2024-09-09, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ni hör och detta kunde gått riktigt åt helvete för KM om han faktiskt hade sprungit till polisen direkt.

IB03 - jag undrar fortfarande hur du menar har ? Om vi nu sager att det gatt till som du stipulerat, vad i hela friden ar det som hindrar KM att kuta in till narmaste hus och ringa polisen sa fort bilen med danskarna lamnat platsen ?

Det ar ju fullstandigt riskfritt och den mest normala och sannolika saken att gora. Om han kan uppge bil, personer, etc sa finns det ju da teknisk bevisning i massor som sanker vilken rovarhistoria som helst. Precis exakt det som saknas i detta fall. Finns inte en domstol i varlden som skulle tro pa tre killar som bara skulle "hjalpa till att forsla bort kroppen". Jo tjenare.

Och varfor i hela friden kunde danskarna vara sa sakra pa att han inte skulle gora just detta ? Det ar ju dom som sitter i en bil med en dod kropp. Hota med stryk funkar liksom inte pa distans. Nej, jag far inte ihop detta. Det ar inte logiskt nagonstans.
Citera
2024-09-10, 00:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Detta är en liten detalj som gått mig lite förbi...hm. Mycket underligt ändock då jag sett inledningen utan att jag tänkt på det flera gånger med GW och Tilde och Jesper från 2018, TV4 då det framgår tydligt i klippet att cykelbanan var dragen på den västra sidan om Ekuddenvägen . Detta betyder ju att cykelvägen som gick förbi Helenas hem och ut mot Marieholsmleden måste anslutit med denna tidigare västra gång/cykelväg, det blev då som obruten slinga/loop runt Kohagen.

På den östra sidan var då bara detta höga gula gräs och träd längre bort. Att parkera bilen snett in i detta höga gräs och med bilen på sned på vägens östra och då högra sida känns helt fel, nej. Alltså in på denna äng som det fanns en stig på som ledde upp i jämnhöjd med den skogsstig som gick genom Kohagen och mynnande ut vid Lekplatsen.

Detta förklarar ju då mycket väl att denna bil som väntande in detta par inte på något sätt behövde stå rakt på vägen utan högst troligt stod på denna nu rivna västra cykelbana eller då lite på den gräsremsa mellan cykelbanan och Ekuddenvägen med ena hjulparet förslagsvis. Man körde alltså över till den vänstra och västra sidan och parkerade bilen med nosen åt norr. Stod man här så kunde man även snabbt nå bilen och dra efter bråket som slutade i mord. Igen då brukande av cykelvägar i just detta område. Upphämtning av kroppen senare, Gatstens vittne tidigare samt Carina-bilen senare om man vill.

Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
IB03 - jag undrar fortfarande hur du menar har ? Om vi nu sager att det gatt till som du stipulerat, vad i hela friden ar det som hindrar KM att kuta in till narmaste hus och ringa polisen sa fort bilen med danskarna lamnat platsen ?

Det ar ju fullstandigt riskfritt och den mest normala och sannolika saken att gora. Om han kan uppge bil, personer, etc sa finns det ju da teknisk bevisning i massor som sanker vilken rovarhistoria som helst. Precis exakt det som saknas i detta fall. Finns inte en domstol i varlden som skulle tro pa tre killar som bara skulle "hjalpa till att forsla bort kroppen". Jo tjenare.

Och varfor i hela friden kunde danskarna vara sa sakra pa att han inte skulle gora just detta ? Det ar ju dom som sitter i en bil med en dod kropp. Hota med stryk funkar liksom inte pa distans. Nej, jag far inte ihop detta. Det ar inte logiskt nagonstans.

Jag måste hålla med MrConwell om det märkliga i IB03:s resonemang. Det känns fel. Jag tror fortfarande att KM mycket väl kan ha gått med Helena mot hemmet, men det är faktiskt inte osannolikt att KM skulle ha kunnat vända hem efter en bit, kanske efter att ha försökt blidka en Helena som hade varit arg på honom inne på Stadt. Det ter sig mindre sannolikt att KM skulle ha försökt hänga på Helena ända in i farstun. Om det nu skulle ha varit så att KM gick med Helena för att efter en bit vända hem, kan det förklara tidsluckan i hans berättelse samt mötet med Henrik - och att KM enligt Henrik var precis som vanligt, fast lite full. Det som hände Helena kan trots allt ha hänt efter det att KM skulle ha kunnat vända hem - KM skulle då ha kunnat vara helt ovetandes om vad som hände bara minuter senare. Ett gäng danskar och KM? Njae .. I så fall finns det två andra möjligheter:

1) Danskarna är skyldiga, men helt på egen hand.
2) KM är inblandad, men tillsammans med PU och/eller BW - eller båda tillsammans - och/eller annan person som hade tillgång till en bil! (PU och BW hade ju tillgång till bil.)

Jag har frågat tidigare men inte fått svar: Kände KM och PU varandra, och i så fall i vilken grad? Kände KM och BW varandra, och i så fall i vilken grad? KM och BW bör ha känt varandra hyggligt i alla fall med tanke på att de båda fanns i Helenas bekantskapskrets. Att PU och BW kände varandra vet vi ju, trots att PU in absurdum försökte förneka denna bekantskap. Och det luktar onekligen mer än skumt och misstänkt!
Senast redigerad av Ugglan. 2024-09-10 kl. 00:19.
Citera
2024-09-10, 01:22
Medlem
BeppoYapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag måste hålla med MrConwell om det märkliga i IB03:s resonemang. Det känns fel. Jag tror fortfarande att KM mycket väl kan ha gått med Helena mot hemmet, men det är faktiskt inte osannolikt att KM skulle ha kunnat vända hem efter en bit, kanske efter att ha försökt blidka en Helena som hade varit arg på honom inne på Stadt. Det ter sig mindre sannolikt att KM skulle ha försökt hänga på Helena ända in i farstun. Om det nu skulle ha varit så att KM gick med Helena för att efter en bit vända hem, kan det förklara tidsluckan i hans berättelse samt mötet med Henrik - och att KM enligt Henrik var precis som vanligt, fast lite full. Det som hände Helena kan trots allt ha hänt efter det att KM skulle ha kunnat vända hem - KM skulle då ha kunnat vara helt ovetandes om vad som hände bara minuter senare. Ett gäng danskar och KM? Njae .. I så fall finns det två andra möjligheter:

1) Danskarna är skyldiga, men helt på egen hand.
2) KM är inblandad, men tillsammans med PU och/eller BW - eller båda tillsammans - och/eller annan person som hade tillgång till en bil! (PU och BW hade ju tillgång till bil.)

Jag har frågat tidigare men inte fått svar: Kände KM och PU varandra, och i så fall i vilken grad? Kände KM och BW varandra, och i så fall i vilken grad? KM och BW bör ha känt varandra hyggligt i alla fall med tanke på att de båda fanns i Helenas bekantskapskrets. Att PU och BW kände varandra vet vi ju, trots att PU in absurdum försökte förneka denna bekantskap. Och det luktar onekligen mer än skumt och misstänkt!

Bra inlägg Ugglan.
Jag tolkar det som att du är villig att släppa lite på KMs inblandning och det låter sunt.
Instämmer helt med dig om att KM mycket väl kan ha funnits i Helenas sällskap en bit på vägen, men högst troligt för att blidka henne för hans påklistrighet på Stadt. Han var ju troligtvis även införstådd med att Helenas syster var hemma.
Sen träffar han Henrik efter hans långa omväg där han är full men hel och ren.
Jag tror att skammen för att han flirtat hejvilt med Helena sätter han i den dåliga sits han sedan får i förhör etc.
Han borde varit ärlig med hans roll under kvällen på Stadt så hade han sluppit all skit han fått efter sig.

Att Danskarna kan vara inblandade säger jag inget om och heller inte BW eller PU.
Jag vet för lite om dessa personer för att avgöra om vem som passar mest som GMs.

Tror och hoppas vi kan lätta lite på trycket ang KM för det är inte rimligt att han är mgm.
Citera
2024-09-10, 07:11
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeppoYapp
Instämmer helt med dig om att KM mycket väl kan ha funnits i Helenas sällskap en bit på vägen, men högst troligt för att blidka henne för hans påklistrighet på Stadt. Han var ju troligtvis även införstådd med att Helenas syster var hemma.

Även om KM var onykter så borde han ha insett att det inte skulle bli något sex. H kan ju mycket väl ha gjort det klart, bara genom att säga ”min syrra är hemma och hon och jag ska dricka te”. Med en onykters envishet gick han med över Marieholmsbron, men vände sedan och lommade tillbaka.
Vad som sedan hände är vi fortfarande ovetande om. Danskar? Flyktingar? BW? Bilhandlarbröderna?
Citera
2024-09-10, 09:17
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Även om KM var onykter så borde han ha insett att det inte skulle bli något sex. H kan ju mycket väl ha gjort det klart, bara genom att säga ”min syrra är hemma och hon och jag ska dricka te”. Med en onykters envishet gick han med över Marieholmsbron, men vände sedan och lommade tillbaka.
Vad som sedan hände är vi fortfarande ovetande om. Danskar? Flyktingar? BW? Bilhandlarbröderna?
Vad tyckte KMs sambo om hans intresse för Helena egentligen? Eller Helenas familj och övriga runt? Dom verkar ju ingått i samma umgängeskrets. Har det framkommit mer där?

Men det är helt omöjligt att få ihop alla tider vad gäller honom. Någonstans stämmer det inte. Vare sig det är till hans fördel eller nackdel.
Citera
2024-09-10, 09:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeppoYapp
Bra inlägg Ugglan.
Jag tolkar det som att du är villig att släppa lite på KMs inblandning och det låter sunt.
Sen träffar han Henrik efter hans långa omväg där han är full men hel och ren.
Jag tror att skammen för att han flirtat hejvilt med Helena sätter han i den dåliga sits han sedan får i förhör etc.
Han borde varit ärlig med hans roll under kvällen på Stadt så hade han sluppit all skit han fått efter sig.

Att Danskarna kan vara inblandade säger jag inget om och heller inte BW eller PU.
Jag vet för lite om dessa personer för att avgöra om vem som passar mest som GMs.

Tror och hoppas vi kan lätta lite på trycket ang KM för det är inte rimligt att han är mgm.

Citat:

Nej, mitt inlägg ska INTE tolkas som att jag skulle vara "villig att släppa lite på KM:s inblandning". Du ska tolka mitt inlägg som att jag IGEN - för jag gör det ibland, faktiskt! - prövar situationen från ett annat håll. Jag har tidigare tagit upp möjligheten att KM skulle ha kunnat vända hemåt. Till exempel.

Låt oss säga att KM faktiskt gick med Helena mot hemmet och sedan vände tillbaka utan att ha varit inblandad i försvinnandet. Varför sa han då inget i polisförhöret 1992 - eller 1998? Skulle det ha kunnat vara så att KM var rädd för att hans sambo skulle få veta "allt" eftersom utredarna högst sannolikt hade tagit upp det här med hans sambo i förhören med henne? Det är naturligtvis så att förhören med KM löd under förundersökningssekretess och att ingen annan fick/kunde ta del av det som KM hade sagt, men i fallet med hans sambo var det annorlunda eftersom KM hade använt henne som "alibi" för två telefonsamtal. I det läget lär ju utredarna ha testat det mesta av KM:s uttalanden på just hans sambo. Skulle det här ha kunnat vara anledningen till att KM vägrade att berätta mer än absolut nödvändigt för utredarna? Att det inte under några som helst omständigheter fick komma fram att han hade jagat efter Helena?

Vi vet också från polisförhöret 1992 att KM hade sagt att han knappt hade varit i närheten av Helena - fastän vittnen inne på Stadt hade vittnat om den totala motsatsen. Det kan ju varit så att KM inte ville berätta om allt sitt stötande på Helena av rädsla för att hans sambo skulle få reda på det, men det kan också ha varit så att KM visste att om han hade berättat om sitt stötande på Helena samt att han kanske även följde henne hem en bit, så hade han garanterat blivit högintressant för utredarna. Nu blev han ju högintressant ändå, om än med sex års fördröjning.

Sett mot den här bakgrunden blev ju situationen omöjlig för KM: Hade han berättat "allt" från början, hade han blivit misstänkt direkt. När utredarna 1998 insåg att KM inte hade berättat allt, blev han misstänkt med fördröjning. Men i det läget tror jag att KM insåg att det inte gick att backa, för då hade det sett ännu konstigare ut. Kan det ha varit därför som KM så envist har "förnekat allt"? Det blev fel från början och sedan blev det ännu mer fel? Men det klart: Om KM skulle ha varit inblandad i försvinnandet var det ju självklart än mer otänkbart att säga ett enda pip mer än nödvändigt.

Jag ser helt enkelt två möjliga anledningar till varför KM knep käft: Han var inblandad eller så ville han inte riskera att bli misstänkt (vilket ju sket sig), för det är enligt min mening helt uppenbart att KM inte har berättat allt.
Citera
2024-09-10, 09:42
Medlem
RFTs avatar
Det fanns ju ytterligare en ung man ute i nöjeslivet utan sin sambo; han som kallas ”hundkompisen”.
Vad hans agenda var, har vi väl ingen klarhet i.
Citera
2024-09-10, 10:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det fanns ju ytterligare en ung man ute i nöjeslivet utan sin sambo; han som kallas ”hundkompisen”.
Vad hans agenda var, har vi väl ingen klarhet i.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
...

Just det, TS. Han glöms bort ganska ofta i tråden. Var det inte han som Prinzezzan skrev var den som många i Helenas bekantskapskrets misstänkte och som ska ha varit inne på förhör bland annat vid ett ganska sent datum, och i samband med att någon annan skulle förhöras (igen)?
Senast redigerad av Ugglan. 2024-09-10 kl. 10:41.
Citera
2024-09-10, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Här har jag kladdat lite på kartan och gatubilder från Ekudden för att visa ungefär var stigen går och hur det såg ut förr. Jo, cykelbanan gick på den västrasidan (vilket blir vänstra sidan om man tittar mot badet).

https://imgur.com/a/xB9l2ra
Men stigen gick inte så. Jag har visat tidigare en gammal orienteringskarta hur stigen gick på den tiden. Den mynnade norr om lekplatsen.
Citera
2024-09-10, 12:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Men stigen gick inte så. Jag har visat tidigare en gammal orienteringskarta hur stigen gick på den tiden. Den mynnade norr om lekplatsen.

Du har fel! Den stigen som man tror att Helena tog, mynnade ut vid just lekplatsen. Inget att diskutera. Att det sedan kan ha funnits en förgrening som mynnade norr om lekplatsen är däremot möjligt, även om jag aldrig har hört någon nämna den. Och om du ids titta på TV3:s "Att lösa ett mord" så ser du när Jenvén står med Undvik och visar var legan hittades att lekplatsen ligger precis bakom Jenvén och Undevik. Så: "Helenas" stig mynnade vid lekplatsen!
Citera
2024-09-10, 12:11
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Intressant eller inte, faktum är att ingen vet någonting om det här, och då är det svårt - för att inte säga omöjligt - att diskutera om det. Svårare är så är det inte. Det är om det här som det är om "hemmet": Polisen har självklart tittat på det här, men ingenting hittat - och då är ändå "hemmet" relativt enkelt att utreda.

Men vad som är viktigare att veta är att Ankia var BW:s "livvakt", på samma sätt som United, Pepparn och Bananen är det för KM. Fokus måste bort!

Citat:
KM hakade med största sannolikhet på Helena - det kan ha varit för att KM ville blidka en förargad Helena. Vittnet vid gamla Systembolaget såg Helena och mannen. Brovittnet såg Helena och mannen. "Hanna" hörde det som hon hörde. "Killarnas" bil har med försvinnandet att göra. Bilen på sjukhusparkeringen likaså. Sannolikt också bilen som Viking711 såg, samt bilen som Trankärrsvittnet såg. (Sannolikt också Lockerudsvittnets och Carinas observationer.) Självklart tar Pernilla och Mats inte upp några av de här iakttagelserna - utom de inom parentes - om de inte är intressanta och "sanktionerade" av polisen. Men än saknar vi en del information om vad som hände innan Helena och mannen gick över bron. Den här kunskapsluckan är störande. Det kan vara här som "bilen" blir indragen första gången - men bilen kan också bli indragen lite senare. BW hade bil, PU hade bil. Vad hände när Helena lämnade Stadt? Vad hände efter det att Helena hade gått över bron? Lösningen ligger här någonstans. Det finns självklart inte på kartan att "hemmet" har med försvinnandet att göra, för polisen har lika självklart genomsökt huset i detalj i jakten på spår efter vad som skulle ha kunnat vara ett slagsmål, blodfläckar och så vidare - men inget hittat. Lika självklart är det att polisen hörde Ulrika intensivt under de inledande dagarna, men utan att kunna rikta några misstankar mot henne. Det är en ren medvetenhet från vissa personer att försöka lura i tråden att Helena skulle ha kommit hem!
Vi är nog snarare de oskyldigas "livvakt". De som är avförda eller annars inte intressanta längre. Även de namn som på inga grunder strösslas i tråden som misstänkta.

Faktum är att troll i tråden som United, Pepparn, Bananen med flera har till uppgift att "försvara" KM, och då är det enda alternativet att försöka misstänkliggöra "hemmet". Det som United, Pepparn, Bananen inte begriper är att de genom sitt handlande sätter ännu större fokus på just KM.
Vi är möjligen livvakt för alla avfärdade och ointressanta i fallet. Även för andra namn som misstänkliggörs och strösslas här. Inte bara KM.
Så nu heter det att vi är "troll"?? För att vi sagt samma sak om dig, för det du och IB gör här?
Det här verkar viktigt för dig. Att vi inte söker svar i "hemmet".
Vad är väl felet i det om vi vill kunna avfärda det för att kunna gå vidare? Hur kan du vara så säker på det du säger här? Att polisen "självklart" hörde Ulrika intensivt? Vilka belägg har du? Gissar du bara? Poliser och vanliga människor kan ju tassa på tå inför den sörjande familjen? Du har ju genom åren iofs. varit väldigt aktiv i att ringa runt o tala (påverka?) med olika vittnen o andra välinformerade i fallet. Så jag blir ju nyfiken på om du någonsin pratat med Ulrika själv?
Senast redigerad av Pepparkakemannen 2024-09-10 kl. 12:16.
Citera
2024-09-10, 12:14
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Eller ur?
Men U vill inte att vi ska förstå att Helena tog den vägen. För då såg inte grabbarna i bilen henne lika lätt om hon kom hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in