Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Helt klart finns det intressanta ”alternativ” till danska dråpare och en KM som blev så uppskrämd att han inte ens 32 år efter händelsen vågar säga något.
KM blev nog rädd för gärningsmännen och att han även i sitt lite onyktra tillstånd blev insyltad i detta av oförstånd i bara farten och även rädsla för sitt eget skinn. Det är endast en man här som verkligen ställer till det här, om man kan uttrycka det så, som då antagligen springer efter Helena in på den långa skogsstigen som är vart fall c.a 140 meter till legan från där de bör stått vid Ekuddenvägen i inledningen av bråket. Testa och lägg en tumstock på marken och se vilket långt kliv som krävs för 1 meter och detta på en slingrande
skogsstig. Helenas sandaler...och hon hinns ju upp enkelt.
Vad som KM nog är/var mest rädd för var vad folk skulle tro och säga om detta egentligen om han gick till polisen direkt. Självklart också inför polisen självt, om de verkligen skulle tro på denna historia med de tre (danska) männen i bil som dyk upp plötsligt...Ni hör och detta kunde gått riktigt åt helvete för KM om han faktiskt hade sprungit till polisen direkt. Lägg nu också till denna insyltning som jag starkt misstänker och detta kan handla om orsaker jag nämnt ovan och det
behöver INTE ha varit särskilt mycket, utan endast att den fanns där. Frågor då som kan komma bland allmänheten och polisen: Hur kunde detta hända när du var med ? Gjorde du inget...? osv, osv. "En svart fläck", kan faktiskt då uppstå väldigt lätt av att bara ha varit närvarande på platsen tyvärr.
Det blir som sagt mycket lätt för andra att peka finger, det måste bli UPPLAGT för detta. Men detta brott och denna plötsliga situation tar endast några få minuter. Vi måste tänka oss in i vilket djävulskt dilemma detta faktiskt hade kunnat bli om vi själva hade hamnat i en sådan här plötslig situation. Om jag skall dra det till sin spets här och spela djävulens advokat här, dock är KM ingen djävul men detta dilemma då som kan ha uppstått även med dessa GM som kan ha givetvis blånekat initialt och senare om vi tänker oss detta, istället skyllt allt på KM. Även det faktum att KM också egentligen inte skulle gått denna promenad hem med Helena alls med sitt
stora intresse inne på Stadt för Helena,
med sin sambo i åtanke då.
Om man summerar allt detta och har detta i åtanke kan det faktiskt vara så att en vilja att inte ens ha varit på denna plats när detta brott hände kan ha fötts. Att detta beslut för hans del att faktiskt hemlighålla detta kan faktiskt varit
motiverat hur hemskt detta än kan låta. Men ser vi till vad han kan förlora på att tala om detta så kan han med stor sannolikhet förstöra hela sin framtid
trots att det inte var han som orsakade Helenas död. Ställer vi oss själva i hans skor så blir detta en helt annan sak om det blir detta dilemma. Det blir heller inte lättare med tiden att tala om en sådan här sak, det vet vi. Endast knepigare och svårare.
KM sitter ju på nycklar till detta fall , hur det gick till uppe i Kohagen och vilka GM är. Frågan är om han kunde delge detta med
full diskretion riskfritt till någon pensionerad polis eller någon lämplig mellanhand som han kan lita på , så att han ej blir stämplad
misstänkt för mord igen då. Att den försäkran ligger på plats och att en uppgörelse kan göras kring detta. Jag tycker att detta kunde kunna göras på något lämpligt sätt i bergfast förtroende mellan parterna. Addera mitt danskspår och hur detta gått till samt att dna-familjesökning får göras på skorna inom en snar framtid så är detta case löst. Framtiden får utvisa hur det blir.