2024-09-08, 13:10
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
En god vän till mig från Mariestad har berättat för mig att HA arbetade under en kortare tid på Rattugglan.
Ja det har redan framkommit i tråden.
Det går bra att söka på ordet rattugglan i denna tråd.
Citera
2024-09-08, 19:39
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja det har redan framkommit i tråden.
Det går bra att söka på ordet rattugglan i denna tråd.

Men det skadar ju inte att uppgiften upprepas av en säker källa.
Citera
2024-09-08, 21:36
Medlem
RFTs avatar
Det var flera ggr som ”Ankia” skrev om detta. T ex 2014. Det blev då en kort diskussion, den dog snabbt. Varför?

Så här skrev Ankia 11 maj 2015:

jag har inga indicier som pekar mot någon/något bestämd/t på Rattugglan men mig veterligen intresserade sig polisen inte alls för Helenas tidigare arbetsplats och vad jag förstått så gjordes inga förhör överhuvud taget. Jag har däremot fått uppgifter om att det t ex fanns tillgång till bilar. Även för de asylsökande.
Om man nu försöker lämna de upptrampade stigarna som stötts och blötts här i tråden sen 2007 så tycker åtminstone jag att Rattugglan är ett intressant alternativ. (Citat slut)

Helt klart finns det intressanta ”alternativ” till danska dråpare och en KM som blev så uppskrämd att han inte ens 32 år efter händelsen vågar säga något.
Senast redigerad av RFT 2024-09-08 kl. 21:52.
Citera
2024-09-08, 23:34
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT

Helt klart finns det intressanta ”alternativ” till danska dråpare och en KM som blev så uppskrämd att han inte ens 32 år efter händelsen vågar säga något.

KM blev nog rädd för gärningsmännen och att han även i sitt lite onyktra tillstånd blev insyltad i detta av oförstånd i bara farten och även rädsla för sitt eget skinn. Det är endast en man här som verkligen ställer till det här, om man kan uttrycka det så, som då antagligen springer efter Helena in på den långa skogsstigen som är vart fall c.a 140 meter till legan från där de bör stått vid Ekuddenvägen i inledningen av bråket. Testa och lägg en tumstock på marken och se vilket långt kliv som krävs för 1 meter och detta på en slingrande skogsstig. Helenas sandaler...och hon hinns ju upp enkelt.

Vad som KM nog är/var mest rädd för var vad folk skulle tro och säga om detta egentligen om han gick till polisen direkt. Självklart också inför polisen självt, om de verkligen skulle tro på denna historia med de tre (danska) männen i bil som dyk upp plötsligt...Ni hör och detta kunde gått riktigt åt helvete för KM om han faktiskt hade sprungit till polisen direkt. Lägg nu också till denna insyltning som jag starkt misstänker och detta kan handla om orsaker jag nämnt ovan och det behöver INTE ha varit särskilt mycket, utan endast att den fanns där. Frågor då som kan komma bland allmänheten och polisen: Hur kunde detta hända när du var med ? Gjorde du inget...? osv, osv. "En svart fläck", kan faktiskt då uppstå väldigt lätt av att bara ha varit närvarande på platsen tyvärr.

Det blir som sagt mycket lätt för andra att peka finger, det måste bli UPPLAGT för detta. Men detta brott och denna plötsliga situation tar endast några få minuter. Vi måste tänka oss in i vilket djävulskt dilemma detta faktiskt hade kunnat bli om vi själva hade hamnat i en sådan här plötslig situation. Om jag skall dra det till sin spets här och spela djävulens advokat här, dock är KM ingen djävul men detta dilemma då som kan ha uppstått även med dessa GM som kan ha givetvis blånekat initialt och senare om vi tänker oss detta, istället skyllt allt på KM. Även det faktum att KM också egentligen inte skulle gått denna promenad hem med Helena alls med sitt stora intresse inne på Stadt för Helena, med sin sambo i åtanke då.

Om man summerar allt detta och har detta i åtanke kan det faktiskt vara så att en vilja att inte ens ha varit på denna plats när detta brott hände kan ha fötts. Att detta beslut för hans del att faktiskt hemlighålla detta kan faktiskt varit motiverat hur hemskt detta än kan låta. Men ser vi till vad han kan förlora på att tala om detta så kan han med stor sannolikhet förstöra hela sin framtid trots att det inte var han som orsakade Helenas död. Ställer vi oss själva i hans skor så blir detta en helt annan sak om det blir detta dilemma. Det blir heller inte lättare med tiden att tala om en sådan här sak, det vet vi. Endast knepigare och svårare.

KM sitter ju på nycklar till detta fall , hur det gick till uppe i Kohagen och vilka GM är. Frågan är om han kunde delge detta med full diskretion riskfritt till någon pensionerad polis eller någon lämplig mellanhand som han kan lita på , så att han ej blir stämplad misstänkt för mord igen då. Att den försäkran ligger på plats och att en uppgörelse kan göras kring detta. Jag tycker att detta kunde kunna göras på något lämpligt sätt i bergfast förtroende mellan parterna. Addera mitt danskspår och hur detta gått till samt att dna-familjesökning får göras på skorna inom en snar framtid så är detta case löst. Framtiden får utvisa hur det blir.
Citera
2024-09-09, 01:17
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Inlägget från Ankia fick ingen större uppmärksamhet när det lades in för länge sedan. Och inte heller nu verkar det vara intressant; varför inte?
Är det helt otroligt att hon fick skjuts med några från flyktingförläggningen?

Citat:
Det var flera ggr som ”Ankia” skrev om detta. T ex 2014. Det blev då en kort diskussion, den dog snabbt. Varför?

Så här skrev Ankia 11 maj 2015:

jag har inga indicier som pekar mot någon/något bestämd/t på Rattugglan men mig veterligen intresserade sig polisen inte alls för Helenas tidigare arbetsplats och vad jag förstått så gjordes inga förhör överhuvud taget. Jag har däremot fått uppgifter om att det t ex fanns tillgång till bilar. Även för de asylsökande.
Om man nu försöker lämna de upptrampade stigarna som stötts och blötts här i tråden sen 2007 så tycker åtminstone jag att Rattugglan är ett intressant alternativ. (Citat slut)

Intressant eller inte, faktum är att ingen vet någonting om det här, och då är det svårt - för att inte säga omöjligt - att diskutera om det. Svårare är så är det inte. Det är om det här som det är om "hemmet": Polisen har självklart tittat på det här, men ingenting hittat - och då är ändå "hemmet" relativt enkelt att utreda.

Men vad som är viktigare att veta är att Ankia var BW:s "livvakt", på samma sätt som United, Pepparn och Bananen är det för KM. Fokus måste bort!
Senast redigerad av Ugglan. 2024-09-09 kl. 01:19.
Citera
2024-09-09, 01:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
/.../

Denne man hade INTE hört av sig till polisen och var inte identifierad när denna P4-dok. gjordes av PW och Mats 2017. 25(!) ÅR hade förflutit och denne mans identitet hade INTE blivit känd trots en rejäl exponering i TV3s Efterlyst redan 1996. Och denna observation var tydligen även2017 mycket intressant då PW och Mats tog upp den.

Tror DU verkligen att denne mans identitet har blivit känd efter 2017 till polisen, om denne man har valt att hålla käft om detta i 25+ år ? Hallå !? NEJ, är svaret igen. Det kan en idiot räkna ut. Du behöver varken svara eller kommentera detta. Det räcker, jag betackar mig.

Citat:
Jag bygger vidare på denna man ovan - "Lockerudsmannen", som jag döper honom till.

Det sker alltså mycket action denna natt kring detta bostadsområde som också är beläget i stans västra sektor.

/.../

Tar vi den senare observationen som görs av ett vittne vid Sjukhusets parkering vid 4.20 på morgonen av en man som parkerar en bil och som sedan springer söderut mot just detta bostadsområde- Lockerud, så anser jag att det är denne man som är på väg hem till sin lägenhet på Mariegärdesväg (då, Lockerudsvägen). Enligt programmet Efterlyst (1996, YouTube) av döma så visas även där en mindre vit bil som parkeras av denne man på sjukhusparkeringen. var det även en mindre vit/ljus bil detta vittne såg parkeras av denne man ?

"Någon gång mellan tjugo i tre och tjugo över fyra gör han sig sen av med Helenas kropp. Klockan 04:20 görs sig en sista iakttagelse av den ljusa bilen. Den parkeras då här på Sjukhusparkeringen. Ett vittne ser hur en man lämnar bilen." ( 27.09 min in, Efterlyst, Part 1, 1996)

Sedan följer en mycket intressant profil då på denna "huvudgärningsman" som detta program väljer att kalla honom och som följer direkt efter inslaget om denna observation vis sjukhusets parkering:

"Ett år efter mordet i juni 1993 (GW och Rikskrim, GMP-gruppen) görs så en så kallad profil på gärningsmannen. Polisen utgår från vad man vet om Helena, om brottsplatsen och andra liknande försvinnanden. Utifrån det drar man sen sina slutsatser. Profilen berättar om en huvudgärningsman:

* mellan 20 till 30 år
*som sannolikt har haft hjälp av ett ytterligare ett par personer (alltså tre totalt...)
* Han bor eller har bott i närheten av Mariestad
* Och känner Helena sen tidigare, troligtvis väl eller till och med mycket väl
* Han är också välorienterad i området kring Helenas hem och vet till och med i vilket hus hon bor (Gatstens vittne, Mannen på Runstensvägen, kompisen ErAn polerade bil vid båtkranen, min anmärkn.)
* Han bor sannolikt ensam och är utan fast sällskap med körkort och disponerade en mindre vit bil
* Socialt etablerad och uppfattas antagligen som helt normal av sin omgivning.

Intressant och denna profil verkar just då vara byggd till stor del på bl a denna vittnesobservation från sjukhusets parkering denna natt. Även denna profil kan alltså också implementeras i detta danskspår, som allt annat av värde gällande detta fall...

Citat:
Jo, det är helt självklart att om PW och Mats har fått ta del av och tagit med dessa tre vittnesuppgifter i kronologisk ordning denna natt i P4. dok del 1: "Hanna", "Killarna på Hällristningsvägen" och det senare vittnet på Sjukhusets parkering så betyder detta att de är högst relevanta då denna dokumentär gjordes 2017.

PW och Mats har publicerat Killarnas vittnesmål, "Hannas" och förhören med den häktade dansken Erik A på SRs hemsida. Utan deras insats hade vi aldrig fått ta del av detta. Samt fick de även reda på som första reportrar, den viktiga: brovittnets utsaga.

Inte en chans att denna observation från Sjukhusets parkering skulle då i detta vara helt utan betydelse, då någon tidigare stigit fram och sagt att: "det var jag" eller om polisen på annat sätt hade de avfört denne man som ej intressant för detta fall, och att polisen valt att just tiga om detta. NEJ. Alternativt om PW och Mats som hade pratat med utredarna 2017 för att få fram all denna info om vittnena, just i detta fallet bara skulle chansa och "rippa" av denna info som relevant från TV3s Efterlyst, 1996, utan att checka av den med den pågående utredningen 2017...

NEJ, det förefaller ej troligt, helt uteslutet. Det är också MYCKET osannolikt att denne man skulle stigit fram efter denna dokumentär 2017 till polisen och gett sig till känna då han knipit käft om detta i 25+ ÅR. NEJ. En idiot kan även inse att det blir bara av detta mycket intressant att denne man inte har gett sig till känna. Att du förstår detta vet jag mycket väl.

JA, denna man hade med detta försvinnande att göra och vad jag tror: huvudgärningsman.

Citat:
KM blev nog rädd för gärningsmännen och att han även i sitt lite onyktra tillstånd blev insyltad i detta av oförstånd i bara farten och även rädsla för sitt eget skinn. Det är endast en man här som verkligen ställer till det här, om man kan uttrycka det så, som då antagligen springer efter Helena in på den långa skogsstigen som är vart fall c.a 140 meter till legan från där de bör stått vid Ekuddenvägen i inledningen av bråket. Testa och lägg en tumstock på marken och se vilket långt kliv som krävs för 1 meter och detta på en slingrande skogsstig. Helenas sandaler...och hon hinns ju upp enkelt.

/.../

Det blir som sagt mycket lätt för andra att peka finger, det måste bli UPPLAGT för detta. Men detta brott och denna plötsliga situation tar endast några få minuter. Vi måste tänka oss in i vilket djävulskt dilemma detta faktiskt hade kunnat bli om vi själva hade hamnat i en sådan här plötslig situation. Om jag skall dra det till sin spets här och spela djävulens advokat här, dock är KM ingen djävul men detta dilemma då som kan ha uppstått även med dessa GM som kan ha givetvis blånekat initialt och senare om vi tänker oss detta, istället skyllt allt på KM. Även det faktum att KM också egentligen inte skulle gått denna promenad hem med Helena alls med sitt stora intresse inne på Stadt för Helena, med sin sambo i åtanke då.

Om man summerar allt detta och har detta i åtanke kan det faktiskt vara så att en vilja att inte ens ha varit på denna plats när detta brott hände kan ha fötts. Att detta beslut för hans del att faktiskt hemlighålla detta kan faktiskt varit motiverat hur hemskt detta än kan låta. Men ser vi till vad han kan förlora på att tala om detta så kan han med stor sannolikhet förstöra hela sin framtid trots att det inte var han som orsakade Helenas död. Ställer vi oss själva i hans skor så blir detta en helt annan sak om det blir detta dilemma. Det blir heller inte lättare med tiden att tala om en sådan här sak, det vet vi. Endast knepigare och svårare.

KM sitter ju på nycklar till detta fall , hur det gick till uppe i Kohagen och vilka GM är. Frågan är om han kunde delge detta med full diskretion riskfritt till någon pensionerad polis eller någon lämplig mellanhand som han kan lita på , så att han ej blir stämplad misstänkt för mord igen då. Att den försäkran ligger på plats och att en uppgörelse kan göras kring detta. Jag tycker att detta kunde kunna göras på något lämpligt sätt i bergfast förtroende mellan parterna. Addera mitt danskspår och hur detta gått till samt att dna-familjesökning får göras på skorna inom en snar framtid så är detta case löst. Framtiden får utvisa hur det blir.

KM hakade med största sannolikhet på Helena - det kan ha varit för att KM ville blidka en förargad Helena. Vittnet vid gamla Systembolaget såg Helena och mannen. Brovittnet såg Helena och mannen. "Hanna" hörde det som hon hörde. "Killarnas" bil har med försvinnandet att göra. Bilen på sjukhusparkeringen likaså. Sannolikt också bilen som Viking711 såg, samt bilen som Trankärrsvittnet såg. (Sannolikt också Lockerudsvittnets och Carinas observationer.) Självklart tar Pernilla och Mats inte upp några av de här iakttagelserna - utom de inom parentes - om de inte är intressanta och "sanktionerade" av polisen. Men än saknar vi en del information om vad som hände innan Helena och mannen gick över bron. Den här kunskapsluckan är störande. Det kan vara här som "bilen" blir indragen första gången - men bilen kan också bli indragen lite senare. BW hade bil, PU hade bil. Vad hände när Helena lämnade Stadt? Vad hände efter det att Helena hade gått över bron? Lösningen ligger här någonstans. Det finns självklart inte på kartan att "hemmet" har med försvinnandet att göra, för polisen har lika självklart genomsökt huset i detalj i jakten på spår efter vad som skulle ha kunnat vara ett slagsmål, blodfläckar och så vidare - men inget hittat. Lika självklart är det att polisen hörde Ulrika intensivt under de inledande dagarna, men utan att kunna rikta några misstankar mot henne. Det är en ren medvetenhet från vissa personer att försöka lura i tråden att Helena skulle ha kommit hem!

Faktum är att troll i tråden som United, Pepparn, Bananen med flera har till uppgift att "försvara" KM, och då är det enda alternativet att försöka misstänkliggöra "hemmet". Det som United, Pepparn, Bananen inte begriper är att de genom sitt handlande sätter ännu större fokus på just KM.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-09-09 kl. 02:02.
Citera
2024-09-09, 03:19
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Men det skadar ju inte att uppgiften upprepas av en säker källa.
Precis inte helt fel!
Citera
2024-09-09, 03:27
Medlem
rubin22s avatar
Att inte tro att K,M är iblandad i detta handlar om logik mm, något vissa inte tycks förstå!?
Då man är så gammal som jag, att man minns allt då det begavs sig, betyder förvisso inget men det handlar om sunt förnuft.
Citera
2024-09-09, 15:50
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Att inte tro att K,M är iblandad i detta handlar om logik mm, något vissa inte tycks förstå!?
Då man är så gammal som jag, att man minns allt då det begavs sig, betyder förvisso inget men det handlar om sunt förnuft.

Att vissa svagbegåvade skribenter (två till antalet) fortsätter att anklaga KM är så sinnesjukt ointelligent att klockorna stannar och blommorna vissnar!

(Om nu inte det finns en egen agenda bakom all skit de skriver här i tråden.)
Citera
2024-09-09, 16:31
Medlem
Citat:

Vad som KM nog är/var mest rädd för var vad folk skulle tro och säga om detta egentligen om han gick till polisen direkt. Självklart också inför polisen självt, om de verkligen skulle tro på denna historia med de tre (danska) männen i bil som dyk upp plötsligt...Ni hör och detta kunde gått riktigt åt helvete för KM om han faktiskt hade sprungit till polisen direkt. Lägg nu också till denna insyltning som jag starkt misstänker och detta kan handla om orsaker jag nämnt ovan och det behöver INTE ha varit särskilt mycket, utan endast att den fanns där. Frågor då som kan komma bland allmänheten och polisen: Hur kunde detta hända när du var med ? Gjorde du inget...? osv, osv. "En svart fläck", kan faktiskt då uppstå väldigt lätt av att bara ha varit närvarande på platsen tyvärr.

Krävs det ett längre steg för 1 meter i terräng än på tex asfalt?
Citera
2024-09-09, 21:51
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Krävs det ett längre steg för 1 meter i terräng än på tex asfalt?

Självklart...nej jag stegade lite på en stig i en skog och ville få en uppfattning om denna stigs längd...och det är en lång kuperad sträcka att försöka fly på. Väldigt lång sträcka för Helena i sandaler initialt om vi tänker oss detta. Jag var tvungen att kontrollera min steglängd med tumstock sedan och upptäckte att jag tagit för korta kliv också.
Citera
2024-09-09, 23:01
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Här har jag kladdat lite på kartan och gatubilder från Ekudden för att visa ungefär var stigen går och hur det såg ut förr. Jo, cykelbanan gick på den västrasidan (vilket blir vänstra sidan om man tittar mot badet).

https://imgur.com/a/xB9l2ra

Detta är en liten detalj som gått mig lite förbi...hm. Mycket underligt ändock då jag sett inledningen utan att jag tänkt på det flera gånger med GW och Tilde och Jesper från 2018, TV4 då det framgår tydligt i klippet att cykelbanan var dragen på den västra sidan om Ekuddenvägen . Detta betyder ju att cykelvägen som gick förbi Helenas hem och ut mot Marieholsmleden måste anslutit med denna tidigare västra gång/cykelväg, det blev då som obruten slinga/loop runt Kohagen.

På den östra sidan var då bara detta höga gula gräs och träd längre bort. Att parkera bilen snett in i detta höga gräs och med bilen på sned på vägens östra och då högra sida känns helt fel, nej. Alltså in på denna äng som det fanns en stig på som ledde upp i jämnhöjd med den skogsstig som gick genom Kohagen och mynnande ut vid Lekplatsen.

Detta förklarar ju då mycket väl att denna bil som väntande in detta par inte på något sätt behövde stå rakt på vägen utan högst troligt stod på denna nu rivna västra cykelbana eller då lite på den gräsremsa mellan cykelbanan och Ekuddenvägen med ena hjulparet förslagsvis. Man körde alltså över till den vänstra och västra sidan och parkerade bilen med nosen åt norr. Stod man här så kunde man även snabbt nå bilen och dra efter bråket som slutade i mord. Igen då brukande av cykelvägar i just detta område. Upphämtning av kroppen senare, Gatstens vittne tidigare samt Carina-bilen senare om man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in