Citat:
Ursprungligen postat av
BeppoYapp
Bra inlägg Ugglan.
Jag tolkar det som att du är villig att släppa lite på KMs inblandning och det låter sunt.
Instämmer helt med dig om att KM mycket väl kan ha funnits i Helenas sällskap en bit på vägen, men högst troligt för att blidka henne för hans påklistrighet på Stadt. Han var ju troligtvis även införstådd med att Helenas syster var hemma.
Sen träffar han Henrik efter hans långa omväg där han är full men hel och ren.
Jag tror att skammen för att han flirtat hejvilt med Helena sätter han i den dåliga sits han sedan får i förhör etc.
Han borde varit ärlig med hans roll under kvällen på Stadt så hade han sluppit all skit han fått efter sig.
Att Danskarna kan vara inblandade säger jag inget om och heller inte BW eller PU.
Jag vet för lite om dessa personer för att avgöra om vem som passar mest som GMs.
Tror och hoppas vi kan lätta lite på trycket ang KM för det är inte rimligt att han är mgm.
Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Även om KM var onykter så borde han ha insett att det inte skulle bli något sex. H kan ju mycket väl ha gjort det klart, bara genom att säga ”min syrra är hemma och hon och jag ska dricka te”. Med en onykters envishet gick han med över Marieholmsbron, men vände sedan och lommade tillbaka.
Vad som sedan hände är vi fortfarande ovetande om. Danskar? Flyktingar? BW? Bilhandlarbröderna?
Nej, mitt inlägg ska INTE tolkas som att jag skulle vara "villig att släppa lite på KM:s inblandning". Du ska tolka mitt inlägg som att jag IGEN - för jag gör det ibland, faktiskt! - prövar situationen från ett annat håll. Jag har tidigare tagit upp möjligheten att KM skulle ha kunnat vända hemåt. Till exempel.
Låt oss säga att KM faktiskt gick med Helena mot hemmet och sedan vände tillbaka utan att ha varit inblandad i försvinnandet. Varför sa han då inget i polisförhöret 1992 - eller 1998? Skulle det ha kunnat vara så att KM var rädd för att hans sambo skulle få veta "allt" eftersom utredarna högst sannolikt hade tagit upp det här med hans sambo i förhören med henne? Det är naturligtvis så att förhören med KM löd under förundersökningssekretess och att ingen annan fick/kunde ta del av det som KM hade sagt, men i fallet med hans sambo var det annorlunda eftersom KM hade använt henne som "alibi" för två telefonsamtal. I det läget lär ju utredarna ha testat det mesta av KM:s uttalanden på just hans sambo. Skulle det här ha kunnat vara anledningen till att KM vägrade att berätta mer än absolut nödvändigt för utredarna? Att det inte under några som helst omständigheter fick komma fram att han hade jagat efter Helena?
Vi vet också från polisförhöret 1992 att KM hade sagt att han knappt hade varit i närheten av Helena - fastän vittnen inne på Stadt hade vittnat om den totala motsatsen. Det kan ju varit så att KM inte ville berätta om allt sitt stötande på Helena av rädsla för att hans sambo skulle få reda på det, men det kan också ha varit så att KM visste att om han hade berättat om sitt stötande på Helena samt att han kanske även följde henne hem en bit, så hade han garanterat blivit högintressant för utredarna. Nu blev han ju högintressant ändå, om än med sex års fördröjning.
Sett mot den här bakgrunden blev ju situationen omöjlig för KM: Hade han berättat "allt" från början, hade han blivit misstänkt direkt. När utredarna 1998 insåg att KM inte hade berättat allt, blev han misstänkt med fördröjning. Men i det läget tror jag att KM insåg att det inte gick att backa, för då hade det sett ännu konstigare ut. Kan det ha varit därför som KM så envist har "förnekat allt"? Det blev fel från början och sedan blev det ännu mer fel? Men det klart: Om KM skulle ha varit inblandad i försvinnandet var det ju självklart än mer otänkbart att säga ett enda pip mer än nödvändigt.
Jag ser helt enkelt två möjliga anledningar till varför KM knep käft: Han var inblandad eller så ville han inte riskera att bli misstänkt (vilket ju sket sig), för det är enligt min mening helt uppenbart att KM inte har berättat allt.