤔
Samt flera användare oxå verkar det som🤓
U.A försöker dölja något får jag oxå intryck av…hon följde aldrig med till stadt utan åkte med taxin vidare hemåt efter Törebodafesten, detta eftersom hon hade ”magproblem” hade hon väl sagt🤔
Hon hade nog sällskap av en ”snubbe” (pojkvän) som följde med hem till villan!
Kanske körde U.A honom till Töreboda och tågstationen hyfsat tidigt på söndagsmorgonen. Hon skulle ju hämta plånboken oxå ju!
Med bilen var väl kvarlämnad i Töreboda eftersom det dracks på P.Ws fest!
Jag får inte ihop bitarna riktigt men vi får försöka pussla!
Till sist: K.M (MMPG) är helt ointressant för mig…precis som farbror blå säger oxå.
Det är väl verifierat att HA, UA och KM skjutsades till förfesten i Töreboda av KM's dåvarande flickvän? Då borde ju UA åkt i egen bil om hon nu ägde någon, dagen efter för att hämta plånboken. Kanske skjutsade hon även en eventuell nattgäst vilket kanske var den egentliga orsaken till att hon åkte iväg. Känns inte trovärdigt att hon åkt iväg annars, när hon säger att hon ville vara nära telefonen ifall HA skulle ringa. Så viktigt kan det väl inte varit med plånboken?
PW lär väl sitta inne med svaret om bil, och även svar till frågan om vem mannen i taxin var...

Tror helt klart att UA undanhåller något och hennes svar känns nästan inövade. Tror ju inte på att HA bara ringde för att berätta om hur kul hon haft det, det måste varit något annat. De skulle ju ses strax...
Får lite Kristi Brud-vibbar av henne när man ser henne prata i tv hur hemskt det än låter, och då menar jag inte den religiösa biten
Fast å andra sidan så kanske man inte klarar av att framträda i tv i hennes läge utan att bryta ihop om man inte har ett färdigt manus? Ivf är det något som döljs
Senast redigerad av KellAlfred 2025-09-02 kl. 18:54.
Citera
2025-09-02, 21:55
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Det är väl verifierat att HA, UA och KM skjutsades till förfesten i Töreboda av KM's dåvarande flickvän? Då borde ju UA åkt i egen bil om hon nu ägde någon, dagen efter för att hämta plånboken. Kanske skjutsade hon även en eventuell nattgäst vilket kanske var den egentliga orsaken till att hon åkte iväg. Känns inte trovärdigt att hon åkt iväg annars, när hon säger att hon ville vara nära telefonen ifall HA skulle ringa. Så viktigt kan det väl inte varit med plånboken?
PW lär väl sitta inne med svaret om bil, och även svar till frågan om vem mannen i taxin var...

Tror helt klart att UA undanhåller något och hennes svar känns nästan inövade. Tror ju inte på att HA bara ringde för att berätta om hur kul hon haft det, det måste varit något annat. De skulle ju ses strax...
Får lite Kristi Brud-vibbar av henne när man ser henne prata i tv hur hemskt det än låter, och då menar jag inte den religiösa biten
Fast å andra sidan så kanske man inte klarar av att framträda i tv i hennes läge utan att bryta ihop om man inte har ett färdigt manus? Ivf är det något som döljs

En sista gång, så får vi se om det slutligen går in .

Helena och Ulrika åkte i sin egen bil till förfesten i Töreboda och ställde den där över natten. Ulrika hade alltså ingen egen bil att åka med och då innebär detta att det fanns ytterligare ett skäl för Ulrika att få skjuts ut till PW och på så sätt också få hem bilen och inte bara plånboken. Fattar du ?

Det måste alltså varit en kompis som skjutsar ut henne med bil till Töreboda.

Ulrikas pojkvän TP var inte i stan denna helg. Den upprörda väninnan som kom till Ulrika den sena kvällen i taxi efter ett bråk med pojkvännen var ju hos Ulrika när Helena ringde från Stadt vid 1:30 t e x. Om det funnits en nattgäst där då hos Ulrika hade detta kommit fram. Polisen har vetskap om allt detta och har hört väninnan liksom Ulrika självklart. De har även haft fokus på hemmet då man bl a funnit narkotika klassade läkemedel där. Detta var ett tidigt spår det s k "knarkspåret" men som var helt fel.
Citera
2025-09-02, 22:37
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
... Det som du påstår skulle vara "fakta" är alltså fel.

Jag åberopar ingenting från den här tråden när jag skriver att "Killarna" satt utanför Hällristningsvägen 6. Jag åberopar verkligheten från 1992.

jag skrev "fakta om den serien"...
och det är fakta att den placerar killarna på nummer åtta. Läsförståelse!

Det enda du "åberopar" är luddiga påståenden.
Ingen källa. Troligen beroende på att du inte har en susning.
Senast redigerad av Elgsadel 2025-09-02 kl. 22:42.
Citera
2025-09-02, 22:43
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Januari 2019 är uppgiften om husnummer 6 ifrån.

kan du se varifrån uppgiften kommer?
Dvs den omtalade Källan?
Citera
2025-09-02, 22:47
Medlem
Elgsadels avatar
Har det framkommit om polisen kollat/jämfört andra fall före/efter Helenafallet,
där tjejer försvunnit eller utsatts för vålds-/sex-brott?
Helenas gm (om hon utsattes för brott) kan förstås begått liknande brott mot tjejer vid upprepade tillfällen.
Citera
2025-09-02, 23:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
En sista gång, så får vi se om det slutligen går in .

Helena och Ulrika åkte i sin egen bil till förfesten i Töreboda och ställde den där över natten. Ulrika hade alltså ingen egen bil att åka med och då innebär detta att det fanns ytterligare ett skäl för Ulrika att få skjuts ut till PW och på så sätt också få hem bilen och inte bara plånboken. Fattar du ?

Det måste alltså varit en kompis som skjutsar ut henne med bil till Töreboda.

Ulrikas pojkvän TP var inte i stan denna helg. Den upprörda väninnan som kom till Ulrika den sena kvällen i taxi efter ett bråk med pojkvännen var ju hos Ulrika när Helena ringde från Stadt vid 1:30 t e x. Om det funnits en nattgäst där då hos Ulrika hade detta kommit fram. Polisen har vetskap om allt detta och har hört väninnan liksom Ulrika självklart. De har även haft fokus på hemmet då man bl a funnit narkotika klassade läkemedel där. Detta var ett tidigt spår det s k "knarkspåret" men som var helt fel.

Uppgift som jag fått för några år sedan, och som jag redovisat för i tråden tidigare, sade att Helena, syster U och MMPG fick skjuts av den senares sambo, vilken skulle jobba natt i Skövde, till festen i Töreboda. Källan kommer från någon nära någon av dessa fyra personer. Jag skriver så för att källan inte lika lätt ska kunna identifieras. Jag kan självklart inte säga till 100 procent att det var så, men med tanke på källan så har jag ingen anledning att betvivla informationen. Att syster U sagt att de tog "egen bil" till Töreboda tolkar jag, utifrån uppgiften jag fick, att det inte var en taxi, utan en privat bil.

Enligt en annan källa, en person insatt i utredningen, och som jag också redogjort för tidigare, så ska syster U:s pojkvän ha varit i Helenas och Ulrikas hem den aktuella helgen. Personen som berättade detta, upprepade detta när jag frågade igen för att vara säker på att jag fattat detta rätt. H*n svarade: "Ja, i huset på Ekudden." Jag har absolut inte någon anledning att tvivla på den här personen, den bör veta detta. Det enda jag kan tänka mig om uppgiften är osann, är att personen p g a ålder har blandat ihop den på något sätt. Är det så att uppgiften är sann, så ser jag att denna Töreboda-resa som syster U ska ha gjort tidigt (hur tidigt?) på söndagen, hade som motiv att skjutsa någon till tåg som skulle till Stockholm (OCH hämta plånboken).

Generella uppgifter i media (googla själv) har förekommit om att systrarna hade druckit alkohol på festen i Töreboda, men inte var fulla. Naturligt att unga dricker alkohol på en fest. Men om man vet att man ska festa/dricka alkohol på en viss fest, varför då ta sin EGEN bil dit?

Om dessa ovan uppgifter är korrekta, så är min tanke att syster U velat undanhålla vissa uppgifter av naturlig anledning. En spekulation: systerns föräldrar visste inte att pojkvännen skulle vara i huset medan de var på landet. Föräldrarna, enligt uppgift "kyrkliga", kanske inte godkände detta. Förhållandet ska ha varit relativt nytt, och kanske ville föräldrarna inte att någon för dem då icke nära person skulle vara i huset när de själva inte var där. Systern kan ha velat bespara föräldrarna denna uppgift som SKULLE HA KUNNAT vara en bidragande anledning till varför hon inte följde med Helena till Stadt utan valde att åka hem i stället. Kanske trodde hon att föräldrarna inte skulle ha gillat att hon åkte hem till en pojkvän i stället för att följa med sin syster till Stadt? Någon som kanske hade förhindrat att "det som hände" aldrig hade hänt? Jag vet inte, bara tankar och spekulationer som INTE behöver stämma.

Ja, den upplevelsen man får av syster U:s uttalanden (och olika uppgifter) är att hon verkar underhålla någon information. Vad jag menar med ovanstående spekulation är att det inte alls behöver ha med Helenas försvinnande att göra (vilket jag INTE tror att det gör), utan ha med något helt naturligt att göra, alternativt att hon betts av polisen att inte berätta om vissa saker.

Enbart mina tankar, som inte behöver vara rätt.
Citera
2025-09-02, 23:12
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Citerar här en artikel skriven av Lars Halvarsson , Expressen. Okänt datum:

Två okända män sökte kontakt med Helena Andersson inne på diskoteket den natt hon försvann.

- Jag har aldrig sett dem förut, säger en bartender som berättar om männen.

För Expressen berättar han att Helena lämnade diskot efter klockan två.

- Det är jag säker på. Baren stängde klockan två och den var stängd när hon kom fram och bad om isvatten.

Under de sena timmarna före stängningsdags sågs hon i sällskap med två män.

- De verkade ha trevligt tillsammans, hon skrattade och såg ut att ha roligt.

Det här manliga sällskapet kom från Mariestad. Bartendern känner dem väl och enligt honom kände Helena dem också.
Men i utkanten av sällskapet fanns ytterligare två män. Två män som följde Helenas rörelser.

- Jag känner de flesta som kommer hit men de här två har jag aldrig sett tidigare. Inte senare heller.

- Det verkade som om de sökte kontakt med Helena.

En viss kontakt med henne fick de när den stressade bartendern lät bli att ge dem det isvatten de begärt.

Nu fick de vatten ändå, av Helena som gav bort sitt.

- Det är därför jag kommer ihåg dem så väl, berättar bartendern.

- De kom fram till mig och sa "här ser du, vi fick vårt ändå".
Bartendern är säker på att de bägge okända männen är svenskar.

Däremot kan han inte bekräfta vittnesuppgifter om att Helena skulle ha avspisat två närgångna män under den aktuella natten.

- Nej, något sådant såg jag aldrig."

Det här är troligen samma artikel som Leif GW har satt upp på "tavlan" i "Veckans brott-programmet" under rubriken "Helena sågs med två okända män".

Jag misstänker att det finns en anledning till att G.W valde just den artikeln. Om jag får tippa så är det just dom här två männen som han har som misstänkta för Helenas försvinnande. Och dom kan naturligtvis inte ha varit osynliga där inne på Stadt! Ni som var där och eventuellt såg dom , vilka är dom?!
Citat:
https://coldcases.se/helenafallet-1992

Back to business.

Jag tänker på dessa två personer som bartendern uppmärksammade och som aldrig gett sig till känna. Frågan är också om dessa två anmälde sig till polisen att de varit på Stadt denna kväll ens ? Jag tänker mig att de två manspersonerna som var närmast Helena så bör ju den ene vara KM som var efter henne hela kvällen och den andre kan varit den som Helena nämnt för Ulkrika i telefonsamtalet som hon varit intresserad av - RoEk. RoEk som sade till media att han dansat en av de sista danserna med Helena.

De var de två andra okända männen i utkanten som bartendern sade som "följde Helenas rörelser" som alltså är de som blir lite intressanta. Ålders intervallet 25-30 år som bartendern uppskattar dem att ligga i enligt länken upplagd av ajnoshort kan man i vart fall säga också nämnts av vittnena om "Mannen på Runstensvägens vändplan".

Om det skulle vara så att dessa två var GM så har de i så fall haft koll på Helena redan inne på Stadt. Bartenderns observation handlar om den senare delen på kvällen då han lagt märke till männen vid 1.20 och fram till stängning. Detta kan indikera på att dessa kommit in senare på Stadt. Kanske efter/vid 00:00 om man får brodera ut detta.

Om jag får spekulera om dessa var GM så tar jag också då in Norra Kolarestigen vittnet som såg en mindre vit/ljus bil med avhugget bakparti köra förbi på cykelvägen utanför hennes hem i riktning Marieforsleden vid 23:30-00:00. Efter detta kör de upp till Kungsgatan vid teatern och parkerar bilen och går mot Stadt. Detta är "Mannen på Runstensvägen" och hans kompis alltså och den förre är den som har Helena i tankarna. En ide är om EA kan varit deras chaufför och som sedan står just här vid 2:00 sedan och håller med huvudgärningsmans bil som bestämts.

Dessa män kan ju även haft koll på Helena även efter Stadt en tid men kanske då gått till sin bil vid Kungsgatan före Helena och suttit där en stund och väntat. Enligt Mariestadskällan2 så var just Kungsgatan för övrigt en plats där en del stod och höll för att spana på ensamma tjejer som promenerade hem från krogen (Stadt). För raggningsförsök bl a. Vi ser här då med denna möjlighet med GM redan inne på Stadt med koll på objektet (Helena) sedan på Kungsgatan , på bron och sedermera dragit slutsatsen att objektet kommer att nå skogsstigen vid Ekuddenvägen därefter och då åkt upp och ställt sig där i anslutning och inväntat Helena och KM.
Citera
2025-09-02, 23:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
jag skrev "fakta om den serien"...
och det är fakta att den placerar killarna på nummer åtta. Läsförståelse!

Det enda du "åberopar" är luddiga påståenden.
Ingen källa. Troligen beroende på att du inte har en susning.

Det spelar ingen roll, ditt "fakta" är fel.

Jag åberopade tidigare något mycket tydligt, nämligen att jag vet att det var Hällristningsvägen 6. Min "källa" är 1992, så som det var då. Har du svårt att läsa och fatta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in